Page 10 - İZMİR AKADEMİ DERGİSİ
P. 10
RÖPORTAJ
insanın iki yönünün aklının ve gönlünün, ruhunun bir arada tusunda ve kendisini mutlu edeceği bir ortamda bu tür
götürülmesi gereken bir meslektir. Bazı alanlarda çok akılcı etkinlikleri yapmak bence işin başarıya ulaşmasının önemli
davranıp ilerleyebilirsiniz, ama öğretmenlik mesleğinde bir kısmını oluşturmakta. Doğru zamanda, etkili eğiticilerle,
sadece aklı esas alırsanız iş yarım kalmış olur. öğreticilerle bu işi yapmak en dikkat edilmesi gereken
husus. Diğer bir husus ise öğretmen arkadaşların kendi
— O zaman Murat Mücahit Öğretmen’e şöyle bir baktı- aralarında bilgilerini, birikimlerini, deneyimlerini paylaşma-
ğımızda azimle, sabırla sürekli gelişim peşinde koşan ve larını sağlamak lazım, ki kendi meslektaşından aynı duygu-
kendini gerçekleştirme yolculuğuna devam eden birisi ları, aynı düşünceleri dinlemek daha etkili. Öğrencilerimiz-
diyebiliriz. de de bunu gözlemliyoruz. Bazen yanındaki sıra arkadaşı-
nın kendisine ders anlatması veya bir çözüm yolunu
Bir ilim insanının sözü var, “Var olmak değişmektir, anlatması çok daha kolay ve etkili olabiliyor. Bu tür kavram-
değişmek olgunlaşmaktır, olgunlaşmak ise sürekli olarak ların içini de iyi doldurmak lazım. Bir de bu oyun temelli
yenilemektir.” Ben bu sözün sonuna şöyle bir şey eklesem öğrenme becerilerinin sahada yansımalarını örneklerle
herhalde çok yerinde olur; bir soru sorsak öğretmen anlatmak, öğretmenlere çok daha ilgi çekici gelebilir. Bunu
olarak, bu söz hangi mesleği tam olarak tanımlayabilir, hiç da sağlamak lazım. 21. yüzyıl öğrenme becerileri; bilginin
şüphesiz öğretmendir. Değil mi? Bunu öğretmen ruhunda, çeşitli yolları var, çok farklı yollardan öğrenme ve öğretme
bedeninde, aklında, gönlünde, dimağında hissedip devam biçimleri var ve öğretmen hem teknoloji, hem yeni öğren-
edecek ve bu çalışmanın sonunda da belki en büyük haz me modellerini, hem yeni öğretim materyallerini hızlı, aktif,
öğrendiklerini ve öğrettiklerini bir insanın gönül, ruh, akıl verimli öğrenen ve uygulayabilen kişi olmalıdır. Bugün
dünyasında karşılık bulduğunu gördüğün zaman olacak. En bunu konuşuyoruz. On yıl sonrası için çok farklı şeyleri
büyük mutluluk, en büyük doyum noktası da bu olsa gerek. konuşacağız. Çoklu zeka öğrenme yöntemleri, big datalar,
giyilebilir teknolojiler, dijital dönüşüm, inovatif yaklaşımlar;
— Evet haklısınız, biz öğretmenler için en büyük mutlu- bunlardan haberdar, bunlarla ilgili bilgi ve söz sahibi olan
luklardan birisi gönüllerine dokunduğumuz öğrencilerin ve öğrencileri bununla buluşturan bir öğretmen modeli
ilerleyen yıllarda iyi insanlar olarak karşımıza çıkması. olacak ki 21. yüzyılın ötesine çocuklarımızı, öğrencilerimizi
Peki, çağımızın öğrencilerini yetiştirme konusuna taşıyabilelim.
gelirsek sayın Müdürüm, konuşmalarınızda 21.yy. bece-
rilerinin önemini sıkça vurguluyor ve öğrencilerimizin bu — 21. yy. becerilerinin geliştirilmesi için öğretmenlik ve
becerilerinin geliştirilmesi için sınıf ve okul ortamlarının eğitim ortamları üzerine çok önemli noktalara değindi-
bu anlayışla ele alınması gerektiğini belirtiyorsunuz. niz. Elbette bu ortamların yönetimi de oldukça önemli.
Bunun için İl Müdürlüğümüz bünyesinde çeşitli projeler Liderlik üzerine yüksek lisansınız olduğunu ve çalışmala-
hayata geçiriliyor. 21.yy Becerileri için Eğitim Tasarımla- rınızda yönetimsel unsurları da ele aldığınızı biliyoruz.
rı Projesi (BET@P) bunlardan birisi ve öğretmen beceri- Ayrıca uzun yıllardır yöneticilik yapmaktasınız ve bu
lerinin meslek yaşantısı içerisinde geliştirilmesi Bakanlı- alanda da farklı kademelerde deneyim sahibisiniz. Bu
ğımızın da son günlerde gündeminde olan bir konu. 21. noktada bilgi çağı eğitim ortamlarına liderlik etmek için
yy becerileri olarak ele alınan problem çözme, yaratıcı yöneticilerimizle neler paylaşmak istersiniz? Çağımız
düşünme, iş birliği yapabilme, eleştirel düşünme gibi yöneticileri hangi liderlik özelliklerine sahip olmalı
becerilerin öğrencilerde geliştirilebilmesi için eğitim sizce?
ortamları sizce nasıl tasarlanmalı ve öğretmenlerin ders
tasarımında nelere dikkat etmesi gerektiğini düşünü- Altını kalın çizgilerle çizmek lazım. Öğretmen arkadaşımız
yorsunuz? okul müdürünün odasına koşar adımlarla girmeli bir
sunumu, bir fikri, bir önerisi olduğu zaman. Çıkarken de
çok mutlu ayrılmalı. Olayın yapılması ile ilgili tatmin olmalı,
Şimdi açıkçası öncelikli olarak öğrenciler için hazır bulunuş- yapılmaması için de tatmin olmalı. Ben bunu görememiş-
luk düzeyinden bahsediyoruz bir derse girerken. Bu, aynı tim evet bu konunun bu açmazları var veya benim şu
zamanda öğretmenlerimiz için de geçerli. Öğretmenlerin eksiğim var bunları giderip bu işe girişmeliyim. Öğretmen
ihtiyaçlarını iyi belirlemek lazım. Bu tür hizmet içi eğitim odası hep şu olmalı biz şu konuyu müdür beye götürürsek
çalışmalarına başlarken bir ihtiyaç analizinin doğru mutlaka müdür bey ya bir farklı çözüm yolu önerir ya bunu
yapılması lazım, iki uygun zamanda yapmak lazım, üç bunu destekler veyahut farklı bir yol açar. Yani öğretmenler
örneklerle öğretmenlerimize bir ihtiyaç olarak hissettirmek odasında okul yöneticisine yönelik hem idari yönden hem
lazım. Haydi bir iş yapalım şeklinde değil. Buradaki en öğretimsel liderlik yönünden müthiş bir güven olmalı.
önemli şey bu meslekte bunları uygularken atölye çalışma- Kurumlardaki güven ve iş birliği öğrenmenin, öğretmenin,
ları ile özellikle öğretmeni işin içine katarak, bazen seminer okul yönetiminin esas temelidir. Müdür arkadaşlarımız,
boyutundan çıkartarak katılımcı ve iş birlikçi öğrenme yönetici arkadaşlarımız idari noktada müdür olmalı, ancak
modeli ile uygulamak. Özellikle son dönemde daha dar öğretimsel olarak da lider olmalıdır. Bu iki boyut yönetim-
gruplarla öğretmen arkadaşların görüşleri, fikirleri doğrul- sel erki ancak güçlü ve güvenli kılar.
08