Page 81 - özbakış şubat -2024
P. 81
Bu nedenle okul yöneticileri, öğretmenler ve psikolojik Mikro saldırganlık günlük hayat içinde kendiliğinden
danışmanların mikro saldırganlığın ne olduğunu bilmesi, ortaya çıkmaktadır. Burada düşünce kalıplarının arkasında
kendi iletişim ve davranış biçimlerinde farkında olmadan yatan inançların keşfedilmesi önemlidir. Çünkü tek başına
ortaya koydukları mikro saldırıları keşfetmesi, okul ve sınıf zararsız gibi görünmesine karşın mikro saldırganlık olarak
ortamında ortaya çıkabilecek mikro saldırılara duyarlı ortaya çıkan davranışlar altta yatan ön yargılarımızın
olarak müdahale yöntemleri geliştirmesi önem arz yüzeye çıkmış halidir.
etmektedir. Son Olarak…
Neler Yapabiliriz? Hepimiz mikro saldırgan düşüncelere ve davranışlara
Her birimiz kendi kültürümüzde doğup büyüyor ve sahip olabiliriz. Ancak değişmek ve gelişmek her daim
öğrenmeler gerçekleştiriyoruz. Kültürün bize kattığı çok mümkündür. Önemli olan ön yargı yüklü düşünce ile
anlamlı zenginlikler olsa da bazen de ön yargı ve kalıp davranışlarımızı fark etmek, nedenleri ve nasıl oluştuğu
yargı yüklü pek çok tutumu içselleştiriyoruz. Çiğdem üzerine derinlemesine düşünmek ve de en nihayetinde
Kağıtçıbaşı’nın ‘‘İnsan ancak kendi kültüründen dışarı davranışsal değişim ortaya koyarak dünyamızın daha
çıktığı zaman kültürü fark edebilir. İnsan kültürün farkına eşitlikçi bir yer olmasına katkı sağlayabilmektir.
vardıktan sonra da artık onu göz ardı edemez.’’ dediği gibi
kendimize dışarıdan eleştirel bir perspektiften bakmak en
kıymetlisi olacaktır.
Bireysel etkilerinin yanı sıra mikro
saldırganlık toplumsal huzuru
bozmakta, ayrımcılık ve ötekileştirici
tutumların güçlenmesi ile bütünlüğe
zarar vermektedir.
1- Büşra, B. (2021). Engelli bireylerin kendilerine yönelik ayrımcı 6- Kağnıcı, D. Y. (2019). Kültür ve psikolojik danışma. Ankara: Pegem
ve mikro saldırgan uygulamaları ifade etmeleri: Twitter’daki Yayınları.
#Engellenmekİstemiyoruz ve #SağlamcılarDışarı Etiketleri. Nitel Sosyal
Bilimler, 3(2), 164-190. https://doi.org/10.47105/nsb.907791 7- Kağtçıbaşı, Ç. (2000). Kültürel psikoloji, kültür bağlamında insan ve
aile. İstanbul: Evrim Yayınevi.
2- Clark, D. A., Spanierman, L. B., Reed, T. D., Soble, J. R., & Cabana, S.
(2011). Documenting Weblog expressions of racial microaggressions 8- Mays, V. M., Cochran, S. D., & Barnes, N. W. (2007). Race, race-
that target American Indians. Journal of Diversity in Higher Education, based discrimination, and health outcomes among African Americans.
4(1), 39-50. https://doi.org/10.1037/a0021762 Annu. Rev. Psychol., 58, 201-225.
https://doi.org/10.1146%2Fannurev.psych.57.102904.190212
3- Durmuş, M. (2019). Kültürel temas alanı olarak dil öğretim
süreçleri ve mikro saldırganlıklar. Milli Folklor, 16(122), 50-63. 9- Serdar, Ü. (2018). Irksal temelli ayrımcılığın yeni görünmez yüzü:
https:/dergipark.org.tr/tr/download/article-file/759120 Kültürel karşılaşmalar ve mikro-saldırganlıklar. International Journal Of
Social Humanities Sciences Research, 5(28), 3288-3308.http:/dx.doi.
4- Harrell, J. P., Hall, S., &Taliaferro, J. (2003). Physiological responses org/10.26450/jshsr.726
to racism and discrimination: An assessment of the evidence. American
journal of public health, 93(2), 243-248. 10- Yılmaz, O., Sart, Z. H., Sakız, H., & Albayrak-Kaymak, D. (2023).
School counselors’ microaggressions towards students with disabilities
5- Herek, G. M. (2009). Hate crimes and stigma-related experiences in inclusive schools. Current Psychology, 1-15.
among sexual minority adults in the United States: Prevalence http:/dx.doi.org/10.1007/s12144-023-05124-9
estimates from a national probability sample. Journal of interpersonal
violence, 24(1), 54-74. https://doi.org/10.2105%2Fajph.93.2.243
Şubat 2024 81