Page 77 - özbakış şubat -2024
P. 77
10. “-Bu kişiler aynı evde yaşayan, aynı sınıfta okuyan iki kişi olabilir. Aralarında duvar olmaması, sınır
olmaması anlamına mı gelir?” sorusunu yöneltin.
(Çocuğunuz yanıt vermekte zorlanırsa aşağıdaki gibi bir cümle kurabilirsiniz)
“-Her iki kişinin de kendine ait bir bedeni vardır. Bu bir sınırdır”
(Bunu somutlaştırmak için aşağıdakine benzer bir cümle kurabilirsiniz)
“ Okul sırasında, serviste kendinize ait yerlerde yan yana oturuyorsunuz. Hatta bazen sıra arkadaşınıza
kolunu kendi sırana çeker misin deyip kendi sınırlarınızı koruyabiliyorsunuz. Yani bedeninize ilişkin kişisel
sınırlarınız var .”
11. “-Bedenimizle ilgili kişisel sınırlar ve onları korumak deyince aklına neler geliyor?” diye sorun.
(Çocuğunuzun yanıtlarını dinledikten sonra konuyla ilgili aşağıdaki gibi bir cümle kurarak özetleme
yapabilirsiniz)
“-Bedensel sınırlarımız sayesinde bize kimin ne kadar yaklaşabileceğine kendimiz karar veririz. Örneğin;
arkadaşımız, kardeşimiz ya da annemiz olsa da bize çok yakın oturmasını, sarılmasını ya da öpmesini,
istemeyebiliriz. Bunu söylemek en doğal hakkımızdır”
12. “-Kişisel sınırlarımız sadece bedenimizle mi ilgilidir? Bizi diğer insanlardan ayıran farklı davranış,
düşünce, duygu ve isteklerimiz için de kişisel sınırlardan söz edebilir miyiz sence?” diye sorun.
(Konuyu somutlaştırmak için aşağıdakine benzer açıklama yapabilirsiniz)
“Örneğin; sen dersi dinlemek isterken arkadaşın sohbet etmek istiyor. İkinizin isteği farklı. Senin ders
dinleme isteğin kendine ait; yani senin kişisel sınırlarının içinde. Onunki de onun kendi kişisel sınırları
içinde. Sen kendi isteğinden vazgeçip, arkadaşın kırılmasın diye onunla konuşmaya başladın. Kendi
sınırların içindeki isteğinden vazgeçtin. Bu durumda kişisel sınırlarını korumamış olursun. Ben şu anda
dersi dinlemek istiyorum diyebildiğinde ise kendi kişisel sınırlarını korumuş olursun.
Sınırlarını korumak için yapmak istemediğin şeylere hayır diyebilmen önemlidir. Birine hayır demek
kabalık değildir. “Hayır” kelimesi bağırmadan, sakin bir şekilde de söylenebilir.”
13. Az sonra sınır koyma ile ilgili küçük hikâyeler okuyacağınızı belirtin. Aşağıdaki soruyu yöneltin:
“Bu çocuklardan hangileri kişisel sınırlarını koruyabildi? Hangileri koruyamadı?”
• Hafta sonu yeni aldığı kitabı okumayı çok isteyen Elif, kendisinden bu kitabı isteyen Esra’nın ısrarlarına
dayanamadı. İstemeyerek de olsa kitabı ona verdi.
• Sarılmayı çok seven arkadaşı Ali’ye Mehmet kendisinin sarılmayı çok sevmediğini ve sarılmak
istemediğini söyledi.
• Ödev yaparken maç oynamaya çağıran, gelmezsen küserim diyen arkadaşına Mete, ödevini bitirmeden
dışarı çıkamayacağını söyledi.
• Üşüdüğü için teneffüste okul bahçesine çıkmak istemeyen Özge arkadaşı kırılmasın diye onunla
teneffüse çıktı ve bahçede üşümesine rağmen dolaştı.
14. Çocuğunuzun bu sorulara verdiği yanıtların nedenlerini sorun. Birlikte tartışın.
15. Yazının başında da belirttiğim gibi; çocuğunuzun ilgisi doğrultusunda konu ile ilgili resim çizme, slogan
bulma, şarkı yaratma, hikâye oluşturma çalışması yaparak etkinliği sonlandırabilirsiniz.
Şubat 2024 77