Page 12 - İZMİR AKADEMİ DERGİSİ
P. 12

MAKALE


















                                                              ğını yaptığı küme  teorisine alternatif küme teorileri gelişti-
                                                              rilmiştir. Lesniewski’nin (1915)  mereology isimli teorisi,
                                                              Vopenka’nın (1970) alternatif küme teorisi, Apostoli ve
                                                              Kanada’nın (1999) penumbral küme teorisi, Zadeh’in (1965)
                                                              Fuzzy Küme Teorisi (L. Zadeh, 1965) sezgisel küme teorisi,
                                                              soft küme teorisi ve Pawlak’nin (Z. Pawlak, 1982) kaba
                                                              (rough set) kümeleri  bu teorilere örnek gösterilebilir. Bu
                                                              çalışmada ise yukarıda sözü geçen alternatif kümelerin
                                                              başarılı bir örneği olan Pawlak’ın tanımladığı kaba kümeler
                                                              tanıtılacaktır.

                                                              Küme Kavramı ve Kaba Kümeler
                                                              (Rough Set)
                                                              Kümeler sadece matematikte değil gündelik yaşantımızda
                                                              da önemli bir yer tutar. Kitapların kümesi, insanların kümesi,
            MAKALE                                            renklerin kümesi örneklerinde olduğu gibi birçok durumda
                                                              kümelerden bahsedilir. Sözlük anlamına göre küme, benzer
                                                              özelliklere sahip nesnelerin bir araya gelerek oluşturdukları
            MUSTAFA HAKKINDA                                  topluluktur.
                                                              Bu tanımda, küme elemanlarının rastgele seçilebilmesi
            HER ŞEY VE                                        durumu belirtilmemiştir. Cantor’un ortaya koyduğu küme
                                                              teorisinde ise, bir topluluğun küme olabilmesi için o toplu-
                                                              luğun ortak özelliğe sahip olması gerekmemekte sadece
            KABA KÜMELER                                      kümenin elemanlarının kesin olarak belirlenebilmesi
                                                              istenmektedir.
            Prof. Dr. Serkan NARLI *      Dr. Öğr. Üyesi Ahmet Z. ÖZÇELİK **
                                                              Bertrand  Russell,  Cantor  küme  teorisini  tanıttıktan sonra,
                                                              bu teorideki bazı çelişkileri fark etmiştir. Bunların en çok
                                                              bilinenlerinden biri kuvvet kümesi çelişkisidir (Russell,
            Mustafa genç bir insan mıdır? Bu soru, 33 yaşındaki Musta-  1937). Her şeyi eleman kabul eden en geniş evrensel
            fa için talihsiz sorulardan biridir. Ayrıca bu sorunun cevabını   kümenin varlığını düşünmek, paradoksa neden olmaktadır.
            matematiğin içinde aramak, çoğu matematikçi için anlam-  Farz edelim ki bu en geniş evrensel küme X kümesi olsun.
            sızdır. Çünkü matematik, kavramlarının kesin olmasını ister   Oysa  p(x) kuvvet kümesi  X den daha geniş bir kümedir.
            veya en azından birçok bilim insanı bu durumu böyle kabul   p(p(x)) p(x)  den;  p(p(p(x))) p(p(x))  den; …. Bu durum bizi
            eder. Bir başka ifade ile bir kavram kesinlik içeriyorsa mate-  çelişkiye götürmektedir.
            matikseldir (G. Frege, 1983).                     Bu çelişki ise, Cantor’un iddia ettiğinin aksine kümelerin
                                                              keyfi elemanlardan oluşamayacağı anlamına gelmektedir
            Oysa  “Mustafa’nın genç  olup olmaması” örneğinde
            olduğu gibi, gündelik hayat belirsiz kavramlar ile doludur.   (Pawlak,  1982).  Bu  sorunu  çözebilmek  için  Zermello  ve
            Kusurlu bilgi olarak da adlandırabileceğimiz bu belirsiz   Freenkel’in  (1904)  Aksiyomatik  Küme  teorisi  ve
            kavramlar,  tarih  boyunca insan zihnini  meşgul  etmiştir.   Neumann’ın (1920) Sınıflar Teorisi gibi Cantorun küme
            Filozoflar, psikologlar, bilgisayar mühendisleri ve matema-  teorisini  geliştiren küme  teorileri  ortaya  atılmıştır.  Bazı
                                                              matematikçiler ise,  Cantor’un  teorisini  geliştirmektense,
            tikçiler bu konu ile ilgilenmişlerdir. Kusurlu bilgiyi nasıl
            anlayabiliriz? Nasıl formülize edebiliriz?        yepyeni küme teorileri oluşturmuşlardır. Giriş kısmında sözü
                                                              geçen küme teorileri bu gruba dâhildir.
            Günümüzde özellikle yapay zekâ konusunda çalışan bilim
            insanları, bu soruların cevaplarını aramaktadır. Bu soruların   Klasik küme kavramında kümenin elemanları net olarak
            cevapları için ise matematik, yeni alanlara yönelmek zorun-  bellidir. Bir başka ifade ile bir eleman bir kümeye ya aittir ya
            da kalmıştır.                                     da değildir. Örneğin tek sayılar kümesi, bu türdendir.
                                                              Çünkü bir sayı ya tektir ya da değildir. Oysa gündelik hayat-
            Bu yeni matematiksel yaklaşımlar, kendini daha çok mate-  ta her şey bu kadar kesin çizgilerle ayrılamaz. Filozoflar,
            matiğin temel kavramlarından olan küme kavramında   tarih boyunca kesin kavramların yanında bu belirsiz kavram-
            göstermektedir. Bu amaçla George Cantor’un fikir babalı -  larla da uğraşmışlardır.
                                                * Prof.Dr, Dokuz Eylül Üniversi, Buca Eğitim Fakültesi, İlköğretim Matematik Öğretmenliği, serkan.narli@deu.edu.tr
             10                                  ** Dr. Öğr. Üyesi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Matematik Bölümü, ahmet.ozcelik@deu.edu.tr
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17