Page 9 - İZMİR AKADEMİ DERGİSİ
P. 9
RÖPORTAJ
— Sayın Müdürüm, sizin hem kendi alanınızda hem de bunun etki alanını daha çok genişletir. Bu açıdan hem
liderlik üzerine iki yüksek lisans ayrıca eğitim bilimleri öğrenen hem öğreten hem de öğrenci olmak çok güzel bir
enstitüsünden doktora diplomasına sahip olduğunuzu şey. Öğretmenler aynı zamanda en büyük öğrenciler
biliyoruz. Bir yandan mesleğinizi yaparken bir yandan olmalıdır.
da lisansüstü eğitimine devam etmiş bir eğitimci olarak
oldukça yoğun bir süreç yaşadığınızı söyleyebiliriz. —Peki, “öğretmen” kavramının size çağrıştırdıklarını üç
Doktora yapmış bir öğretmen ve yönetici olarak sözcükle ifade etmenizi istesek…
lisansüstü eğitiminizin öğretmenlik mesleğinize ve
yöneticiliğinize yansımaları neler oldu? Bu yolda Bilgi, ilgi ve bitmek bilmeyen bir aşk ve azim! En başta
yürümek isteyen öğretmenlerimize tavsiyeleriniz neler- öğretmenliği sevmek lazım. Mesleği içselleştirmek lazım.
dir? Öğretmenlik sevilmeyince yapılamayacak bir meslektir.
Çünkü öğretmenlik sadece mesai saatleri içine sığdırılacak
Şimdi bunu genel olarak öğretmenlik mesleği açısından asla ve kata bir meslek değildir. Bedeni ile, ruhu ile hayatı-
cevaplayayım. Öğretmenlik mesleği birçok parametrenin nın bütün alanları ile eğitimci kimliğini kuşanmış olmak
olduğu, birçok dinamiğin olduğu bir alan. Bir biyoloji lazım. Bunun sonunda da bir adanmışlık gelir zaten. Adan-
öğretmeniyseniz biyoloji dersini anlatırken kimyadan, mışlık duygusu ile bu mesleğe gönül vermek lazım,
tarihten bahsettiğiniz zaman kalıcı öğrenme daha hızlı bağlanmak lazım.
gerçekleşebilir. Yani biyoloji alanındaki tarihsel gelişmenin,
tarihle bağ kurmanın veya biyolojide coğrafyanın etkisinin, — Öğretmenliğin meslek içinde geliştirilmesi gerektiği-
tabiatlar olaylarının etkisinin çok yönlü baktığınız zaman bir ni konuşmalarınızda sıkça vurguluyor ve akademik
farkınız ortaya çıkar. Ben coğrafyacıyım. Şöyle bir örnek çalışmalarınızda da bu noktaya değiniyorsunuz. Bu
vereyim; yeryüzünden yüz metre yükseldiğiniz zaman bağlamda öğretmenliğe başladığınız yılları düşündüğü-
göreceğiniz alan farklı, iki yüz metreyle ilgili görüş farklı, üç nüzde bugünden o günkü Murat Mücahit Öğretmen’e
yüze beş yüze çıktığınızda farklı. Bin metreye çıktığınızda neler söylemek isterdiniz? Sizi biraz zamanda yolculuğa
coğrafyayı görme, okuma, bakma şansı daha yükselir. çıkarsak…
Öğretmenlik mesleği de bunun gibidir bilgi ile beslendik-
çe yükselirsiniz, süzersiniz; olayı daha çok yönlü, girift, çok Benim Anadolu tecrübem olsun çok isterdim. Hep
farklı pencereden değerlendirip öğrencilerinize özünüzü İstanbul, her şeyim İstanbul ama tabi doğum yerimiz ufak
sunma imkânınız daha çok olur. Hani hep klasik bir şey bir kasaba. Öğrenciliğimizde çok güzel bir Anadolu
anlatılır ya, gözleri görmeyen bir insan için fili tarif ettiği kasabasındaydık. İlkokul, ortaokul, lisenin bir kısmı, daha
zaman herkes tuttuğu tarafı bilebilir veya insanlar olayları sonra İstanbul'a geldik. Şu var; geçmişten bugüne azmimi,
sadece bildikleri kadarıyla değerlendirebilir. Onunla ilgili hedeflerimi hiç kaybetmedim. Belki de en sevdiğim yönüm
yeni bir bilgi koyduğunuz zaman belki yorum çok farklı bu. Hep ileriye dair bir umut besledim. İhtiraslı olmadan
boyuta ulaşabilir. Öğretmenlik mesleği asla bir alanla, dalla mevcutla yetinmedim. Mutlaka kendime yeni ilgi alanları,
sınırlandırılamayacak kadar geniş bir alan. İnsanın eğitimi iş alanları oluşturdum. Öğrencilikle bağım hep devam etti.
çok yönlü olduğu için birçok bilgiyi katarak, sunarak, pekiş- Ben okulu hep şöyle gördüm, okul sadece öğrenciler için
tirerek yapılabilir. Yani öğrencileri analiz edebilmek için okul değil, öğretmenler için de bir okul. Öğretmenlik
kendimizin çok zengin bir analiz, sentez ve yeni bir bilgi mesleği için okul, öğretmenin aynı zamanda kendini
üretme alanı olacak ki çocuklara, gençlere bunu sunalım. geliştireceği, değiştireceği, dönüştüreceği, ders
Öğretmek önemli bir şey, göstermek ayrı bir şey, yaparak, çıkartacağı bir alan. Öğretmen bunu görür ve sağlarsa
yaşayarak öğretmek ayrı bir şey ama bunun üstünde ilham alansal olarak da, pedagojik olarak da, bütünsel olarak da
vererek yeni bir şeyler için uğraşmak çok daha farklı bir şey. mesleği ile ilgili hep gelişir. Biz bir şeyleri vermeye
Bu yüzden içinden aydınlanamayan, dışını aydınlatamaz. giderken, aktarmaya giderken aynı zamanda da çok şey
Bu yüzden öğretmenlerimizin hakikaten bilgi olarak, tecrü- alıyoruz. Bu da bilgilerimizin tazelenmesini, güncel-
be olarak, yeniliklere açık olarak çalışmalarını yapıp öğren- lenmesini veya yeni bilgi arayışları, yeni öğrenme
cilerimize ilham olması, aynı zamanda kendi genç meslek- yöntemleri ve tekniklerinin yollarını aramayı bize sağlıyor
taşlarına, branştaşlarına, arkadaşlarına rol model olması ise bu karşılıklı bir etkileşimin ürünü ve canlı bir
bunun kapısını aralıyor, bu çok değerli. organizmanın olduğunu gösterir. Bu şekilde hem
öğretmen hem öğrenci hem okul hep kazanır. Öğretmen
— Evet, çok değerli. Yani lisansüstü eğitimle, öğretmen- arkadaşlar her daim her konuda kendilerini açık tutmalıdır.
ler de bu becerilerini geliştiriyor diyebiliriz, değil mi? Açık tutmayı kapatırsak ne olur; çok genç öğretmenden
de, yeni başlayandan da öğrenecek çok şeyimiz vardır.
Cemil Meriç diyor ki "Bilgi sonu gelmeyecek bir fetihtir." Öğretmenlik mesleği sadece mezarda biter, resmi olarak
Öğretmen, bu fethin bence en büyük ögesidir. Bu sadece görevinin sonuna gelmiş meslektaşımızdan da öğre-
nefesimizin son bulması ile bitecek bir süreçtir. Her daim neceğimiz çok şey vardır. Çünkü öğretmenlik mesleği hem
böyle olmalıdır. Bir de şu var; öğretirken bu süreçte ilmi olarak bir alandır hem de sanatsal olarak bir alandır.
söyledikleriniz çok önemli öğrencilerinizin karşısında. Ama Farklı bir yönü olduğu için bir mühendislikten, iktisattan,
yaptıklarınızı birilerinin görmesi, öğrencilerinizin görmesi işletmeden ayrılan yönü budur. Ana ögesinin insan olduğu
07