Page 6 - Dergi Tek Parça
P. 6

İZMİR İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ                                                                                            SAYI: 5




           Elbette yabancı bir ülkede yaşamaya karar vermiş kişilerin bulundukları ülkenin dilini ve kültürünü hiçbir şekil-

           de öğrenmeden o ülkede yaşamayı sürdürmeleri beklenemez ancak kendi dillerini ve kültürlerini tamamen terk
           etmeye zorlanmaları da olumsuz bir durumdur. Yapılan bazı araştırmalarda göçmenlerin hem yaşadıkları ülke-

            nin dilini öğrenmede hem de geldikleri ülkenin dilini çocuklarına öğretmede ciddi sorunlar yaşadıkları görül-
           mektedir.  Bu  durum  aile  içi  ilişkilerden,  çocukların  eğitimine,  iş  hayatından, toplumla  ilişkilere kadar  birçok

            alanda soruna neden olmaktadır.




           Okul Çağı Çocuğu ve Göç


           6- 12 yaşları kapsayan okul çağı dönemi, toplumun git gide artan bir rol oynadığı sakin ve kararlı bir büyüme

           evresidir. Bu dönem, çocuklar için eğitime katılma ve rol model geliştirme dönemidir. Dolayısıyla okul, öğret-

            menlerinin varlığı ve buradaki ilişki çocuğun gelişimi açısından önemlidir. Ayrıca bu dönemde akran ilişkileri

           çocuklar için daha büyük önem kazanır. 7-10 yaş arasındaki çocuklar okul yemek uyumak dışında zamanlarının
           en büyük bölümünü arkadaşlarıyla geçirirler.



            Bu dönemde çocuğun genel uyumunu değerlendirmede, okula uyum ve akademik başarı, çoğu kez önemli bir

           ölçüt olarak ele alınmaktadır. Okul ortamı içinde çocuğun bu dönemin gelişim özelliklerini başarıyla gerçekleş-
           tirmesi, yani akademik becerileri öğrenme, akranlarla ilişki kurma, otonomi ve bağımsızlık kazanma, çocuğun
           uyumunda önemli rol oynayan faktörlerdir.

           Araştırma sonuçlarından bu yaş döneminde göç yaşayan çocuklarda göçün, okul ve akran ilişkilerinin sağlıklı
           gelişimini ve çocuğun sosyal gelişimini olumsuz yönde etkilemekte olduğunu göstermektedir. Coğrafi değişimin
           yanı sıra sosyal çevrede, kültürel norm ve değerlerde, hatta kimi zaman konuşulan dilde değişimi gerektiren
           göç  sonucunda  çocuklarda  davranış  sorunları,  ruhsal  uyum  sorunları,  ders  başarısızlığı,  okuldan  kopma  ve
           uyumsuzluk süresinin uzaması halinde ise sokağa, maddeye ve suça yönelme gibi sorunlar görülmektedir.


           Gün (2002), “Çocuk ve Göç” başlıklı araştırmasında, “İç göç Türkiye için çok önemli bir toplumsal olgudur ve
           yaşanılan birçok problemin (çocuk ve ergenler açısından çocuk işçiliği, çocuk suçluluğu, sokak çocukluğu ve
           önemli psikolojik problemler) kaynağını ve nedenini oluşturmaktadır.” demektedir. Tezcan (1997) ise, araştır-
           masında iç göç yaşayan öğrencilerin, yeni çevreye, okula, arkadaşlarına ve öğretmenlerine bir süre uyum sağla-
           yamadıklarını belirtmiştir. Bu durumun çocuğun akademik başarısını da olumsuz etkilediğini ve okul başarısızlı-
           ğına yol açtığını belirtmiştir.

           Erikson’un psikososyal gelişim kuramında bu dönemde, çalışkanlığa karşı aşağılık duygusu yer almaktadır. Erik-
           son (1963), bu dönemin tehlikesinin yetersizlik ve aşağılık duygusu olduğunu belirtmektedir. Göç eden çocukla-
           rın  yaşadığı  uyum  sorunları  bu  dönemde onların eğitimlerine  yansımakta  ve onlara  bu  dönemde yetersizlik
           duyguları  hissettirecek  uyum  sorunları  yaşatabilmektedir.  İlköğretim  çağındaki  çocukların  yaşadıkları  eğitim

           sorunları, okul başarısızlığı, uyum sorunları, dil sorunları, ilgisizlik,  tırnak yeme, altını ıslatma ve kekemelik, tik
           bozuklukları gibi sorunlardır. Yedi yaşından itibaren çocuklar karşılarındakinin duygusal durumuna karşı daha
           hassas olurlar. Daha az benmerkezcidirler ve başkalarının ihtiyaçlarını ve duygularını anlayabilirler. İnsanların
           özelliklerini ve duygularını değerlendirebilir ve yargıda bulunabilirler. Bu gelişim özelliklerinden dolayı da






                                                            3
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11