Page 10 - İZMİR AKADEMİ DERGİSİ
P. 10

RÖPORTAJ













            insanın iki yönünün aklının ve gönlünün, ruhunun bir arada   tusunda  ve  kendisini  mutlu  edeceği  bir  ortamda  bu  tür
            götürülmesi gereken bir meslektir. Bazı alanlarda çok akılcı   etkinlikleri yapmak bence işin başarıya ulaşmasının önemli
            davranıp ilerleyebilirsiniz, ama öğretmenlik mesleğinde   bir kısmını oluşturmakta. Doğru zamanda, etkili eğiticilerle,
            sadece aklı esas alırsanız iş yarım kalmış olur.  öğreticilerle  bu işi  yapmak en  dikkat edilmesi  gereken
                                                              husus. Diğer bir husus ise öğretmen arkadaşların kendi
            — O zaman Murat Mücahit Öğretmen’e şöyle bir baktı-  aralarında bilgilerini, birikimlerini, deneyimlerini paylaşma-
            ğımızda azimle, sabırla sürekli gelişim peşinde koşan ve   larını sağlamak lazım, ki kendi meslektaşından aynı duygu-
            kendini gerçekleştirme yolculuğuna devam eden birisi   ları, aynı düşünceleri dinlemek daha etkili. Öğrencilerimiz-
            diyebiliriz.                                      de de bunu gözlemliyoruz. Bazen yanındaki sıra arkadaşı-
                                                              nın kendisine ders anlatması veya bir çözüm yolunu
            Bir ilim insanının sözü var, “Var olmak değişmektir,   anlatması çok daha kolay ve etkili olabiliyor. Bu tür kavram-
            değişmek olgunlaşmaktır, olgunlaşmak ise sürekli olarak   ların içini de iyi doldurmak lazım. Bir de bu oyun temelli
            yenilemektir.” Ben bu sözün sonuna şöyle bir şey eklesem   öğrenme becerilerinin sahada yansımalarını örneklerle
            herhalde  çok  yerinde olur;  bir  soru  sorsak  öğretmen   anlatmak, öğretmenlere çok daha ilgi çekici gelebilir. Bunu
            olarak, bu söz hangi mesleği tam olarak tanımlayabilir, hiç   da sağlamak lazım. 21. yüzyıl öğrenme becerileri; bilginin
            şüphesiz öğretmendir. Değil mi? Bunu öğretmen ruhunda,   çeşitli yolları var, çok farklı yollardan öğrenme ve öğretme
            bedeninde, aklında, gönlünde, dimağında hissedip devam   biçimleri var ve öğretmen hem teknoloji, hem yeni öğren-
            edecek ve bu çalışmanın sonunda da belki en büyük haz   me modellerini, hem yeni öğretim materyallerini hızlı, aktif,
            öğrendiklerini ve öğrettiklerini bir insanın gönül, ruh, akıl   verimli öğrenen ve  uygulayabilen kişi olmalıdır. Bugün
            dünyasında karşılık bulduğunu gördüğün zaman olacak. En   bunu konuşuyoruz. On yıl sonrası için çok farklı şeyleri
            büyük mutluluk, en büyük doyum noktası da bu olsa gerek.  konuşacağız. Çoklu zeka öğrenme yöntemleri, big datalar,
                                                              giyilebilir teknolojiler, dijital dönüşüm, inovatif yaklaşımlar;
            — Evet haklısınız, biz öğretmenler için en büyük mutlu-  bunlardan haberdar, bunlarla ilgili bilgi ve söz sahibi olan
            luklardan birisi gönüllerine dokunduğumuz öğrencilerin   ve öğrencileri bununla buluşturan bir öğretmen modeli
            ilerleyen yıllarda iyi insanlar olarak karşımıza çıkması.   olacak ki 21. yüzyılın ötesine çocuklarımızı, öğrencilerimizi
            Peki,  çağımızın  öğrencilerini  yetiştirme  konusuna   taşıyabilelim.
            gelirsek sayın Müdürüm, konuşmalarınızda 21.yy. bece-
            rilerinin önemini sıkça vurguluyor ve öğrencilerimizin bu   — 21. yy. becerilerinin geliştirilmesi için öğretmenlik ve
            becerilerinin geliştirilmesi için sınıf ve okul ortamlarının   eğitim ortamları üzerine çok önemli noktalara değindi-
            bu anlayışla ele alınması gerektiğini belirtiyorsunuz.   niz. Elbette bu ortamların yönetimi de oldukça önemli.
            Bunun için İl Müdürlüğümüz bünyesinde çeşitli projeler   Liderlik üzerine yüksek lisansınız olduğunu ve çalışmala-
            hayata geçiriliyor. 21.yy Becerileri için Eğitim Tasarımla-  rınızda yönetimsel unsurları da ele aldığınızı biliyoruz.
            rı Projesi (BET@P) bunlardan birisi ve öğretmen beceri-  Ayrıca uzun yıllardır yöneticilik yapmaktasınız ve bu
            lerinin meslek yaşantısı içerisinde geliştirilmesi Bakanlı-  alanda da farklı kademelerde deneyim sahibisiniz. Bu
            ğımızın da son günlerde gündeminde olan bir konu. 21.   noktada bilgi çağı eğitim ortamlarına liderlik etmek için
            yy becerileri olarak ele alınan problem çözme, yaratıcı   yöneticilerimizle neler paylaşmak istersiniz? Çağımız
            düşünme, iş birliği yapabilme, eleştirel düşünme gibi   yöneticileri hangi liderlik özelliklerine sahip olmalı
            becerilerin öğrencilerde geliştirilebilmesi için eğitim   sizce?
            ortamları sizce nasıl tasarlanmalı ve öğretmenlerin ders
            tasarımında nelere dikkat etmesi gerektiğini düşünü-  Altını kalın çizgilerle çizmek lazım. Öğretmen arkadaşımız
            yorsunuz?                                         okul  müdürünün  odasına  koşar  adımlarla  girmeli  bir
                                                              sunumu, bir fikri, bir önerisi olduğu zaman. Çıkarken de
                                                              çok mutlu ayrılmalı. Olayın yapılması ile ilgili tatmin olmalı,
            Şimdi açıkçası öncelikli olarak öğrenciler için hazır bulunuş-  yapılmaması için de tatmin olmalı. Ben bunu görememiş-
            luk düzeyinden bahsediyoruz bir derse girerken. Bu, aynı   tim  evet  bu  konunun  bu  açmazları  var  veya  benim  şu
            zamanda öğretmenlerimiz için de geçerli. Öğretmenlerin   eksiğim var bunları giderip bu işe girişmeliyim. Öğretmen
            ihtiyaçlarını iyi belirlemek lazım. Bu tür hizmet içi eğitim   odası hep şu olmalı biz şu konuyu müdür beye götürürsek
            çalışmalarına  başlarken  bir  ihtiyaç analizinin  doğru   mutlaka müdür bey ya bir farklı çözüm yolu önerir ya bunu
            yapılması lazım, iki uygun zamanda yapmak lazım, üç bunu   destekler veyahut farklı  bir yol  açar. Yani öğretmenler
            örneklerle öğretmenlerimize bir ihtiyaç olarak hissettirmek   odasında okul yöneticisine yönelik hem idari yönden hem
            lazım. Haydi bir iş yapalım şeklinde değil. Buradaki en   öğretimsel liderlik yönünden müthiş bir güven olmalı.
            önemli şey bu meslekte bunları uygularken atölye çalışma-  Kurumlardaki güven ve iş birliği öğrenmenin, öğretmenin,
            ları ile özellikle öğretmeni işin içine katarak, bazen seminer   okul yönetiminin esas temelidir. Müdür arkadaşlarımız,
            boyutundan çıkartarak katılımcı ve iş birlikçi öğrenme   yönetici arkadaşlarımız idari noktada müdür olmalı, ancak
            modeli ile uygulamak. Özellikle son dönemde daha dar   öğretimsel olarak da lider olmalıdır. Bu iki boyut yönetim-
            gruplarla öğretmen arkadaşların görüşleri, fikirleri doğrul-  sel erki ancak güçlü ve güvenli kılar.

             08
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15