Page 5 - akademi 2 e dergisi
P. 5
EDİTÖRDEN
EDİTÖRDEN
Değerli “İzmir Akademi” Dergisi Okurları,
Akademi dünyasına katkı sunmak amacıyla çıktığımız bu yolda ikinci sayımızla yeniden
birlikteyiz. Dergimizin yeni sayısında yer alan birbirinden değerli yazıları sizlerle
paylaşmanın heyecanı içerisindeyiz.
İzmir Milli Eğitim Müdürlüğü Dergimizin bu sayısının ilk yazısı olan “Depremin Öğrencilerim Üzerindeki Etkilerinin
Adına Sahibi ‘Farkındayım’, Yapacaklarımı ‘Biliyorum’ ve Sınıfımda Şefkatle ‘Uyguluyorum’ Diyebi-
Dr. Murat Mücahit YENTÜR len Öğretmenler” başlıklı yazıda Doç. Dr. Betül Meydan afetten etkilenen öğrencilerin
Yazı İşleri Müdürü bu süreci sağlıklı bir şekilde atlatabilmesi için öğretmenlere çeşitli öneriler sundu.
İlker ERARSLAN “Düşünme ve Muhakeme Aynı Şeyi İfade Eden Kavramlar mıdır?” başlıklı yazıda
Uzman Esra Akdoğan “matematiksel düşünme” ve “muhakeme” kavramlarını ele
Genel Yayın Yönetmeni
Ertan ZORTEYMUR alarak matematiksel düşünmenin hayatımızı kolaylaştırıcı rolünden bahsetti. Üçüncü
çalışma , günümüzde sıkça gündeme gelen veri kavramı üzerine hazırlandı. Dr. Öğre-
Yayın Editörü tim Üyesi Kadriye Filiz Balbal “Büyük Veri” başlıklı bu çalışmasında verinin eğitim
Doç. Dr. Özden ÖLMEZ CEYLAN alanındaki yerini tartıştı. Dr. Serdal Özgözgü’ye ait “Bilgi Yönetimi” başlıklı diğer
Dr. Feriha Hande İDİL
yazıda bilgiyi yönetebilen okulların sorunları çözmede önemli adımlar atabileceği
Yayın Kurulu üzerinde duruldu. “Sanatsal Yaratma Bahanesi” başlıklı yazısında Prof. Dr. Merih Tekin
Dr. Öğr. Üyesi Kadriye Filiz BALBAL Bender sanatsal üretimin ve yaratıcılığın ilişkisi üzerinden çeşitli eserleri incelemiş ve
Dr. Nilgün CİVAŞ yaratımların gerekçelerini keyi i bir anlatımla bizlerle paylaştı. Uzman Doktor Yeşim
Dr. Serdal ÖZGÖZGÜ
Dr. Sevil KALIPÇI SÖYLER Eyler “Antibiyotik Kullanımına Akılcı Yaklaşım: Antibiyotik Nedir, Ne Değildir?” başlıklı
Dr. Veli DOMBAYCI çalışmasında akılcı antibiyotik kullanımının önemine ve bu konuda okullarda neler
yapılabileceğine değindi. Son yıllarda sıkça dile getirilen beyin temelli öğrenmenin
Yayın Danışmanları önemine ilişkin “Öğretmenlerin Neden Beyin Temelli Öğrenmeyi ya da Eğitimsel
Prof. Dr. Ayşegül ALAYBEYOĞLU Nörobilimi Bilmeleri Gereklidir?” başlıklı yazıda Prof. Dr. Bilal Duman öğretmenlerin
Prof. Dr. Cahit TELCİ
Prof. Dr. Erkan GÖKSU öğretim yaklaşımlarında öğrenmenin duygusal perspekti ni her zaman göz önünde
Prof. Dr. Günnur KOÇAR bulundurması gerektiğini vurguladı. Dr. Nilgün Civaş “Biyokütleden Biyohidrojene”
Prof. Dr. Hülya YILMAZ başlıklı yazısında son yıllarda hidrojen yakıt hücrelerinin enerji sektöründe büyük bir
Prof. Dr. Kürşat ÇAĞILTAY ilgi gördüğünü ve yakın gelecekte bu konuyla ilgili çalışmaların artırılması gerektiğini
Prof. Dr. Lale KABADAYI belirtti. Edebiyat alanına ilişkin bir çalışma olan “Şiirde Anlam Üretimi” başlıklı
Prof. Dr. Mehmet Ali DOMBAYCI çalışmasında Dr. Kaan Tanyeri şiirin göstergeyle ve gösterge üreticisi şairle olan ilişkisi-
Prof. Dr. Merih Tekin BENDER ni çeşitli yönlerden inceledi. “Zaman ve Gerçeklik Üzerine” başlıklı yazısında Dr. H.
Prof. Dr. Metin EKİCİ Gökhan Bakır evrenin doğasını anlama açısından insanlığın geldiği noktanın umut
Prof. Dr. Ömer ŞİMŞEK
Prof. Dr. Serkan NARLI verici olduğunu ancak yapbozdaki eksik parçaların hala tamamlanmaya muhtaç
Prof. Dr. Sibel YEŞİLDERE İMRE olduğunu ifade etti. “Sinir Sisteminden Okul Sistemine Güven İhtiyacı: Güvenli
Doç. Dr. Ayten ERDURAN Bağlanma Öğrenmenin Temelidir” başlıklı yazısında Dr. Ezgi Denizel Güven güvenli
Doç. Dr. Bünyamin YURDAKUL bağlanmanın sadece ilişkilerin değil, öğrenmenin de temeli olduğunu vurguladı.
Doç. Dr. Didem KOŞAR Öğretim Görevlisi Erdem Erem “Okul Dışı Öğrenme Ortamları ve Eğitimde Yaratıcı
Doç. Dr. Fevzi ÇAKMAK Drama Yöntemi” başlıklı yazısında okul dışı öğrenme ortamlarında yaratıcı drama
Doç. Dr. Gökhan EKİM yönteminin kullanımını ele aldı ve öğretmenlerin ‘çocuğun yaşam oyunundaki peda-
Doç. Dr. Hasan İDİL gojik öğrenme arkadaşı’ olduğunu belirtti. “Coğrafya Öğretiminde Yenilikçi Yaklaşım-
Doç. Dr. Nevin AKKAYA
Doç. Dr. Nilay DEREOBALI lar” başlıklı yazısında Uzman Onur Nigâr son yıllarda eğitime yansıması oldukça merak
Doç. Dr. Şerife YALÇINKAYA edilen “sanal gerçeklik, artırılmış gerçeklik” ve “metaverse” kavramlarını coğrafya
Doç. Dr. Yasemin POLAT öğretimi üzerinden ele aldı. Uzman Damla Dilara Çiçek’e ait “Öğrenme Döngüsü
Doç. Dr. Yağmur SOYLU Yaklaşımı ve Fen Öğretimi” başlıklı yazıda fen öğretiminde öğrenme döngüsü yaklaşı-
Doç. Dr. Yılmaz TONBUL mını ele aldı ve öğretmenlerimizle örnek bir uygulama paylaştı. Dr. Sibel Taşçı “21.
Yüzyıl Becerileri Açısından Öğretmen Nitelikleri” başlıklı yazısında öğretmen yetiştir-
Redaksiyon me sistemlerinin 21.yüzyıl becerilerini kazandıracak şekilde gözden geçirilmesini ve
Hacer HAKLI
geliştirilmesini önerdi. Geçen sayımızda olduğu gibi bu sayımızda da yer alan çocuk
Grafik Tasarım kitapları inceleme yazısında Dr. Sevil Kalıpçı Söyler “Çocuk, Köstebek, Tilki ve At”
Ayla ACET isimli kitabı inceledi.
Ayrıca bu sayımızda üç değerli bilim insanının röportajı yer almaktadır. Hem akademi-
Adres:
Fevzipaşa Mh. 452 Sk. de hem de bakan yardımcılığı görevi ile uygulamanın içerisinde olan Bakan Yardımcı-
No 15 Kemeraltı mız Prof. Dr. Petek Aşkar, uzmanlık alanı çocuk/genç ve yetişkin psikiyatrisi olan Prof.
Konak / İZMİR Dr. Yankı Yazgan ve nörobilim tabanlı eğitim geliştirme çalışmaları yapan Prof. Dr.
Sinan Canan ile röportajlarımızı okurken keyif alacağınızı umuyoruz.
İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü
yayınıdır. Her hakkı saklıdır. Bu sayıda çalışmalarını paylaşan tüm yazarlara ve yoğun programlarına rağmen zaman
Çoğaltılamaz ve para ile ayırıp bizimle röportaj yapan hocalarımıza en içten teşekkürlerimizi iletir, önümüzdeki
satılamaz. sayılarda da değerli araştırmacıları, siz değerli okuyucularımızla çalışmalarını paylaş-
mak üzere İzmir Akademi dergisine davet eder; saygılar sunarız.
ISSN 2822-5686
-Görece daha yoğun güven ihtiyacı olduğunu gözlemledik- KAYNAKLAR
lerimizle daha yakından temasta olunması gereklidir. “Bu
aralar seni biraz üzgün görüyorum. Konuşalım mı?” diyerek APA (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th
konuşma başlatılabilir. edition (DSM 5). American Psychiatric Association.
-Konuşmaya istekliyse duygularını ve ihtiyaçlarını anlamak Armenian, H. K., Morikawa, M., Melkonian, A. K., Hovanesian, A. P.,
için “Neye ihtiyacın var?”, “Senin için ne yapabilirim?”, Haroutunian, N., Saigh, P. A. & Akiskal, H. S. (2000). Loss as a determinant of
PTSD in a cohort of adult survivors of the 1988 earthquake in Armenia:
“Sana ne iyi gelir?” diye sorulabilir. Implications for policy. Acta Psychiatrica Scandinavica, 102(1), 58-64.
-Sorduğu sorulara açık, anlaşılır cevaplar verilmesi, çocuğun Başoğlu, M., Kılıç, C., Şalcıoǧlu, E. ve Livanou, M. (2004). Prevalence of
gerçekleri yaşına uygun olacak şekilde öğrenmesi güven posttraumatic stress disorder and comorbid depression in earthquake
duygusunu onarmayı sağlayabilir. Bu noktada, konuyu survivors in Turkey: An epidemiological study. Journal of Traumatic Stress:
Of cial Publication of The International Society for Traumatic Stress Studies,
kapatmaya “yara bandı” olmaya çalışılması “Benden bir 17(2), 133-141.
şeyler gizleniyor” düşüncesini tetikleyerek çocuğun güven Calhoun, L. G. & Tedeschi, R. G. (1999). Facilitating posttraumatic growth: A
duygusunu yine zedeleme riski taşımaktadır. İçindekini clinician's guide. Routledge.
akıtırsa, acısını/duygusunu boşaltırsa iyileşme yönünde
ilerleme şansı olduğunu bilmemiz önemlidir. Edinsel, K. ve Elçi, Ö. (2015). Psychological distress among the non-reloca-
ted and relocated survivors after the August 19th 1999 eathquake in Turkey.
-Konuşmaya istekli değilse ara ara sormaya devam edilebi- Journal of International Social Research, 8(38).
lir, akranlarından destek alması için akranları devreye Eker, D. ve Arkar, H. (1995). Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği’ nin
sokulabilir, güvenlik ihtiyacını karşılayabilecek oyunları faktör yapısı, geçerlik ve güvenirliği. Türk Psikoloji Dergisi, 10(34), 17-25.
sını arımızda oynamaya öncülük edilebilir. Epstein, R. S., Fullerton, C. S. & Ursano, R. J. (1998). Posttraumatic stress
disorder following an air disaster: A prospective study. The American Journal
-Burada bir diğer önemli nokta da deprem görüntülerinden of Psychiatry, 155(7), 934–938.
öğrencilerimizi uzak tutmak konusunda velilerle iş birliği Goenjian, A. K., Najarian, L. M., Pynoos, R. S., Steinberg, A. M., Petrosian, P.,
içinde olunmasıdır. Velilerin, depremin travmatize edici Setrakyan, S. & Fairbanks, L. A. (1994). Posttraumatic stress reactions after
görüntülerinden çocuklarımızı uzak tutmaları konusunda single and double trauma. Acta Psychiatrica Scandinavica, 90(3), 214-221.
bilgilendirme toplantıları yapılabilir. Kaniasty, K. & Norris, F. H. (1995). Mobilization and deterioration of social
Son olarak; dayanışma, birlik olma ve şefkatle ilgilenme support following natural disasters. Current Directions in Psychological
Science, 4(3), 94–98.
travma sonrası iyileşmede temel bakış açısı olmalıdır. Bu
duyguları öğrencilerimizin hissetmesi için öncelikle öğret- Kılıç, C. ve Ulusoy, M. (2003). Psychological effects of the November 1999
menlerimizin göstererek model olmaları, sonrasında ise earthquake in Turkey: An epidemiological study. Acta Psychiatrica Scandina-
vica, 108(3), 232-238.
çocuklarımızın birbirlerine göstermeleri için destekleyici
olmamız önemlidir. Öğrencilerin duyguları içinde kaybol- Riad, J. K. ve Norris, F. H. (1996). The in uence of relocation on the environ-
mental, social, and psychological stress experienced by disaster victims.
malarının yalnızlığı ve çaresizliği tetiklediğini bilerek ve Environment and Behavior, 28(2), 163–182.
dayanışmanın umut verici olduğunu düşünerek şefkatli bir
ilişki içinde destek vermek en temel sorumluluğumuz ve Şalcıoğlu, E., Başoğlu, M. ve Livanou, M. (2003). Long-term psychological
outcome for non-treatment-seeking earthquake survivors in Turkey. The
öğretmenliğin en doyum verici tarafıdır. Journal of Nervous and Mental Disease, 191(3), 154-160.