Page 41 - İZMİR AKADEMİ DERGİSİ
P. 41

BİYOGRAFİ





            İnci San, öğrencilerinin çeşitli kaynaklarda göz ucuyla bakıp   ği yaratıcı drama dersleri ve bu alanda yaptırdığı yüksek
            geçtiği sanat eserlerine başka bir gözle bakmalarını sağla-  lisans ve doktora tezleriyle başlayan çalışmalarını yıllarca
            mıştır.  Perdeye yansıttığı sanat eserlerinin görüntüleri   sürdürmüştür.   Sonuç olarak, öğretim süreçlerinde yerini
            eşliğinde, sanatçının neleri anlatmak istediğini detaylı   alan yaratıcı drama alanına eğitmen yetiştirmek için
            olarak aktararak öğrencilerinde sanat bilinci yaratmıştır.   gerçekleşen hizmet içi eğitimlerde, fakültelerde öğretmen
            Her bir öğrencisi ‘Sanat Eğitimi’ dersinde, sanatı ve sanat-  adaylarına  verilen  derslerde  ve  özel  kurslarda  yetiştirdiği
            çının toplumu nasıl aydınlatacağını, sanat eserleri üzerin-  birçok öğrencisiyle, eğitim sistemine büyük bir hareket
            den öğrenmiştir. Öğrencilerinin sanatla tanışması, sanatı   getirmiştir. Öğretmen yetiştiren kurumlarda, yaratıcı drama
            anlaması, sanatın anlattıklarıyla aydınlanması,İnci San’ın   öğretmeni yetiştirme olanaklarının olmadığını gören İnci
            aktardığı bilgilerle gerçekleşmiştir. Birçok öğrencisinin   San, farklı kanallardan eğitmen yetiştirme yolları arayarak
            sanat üreticisi olmasında büyük katkısı olan İnci San öğren-  senelerce yaratıcı dramanın gelişmesi için emek harcamış-
            cilerinde, sanatın ilk filizlerinin yeşermesine ve içlerindeki   tır.
            sanatsal yanı fark etmelerine aracılık etmiştir.
                                                              Özel okullar artık çalıştıracakları yaratıcı drama öğretmen-
            İnci San için “bir öngörü ustası” denilebilir. Çünkü dünya-  lerinde MEB onaylı sertifika aramakta, devlet okulları
            daki gelişmeleri çok yakından izleyip, ülkemizde sanat ve   seçmeli yaratıcı drama derslerini sertifikalı öğretmenlerle
            eğitime nasıl bir yön verileceğini görebilen bir usta olarak   yürütmektedir. İhtiyaç duyulan eğitimciler özel kurslarda
            karşımıza çıkmaktadır. Yıllar içinde verdiği her bir konfe-  yetiştirilmekte ve açılan kurslarda yetişen birçok yaratıcı
            ransta sanata ve eğitime yeni bir boyutta yaklaşıp, farklı bir   drama eğitmeninin okullara ataması yapılarak, yaratıcı
            teoriyle dinleyicilerin karşısına çıktığını ve farklı bir bakış   dramanın eğitim sistemi içinde yer alması sağlanmaktadır.
            açısıyla yoğunlaşmalarını sağladığını, konuşma metinlerin-  Bunların gerçekleşmesinin yolunu açan İnci San, birçok yol
            den fark ediyoruz. Özellikle beynin her iki yarım küresi ile   deneyip  açamadığı  kapıların, gerekirse  demokratik  kitle
            ilgili anlatımları ve makaleleri, üzerinden uzun yıllar geçmiş   örgütleri kurarak açılmasının önemli bir örneğini göster-
            olmasına rağmen güncelliğini korumaktadır. Her tür   miştir.
            eğitimde  öncelikle beyin yarım kürelerinin özellikleri ve
            nasıl geliştirilmesi gerektiği üzerine günümüzde karşımıza   İnci San ile yapılan yaratıcı drama atölyeleri sırasında elde
            çıkan yazılar, İnci San’ın yıllar önce yazdığı yazılarının ne   edilen en büyük kazanım, güzel sanatların her alanının bu
            kadar değerli olduğunu göstermektedir. Günümüzdeki   çalışmaların içinde yer alabileceğinin görülmesidir. Tiyatro
            gibi, internet yoluyla bilgiye kolay ulaşmanın olmadığı   tekniklerinin yanında resim, heykel, şiir, öykü vb. alanlardan
            dönemlerde yurt dışından getirdiği kitaplar ve gezilerinde   da beslenen yaratıcı drama, bir sanatlar eğitimi alanı olarak
            katıldığı konferanslar ve iletişim içinde olduğu yabancı   eğitim sistemi içinde yerini almıştır. Sanatın birçok alanını
            sanat ve bilim insanlarından elde ettiği bilgileri yorumlaya-  bir yaratıcı drama çalışması içinde bütünleştirmenin örnek-
            rak, ülkemiz eğitim sistemine yeni önermeler getirmesi   leri İnci San’ın yaptırdığı atölyelerde görülmüş ve yetiştirdi-
            günümüze ışık tutmaktadır. Ülkemizde eğitim uygulamala-  ği birçok öğrencisiyle geniş kitlelerin sanatı, sanatçıyı ve
            rında neler olması gerektiğini yıllar öncesinden söylediğin-  sanat alanlarını yaratıcı drama kanalıyla tanıması sağlan-
            de ütopya gibi gelen birçok öngörüsü, günümüzde eğitim   mıştır.
            uygulamalarında kullanılan yöntemler olarak karşımıza   İnci San’ın ilk eseri, İş Bankası Yayınları tarafından basılan
            çıkmaktadır. Bir eğitim önderi olarak değerlendirdiğimiz-  ‘Sanatsal Yaratma ve Çocukta Yaratıcılık’ kitabıdır. Basıldığı
            de, birçok bilim insanına ve yetiştirdiği öğrencilerine örnek   1977 yılı ve şimdi yeni yeni ortaya çıkan bu konudaki yayın-
            olmuştur.
                                                              ları karşılaştırınca, 40-45 yıl önceden şimdiyi gösteren bir
            İnci San özellikle sanatlar eğitimini içinde sürekli barındı-  başyapıt olduğu hemen ortaya çıkmaktadır. Yine o yıllarda
            ran, yaratıcı drama alanında yaptıkları ve geliştirdiği uygu-  yayınlanan ‘Sanat ve Eğitim’ kitabı da güncelliğini her
            lamalar ile eğitim alanına damgasını vurmuştur. Yaratıcı   zaman korumuştur. Özellikle Picasso’nun Guernica adlı
            dramanın tanınıp yaygınlaşması için, her tür örgütlenmeyi   eserini anlatan bölümleri, bu kitabın değerine değer
            sağlamış, her tür kaynağı bulmuş, her tür ortamda verdiği   katmaktadır. Daha sonra yayınladığı ‘Sanat Eğitimi Kuram-
            eğitimlerle yaratıcı drama alanında ilk ateşi yakmıştır.   ları’ kitabı, sanatın mı yoksa sanat eğitiminin mi toplumda
            Yaratıcı dramanın alternatif bir öğretim yöntem ve tekniği   öne çıkması gerektiğini geniş bir yelpazede incelemekte-
            olarak gelişmesinde çoğunlukla İnci San’ın kendi bireysel   dir.  İnci  San,  bu  kitaplar  dışındaki  makaleleriyle,    birçok
            çabalarıyla yaptığı çalışmalar görülür.  Yaratıcı dramanın   farklı kitapta yerini almıştır. Bu makalelerin bir araya getiril-
            eğitim sistemi içinde yer alması için gösterdiği çabaların   diği dört kitabı ise son yıllarda yayınlanabilmiştir. Özellikle
            karşılığı günümüzde görülmektedir. Bireysel çabalarıyla   yaratıcı drama eğitimi alanındakiler ve akademik çalışmalar
            gerçekleştirdiği uluslararası seminerlerle, başka ülkelerdeki   yapanların yararlandığı, ‘Çocuk ve Sanat’, ‘Yaratıcı Drama
            yaratıcı drama örneklerinin görülmesini sağlamıştır. Bu   ve Müze’, ‘Sanatlar, Eğitim ve Kültür’ ile ‘Sanata Tarihsel
            seminerlere davet ettiği Milli Eğitim Bakanı ve üst düzey   Yaklaşımlar’ kitapları onun sanat alanlarında yaptığı araştır-
            eğitim yöneticilerinde farkındalık yaratarak, yaratıcı drama-  maların ve ortaya koyduğu fikirlerin tarihsel bir derlemesi
            nın eğitim sistemi için ne kadar önemli olduğuna inandır-  niteliğindedir.
            ma çabaları unutulmayacaktır. Her tür bürokratik engeli
            aşmak için gösterdiği çaba, farklı bir sanat eğitimi ve   2021 Eylül ayında aramızdan ayrılan Sayın İnci San, sanat
            öğretim alanı olan yaratıcı dramayı kalıcı hale getirmek için   eğitimi ve yaratıcı drama alanına kattıkları ile unutulmaya-
            gösterdiği performans ile topluma örnek olmuştur. Önce-  caktır. Bilimsel üretkenliğinin sürdüğü dönemde aramızdan
            likle Eğitim Bilimleri Fakültesi bünyesinde Güzel Sanatlar   ayrılması üzüntü vericidir. Topluma hediye ettiği sanat ve
            Eğitimi Bölümü’nün yüksek lisans programları içinde verdi-  eğitim incilerinin hatırlanması dileği ve saygıyla anıyoruz.

                                                                                                          39
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46