Page 80 - özbakış şubat -2024
P. 80
Gündelik hayatta mikro saldırganlıklar ile karşılaşan Bireysel etkilerinin yanı sıra mikro saldırganlık toplumsal
bireyler nasıl tepki göstereceklerini bilememektedir. Bu huzuru bozmakta, ayrımcılık ve ötekileştirici tutumların
saldırılar küçük ve masum gibi görünse de karşılaşılma güçlenmesi ile bütünlüğe zarar vermektedir.
sıklığı düşünüldüğünde bireylerde stres yaratmaktadır. Yılmaz ve diğerleri (2023), okul psikolojik
Mikro saldırganlıklara maruz kalmak bireylere zarar danışmanlarının engelli öğrencilere yönelik mikro
vermektedir. Çünkü sözel veya sözel olmayan bu saldırganlıklarını araştırmak amacıyla devlet okullarının
davranışlar bireye daha düşük bir statüde olduğunu ve çeşitli kademelerinde görev yapan 23 okul psikolojik
öteki olduğunu tekrar tekrar hatırlatmaktadır (Ünal, danışmanıyla görüşme gerçekleştirmiştir. Bulgular
2018). okul psikolojik danışmanlarının; mahremiyetin reddi,
Özellikle öğrenme ortamlarında gerçekleşen mikro ötekileştirme, ikincil kazanç, ikinci sınıf vatandaşlık,
saldırgan tutum ve davranışlar öğrencilerin belirli kültürlere çaresizlik, kimliğin inkar edilmesi, küçümseme, pozitif
veya gruba yönelik ön yargılarını pekiştirebilmekte, bunun ayrımcılık ve yayılma etkisi dahil olmak üzere çeşitli mikro
yanı sıra hedef olan öğrenci ya da öğrencilerin kendilerini saldırganlık biçimleri sergilediğini ortaya çıkarmıştır.
aşağılanmış, dışlanmış, ötekileştirilmiş hissetmesine yol
açabilmektedir (Durmuş, 2019).
Dünya literatüründe yapılmış pek çok araştırma mikro saldırganlığa maruz kalmanın
ruh sağlığını olumsuz etkilediğini ortaya koymuştur.
80 Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi