Page 43 - İZMİR AKADEMİ DERGİSİ
P. 43
MAKALE
Alan yazında yapılmış araştırmalarda belirtildiği gibi önce- kolaylaştırılabilir. Örneğin, öğrenciye üçer, dörder, beşer
likle diskalkulili çocukların sayı, sayma ve aritmetik yeterli- vb. ritmik sayma öğretildikten sonra 4x3 sorusu “dörder
liklerine odaklanırken aynı zamanda bilişsel ve nörolojik dörder üç kere say” şeklinde ifade edilebilir (McIntyre,
özelliklerinin üzerinde durmak bu çocukların tanılanmasına Test, Cooke ve Beattie,1991).
yönelik bir dizi iç görü sağlamıştır (Geary ve Hoard, 2005; Dönüştürme: Sözel problemlerin çözümü için matematik-
Bley ve Thorntorn, 2001;Ginsburg, 1997). sel ifadelerin ne ifade ettiğinin öğrenci tarafından iyi
anlaşılmış olması gerekmektedir. Örneğin, sözel problem-
Diskalkulisi olan çocuklarda görülen genel özellikler; lerin çözümünü kolaylaştırıcı yöntemlerden birisi, gerçek-
• Sembolik/sembolik olmayan niceliksel karşılaştırmalarda, leştirilmesi gerekli işlemi belirten ipucu sözcüklerin tespit
• Sayıları ve büyüklükleri anlamada, edilmesidir. Problemde geçen ifadelerin öğrenci tarafın-
• Çok basamaklı sayıları okumada ve basamak kavramını dan hangi işlemi işaret ettiği anlamsal olarak algılanabil-
melidir. Bunu sağlamak için de sözel ifadeler resim, şekil,
algılamada, diyagram gibi görsel imgelere dönüştürülebilir. (Jitendra
• Şekilleri kopyalamada, ,2002).
• Önce-sonra ilişkisini içeren durumları kullanmada,
• Ritmik ileri ve geri saymada, Gerçek yaşam ile birleştirme: Araştırmacılar tarafından
son yıllarda matematik becerilerinin gerçek yaşam durum-
• İşlem yaparken çözüm adımlarını hatırlamada, ları ile birleştirilerek öğretilmesi tavsiye edilmektedir
• Çok aşamalı hesaplamaları yapmada, (Bodine, Lenhart ve Gross, 2014; Goldman, 2006). Gerçek
• Matematiksel hesaplamaları akıcı bir şekilde yapma, yaşam durumları diğer dersleri de kapsayabileceği gibi
çarpım tablosu gibi temel aritmetiksel işlemleri kullanmada, video gösterimi yoluyla da gerçekleştirilebilir.
• Matematiksel ifadelerin kullanıldığı metinleri anlamakta,
• Sözel problemlerde istenileni ve verilenleri tespit etmekte,
• Parmak hesabı gibi olgunlaşmamış hesaplama stratejile- KAYNAKLAR
Bender, W. N. (2012). Öğrenme Güçlüğü Olan Bireyler ve Eğitimleri (H. Sarı,
rinin kullanımına devam etme ve üst bilişsel stratejilere Çev.). Ankara: Nobel Yayınları.
geçiş yapmakta, Bender, W. N. (Ed.). (2009). Differentiating Math Instruction: Strategies that
• Sayısal bilgiyi zihinden geri çağırmada, Work for K-8 Classrooms. Corwin Press.
• Zihinsel sayı doğrusu üzerinde bir sayının diğer bir sayıya Bley, N. S., &Thornton, C. A. (2001). Teaching Mathematics to Students with
Learning Disabilities. PRO-ED, Inc., 8700 Shoal Creek Blvd., Austin, TX
olan uzaklığını bulmakta ya da bir sayının sayı doğrusu 48757-6897.
üzerindeki yerini tahmin etmede, Bodine, E. N., Lenhart, S., &Gross, L. J. (2014). Mathematics for the Life
Sciences. Princeton University Press.
• Analog saat okumayı öğrenmede veya zamanı etkin bir Butterworth, B. (2018). Dyscalculia: From Science to Education. Routledge.
şekilde kullanmada, Fuson, K. C. (1988). Children’s Counting and the Concepts of Number.
• Para hesaplarında, yaşanan güçlükler olarak sıralanabilir. Springer-Verlag, New York.
Geary, D. C., &Hoard, M. K. (2005). Learning Disabilities in Arithmetic and
Mathematics. Handbook of Mathematical Cognition, 253-268.
Matematik öğrenme güçlüğü yaşayan çocuk- Geary, D. C. (2004). Mathematics and Learning Disabilities. Journal of
lar için öğretim ipuçları Learning Disabilities, 37(1), 4-15.
Geary, D. C., Hamson, C. O., &Hoard, M. K. (2000). Numerical and
Otomatikleştirme: Çocukların temel matematik bilgisini Arithmetical Cognition: A Longitudinal Study of Process and Concept
hafızadan geri çağırabilme hızı, kullanım sıklığı, hafıza Deficits in Children with Learning Disability. Journal of Experimental Child
materyallerini ve hafıza tekniklerini kullanım yeteneği gibi Psychology, 77(3), 236-263.
çeşitli faktörlere bağlıdır (Bender, 2012). Diskalkulisi olan Ginsburg, H. P. (1997). Mathematics Learning Disabilities: A View from
Developmental Psychology. Journal of Learning Disabilities, 30(1), 20-33.
çocuklar zihinden bilgiyi geri çağırabilmek için etkili Goldman, S. (2006). A New Angle on Families: Connecting the Mathematics
hatırlatma teknikleri oluşturamamaktadır. Bu sebeple of Life with School Mathematics. Counterpoints, 249, 55-76.
temel matematik becerilerinin kazanımına yönelik bellek Gross-Tsur, V., Manor, O., &Shalev, R. S. (1996). Developmental Dyscalculia:
stratejilerine başvurmak faydalı olacaktır. Örneğin; Prevalence and Demographic Features. Developmental Medicine and Child
• Öğrencilerden dörtler çarpım tablosunu dikey oluştur- Neurology, 38, 25–33.
masını ve her bir sıradaki cevabın bir önceki sayıya dört Jitendra, A. (2002). Teaching Students Math Problem-Solving through
Graphic Representations. Teaching Exceptional Children, 34(4), 34-38.
eklenerek tespit edilebileceğini açıklayabilirsiniz. Koontz, K. L. (1996). Identifying Simple Numerical Stimuli: Processing
• Çarpım tablosunu şarkı söyleyerek ezberletmeye çalışa- Inefficiencies Exhibited by Arithmetic Learning Disabled Children.
bilirsiniz. Mathematical Cognition, 2(1), 1-24.
• Çarpım tablosunun kullanıldığı, çocukların evde ebevey- Kucian, K., & von Aster, M. (2015). Developmental Dyscalculia. European
nleri ile devam edebileceği oyunlar tasarlayabilirsiniz. Journal of Pediatrics, 174(1), 1-13.
• Çarpım tablosunu CD çalar gibi bir cihaz ile tekrarlı olarak McIntyre, S. B., Test, D. W., Cooke, N. L., &Beattie, J. (1991). Using
dinletebilirsiniz. Count-Bysto Increase Multiplication Fact Fluency. Learning Disability
Quarterly, 14(2), 82-88
• Kartlar üzerine yazdığınız çarpım tablosu ögelerini eşleş- Price, G. R., & Ansari, D. (2013). Dyscalculia: Characteristics, Causes, and
tirmesi isteyebilirsiniz. Treatments. Numeracy, 6(1), 1-16.
İlişkilendirme: Verilen problemler arasında bağlantı Shalev, R. S. (2004). Developmental Dyscalculia. Journal of Child Neurology,
oluşturularak temel aritmetiksel bilgiler öğretilebilir. 19(10), 765-771.
Problemlerde kullanılan ortak anahtar sözcükler ve doğru Von Aster, M. G., &Shalev, R. S. (2007). Number Development and Develop-
mental Dyscalculia. Developmental Medicine&Child Neurology, 49(11),
işlemi ifade eden ipuçları ile öğrencilerin cevaba ulaşması 868-873.
41