Page 43 - İZMİR AKADEMİ DERGİSİ
P. 43

MAKALE





            Alan yazında yapılmış araştırmalarda belirtildiği gibi önce-  kolaylaştırılabilir.  Örneğin, öğrenciye  üçer,  dörder, beşer
            likle diskalkulili çocukların sayı, sayma ve aritmetik yeterli-  vb. ritmik sayma öğretildikten sonra 4x3 sorusu “dörder
            liklerine odaklanırken aynı zamanda bilişsel ve nörolojik   dörder üç kere say” şeklinde ifade edilebilir (McIntyre,
            özelliklerinin üzerinde durmak bu çocukların tanılanmasına   Test, Cooke ve Beattie,1991).
            yönelik bir dizi iç görü sağlamıştır (Geary ve Hoard, 2005;   Dönüştürme: Sözel problemlerin çözümü için matematik-
            Bley ve Thorntorn, 2001;Ginsburg, 1997).          sel ifadelerin ne ifade ettiğinin öğrenci tarafından iyi
                                                              anlaşılmış olması gerekmektedir. Örneğin, sözel problem-
            Diskalkulisi olan çocuklarda görülen genel özellikler;  lerin çözümünü kolaylaştırıcı yöntemlerden birisi, gerçek-
            • Sembolik/sembolik olmayan niceliksel karşılaştırmalarda,  leştirilmesi gerekli işlemi belirten ipucu sözcüklerin tespit
            • Sayıları ve büyüklükleri anlamada,              edilmesidir. Problemde geçen ifadelerin öğrenci tarafın-
            • Çok basamaklı sayıları okumada ve basamak kavramını   dan hangi işlemi işaret ettiği anlamsal olarak algılanabil-
                                                              melidir. Bunu sağlamak için de sözel ifadeler resim, şekil,
            algılamada,                                       diyagram gibi görsel imgelere dönüştürülebilir. (Jitendra
            • Şekilleri kopyalamada,                          ,2002).
            • Önce-sonra ilişkisini içeren durumları kullanmada,
            • Ritmik ileri ve geri saymada,                   Gerçek yaşam ile birleştirme: Araştırmacılar tarafından
                                                              son yıllarda matematik becerilerinin gerçek yaşam durum-
            • İşlem yaparken çözüm adımlarını hatırlamada,    ları ile birleştirilerek öğretilmesi tavsiye edilmektedir
            • Çok aşamalı hesaplamaları yapmada,              (Bodine, Lenhart ve Gross, 2014; Goldman, 2006). Gerçek
            •  Matematiksel hesaplamaları akıcı bir şekilde yapma,   yaşam durumları diğer dersleri de kapsayabileceği gibi
            çarpım tablosu gibi temel aritmetiksel işlemleri kullanmada,  video gösterimi yoluyla da gerçekleştirilebilir.
            • Matematiksel ifadelerin kullanıldığı metinleri anlamakta,
            • Sözel problemlerde istenileni ve verilenleri tespit etmekte,
            • Parmak hesabı gibi olgunlaşmamış hesaplama stratejile-  KAYNAKLAR
                                                              Bender, W. N. (2012). Öğrenme Güçlüğü Olan Bireyler ve Eğitimleri (H. Sarı,
            rinin kullanımına devam etme ve üst bilişsel stratejilere   Çev.). Ankara: Nobel Yayınları.
            geçiş yapmakta,                                   Bender, W. N. (Ed.). (2009). Differentiating Math Instruction: Strategies that
            • Sayısal bilgiyi zihinden geri çağırmada,        Work for K-8 Classrooms. Corwin Press.
            • Zihinsel sayı doğrusu üzerinde bir sayının diğer bir sayıya   Bley, N. S., &Thornton, C. A. (2001). Teaching Mathematics to Students with
                                                              Learning Disabilities. PRO-ED, Inc., 8700 Shoal Creek Blvd., Austin, TX
            olan uzaklığını bulmakta ya da bir sayının sayı doğrusu   48757-6897.
            üzerindeki yerini tahmin etmede,                  Bodine, E. N., Lenhart, S., &Gross, L. J. (2014). Mathematics for the Life
                                                              Sciences. Princeton University Press.
            • Analog saat okumayı öğrenmede veya zamanı etkin bir   Butterworth, B. (2018). Dyscalculia: From Science to Education. Routledge.
            şekilde kullanmada,                               Fuson, K. C. (1988). Children’s Counting and the Concepts of Number.
            • Para hesaplarında, yaşanan güçlükler olarak sıralanabilir.  Springer-Verlag, New York.
                                                              Geary, D. C., &Hoard, M. K. (2005). Learning Disabilities in Arithmetic and
                                                              Mathematics. Handbook of Mathematical Cognition, 253-268.
            Matematik öğrenme güçlüğü yaşayan çocuk-          Geary,  D.  C.  (2004).  Mathematics  and  Learning  Disabilities.  Journal of
            lar için öğretim ipuçları                         Learning Disabilities, 37(1), 4-15.
                                                              Geary,  D.  C.,  Hamson,  C.  O.,  &Hoard,  M.  K.  (2000).  Numerical  and
            Otomatikleştirme: Çocukların temel matematik bilgisini   Arithmetical Cognition: A Longitudinal Study of Process and Concept
            hafızadan geri çağırabilme hızı, kullanım sıklığı, hafıza   Deficits in Children with Learning Disability. Journal of Experimental Child
            materyallerini ve hafıza tekniklerini kullanım yeteneği gibi   Psychology, 77(3), 236-263.
            çeşitli faktörlere bağlıdır (Bender, 2012). Diskalkulisi olan   Ginsburg, H. P. (1997). Mathematics Learning Disabilities: A View from
                                                              Developmental Psychology. Journal of Learning Disabilities, 30(1), 20-33.
            çocuklar zihinden bilgiyi geri çağırabilmek için etkili   Goldman, S. (2006). A New Angle on Families: Connecting the Mathematics
            hatırlatma teknikleri oluşturamamaktadır. Bu sebeple   of Life with School Mathematics. Counterpoints, 249, 55-76.
            temel matematik becerilerinin kazanımına yönelik bellek   Gross-Tsur, V., Manor, O., &Shalev, R. S. (1996). Developmental Dyscalculia:
            stratejilerine başvurmak faydalı olacaktır. Örneğin;  Prevalence and Demographic Features. Developmental Medicine and Child
            • Öğrencilerden dörtler çarpım tablosunu dikey oluştur-  Neurology, 38, 25–33.
            masını ve her bir sıradaki cevabın bir önceki sayıya dört   Jitendra, A. (2002). Teaching Students Math Problem-Solving through
                                                              Graphic Representations. Teaching Exceptional Children, 34(4), 34-38.
            eklenerek tespit edilebileceğini açıklayabilirsiniz.  Koontz,  K.  L.  (1996).  Identifying  Simple  Numerical  Stimuli:  Processing
            • Çarpım tablosunu şarkı söyleyerek ezberletmeye çalışa-  Inefficiencies Exhibited by Arithmetic Learning Disabled Children.
            bilirsiniz.                                       Mathematical Cognition, 2(1), 1-24.
            • Çarpım tablosunun kullanıldığı, çocukların evde ebevey-  Kucian, K., & von Aster, M. (2015). Developmental Dyscalculia. European
            nleri ile devam edebileceği oyunlar tasarlayabilirsiniz.  Journal of Pediatrics, 174(1), 1-13.
            • Çarpım tablosunu CD çalar gibi bir cihaz ile tekrarlı olarak   McIntyre, S. B., Test, D. W., Cooke, N. L., &Beattie, J. (1991). Using
            dinletebilirsiniz.                                Count-Bysto Increase Multiplication Fact Fluency. Learning Disability
                                                              Quarterly, 14(2), 82-88
            • Kartlar üzerine yazdığınız çarpım tablosu ögelerini eşleş-  Price, G. R., & Ansari, D. (2013). Dyscalculia: Characteristics, Causes, and
            tirmesi isteyebilirsiniz.                         Treatments. Numeracy, 6(1), 1-16.
            İlişkilendirme: Verilen problemler arasında bağlantı   Shalev, R. S. (2004). Developmental Dyscalculia. Journal of Child Neurology,
            oluşturularak temel aritmetiksel bilgiler öğretilebilir.   19(10), 765-771.
            Problemlerde kullanılan ortak anahtar sözcükler ve doğru   Von Aster, M. G., &Shalev, R. S. (2007). Number Development and Develop-
                                                              mental Dyscalculia. Developmental Medicine&Child Neurology, 49(11),
            işlemi ifade eden ipuçları ile öğrencilerin cevaba ulaşması   868-873.

                                                                                                          41
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48