Page 35 - Dergi Tek Parça
P. 35
İZMİR İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ SAYI: 5
OKULLARDA OYUN GRUBU UYGULAMASI
Oyun ve Çocuklar
Çocuklar zamanlarının büyük bir bölümünü oyunlarla geçirmektedir-
ler. Çocuklar oyun içinde psiko sosyal, zihinsel ve fiziksel olarak gelişir-
ler. Oyunlar çocuklar için hayal dünyasından gerçek dünyaya geçişi
kolaylaştıran keyifli yol alışlardır. Bu yolculuk sırasında çocuklar eğle-
nirler, öğrenirler ve dinlenirler. Ancak günümüz teknolojisinde oyun
kavramı değişmiş ve çocuk oyunları kaybolmaya yüz tutmuştur. Ço-
cukların gelişimlerini destekleyen oyunlara fırsat verildiğinde onlarla
iyi bir iletişim kurulabilir.
Çocuklar duygu ve düşüncelerini oyunlarda
daha rahat ifade ettiklerinden onlar için
oyunlar birer eğitim aracı olarak kullanılabi-
lir. Çocuk oyun aracılığıyla kendi dünyası ile
çevre arasında bir ilişki kurar. Çevresindeki
olayları algılamaya çalışır ve oyunlarına da
bunları yansıtır. Çocuklar oyun ortamında
farkında olmadan öğrenir, diğer çocuklarla
iletişim kurar, işbirliği kavramını geliştirir.
Yaratıcılıklarını kullanabilirler ve hayal güçle-
ri zamanla gelişen bir yapıya sahip olur.
Çocuklar oyun yolu ile düşünmekte ve deneyim kazanmaktadırlar. Çevrelerindeki objelerin özelliklerini de-
neme-yanılma yoluyla iyi kavramaktadırlar.
Teknolojinin getirdiği bilgisayar oyunları, sosyal medya grupları vb. pek çok günümüze ait yenilikler çocukla-
rın oyun ihtiyacı doğrultusundaki arayışlarını kapsamış durumda. Zamanlarının çoğunu okulda geçiren ço-
cuklar evde kalan zamanlarını ders çalışarak, televizyon İzleyerek, internet ile ilgilenerek, bilgisayar oyunları
oynayarak geçiriyorlar. Şehirleşmenin beraberinde gelen komşuluk ilişkilerindeki eksiklik, oyun arkadaşların-
dan mahrum kalmalarına yol açıyor.
Sonuç olarak çocukların akranları ile en fazla birlikte oldukları okul ortamlarında çocukların oyun ihtiyaçları-
na cevap verebilecek bir proje olarak ‘Oyun Grubu’uygulaması yapılabilir.
Oyun grubu 2005 yılından itibaren İstanbul’daki çalışmış olduğum dört okulda uyguladığım, eğitim öğretim
etkinliklerinde eksikliğini hissettiğim, çocukların ve öğretmenlerin hayatına oyunun girmesini arzu ettiğim bir
ihtiyaçtan kaynaklandı.
32