Page 5 - akademi 2 e dergisi
P. 5

EDİTÖRDEN







                                         EDİTÖRDEN


                                         Değerli “İzmir Akademi” Dergisi Okurları,
                                         Akademi dünyasına katkı sunmak amacıyla çıktığımız bu yolda ikinci sayımızla yeniden
                                         birlikteyiz.  Dergimizin  yeni  sayısında  yer  alan  birbirinden  değerli  yazıları  sizlerle
                                         paylaşmanın heyecanı içerisindeyiz.
         İzmir Milli Eğitim Müdürlüğü    Dergimizin bu sayısının ilk yazısı olan “Depremin Öğrencilerim Üzerindeki Etkilerinin
         Adına Sahibi                    ‘Farkındayım’, Yapacaklarımı ‘Biliyorum’ ve Sınıfımda Şefkatle ‘Uyguluyorum’ Diyebi-
         Dr. Murat Mücahit YENTÜR        len Öğretmenler” başlıklı yazıda Doç. Dr. Betül Meydan afetten etkilenen öğrencilerin
         Yazı İşleri Müdürü              bu süreci sağlıklı bir şekilde atlatabilmesi için öğretmenlere çeşitli öneriler sundu.
         İlker ERARSLAN                  “Düşünme ve Muhakeme Aynı Şeyi İfade Eden Kavramlar mıdır?” başlıklı yazıda
                                         Uzman Esra Akdoğan “matematiksel düşünme” ve “muhakeme” kavramlarını ele
         Genel Yayın Yönetmeni
         Ertan ZORTEYMUR                 alarak matematiksel düşünmenin hayatımızı kolaylaştırıcı rolünden bahsetti. Üçüncü
                                         çalışma , günümüzde sıkça gündeme gelen veri kavramı üzerine hazırlandı. Dr. Öğre-
         Yayın Editörü                   tim Üyesi Kadriye Filiz Balbal “Büyük Veri” başlıklı bu çalışmasında verinin eğitim
         Doç. Dr. Özden ÖLMEZ CEYLAN     alanındaki yerini tartıştı. Dr. Serdal Özgözgü’ye ait “Bilgi Yönetimi” başlıklı diğer
         Dr. Feriha Hande İDİL
                                         yazıda bilgiyi yönetebilen okulların sorunları çözmede önemli adımlar atabileceği
         Yayın Kurulu                    üzerinde duruldu. “Sanatsal Yaratma Bahanesi” başlıklı yazısında Prof. Dr. Merih Tekin
         Dr. Öğr. Üyesi Kadriye Filiz BALBAL  Bender sanatsal üretimin ve yaratıcılığın ilişkisi üzerinden çeşitli eserleri incelemiş ve
         Dr. Nilgün CİVAŞ                yaratımların gerekçelerini keyi i bir anlatımla bizlerle paylaştı. Uzman Doktor Yeşim
         Dr. Serdal ÖZGÖZGÜ
         Dr. Sevil KALIPÇI SÖYLER        Eyler “Antibiyotik Kullanımına Akılcı Yaklaşım: Antibiyotik Nedir, Ne Değildir?” başlıklı
         Dr. Veli DOMBAYCI               çalışmasında akılcı antibiyotik kullanımının önemine ve bu konuda okullarda neler
                                         yapılabileceğine değindi. Son yıllarda sıkça dile getirilen beyin temelli öğrenmenin
         Yayın Danışmanları              önemine ilişkin “Öğretmenlerin Neden Beyin Temelli Öğrenmeyi ya da Eğitimsel
         Prof. Dr. Ayşegül ALAYBEYOĞLU   Nörobilimi Bilmeleri Gereklidir?” başlıklı yazıda Prof. Dr. Bilal Duman öğretmenlerin
         Prof. Dr. Cahit TELCİ
         Prof. Dr. Erkan GÖKSU           öğretim yaklaşımlarında öğrenmenin duygusal perspekti ni her zaman göz önünde
         Prof. Dr. Günnur KOÇAR          bulundurması gerektiğini vurguladı. Dr. Nilgün Civaş “Biyokütleden Biyohidrojene”
         Prof. Dr. Hülya YILMAZ          başlıklı yazısında son yıllarda hidrojen yakıt hücrelerinin enerji sektöründe büyük bir
         Prof. Dr. Kürşat ÇAĞILTAY       ilgi gördüğünü ve yakın gelecekte bu konuyla ilgili çalışmaların artırılması gerektiğini
         Prof. Dr. Lale KABADAYI         belirtti. Edebiyat alanına ilişkin bir çalışma olan “Şiirde Anlam Üretimi” başlıklı
         Prof. Dr. Mehmet Ali DOMBAYCI   çalışmasında Dr. Kaan Tanyeri şiirin göstergeyle ve gösterge üreticisi şairle olan ilişkisi-
         Prof. Dr. Merih Tekin BENDER    ni çeşitli yönlerden inceledi. “Zaman ve Gerçeklik Üzerine” başlıklı yazısında Dr. H.
         Prof. Dr. Metin EKİCİ           Gökhan Bakır evrenin doğasını anlama açısından insanlığın geldiği noktanın umut
         Prof. Dr. Ömer ŞİMŞEK
         Prof. Dr. Serkan NARLI          verici olduğunu ancak yapbozdaki eksik parçaların hala tamamlanmaya muhtaç
         Prof. Dr. Sibel YEŞİLDERE İMRE   olduğunu  ifade  etti.  “Sinir  Sisteminden  Okul  Sistemine  Güven  İhtiyacı:  Güvenli
         Doç. Dr. Ayten ERDURAN          Bağlanma Öğrenmenin Temelidir” başlıklı yazısında Dr. Ezgi Denizel Güven güvenli
         Doç. Dr. Bünyamin YURDAKUL      bağlanmanın sadece ilişkilerin değil, öğrenmenin de temeli olduğunu vurguladı.
         Doç. Dr. Didem KOŞAR            Öğretim Görevlisi Erdem Erem “Okul Dışı Öğrenme Ortamları ve Eğitimde Yaratıcı
         Doç. Dr. Fevzi ÇAKMAK           Drama Yöntemi” başlıklı yazısında okul dışı öğrenme ortamlarında yaratıcı drama
         Doç. Dr. Gökhan EKİM            yönteminin kullanımını ele aldı ve öğretmenlerin ‘çocuğun yaşam oyunundaki peda-
         Doç. Dr. Hasan İDİL             gojik öğrenme arkadaşı’ olduğunu belirtti. “Coğrafya Öğretiminde Yenilikçi Yaklaşım-
         Doç. Dr. Nevin AKKAYA
         Doç. Dr. Nilay DEREOBALI        lar” başlıklı yazısında Uzman Onur Nigâr son yıllarda eğitime yansıması oldukça merak
         Doç. Dr. Şerife YALÇINKAYA      edilen “sanal gerçeklik, artırılmış gerçeklik” ve “metaverse” kavramlarını coğrafya
         Doç. Dr. Yasemin POLAT          öğretimi üzerinden ele aldı. Uzman Damla Dilara Çiçek’e ait “Öğrenme Döngüsü
         Doç. Dr. Yağmur SOYLU           Yaklaşımı ve Fen Öğretimi” başlıklı yazıda fen öğretiminde öğrenme döngüsü yaklaşı-
         Doç. Dr. Yılmaz TONBUL          mını ele aldı ve öğretmenlerimizle örnek bir uygulama paylaştı. Dr. Sibel Taşçı “21.
                                         Yüzyıl Becerileri Açısından Öğretmen Nitelikleri” başlıklı yazısında öğretmen yetiştir-
         Redaksiyon                      me sistemlerinin 21.yüzyıl becerilerini kazandıracak şekilde gözden geçirilmesini ve
         Hacer HAKLI
                                         geliştirilmesini önerdi. Geçen sayımızda olduğu gibi bu sayımızda da yer alan çocuk
         Grafik Tasarım                  kitapları inceleme yazısında Dr. Sevil Kalıpçı Söyler “Çocuk, Köstebek, Tilki ve At”
         Ayla ACET                       isimli kitabı inceledi.
                                         Ayrıca bu sayımızda üç değerli bilim insanının röportajı yer almaktadır. Hem akademi-
         Adres:
         Fevzipaşa Mh. 452 Sk.           de hem de bakan yardımcılığı görevi ile uygulamanın içerisinde olan Bakan Yardımcı-
         No 15 Kemeraltı                 mız Prof. Dr. Petek Aşkar, uzmanlık alanı çocuk/genç ve yetişkin psikiyatrisi olan Prof.
         Konak / İZMİR                   Dr. Yankı Yazgan ve nörobilim tabanlı eğitim geliştirme çalışmaları yapan Prof. Dr.
                                         Sinan Canan ile röportajlarımızı okurken keyif alacağınızı umuyoruz.
         İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü
         yayınıdır. Her hakkı saklıdır.  Bu sayıda çalışmalarını paylaşan tüm yazarlara ve yoğun programlarına rağmen zaman
         Çoğaltılamaz ve para ile        ayırıp bizimle röportaj yapan hocalarımıza en  içten teşekkürlerimizi iletir, önümüzdeki
         satılamaz.                      sayılarda da değerli araştırmacıları, siz değerli okuyucularımızla çalışmalarını paylaş-
                                         mak üzere İzmir Akademi dergisine davet eder; saygılar sunarız.
         ISSN 2822-5686




























































 -Görece daha yoğun güven ihtiyacı olduğunu gözlemledik-  KAYNAKLAR
 lerimizle daha yakından temasta olunması gereklidir. “Bu
 aralar seni biraz üzgün görüyorum. Konuşalım mı?” diyerek   APA (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th
 konuşma başlatılabilir.  edition (DSM 5).  American Psychiatric Association.
 -Konuşmaya istekliyse duygularını ve ihtiyaçlarını anlamak   Armenian, H. K., Morikawa, M., Melkonian, A. K., Hovanesian, A. P.,
 için “Neye ihtiyacın var?”, “Senin için ne yapabilirim?”,   Haroutunian, N., Saigh, P. A. & Akiskal, H. S. (2000). Loss as a determinant of
 PTSD in a cohort of adult survivors  of the 1988 earthquake in Armenia:
 “Sana ne iyi gelir?” diye sorulabilir.  Implications for policy. Acta Psychiatrica Scandinavica, 102(1), 58-64.
 -Sorduğu sorulara açık, anlaşılır cevaplar verilmesi, çocuğun   Başoğlu, M., Kılıç, C., Şalcıoǧlu, E. ve Livanou, M. (2004). Prevalence of
 gerçekleri yaşına uygun olacak şekilde öğrenmesi güven   posttraumatic stress disorder and comorbid depression in earthquake
 duygusunu onarmayı sağlayabilir. Bu noktada, konuyu   survivors in Turkey: An epidemiological study. Journal of Traumatic Stress:
 Of cial Publication of The International Society for Traumatic Stress Studies,
 kapatmaya “yara bandı” olmaya çalışılması “Benden bir   17(2), 133-141.
 şeyler gizleniyor” düşüncesini tetikleyerek çocuğun güven   Calhoun, L. G. & Tedeschi, R. G. (1999). Facilitating posttraumatic growth: A
 duygusunu yine  zedeleme riski  taşımaktadır. İçindekini   clinician's guide. Routledge.
 akıtırsa,  acısını/duygusunu  boşaltırsa  iyileşme  yönünde
 ilerleme şansı olduğunu bilmemiz önemlidir.  Edinsel, K. ve Elçi, Ö. (2015). Psychological distress among the non-reloca-
 ted and relocated survivors after the August 19th 1999 eathquake in Turkey.
 -Konuşmaya istekli değilse ara ara sormaya devam edilebi-  Journal of International Social Research, 8(38).
 lir,  akranlarından  destek  alması  için  akranları  devreye   Eker, D. ve Arkar, H. (1995). Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği’ nin
 sokulabilir, güvenlik ihtiyacını karşılayabilecek oyunları   faktör yapısı, geçerlik ve güvenirliği. Türk Psikoloji Dergisi, 10(34), 17-25.
 sını arımızda oynamaya öncülük edilebilir.  Epstein, R. S., Fullerton, C. S. & Ursano, R. J. (1998). Posttraumatic stress
 disorder following an air disaster: A prospective study. The American Journal
 -Burada bir diğer önemli nokta da deprem görüntülerinden   of Psychiatry, 155(7), 934–938.
 öğrencilerimizi uzak tutmak konusunda velilerle iş birliği   Goenjian, A. K., Najarian, L. M., Pynoos, R. S., Steinberg, A. M., Petrosian, P.,
 içinde olunmasıdır. Velilerin, depremin travmatize edici   Setrakyan, S. & Fairbanks, L. A. (1994). Posttraumatic stress reactions after
 görüntülerinden çocuklarımızı uzak tutmaları konusunda   single and double trauma. Acta Psychiatrica Scandinavica, 90(3), 214-221.
 bilgilendirme toplantıları yapılabilir.  Kaniasty, K. & Norris, F. H. (1995). Mobilization and deterioration of social
 Son olarak; dayanışma, birlik olma ve şefkatle ilgilenme   support following natural disasters. Current Directions in Psychological
 Science, 4(3), 94–98.
 travma sonrası iyileşmede temel bakış açısı olmalıdır. Bu
 duyguları öğrencilerimizin hissetmesi için öncelikle öğret-  Kılıç, C. ve Ulusoy, M. (2003). Psychological effects of the November 1999
 menlerimizin göstererek model olmaları, sonrasında ise   earthquake in Turkey: An epidemiological study. Acta Psychiatrica Scandina-
 vica, 108(3), 232-238.
 çocuklarımızın birbirlerine göstermeleri için destekleyici
 olmamız önemlidir. Öğrencilerin duyguları içinde kaybol-  Riad, J. K. ve Norris, F. H. (1996). The in uence of relocation on the environ-
 mental, social, and psychological stress experienced by disaster victims.
 malarının yalnızlığı  ve çaresizliği  tetiklediğini bilerek ve   Environment and Behavior, 28(2), 163–182.
 dayanışmanın umut verici olduğunu düşünerek şefkatli bir
 ilişki içinde destek vermek en temel sorumluluğumuz ve   Şalcıoğlu, E., Başoğlu, M. ve Livanou, M. (2003). Long-term psychological
 outcome for non-treatment-seeking earthquake survivors in Turkey. The
 öğretmenliğin en doyum verici tarafıdır.  Journal of Nervous and Mental Disease, 191(3), 154-160.
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10