Page 41 - İZMİR AKADEMİ DERGİSİ
P. 41
BİYOGRAFİ
İnci San, öğrencilerinin çeşitli kaynaklarda göz ucuyla bakıp ği yaratıcı drama dersleri ve bu alanda yaptırdığı yüksek
geçtiği sanat eserlerine başka bir gözle bakmalarını sağla- lisans ve doktora tezleriyle başlayan çalışmalarını yıllarca
mıştır. Perdeye yansıttığı sanat eserlerinin görüntüleri sürdürmüştür. Sonuç olarak, öğretim süreçlerinde yerini
eşliğinde, sanatçının neleri anlatmak istediğini detaylı alan yaratıcı drama alanına eğitmen yetiştirmek için
olarak aktararak öğrencilerinde sanat bilinci yaratmıştır. gerçekleşen hizmet içi eğitimlerde, fakültelerde öğretmen
Her bir öğrencisi ‘Sanat Eğitimi’ dersinde, sanatı ve sanat- adaylarına verilen derslerde ve özel kurslarda yetiştirdiği
çının toplumu nasıl aydınlatacağını, sanat eserleri üzerin- birçok öğrencisiyle, eğitim sistemine büyük bir hareket
den öğrenmiştir. Öğrencilerinin sanatla tanışması, sanatı getirmiştir. Öğretmen yetiştiren kurumlarda, yaratıcı drama
anlaması, sanatın anlattıklarıyla aydınlanması,İnci San’ın öğretmeni yetiştirme olanaklarının olmadığını gören İnci
aktardığı bilgilerle gerçekleşmiştir. Birçok öğrencisinin San, farklı kanallardan eğitmen yetiştirme yolları arayarak
sanat üreticisi olmasında büyük katkısı olan İnci San öğren- senelerce yaratıcı dramanın gelişmesi için emek harcamış-
cilerinde, sanatın ilk filizlerinin yeşermesine ve içlerindeki tır.
sanatsal yanı fark etmelerine aracılık etmiştir.
Özel okullar artık çalıştıracakları yaratıcı drama öğretmen-
İnci San için “bir öngörü ustası” denilebilir. Çünkü dünya- lerinde MEB onaylı sertifika aramakta, devlet okulları
daki gelişmeleri çok yakından izleyip, ülkemizde sanat ve seçmeli yaratıcı drama derslerini sertifikalı öğretmenlerle
eğitime nasıl bir yön verileceğini görebilen bir usta olarak yürütmektedir. İhtiyaç duyulan eğitimciler özel kurslarda
karşımıza çıkmaktadır. Yıllar içinde verdiği her bir konfe- yetiştirilmekte ve açılan kurslarda yetişen birçok yaratıcı
ransta sanata ve eğitime yeni bir boyutta yaklaşıp, farklı bir drama eğitmeninin okullara ataması yapılarak, yaratıcı
teoriyle dinleyicilerin karşısına çıktığını ve farklı bir bakış dramanın eğitim sistemi içinde yer alması sağlanmaktadır.
açısıyla yoğunlaşmalarını sağladığını, konuşma metinlerin- Bunların gerçekleşmesinin yolunu açan İnci San, birçok yol
den fark ediyoruz. Özellikle beynin her iki yarım küresi ile deneyip açamadığı kapıların, gerekirse demokratik kitle
ilgili anlatımları ve makaleleri, üzerinden uzun yıllar geçmiş örgütleri kurarak açılmasının önemli bir örneğini göster-
olmasına rağmen güncelliğini korumaktadır. Her tür miştir.
eğitimde öncelikle beyin yarım kürelerinin özellikleri ve
nasıl geliştirilmesi gerektiği üzerine günümüzde karşımıza İnci San ile yapılan yaratıcı drama atölyeleri sırasında elde
çıkan yazılar, İnci San’ın yıllar önce yazdığı yazılarının ne edilen en büyük kazanım, güzel sanatların her alanının bu
kadar değerli olduğunu göstermektedir. Günümüzdeki çalışmaların içinde yer alabileceğinin görülmesidir. Tiyatro
gibi, internet yoluyla bilgiye kolay ulaşmanın olmadığı tekniklerinin yanında resim, heykel, şiir, öykü vb. alanlardan
dönemlerde yurt dışından getirdiği kitaplar ve gezilerinde da beslenen yaratıcı drama, bir sanatlar eğitimi alanı olarak
katıldığı konferanslar ve iletişim içinde olduğu yabancı eğitim sistemi içinde yerini almıştır. Sanatın birçok alanını
sanat ve bilim insanlarından elde ettiği bilgileri yorumlaya- bir yaratıcı drama çalışması içinde bütünleştirmenin örnek-
rak, ülkemiz eğitim sistemine yeni önermeler getirmesi leri İnci San’ın yaptırdığı atölyelerde görülmüş ve yetiştirdi-
günümüze ışık tutmaktadır. Ülkemizde eğitim uygulamala- ği birçok öğrencisiyle geniş kitlelerin sanatı, sanatçıyı ve
rında neler olması gerektiğini yıllar öncesinden söylediğin- sanat alanlarını yaratıcı drama kanalıyla tanıması sağlan-
de ütopya gibi gelen birçok öngörüsü, günümüzde eğitim mıştır.
uygulamalarında kullanılan yöntemler olarak karşımıza İnci San’ın ilk eseri, İş Bankası Yayınları tarafından basılan
çıkmaktadır. Bir eğitim önderi olarak değerlendirdiğimiz- ‘Sanatsal Yaratma ve Çocukta Yaratıcılık’ kitabıdır. Basıldığı
de, birçok bilim insanına ve yetiştirdiği öğrencilerine örnek 1977 yılı ve şimdi yeni yeni ortaya çıkan bu konudaki yayın-
olmuştur.
ları karşılaştırınca, 40-45 yıl önceden şimdiyi gösteren bir
İnci San özellikle sanatlar eğitimini içinde sürekli barındı- başyapıt olduğu hemen ortaya çıkmaktadır. Yine o yıllarda
ran, yaratıcı drama alanında yaptıkları ve geliştirdiği uygu- yayınlanan ‘Sanat ve Eğitim’ kitabı da güncelliğini her
lamalar ile eğitim alanına damgasını vurmuştur. Yaratıcı zaman korumuştur. Özellikle Picasso’nun Guernica adlı
dramanın tanınıp yaygınlaşması için, her tür örgütlenmeyi eserini anlatan bölümleri, bu kitabın değerine değer
sağlamış, her tür kaynağı bulmuş, her tür ortamda verdiği katmaktadır. Daha sonra yayınladığı ‘Sanat Eğitimi Kuram-
eğitimlerle yaratıcı drama alanında ilk ateşi yakmıştır. ları’ kitabı, sanatın mı yoksa sanat eğitiminin mi toplumda
Yaratıcı dramanın alternatif bir öğretim yöntem ve tekniği öne çıkması gerektiğini geniş bir yelpazede incelemekte-
olarak gelişmesinde çoğunlukla İnci San’ın kendi bireysel dir. İnci San, bu kitaplar dışındaki makaleleriyle, birçok
çabalarıyla yaptığı çalışmalar görülür. Yaratıcı dramanın farklı kitapta yerini almıştır. Bu makalelerin bir araya getiril-
eğitim sistemi içinde yer alması için gösterdiği çabaların diği dört kitabı ise son yıllarda yayınlanabilmiştir. Özellikle
karşılığı günümüzde görülmektedir. Bireysel çabalarıyla yaratıcı drama eğitimi alanındakiler ve akademik çalışmalar
gerçekleştirdiği uluslararası seminerlerle, başka ülkelerdeki yapanların yararlandığı, ‘Çocuk ve Sanat’, ‘Yaratıcı Drama
yaratıcı drama örneklerinin görülmesini sağlamıştır. Bu ve Müze’, ‘Sanatlar, Eğitim ve Kültür’ ile ‘Sanata Tarihsel
seminerlere davet ettiği Milli Eğitim Bakanı ve üst düzey Yaklaşımlar’ kitapları onun sanat alanlarında yaptığı araştır-
eğitim yöneticilerinde farkındalık yaratarak, yaratıcı drama- maların ve ortaya koyduğu fikirlerin tarihsel bir derlemesi
nın eğitim sistemi için ne kadar önemli olduğuna inandır- niteliğindedir.
ma çabaları unutulmayacaktır. Her tür bürokratik engeli
aşmak için gösterdiği çaba, farklı bir sanat eğitimi ve 2021 Eylül ayında aramızdan ayrılan Sayın İnci San, sanat
öğretim alanı olan yaratıcı dramayı kalıcı hale getirmek için eğitimi ve yaratıcı drama alanına kattıkları ile unutulmaya-
gösterdiği performans ile topluma örnek olmuştur. Önce- caktır. Bilimsel üretkenliğinin sürdüğü dönemde aramızdan
likle Eğitim Bilimleri Fakültesi bünyesinde Güzel Sanatlar ayrılması üzüntü vericidir. Topluma hediye ettiği sanat ve
Eğitimi Bölümü’nün yüksek lisans programları içinde verdi- eğitim incilerinin hatırlanması dileği ve saygıyla anıyoruz.
39