Page 37 - Dergi Tek Parça
P. 37
İZMİR İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ SAYI: 5
Tarihi Hikâyelerle Değerler Eğitimi
Tarih dersi içerisinde bulundurduğu zengin konuları ile öğrencilere
değerlerin kazandırılmasında önemli rol oynamaktadır. Geçmişte
yaşanmış olayları günümüze taşıyarak öğrencilere sunan tarih
dersleri, milli kültürün aktarımı ve devamlılığının sağlanması, hak
ve sorumluluklarını bilen, insanlara sevgi ve saygı duyan iyi vatan-
daşların yetiştirilmesi; yaratıcı, eleştirel ve empatik düşünme bece-
rilerini geliştirici özellikleri ile eğitimcilere değer eğitimi ve öğreti-
mi için önemli fırsatlar sunar.Günümüzde tarih öğretiminin amaç-
ları incelendiğinde, değer eğitimine verilen önem rahatlıkla görü-
lebilmektedir.
Tarih dersinin amacı incelendiğinde bireylere kültürel ve milli değerlerin öğretimindeki yerinin yanında; top-
lumun temelini oluşturan adalet, iyilik doğruluk, hak, saygı, hoşgörü, uzlaşma ve tolerans gibi değerler de
öğretilebilecek değerler arasında gösterilebilmektedir. Tarih derslerinde öğrencilere sadece ezber ve krono-
lojik bilgi vermenin yanında öğrencilerin değer yargıları da geliştirilmelidir. Tarih derslerinde kullanılacak
farklı öğrenme araçlarıyla öğrencilerin yaşamında yer eden değerleri öğrenmeleri sağlanmalıdır.
Bireyin belli değerleri fark etmesi, o değerlerden yeni değerler üretmesi; ürettiği değerleri benimsemesi, kişi-
liğini bu değerlere göre oluşturarak bunu davranışlarına aktarması eğitim ile gerçekleşir. Bu eğitim de değer
eğitimi olarak ifade edilmektedir. Ayrıca değerler eğitimi bireylerin kendi deneyimleri üzerinde düşünüp bu
deneyimlerin anlamları ve örneklerini araştırmalarına yardımcı olur. Bireyin öz saygısının oluşumunu ve dü-
rüstlük, doğruluk, adalet gibi olağan değerlere saygı duymasının sağlanmasını yine değer eğitimi sağlar; sos-
yal sorumluluk yargısının oluşması, bireylerin kararlarını ve eylemlerini de değerlendirebilmesi de bireyin
almış olduğu değerler eğitimi sonucunda oluşmaktadır.
Değer eğitimi ile öğrencilere kazandırılabilecek niteliklerin bir kısmı şöyle açıklanabilir; demokratik bireyler
yetiştirmek, çevreye uyumlu bireyler yetiştirmek, birlikte yaşama kültürünü oluşturma, insanların iyi bir kişi-
lik kazanmalarını sağlamak ve empati geliştirmektir. Açıklanan özellikler, günümüz dünyasında birlikte yaşam
için her bireyin sahip olması gereken değerlerdir.
Tarih derslerinde değer eğitiminde kullanılabilecek öğretim araçlarından birisi de hikâyelerdir. Tarih dersle-
rinde öğrencilere değer eğitimi sürecinde kazandırmaya çalıştığımız bilgi, beceri ve tutumların kalıcı olabil-
mesi için öğrencinin merkezde olduğu etkinliklerin kullanılması gerekmektedir. Bu bağlamda değer eğitimin-
de öğrencinin duyuşsal alanına hitap ederek öğrencinin değerleri öğrenmesini kolaylaştıracak araçların ba-
şında hikâyeler gelmektedir. Tarihsel hikâyeler geçmişte gerçekten olmuş, yer, zaman kişiler, olay ve olaylar
açısından gerçek tarihin birer parçasını teşkil eden bir anı veya bir zaman parçasını anlatır. Hikâyeler aracılı-
ğıyla, ders kitaplarının sunamayacağı insan deneyimleri anlamlı bir şekilde sunabilir.
34