Page 52 - İZMİR AKADEMİ DERGİSİ
P. 52

KİTAP İNCELEME





























            KİTAP İNCELEME



            İZMİR’İN SON OSMANLILARI,
            KOKLUCA MEZAR
            KİTABELERİ


            Dr. Yasin KAYIŞ *


            İzmir’in Son Osmanlıları-Kokluca Mezar Kitabeleri ** başlık-  gelip geleceğe aktarılan genel özellikleriydi. Özünde
            lı  eser  İzmir  Kâtip  Çelebi  Üniversitesi  Sosyal  ve  Beşeri   Anadolu-Türk mezar taşı geleneğinin kullandığı başlık,
            Bilimler Fakültesinden bir grup akademisyenin hazırladığı   kitabelik, alınlık  palmet, rumi, servi  ağacı, çark-ı  felek,
            bir projenin ürünü olarak ortaya çıkmıştır. Çalışma İzmir’in   yıldız, güneş, bitkisel motifler ve geometrik motifler ise
            Altındağ  semtinde bulunan,  18.yy’dan  itibaren  defin   günümüze kadar gelen mezar kültürünün birer unsurudur
            yapılan, 1923 yılında da resmi mezarlık alanı olarak belirle-  (s. 63-65).
            nen Kokluca Mezarlığı’ndaki Osmanlı Türkçesiyle yazılmış   Kitaba konu olan Kokluca Mezar Kitabeleri geniş bir
            ve günümüze ulaşabilmiş 256 mezar kitabesinin katalog   coğrafyanın  zevk  ve  estetik  anlayışına  uygun  olarak
            bilgilerini ve incelemelerini içermektedir.       Anadolu, özellikle de Batı Anadolu’daki hazire ve mezarlık-
            Disiplinler arası bakış açısıyla ortaya konulan eserde Eski   lardaki örneklerle benzer malzeme, biçim, boyut, yazı
            Türk Edebiyatı Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ömür   karakteri, süsleme biçimi, süsleme tekniği ve kompozisyon
            Ceylan, Yeniçağ Tarihi Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof.   özelliklerine  sahiptir (s. 65). Öte  yandan modernleşme
            Dr. Cahit Telci, Osmanlı Müesseseleri ve Medeniyeti Tarihi   dönemi mezarlıklarına bir örnek sayılabilecek özelliklere
            Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Özer Küpeli, Türk -   sahip Kokluca’da mezarlık kültüründeki devamlılık ve
            İslam Arkeolojisi Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr.   değişimin izlerini sürmek de mümkündür (s. 19-20).
            Ersel  Çağlıtütüncigil  ile  Araştırma  Görevlileri  Yasin
                                                              396  sayfalık eser  beş  bölümden oluşmaktadır. “Köyden
            Özdemir ve Ekim Ortaç Uludüz’ün imzaları bulunuyor.   Mezarlığa Karye-i Koğluca” başlıklı birinci bölümde Koklu-
            Türklerin Şamanizm, Budizm ve Maniheizm dinlerini   ca köyünün 15.yy’a kadar uzanan tarihinden söz edilmiştir.
            benimsedikleri dönemlerde gelişmeye ve şekillenmeye   1460’lara tarihlenen tahrir defterlerine dayanarak Kokluca
            başlayan mezar kültürü, İslam dininin benimsenmesinden   köyünün bulunduğu mevki hakkında bilgiler verilmiştir.
            sonra da çeşitlenerek sürmüştür. Bu dönemde özellikle   Kokluca’nın müstakil bir köy olarak yer aldığı 1659 tarihli
            Anadolu’da üretilen Türk-İslam dönemi mezar taşlarında   “Mufassal Avarız Defteri’nde belirlenen isimlerin Kokluca
            ilginç örneklerle karşılaşılmaya başlanmıştır. Konya,   Mezarlığı’nda tespit edilen mezar kitabelerinde yer
            Akşehir, Kırşehir, Ahlat, Sivas, Tokat, Beçin gibi geniş bir   almadığı belirtilmiş, XIX.yy’ın ilk yarısında bu mevkiye air
            coğrafyada  Selçuklu  ve  Beylikler  Dönemi’ne  tarihlenen   bilgiler veren seyyah Arundell’in anlatımları aktarılmıştır. Bu
            şahide, lahit,  sanduka tipi  mezar taşları vardır.   Osmanlı   bilgiler ışığında varılan sonuç ise Kokluca’nın XX.yy başla-
            Dönemi mezar taşlarında ise önceki dönemlerin biçim ve   rında bile şehrin banliyösü durumunda olan köy ya da
            teknikleri, süsleme  elemanları, yazı türleri, başlıkları   köyler grubu mahiyetinde olduğu, daha önceleri bu mevki-
            biliniyor ve kullanılıyordu. Bununla birlikte yeni temalar da   de gömü yapılsa da şehir mezarlığı olarak kullanımının
            belirmişti. Mermer malzeme kullanımı, bitkisel ve geomet-  1920’li yılların başlarında yerel yönetimin takdiriyle gerçek-
            rik süslemeler ise Anadolu-Türk mezar taşlarının geçmişten   leştiğidir (s. 11-16).
                                                                                     * Torbalı, Şehit Önder Turğay Anadolu Lisesi
                                                                   ** Ömür Ceylan, Cahit Telci, Özer Küpeli, Ersel Çağlıtütüncügil, Yasin Özdemir,
             50                     Ekim Ortaç Uludüz, İzmir’in Son Osmanlıları-Kokluca Mezar Kitabeleri, İzmir Büyükşehir Belediyesi İZELMAN A.Ş. yay., 1.baskı, İzmir, 2021.
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57