Page 66 - özbakış şubat -2024
P. 66
Düşük öz saygıya sahip bireylerin özellikleri Yüksek öz saygıya sahip bireylerin özellikleri
• Sosyal bir ortamda daha çekingen davranabilirler. • Güçlü yanlarının ve yeteneklerinin yanı sıra zayıf
• Kendi başlarına bir konuda karar vermekte yanlarının da farkındadırlar ve kendilerini olduğu gibi
zorlanabilirler. kabul ederler.
• Hiç bir işi başaramayacaklarına dair bir inanışları • Her şeyin sorunsuz ilerlemesi gerekmediğini
olabilir. bilirler.
• Amaçlarını ve hedeflerini erteleme eğiliminde • Kendi karar verebilir ve kendi kararlarının
olabilirler. sonucunun sorumluluğunu üstlenirler.
• Kendisine yapılan övgüleri reddedebilirler, bu • Kendisine söylenen olumlu sözleri kabul ederler.
övgülerin kendisini memnun etmek için söylenen • Kendi hayatlarından hoşnutturlar. Kendilerine
sözler olduğunu düşünebilirler. sunulan hayatı her yönüyle kabul ederler.
• İnsanlara hayır demekte zorlanabilir ve herkesi • Başkalarının daha iyi bir hayata sahip olduğunu
memnun etme çabasında olabilirler. düşünerek enerjilerini harcamaz ve sonuçta
• Fiziksel görünüşleriyle ilgili gerçekçi olmayan motivasyonlarını düşürmezler.
olumsuz algıları olabilir. • Yaşam doyumları vardır.
• İlişkilerinde kendi isteklerini ifade etmekten • Hayatlarındaki zorlu süreçlerde mücadele
çekinir ve karşı taraf için çok fazla fedakarlık yapabilirler. vermekten çekinmezler.
Bununla birlikte öz saygısı düşük bir bireye dışarıdan • Başarı güdüleri yüksektir.
baktığınızda beden duruşu, yüz ifadesi, ses tonunda • Kolaylıkla sosyal etkileşim kurabilirler.
bile güvensizliğin izlerini görebilirsiniz. Bu kişiler kendi • Takım çalışmasına yatkındırlar; rekabet etmekten
hayatlarına karşı adeta sabotajcı bir kimliğe bürünürler. çekinmezler (Tözün, 2020).
Yüksek öz saygıya sahip çocuklar
yetiştirmek için öncelikle onların
olumlu yönlerini övmek, ihtiyacı olan
ilgi ve sevgiyi koşulsuz sağlamak, diğer
çocuklarla kıyaslamamak, çocuk hata
yaptığında karakterini değil davranışını
eleştirmek, uyaran zenginliği sağlamak
( sosyal ortamlara girmesi, müzik aleti
çalmak, spor alanında hobi edinmek,
resim yapmak, şiir yazmak vb), yaşına
uygun sorumluluklar vermek gibi
davranış ve tutumlar benimsenmelidir.
66 Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi