Page 42 - İZMİR AKADEMİ DERGİSİ
P. 42

MAKALE











            MAKALE



            MATEMATİK ÖĞRENME

            GÜÇLÜĞÜ (DİSKALKULİ)

            NEDİR?

            Arş. Gör. Sıla DOĞMAZ TUNALI *


            Matematik, sayı kavramlarını anlamamızı ve hesaplamaları   daha az bilişsel süreçlerin kullanıldığı söylenebilir. Tipik
            gerçekleştirmemizi sağlayan günlük yaşam içerisinde   gelişim gösteren çocukların yaklaşık %50’si üçüncü sınıf
            birinci derecede öneme sahip bir beceridir. Zamanımızı ve   düzeyinde otomatikleştirme becerisini kazanmaktadır.
            parasal kaynaklarımızı bütçelemek, takvimleri okumak, bir   İlkokulun ilk yıllarında temel aritmetik becerileri zihinsel
            adres bulmak ve hatta bir tarifi takip etmek, temel aritme-  enerjinin çoğunu almakta ve ilerleyen yıllarda otomatikleş-
            tik becerilerimize olan bağımlılığımızın örnekleridir (Shalev,   tirme becerisinin edinimi ile matematiğin diğer boyutlarına
            2004). Günlük yaşam içerisinde bu becerileri aktif olarak   yönelik kapasite kullanımı artmaktadır. Ancak matematik
            kullanmakta zorlandığınızı hayal edebilir misiniz? Örneğin   öğrenme güçlüğü olan çocuklarda otomatikleştirme bece-
            markete gittiğinizde kasiyere ne kadar para vermeniz   risi  daha sonraki yıllarda geliştirilebilmektedir (Bender,
            gerektiğini hesaplamada, tatlı pişirmek için gerekli olan   2009). Diskalkulisi olan çocukların aritmetik yeterlilik kazan-
            ölçüleri ayarlamada veya günlük programınız içerinde   mak için parmaklarını kullandığı bilinen bir durumdur
            zamanı organize etmede sorun yaşadığınızı düşünebilirse  (Fuson, 1988). Bu, parmak takımı ile numaralandırılacak
            niz hayatınızın daha karmaşık hale geleceğini görebilirsiniz.   nesne kümesi arasındaki eşlemeyi bağdaştırmayı içerir.
            Matematik öğrenme güçlüğü (Diskalkuli) olan bireyler bu   Parmakların temsil ettiği niceliklerin zihinsel temsili zayıfsa
            tür durumları sık sık yaşamaktadır. Diskalkuli, normal ve   veya sayı çokluklarını anlamada bir eksiklik var ise çocuğun
            normalüstü zekâya, duygusal istikrara, eğitsel fırsatlara ve   bilişsel gelişimi  sayı çoklukları ile parmaklar arasındaki
            motivasyona rağmen aritmetik becerilerin edinimini etkile-  ilişkiyi kuramayabilir (Butterworth, 2018). Ayrıca bu çocuk-
            yen netice olarak bireyin başarısının beklenen performans   lar bir sayının büyüklüğünü ve diğer sayılara göre değerini
            düzeyinin altında kalması olarak kendini gösteren özel bir   sezgisel olarak kavrayamazlar.
            öğrenme güçlüğü olarak tanımlanabilir (Butterworth, 2018;   Matematik öğrenme güçlüğünü tanılamak için özel olarak
            Price ve Ansari, 2013; von Aster ve Shalev, 2007). İlaveten   tasarlanmış standart ölçekler mevcut değildir. Bu nedenle
            matematiksel temel gerçekleri hatırlamada eksiklik, olgun-  uzmanlar tarafından  genellikle zeka ölçümleri  (IQ) ile
            laşmamış strateji kullanımı ve gelişmemiş bir sayı duyusu   birlikte  standartlaştırılmış  başarı testleri kullanılır.  Normal
            bu çocuklarda yaygın olarak görülen özelliklerdir (Geary,   ve  üstü  kabul  edilen  IQ  puanı  ile  birlikte  bir  matematik
            2004). Diskalkuliden etkilenen bireylerin yaklaşık olarak   başarı testinde 20. veya 25. yüzdelik dilimden daha düşük
            toplumun % 3-6’sını oluşturduğu düşünülmektedir (Kucian   bir puan, diskalkuliyi teşhis etmek için tipik kriter olarak
            ve von Aster, 2015; Price ve Ansari, 2013; Shalev, 2004).   kabul edilebilir (Geary, Hamson ve Hoard, 2000;
            Okuma, yazma becerilerinden farklı olarak çocukların   Gross-Tsur, Manor ve Shalev, 1996). Ancak, beklenen
            sayma, toplama, karşılaştırma, sıralama ve nicelikleri   performanstan düşük matematik başarı puanı tek başına
            anlama gibi aritmetik becerileri edinme konusunda doğuş-  diskalkulinin varlığını göstermez. Bu durum, standartlaştı-
            tan gelen bir eğilimleri vardır. Yapılan ilk araştırmalar ile   rılmış başarı testlerinin doğasından ve diskalkulili çocukla-
            diskalkulisi olan çocukların farklı formatlarda sunulan aynı   rın genellikle oldukça spesifik hafıza problemlerine veya
            rakamların temsil ettiği niceliğin özdeşliğine karar vermek-  bilişsel eksikliklere sahip olmalarından kaynaklanmaktadır.
            te zorlandıkları belirtilmiştir (Koontz, 1996).Bu, diskalkulisi   Standartlaştırılmış başarı testleri, çok çeşitli aritmetik ve
            olan çocuklarda, tipik gelişim gösteren akranlarında   matematiksel konuları örneklemektedir, ancak diskalkulili
            olduğu gibi sayısal büyüklük bilgisinin otomatik olarak   çocuklar bu alanların bazılarında ciddi eksiklikler gösterir-
            etkinleştirilmediğini düşündürmektedir.           ken bazılarında ortalama veya daha iyi yeterliliklere sahip
            Otomatikleştirme kavramı, çocukların temel aritmetik   olabilmektedir. Bu farklı yetkinlikleri değerlendiren madde
            işlemlerini yanıtlama sürelerini belirtmek amacıyla kullanıl-  ler arasında ortalama almanın sonucu olarak diskalkulili
            maktadır. Çocuklar sayı hesaplarını öğrenmeye başladıkla-  çocukların bazı alanlarda yetkinliklerini olduğundan fazla,
            rında parmak hesabından veya fişlerden destek almaktadır.   diğerlerinde ise olduğundan az tahmin eden bir perfor-
            Bir süre sonra tekrarlanan kullanımlar ve sonuçların hatırla-  mans düzeyi ortaya çıkar (Geary, 2004).
            narak söylenmesi sonucu işlemlerin otomatikleştiği ve

                                                                                  * Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü
             40
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47