Page 9 - İZMİR AKADEMİ DERGİSİ
P. 9

RÖPORTAJ









            — Sayın Müdürüm, sizin hem kendi alanınızda hem de   bunun etki alanını daha çok genişletir. Bu açıdan hem
            liderlik üzerine iki yüksek lisans ayrıca eğitim bilimleri   öğrenen hem öğreten hem de öğrenci olmak çok güzel bir
            enstitüsünden  doktora  diplomasına  sahip olduğunuzu   şey. Öğretmenler aynı  zamanda en büyük öğrenciler
            biliyoruz.  Bir  yandan  mesleğinizi  yaparken  bir  yandan   olmalıdır.
            da lisansüstü eğitimine devam etmiş bir eğitimci olarak
            oldukça yoğun bir süreç yaşadığınızı söyleyebiliriz.   —Peki, “öğretmen” kavramının size çağrıştırdıklarını üç
            Doktora yapmış  bir  öğretmen  ve  yönetici  olarak   sözcükle ifade etmenizi istesek…
            lisansüstü eğitiminizin öğretmenlik mesleğinize ve
            yöneticiliğinize yansımaları neler oldu? Bu yolda   Bilgi, ilgi ve bitmek bilmeyen bir aşk ve azim! En başta
            yürümek isteyen öğretmenlerimize tavsiyeleriniz neler-  öğretmenliği sevmek lazım. Mesleği içselleştirmek lazım.
            dir?                                              Öğretmenlik sevilmeyince yapılamayacak bir meslektir.
                                                              Çünkü öğretmenlik sadece mesai saatleri içine sığdırılacak
            Şimdi  bunu  genel  olarak  öğretmenlik  mesleği  açısından   asla ve kata bir meslek değildir. Bedeni ile, ruhu ile hayatı-
            cevaplayayım. Öğretmenlik mesleği birçok parametrenin   nın bütün alanları ile eğitimci kimliğini kuşanmış olmak
            olduğu, birçok dinamiğin olduğu bir alan. Bir biyoloji   lazım. Bunun sonunda da bir adanmışlık gelir zaten. Adan-
            öğretmeniyseniz biyoloji dersini anlatırken kimyadan,   mışlık  duygusu  ile bu  mesleğe  gönül  vermek  lazım,
            tarihten bahsettiğiniz zaman kalıcı öğrenme daha hızlı   bağlanmak lazım.
            gerçekleşebilir. Yani biyoloji alanındaki tarihsel gelişmenin,
            tarihle bağ kurmanın veya biyolojide coğrafyanın etkisinin,   — Öğretmenliğin meslek içinde geliştirilmesi gerektiği-
            tabiatlar olaylarının etkisinin çok yönlü baktığınız zaman bir   ni konuşmalarınızda sıkça vurguluyor  ve akademik
            farkınız ortaya çıkar. Ben coğrafyacıyım. Şöyle bir örnek   çalışmalarınızda da bu noktaya değiniyorsunuz. Bu
            vereyim;  yeryüzünden  yüz  metre yükseldiğiniz  zaman   bağlamda öğretmenliğe başladığınız yılları düşündüğü-
            göreceğiniz alan farklı, iki yüz metreyle ilgili görüş farklı, üç   nüzde bugünden o günkü Murat Mücahit Öğretmen’e
            yüze beş yüze çıktığınızda farklı. Bin metreye çıktığınızda   neler söylemek isterdiniz? Sizi biraz zamanda yolculuğa
            coğrafyayı görme, okuma, bakma şansı daha  yükselir.   çıkarsak…
            Öğretmenlik mesleği de bunun gibidir bilgi ile beslendik-
            çe yükselirsiniz, süzersiniz; olayı daha çok yönlü, girift, çok   Benim Anadolu tecrübem  olsun çok isterdim. Hep
            farklı pencereden değerlendirip öğrencilerinize özünüzü   İstanbul, her şeyim İstanbul ama tabi doğum yerimiz ufak
            sunma imkânınız daha çok olur. Hani hep klasik bir şey   bir kasaba. Öğrenciliğimizde  çok güzel bir Anadolu
            anlatılır ya, gözleri görmeyen bir insan için fili tarif ettiği   kasabasındaydık. İlkokul, ortaokul, lisenin bir kısmı, daha
            zaman herkes tuttuğu tarafı bilebilir veya insanlar olayları   sonra İstanbul'a geldik. Şu var; geçmişten bugüne azmimi,
            sadece bildikleri kadarıyla değerlendirebilir. Onunla ilgili   hedeflerimi hiç kaybetmedim. Belki de en sevdiğim yönüm
            yeni bir bilgi koyduğunuz zaman belki yorum çok farklı   bu. Hep ileriye dair bir umut besledim. İhtiraslı olmadan
            boyuta ulaşabilir. Öğretmenlik mesleği asla bir alanla, dalla   mevcutla yetinmedim. Mutlaka kendime yeni ilgi alanları,
            sınırlandırılamayacak kadar geniş bir alan. İnsanın eğitimi   iş alanları oluşturdum. Öğrencilikle bağım hep devam etti.
            çok yönlü olduğu için birçok bilgiyi katarak, sunarak, pekiş-  Ben okulu hep şöyle gördüm, okul sadece öğrenciler için
            tirerek yapılabilir. Yani öğrencileri analiz edebilmek için   okul değil, öğretmenler için de bir okul. Öğretmenlik
            kendimizin çok zengin bir analiz, sentez ve yeni bir bilgi   mesleği için  okul, öğretmenin aynı zamanda kendini
            üretme alanı olacak ki çocuklara, gençlere bunu sunalım.   geliştireceği,  değiştireceği,  dönüştüreceği,  ders
            Öğretmek önemli bir şey, göstermek ayrı bir şey, yaparak,   çıkartacağı bir alan. Öğretmen bunu görür ve sağlarsa
            yaşayarak öğretmek ayrı bir şey ama bunun üstünde ilham   alansal olarak da, pedagojik olarak da, bütünsel olarak da
            vererek yeni bir şeyler için uğraşmak çok daha farklı bir şey.   mesleği ile ilgili hep gelişir. Biz bir şeyleri vermeye
            Bu yüzden içinden aydınlanamayan, dışını aydınlatamaz.   giderken, aktarmaya giderken aynı zamanda da çok şey
            Bu yüzden öğretmenlerimizin hakikaten bilgi olarak, tecrü-  alıyoruz. Bu da bilgilerimizin tazelenmesini, güncel-
            be olarak, yeniliklere açık olarak çalışmalarını yapıp öğren-  lenmesini  veya  yeni  bilgi  arayışları,  yeni  öğrenme
            cilerimize ilham olması, aynı zamanda kendi genç meslek-  yöntemleri ve tekniklerinin yollarını aramayı bize sağlıyor
            taşlarına, branştaşlarına, arkadaşlarına rol model olması   ise bu karşılıklı bir etkileşimin ürünü ve canlı bir
            bunun kapısını aralıyor, bu çok değerli.          organizmanın olduğunu gösterir. Bu şekilde hem
                                                              öğretmen hem öğrenci hem okul hep kazanır. Öğretmen
            — Evet, çok değerli. Yani lisansüstü eğitimle, öğretmen-  arkadaşlar her daim her konuda kendilerini açık tutmalıdır.
            ler de bu becerilerini geliştiriyor diyebiliriz, değil mi?  Açık tutmayı kapatırsak ne olur; çok genç öğretmenden
                                                              de, yeni başlayandan da öğrenecek çok şeyimiz vardır.
            Cemil Meriç diyor ki "Bilgi sonu gelmeyecek bir fetihtir."   Öğretmenlik mesleği sadece mezarda biter, resmi olarak
            Öğretmen, bu fethin bence en büyük ögesidir. Bu sadece   görevinin sonuna gelmiş meslektaşımızdan da öğre-
            nefesimizin son bulması ile bitecek bir süreçtir. Her daim   neceğimiz çok şey vardır. Çünkü öğretmenlik mesleği hem
            böyle olmalıdır. Bir de şu var; öğretirken bu süreçte   ilmi olarak bir alandır hem de sanatsal olarak bir alandır.
            söyledikleriniz çok önemli öğrencilerinizin karşısında. Ama   Farklı bir yönü olduğu için bir mühendislikten, iktisattan,
            yaptıklarınızı birilerinin görmesi, öğrencilerinizin görmesi   işletmeden ayrılan yönü budur. Ana ögesinin insan olduğu


                                                                                                          07
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14