Page 37 - Dergi Tek Parça
P. 37

İZMİR İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ                                                                                            SAYI: 5



                                                  Tarihi Hikâyelerle Değerler Eğitimi

                                                 Tarih dersi içerisinde bulundurduğu zengin konuları ile öğrencilere
                                                 değerlerin  kazandırılmasında  önemli  rol oynamaktadır.  Geçmişte
                                                 yaşanmış  olayları  günümüze  taşıyarak  öğrencilere  sunan  tarih

                                                 dersleri, milli kültürün aktarımı ve devamlılığının sağlanması, hak
                                                 ve sorumluluklarını bilen, insanlara sevgi ve saygı duyan iyi vatan-
                                                 daşların yetiştirilmesi; yaratıcı, eleştirel ve empatik düşünme bece-
                                                 rilerini geliştirici özellikleri ile eğitimcilere değer eğitimi ve öğreti-
                                                 mi için önemli fırsatlar sunar.Günümüzde tarih öğretiminin amaç-
                                                 ları incelendiğinde, değer eğitimine verilen önem rahatlıkla görü-
                                                 lebilmektedir.



            Tarih dersinin amacı incelendiğinde bireylere kültürel ve milli değerlerin öğretimindeki yerinin yanında; top-

            lumun temelini oluşturan adalet, iyilik doğruluk, hak, saygı, hoşgörü, uzlaşma ve tolerans gibi değerler de
            öğretilebilecek değerler arasında gösterilebilmektedir. Tarih derslerinde öğrencilere sadece ezber ve krono-
            lojik  bilgi  vermenin  yanında  öğrencilerin  değer  yargıları  da  geliştirilmelidir.  Tarih  derslerinde  kullanılacak
            farklı öğrenme araçlarıyla öğrencilerin yaşamında yer eden değerleri öğrenmeleri sağlanmalıdır.

            Bireyin belli değerleri fark etmesi, o değerlerden yeni değerler üretmesi; ürettiği değerleri benimsemesi, kişi-
            liğini bu değerlere göre oluşturarak bunu davranışlarına aktarması eğitim ile gerçekleşir. Bu eğitim de değer
            eğitimi olarak ifade edilmektedir. Ayrıca değerler eğitimi bireylerin kendi deneyimleri üzerinde düşünüp bu
            deneyimlerin anlamları ve örneklerini araştırmalarına yardımcı olur. Bireyin öz saygısının oluşumunu ve dü-

            rüstlük, doğruluk, adalet gibi olağan değerlere saygı duymasının sağlanmasını yine değer eğitimi sağlar; sos-
            yal  sorumluluk  yargısının  oluşması,  bireylerin  kararlarını  ve  eylemlerini  de  değerlendirebilmesi  de  bireyin
            almış olduğu değerler eğitimi sonucunda oluşmaktadır.

            Değer eğitimi ile öğrencilere kazandırılabilecek niteliklerin bir kısmı şöyle açıklanabilir; demokratik bireyler
            yetiştirmek, çevreye uyumlu bireyler yetiştirmek, birlikte yaşama kültürünü oluşturma, insanların iyi bir kişi-
            lik kazanmalarını sağlamak ve empati geliştirmektir. Açıklanan özellikler, günümüz dünyasında birlikte yaşam
            için her bireyin sahip olması gereken değerlerdir.


            Tarih derslerinde değer eğitiminde kullanılabilecek öğretim araçlarından birisi de hikâyelerdir. Tarih dersle-

            rinde öğrencilere değer eğitimi sürecinde kazandırmaya çalıştığımız bilgi, beceri ve tutumların kalıcı olabil-
            mesi için öğrencinin merkezde olduğu etkinliklerin kullanılması gerekmektedir. Bu bağlamda değer eğitimin-
            de öğrencinin duyuşsal alanına hitap ederek öğrencinin değerleri öğrenmesini kolaylaştıracak araçların ba-
            şında hikâyeler gelmektedir. Tarihsel hikâyeler geçmişte gerçekten olmuş, yer, zaman kişiler, olay ve olaylar
            açısından gerçek tarihin birer parçasını teşkil eden bir anı veya bir zaman parçasını anlatır. Hikâyeler aracılı-
            ğıyla, ders kitaplarının sunamayacağı insan deneyimleri anlamlı bir şekilde sunabilir.







                                                            34
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42