Page 8 - akademi 2 e dergisi
P. 8

MAKALE












            MAKALE




            “DEPREMİN ÖĞRENCİLERİM                            Kahramanmaraş depremi böylesi belirsiz ve yoğun yaşantı-

            ÜZERİNDEKİ ETKİLERİNİN                            ların ortaya çıkmasına neden olan travmatik bir olaydı.                                                                                                                                                         Travma sonrası iyileşme
                                                              Depremle birlikte, çoğumuz alarm durumuna geçtik. Bu
            ‘FARKINDAYIM’,                                    alarm, travmatik olaydan sonra bireyin hayatta kalmak için                                                                                                                                                      Travmatik olay, temel ihtiyaçlarımızı tehdit eden bir durum   ettiğimiz stres belirtilerinin tedavi edilmesi değil; bu belirti-
                                                              kullandığı alarm olarak nitelendirilebilir. Alarm çalmaya
                                                                                                                                                                                                                                                                              veya olaydır. Deprem, güvende olma ihtiyacımızı derinden
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                lerin ortaya çıkmasına neden olan karşılanmayan ihtiyaçla-
                                                              başladığında çeşitli yaş gruplarında ortaya çıkan bazı stres
            YAPACAKLARIMI                                     belirtileri şunlar olabilir:                                                                                                                                                                                    sarsmıştır. Maruz kalanların evlerini, işlerini, sevdiklerini   rın karşılanması olmalıdır. Örneğin tırnak yeme, dikkatini
                                                                                                                                                                                                                                                                              kaybetmesine neden olup alışık oldukları rutinlerini baştan
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                odaklayamama, sürekli ağlama, uyuyamama vb. belirtileri
                                                                                                                                                                                                                                                                              sona bozarken; tanık olanların “Benim de başıma gelir mi?   gösteren çocuğun tırnağını yememesi, ağlamasının azaltıl-
            ‘BİLİYORUM’                                          OKUL ÖNCESİ DÖNEMDEKİ BAZI STRES BELİRTİLERİ                                                                                                                                                                 Gelirse ne yaparım?” gibi kaygılarını tetiklemiştir. Travma-  ması değil; bu belirtileri ortaya çıkaran yakınlarını kaybet-
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                me korkusu ve güvende hissetmeme temelindeki duygu ve
                                                                                                                                                                                                                                                                              tik olay sonrasında öğrencimizin gösterdiği söz konusu
            VE SINIFIMDA ŞEFKATLE                                Anne, baba veya bakım veren kişiden ayrılmak istememe                                                                                                                                                        stres belirtileri ve baş etme tepkilerini yaklaşık 30-40 gün   ihtiyaçları ele alınmalıdır. Çocuk, kendini güvende hisset-
                                                                                                                                                                                                                                                                              boyunca olağan kabul edebiliriz (APA, 2013). Yoğun alarm
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                miyorsa güvende olduğunu hissettirecek adımlar atılmalı-
                                                                 Kolaylıkla ağlama, sinirlenme, dikkatin dağılması, aşırı
            ‘UYGULUYORUM”                                        hareketlilik                                                                                                                                                                                                 durumundan vücudun ve beynin görece mantıklı hareket   dır.
                                                                                                                                                                                                                                                                              etmeye başlaması için bu süre kabul edilebilirdir. Bu
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                Öğretmenlerimiz öğrencileri için neler yapabilirler?
                                                                 Parmak emme, alt ıslatma, anne babaya yapışma gibi
                                                                                                                                                                                                                                                                              süreden sonra artık yavaş yavaş toparlanma sürecinin
            DİYEBİLEN ÖĞRETMENLER                                önceki gelişimsel dönem davranışlarını gösterme                                                                                                                                                              başlaması, stres belirtilerinin görece yoğunluğunun   Görüldüğü üzere çocuk ve ergenlerin travmatik olay sonra-
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                sı gösterdiği belirtiler değişebilmektedir. Bu belirtiler ve
                                                                                                                                                                                                                                                                              azalması ve günlük yaşamdaki rol ve sorumluluklarımızı
                                                                 Uyuyamama, sık ve ağlayarak uyanma
                                                                                                                                                                                                                                                                              yerine getirir hale gelmemiz beklenir (Bu noktada yoğun   baş etme tepkileri ile ilgili eğitimcilerin bilgi birikimi,
            Doç. Dr. Betül MEYDAN*                               Oyunların değişmesi ve tekrar eden oyun içeriklerini                                                                                                                                                         şekilde yukarıda sözü edilen belirtileri ve tepkileri gözlemli-  sını arında bulunan öğrencilerde gözlemlenen davranışlar-
                                                                 oynama
                                                                                                                                                                                                                                                                              yorsak bir ruh sağlığı uzmanından destek alınması gerekti-  dan neyin beklenen, neyin beklenmeyen olduğunu anlaya-
                                                                 Huzursuz ve kaygılı görünüm                                                                                                                                                                                  ğini düşünebiliriz.).                             bilmelerine destek olacaktır. Dolayısıyla, travma sonrası
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                stres belirtilerini ve baş etme tepkilerini bilmek “farkında
                                                                                                                                                                                                                                                                              Bununla birlikte, önemli bir konuya dikkat edilmesi gerek-
            6 Şubat 2023…                                                                                                                                                                                                                                                     mektedir. Bu konu, deprem sonrası stres belirtilerinin iyileş-  olmanızı” sağlayacaktır. Bu farkındalıkla “Öğrencilerim için
            Kahramanmaraş depremi…                                                                                                                                                                                                                                            tirilmesidir. Travmatik olaydan sonra gözlemlenen davra-  neler yapabilirim?” sorusu eş zamanlı olarak ilerleyecektir.
            Depremin doğrudan etkilediği şehirlerimiz…                                                                                                                                                                                                                        nışlar aslında birer belirti veya semptom olarak nitelendiri-  Öğrenciler açısından bakıldığında, burada iki temel grup
            Depremin etkilerine maruz kalanlar ve tanık olanlar…  İLKOKUL DÖNEMİNDEKİ BAZI STRES BELİRTİLERİ                                                                                                                                                                  lebilir. Bir başka deyişle, bu davranışlar buzdağının   ortaya çıkmaktadır. Birinci grup, depreme doğrudan maruz
            Depremin psikolojik etkilerini görmeye devam edeceği-  Kaygılı, korkulu, huzursuz, sinirli, gergin görünüm                       Bu belirtiler, bireyin depreme doğrudan maruz kalıp kalma-  vermektedir. Bir başka baş etme tepkisi; ceylan, aslanı              görünen kısmıdır. Oysaki travmatik olay sonrasında bireyin   kalan öğrencilerdir. Diğer grup ise depremin etkilerine
            miz önümüzdeki yıllar…                                Saldırgan davranışlar gösterme                                             masına, bu olay nedeniyle sevdiği birini kaybedip kaybet-  gördüğünde kaskatı kesilip kımıldamayabilir; bu tepki                 temel güvenlik ve kontrol algısı zedelenmiştir; dolayısıyla   (doğrudan maruz kalmayan ancak) tanık olan öğrencilerdir.
                                                                                                                                                                                               ceylanın “don” tepkisidir. Ceylan, baş edemeyeceği
                                                                                                                                             memesine (örn. Armenian vd., 2000; Başoğlu vd., 2004),
            Depremin, özellikle de bu boyutta etkili olan bir depremin   Kolaylıkla ağlama,  sinirlenme,  dikkatin dağılması, aşırı          evinden ve sevdiklerinden ayrılmak zorunda kalıp kalma-  travmatik  olaya  teslim olmaktadır.  Başka  bir  olasılıkta  ise       birey karşılanmayan güvende olma ve kontrolde olma   Her iki grubun üzerinde de depremin benzer etkilerini
            yaralarının bugünden yarına sarılması zordur. Önümüzdeki   hareketlilik                                                          masına (örn. Edinsel ve Elçi, 2015; Riad ve Norris, 1996),   ceylan, hızla ormanın içine doğru koşmaya başlayabilir; bu          ihtiyacının bir sonucu olarak söz konusu “savaş, don, kaç”   gözlemlemeniz mümkündür. Temel etki, güvenlik algısın-
            birkaç yıl öğretmenlerimiz sını arında depremden etkile-                                                                         önceden böylesi yoğunlukta bir deneyimi olup olmamasına   tepki ceylanın “kaç” tepkisidir. Ceylan, travmatik olayla baş          tepkilerini vermektedir. Bunun devamında karşılanmayan   daki zedelenmedir. Diğer yandan, depreme doğrudan
            nen çocuklarımızla ilgilenmeye ve onlara şefkatle destek   Uyuyamama, sık ve ağlayarak uyanma                                    (örn. Geonjian vd., 1994; Kılıç ve Ulusoy, 2003; Şalcıoğlu   etmek için kaçarak kurtulmayı seçmektedir.                          ihtiyaçlar kaygı, üzüntü, korku, hayal kırıklığı, gerginlik,   maruz kalan öğrencilerde depremin etkilerinin yoğunluğu
            olmaya devam edeceklerdir. Bu noktada, öğretmenlerimi-  Yaralanma, ölme, sevdiklerini kaybetme korkusuyla tekrar                 vd., 2003) ve çevresinden destek alıp almamasına (Eker ve                                                                        huzursuzluk gibi duyguları beraberinde getirmektedir. O   ve güvenlik ihtiyacının karşılanmasına duyulan gereksinim
            zin temel olarak üç şeye ihtiyacı olacağı söylenebilir:    eden benzer içerikli sorular sorma                                    Arkar, 1995; Kaniasty ve Norris, 1995) göre şiddetini ve   Tıpkı bu örnekte olduğu gibi, deprem olduğunda bazıları-              halde, buzdağının altındaki büyük kısım travmatik olayın   görece daha fazla olabilir. Bu noktayı göz önünde bulundu-
            farkındalık, bilgi, beceri. Çocuklarımızın duygularını ve   Baş ağrısı, karın ağrısı gibi  ziksel rahatsızlıkların artması       yoğunluğunu değiştirebilir. Bununla birlikte, travmatik olay   mız hızla dışarı çıkarken bazılarımız olduğu yerde donup          tehdit ettiği ihtiyaçlarımız ve duygularımızdır. Bu doğrultu-  rarak öğrencilerimizin ihtiyaçlarına uygun nitelikte destek
            ihtiyaçlarını fark etmek, bu ihtiyaçlarını karşılamak için                                                                       sonrasında çocukların duygularını ifade etmeleri sağlan-  kalmıştır.  Bazılarımız  hızla  diğerlerine  yardım  etmenin           da, deprem sonrasında amacımız öğrencilerimizde fark   vermemiz gerekmektedir.
            temel bilgilere sahip olmak ve bu bilgileri şefkatle sını a-  Okula gitmek istememe                                              mazsa yetişkinlere göre yaşlarına bağlı olarak daha yoğun,   yollarını ararken bazılarımız saatlerce haberleri izlemiş,
            rında kullanmak. Bu doğrultuda, deprem sonrasında     Arkadaşlardan uzaklaşma                                                    şiddetli ve uzun vadede ortaya çıkan tepkiler verdikleri de   bazılarımız ise ekrandan veya deprem bölgesinden gelen
            görülebilecek olası belirtilerden başlanarak sını arda                                                                           bilinmektedir (Epstein vd., 1998).                haberlerden  uzak kalmaya  çalışmıştır.  Öğrencilerimizin
            yapılabilecek çalışmalar aşağıdaki gibi sıralanabilir.                                                                                                                             bazıları deprem hakkında yoğun olarak konuşmayı tercih
                                                                                                                                             Söz konusu tepkileri veren, bir başka deyişle, alarm   ederken; bazıları hiç olmamış gibi davranarak konuşmak-
            Deprem  sonrası  ortaya  çıkan  stres  belirtileri  ve  baş                                                                      durumundaki beynimizin ve vücudumuzun öncelikli hede ,   tan kaçınmıştır. Bu tepkiler aslında bizim ve çocuklarımızın
            etme tepkileri                                        ERGENLİK DÖNEMİNDEKİ BAZI STRES BELİRTİLERİ                                travmatik olay/deprem karşısında hayatta kalmak ve bu   “savaş, don, kaç” tepkileridir.
            Travmatik olay, bireyin yaşamını tehdit edici nitelikteki   Yoğun öfke, kaygı, üzüntü, kendini suçlama, karamsarlık,             doğrultuda temel ihtiyaçlarını (güvenlik, barınma, beslen-  Depreme maruz kalanlar, doğrudan maruz kalmayıp ekran-
            olaylardır (APA, 2013). Bu olaylar, insan eliyle (tecavüz,   umutsuzluk                                                          me vb.) karşılayabilmektir. Hayatta kalmak isteyen organiz-  dan ve haberlerden izleyenler veya bölgeye sonrasında
            şiddet, terör, savaş, gasp, rehin alınma, aldatma, boşanma   Saldırgan  davranışlar  gösterme  (kendine  zarar  verici           ma (çocuk veya yetişkin) “savaş, don, kaç” tepkilerinden   giderek tanık olanlar da bu ve buna benzer tepkiler verebi-
            vb.) veya doğal afetlerle (deprem, yangın, sel vb.) meydana   davranışlar alkol kullanımı gibi)                                  birini/birkaçını verebilir. Bu tepkilerin daha iyi anlaşılabil-  lirler. Bu doğrultuda yetişkinler ve çocuklar benzer problem
            gelebilir (örn. Calhoun ve Tedeschi, 1999). Söz konusu                                                                           mesi için bir örnek verilebilir. Bir ceylanın ormanda aslanla   durumlarında birbirinden farklı baş etme tepkileri geliştir-
            olaylara hem maruz kalanlarda hem de tanık olanlarda   Duygularını konuşmaktan kaçınma                                           karşı karşıya geldiğini hayal edelim. Buradaki travmatik   miş olabilir. Hayatta kalmak için geliştirilen bu baş etme
            travmatik olay karşısında şok tepkileri gözlemlenir. Bu şok   Sosyal çevreden belirgin uzaklaşma veya aşırı yönelme              olay,  ceylanın  yaşamının  tehlikede  olması durumu,  yani   biçimleri “o an” için işe yarasa da ilerleyen süreçte daha
            beraberinde, daha önce baş etmek zorunda kalmadıkları   Uyku ve iştahta bozulma                                                  aslandır; ceylan ise, travmatik olaya maruz kalandır. Ceylan,   işlevsel ve sağlıklı baş etme yollarına ihtiyaç olduğunu
            dolayısıyla nasıl baş edecekleriyle ilgili belirsizliğin hâkim                                                                   aslanı fark ettiğinde ve kaçacak yeri olmadığını gördüğün-  söylemek mümkündür. Peki, öğretmenler olarak yaşanan
            olduğu yoğun acı verici olaylar sonrası bireylerde bazı stres   Kolaylıkla dikkatin dağılması                                    de onunla dövüşebilir; bu tepki ceylanın “savaş” tepkisidir.   travmatik olaylarla nasıl sağlıklı şekilde baş edeceğiz?
            belirtileri gözlenmesini getirir.                                                                                                Burada ceylan, yaşamını kurtarmak için  ziksel olarak savaş   Çocuklarımıza nasıl destek olacağız?
                                                                        * Doç. Dr. , Ege Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü,
             6                                                      Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı, betul.meydan@ege.edu.tr





























































 -Görece daha yoğun güven ihtiyacı olduğunu gözlemledik-  KAYNAKLAR
 lerimizle daha yakından temasta olunması gereklidir. “Bu
 aralar seni biraz üzgün görüyorum. Konuşalım mı?” diyerek   APA (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th
 konuşma başlatılabilir.  edition (DSM 5).  American Psychiatric Association.
 -Konuşmaya istekliyse duygularını ve ihtiyaçlarını anlamak   Armenian, H. K., Morikawa, M., Melkonian, A. K., Hovanesian, A. P.,
 için “Neye ihtiyacın var?”, “Senin için ne yapabilirim?”,   Haroutunian, N., Saigh, P. A. & Akiskal, H. S. (2000). Loss as a determinant of
 PTSD in a cohort of adult survivors  of the 1988 earthquake in Armenia:
 “Sana ne iyi gelir?” diye sorulabilir.  Implications for policy. Acta Psychiatrica Scandinavica, 102(1), 58-64.
 -Sorduğu sorulara açık, anlaşılır cevaplar verilmesi, çocuğun   Başoğlu, M., Kılıç, C., Şalcıoǧlu, E. ve Livanou, M. (2004). Prevalence of
 gerçekleri yaşına uygun olacak şekilde öğrenmesi güven   posttraumatic stress disorder and comorbid depression in earthquake
 duygusunu onarmayı sağlayabilir. Bu noktada, konuyu   survivors in Turkey: An epidemiological study. Journal of Traumatic Stress:
 Of cial Publication of The International Society for Traumatic Stress Studies,
 kapatmaya “yara bandı” olmaya çalışılması “Benden bir   17(2), 133-141.
 şeyler gizleniyor” düşüncesini tetikleyerek çocuğun güven   Calhoun, L. G. & Tedeschi, R. G. (1999). Facilitating posttraumatic growth: A
 duygusunu yine  zedeleme riski  taşımaktadır. İçindekini   clinician's guide. Routledge.
 akıtırsa,  acısını/duygusunu  boşaltırsa  iyileşme  yönünde
 ilerleme şansı olduğunu bilmemiz önemlidir.  Edinsel, K. ve Elçi, Ö. (2015). Psychological distress among the non-reloca-
 ted and relocated survivors after the August 19th 1999 eathquake in Turkey.
 -Konuşmaya istekli değilse ara ara sormaya devam edilebi-  Journal of International Social Research, 8(38).
 lir,  akranlarından  destek  alması  için  akranları  devreye   Eker, D. ve Arkar, H. (1995). Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği’ nin
 sokulabilir, güvenlik ihtiyacını karşılayabilecek oyunları   faktör yapısı, geçerlik ve güvenirliği. Türk Psikoloji Dergisi, 10(34), 17-25.
 sını arımızda oynamaya öncülük edilebilir.  Epstein, R. S., Fullerton, C. S. & Ursano, R. J. (1998). Posttraumatic stress
 disorder following an air disaster: A prospective study. The American Journal
 -Burada bir diğer önemli nokta da deprem görüntülerinden   of Psychiatry, 155(7), 934–938.
 öğrencilerimizi uzak tutmak konusunda velilerle iş birliği   Goenjian, A. K., Najarian, L. M., Pynoos, R. S., Steinberg, A. M., Petrosian, P.,
 içinde olunmasıdır. Velilerin, depremin travmatize edici   Setrakyan, S. & Fairbanks, L. A. (1994). Posttraumatic stress reactions after
 görüntülerinden çocuklarımızı uzak tutmaları konusunda   single and double trauma. Acta Psychiatrica Scandinavica, 90(3), 214-221.
 bilgilendirme toplantıları yapılabilir.  Kaniasty, K. & Norris, F. H. (1995). Mobilization and deterioration of social
 Son olarak; dayanışma, birlik olma ve şefkatle ilgilenme   support following natural disasters. Current Directions in Psychological
 Science, 4(3), 94–98.
 travma sonrası iyileşmede temel bakış açısı olmalıdır. Bu
 duyguları öğrencilerimizin hissetmesi için öncelikle öğret-  Kılıç, C. ve Ulusoy, M. (2003). Psychological effects of the November 1999
 menlerimizin göstererek model olmaları, sonrasında ise   earthquake in Turkey: An epidemiological study. Acta Psychiatrica Scandina-
 vica, 108(3), 232-238.
 çocuklarımızın birbirlerine göstermeleri için destekleyici
 olmamız önemlidir. Öğrencilerin duyguları içinde kaybol-  Riad, J. K. ve Norris, F. H. (1996). The in uence of relocation on the environ-
 mental, social, and psychological stress experienced by disaster victims.
 malarının yalnızlığı  ve çaresizliği  tetiklediğini bilerek ve   Environment and Behavior, 28(2), 163–182.
 dayanışmanın umut verici olduğunu düşünerek şefkatli bir
 ilişki içinde destek vermek en temel sorumluluğumuz ve   Şalcıoğlu, E., Başoğlu, M. ve Livanou, M. (2003). Long-term psychological
 outcome for non-treatment-seeking earthquake survivors in Turkey. The
 öğretmenliğin en doyum verici tarafıdır.  Journal of Nervous and Mental Disease, 191(3), 154-160.
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13