Page 131 - Şehrimiz İzmir
P. 131

İZMİR’DE EL SANATLARI (ZANAATLAR)



               Doğal koşullara bağlı olarak ortaya çıkan ve insanların gereksinimlerini karşılamak için birtakım malzemeler kul-
            lanarak ortaya koydukları ürünlere el sanatları denir. El sanatları; üretildikleri toplumun duygularını, beğenilerini ve
            kültürel özelliklerini yansıttığından geleneksel olma özelliği de taşımaktadır. El sanatlarının şekillenmesinde Ana-
            dolu’nun binlerce yıllık tarihi ve kültür mirası önemli bir rol oynamaktadır. İzmir ve çevresinde geçmişten günümüze
            ulaşmış başlıca el sanatları şunlardır:

               Nazar Boncukçuluğu


               Nazar boncuğunun İzmir’deki tarihçesi hakkında net bir bilgi yoktur. Anadolu’da ilk kez, İzmir’e gelen Mısırlı us-
            talar tarafından Kemeraltı’ndaki Arap Hanı’nda cam boncuk olarak tasarlandığı bilinmektedir. Türkler, bu ustalardan
            öğrendikleri tekniklerle katır boncuğu yaparak sanatın gelişmesine katkıda bulunmuşlardır. Zaman içerisinde renkli
            camların üretilmesiyle boncuklara “göz” konulmaya başlanmış ve “nazar boncuğu” denilen forma ulaşılmıştır.

               İnsanı nazardan koruduğuna inanılan ve somut olmayan kültürel miraslar arasında yer alan nazar (göz) bon-
            cukları, günümüzde İzmir’in Menderes ilçesi Görece Mahallesi’ndeki geleneksel ocaklarda ve Kemalpaşa ilçesi
            Nazarköy Mahallesi’ndeki (eski adı Kurudere) ustalar tarafından üretilmeye devam etmektedir.


               Oyalar ve İşlemeler

               Geleneksel el sanatlarımızdan biri olan oya; çeşitli ipliklerle iğne, tığ,
            mekik,  firkete  gibi  farklı  araçlar  kullanılarak  yapılan  örme  tekniği  olarak
            tanımlanabilir. Bu tekniğe zaman içerisinde pul, boncuk, kumaş gibi malze-
            meler de eklenmiştir. İzmir kent ve ilçe merkezlerinde çoğunlukla tığ oyası,
            iğne oyası, mekik oyası ve boncuk oyası yapılır.

               İzmir’deki  işleme  örnekleri  genellikle  uçkur,  yağlık,  çevre,  mendil,  üç
            etek, şalvar, cepken gibi giyim ögelerinde ve yatak takımı, peşkir, ayna ya
            da konsol örtüsü gibi ev tekstilinde kullanılan ögelerin üzerindedir. Genel-
            likle çeyiz olarak hazırlanan işlemeler tüm İzmir genelinde yaygındır. Bu
            işlemelerin en güzel örneklerine merkezde, Karaburun, Urla, Ödemiş, Tire
            ilçelerinde rastlanmaktadır.

               İğne oyaları ve işlemelerin en iyi örneklerini Ödemiş ilçesinde her cu-
            martesi kurulan “Kadın El Sanatları Pazarı”nda bulmak mümkündür. Gü-
            nümüz tekstil teknolojisi ve değişen tercihler nedeniyle genç kuşak tarafın-
            dan pek fazla rağbet görmeyen bu el sanatı yok olma tehlikesi altındadır.

               Çömlekçilik


               Ana malzemesi olan toprağın elle şekillendirilip yüksek ısı ile pişirilme-
            siyle yapılan gereçlere çömlek denir. Çömleğin ve çömlekçiliğin tarihçesi
            yirmi bin yıl kadar eskiye dayanmaktadır. Türkiye’nin pek çok bölgesinde
            yapılan bir el sanatı olan çömlekçilik, İzmir’de Menemen ilçesinde icra edil-
            mektedir. Menemen’de çömlekçiliğin gelişmesinin en temel nedeni, bölge-
            nin toprak yapısının çömlek yapımında kullanılan çömlekçi kili açısından
            zengin oluşudur.

               Menemen’de artık yeni nesil tezgâhlarda insan gücünün yerini, elektrik motorunun aldığı görülmektedir. Gü-
            nümüzde Menemen’de birçok büyük atölye bulunmaktadır, pek çok yörenin aksine yeni kuşaktan da bu sanatı
            öğrenenler çıkmaktadır. Yapılan işlerde küp, saksı, bardak, güveç ve testi gibi günlük kullanım eşyalarının yanı sıra
            turistik amaçlı hediyelik eşyalara da yer verilmektedir.


                                                                                                                             129
   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136