Page 129 - Şehrimiz İzmir
P. 129

gelişmesine bağlı olarak ortaya çıkan yüksek iş gücü ihtiyacı, nüfusun artmasına neden olmuştur. Ulaşım imkânları
            açısından oldukça donanımlı bir şehir olan İzmir’de ilçelere de ulaşmak son derece kolaydır. İzmir-Çeşme Otoyolu,
            İzmir-Aydın Otoyolu, Aliağa-Torbalı İZBAN demir yolu gibi altyapılar İzmir’in merkez çevresinin büyümesine katkı
            sağlamakta ve nüfus yoğunluğunun artmasına neden olmaktadır.



                   İzmir’in Karaburun ilçesi, üzerinde kurulu olduğu yarımadanın engebeli yapısı ve yetersiz ulaşım ola-
                 nakları nedeniyle erişilebilirliği kısıtlı, az nüfuslu bir ilçeyken son yıllarda artan yol yapım çalışmalarının
                 gelecekte yarımadanın nüfusunu arttırması beklenmektedir. Bir turizm merkezi olan Çeşme ilçesinin ise
                 otobanı sayesinde erişilebilirliği artmış olsa da ilçe yaz ayları dışında hâlen az nüfus barındırmaktadır.





                   İzmir’in Konak ilçesi ticaret ve turizm faaliyetlerinden dolayı, gece ve gündüz nüfus dalgalanmalarının
                 en fazla yaşandığı ilçedir. İlçede yaşayanların sayısının yanı sıra, söz konusu faaliyetlerden ötürü ilçenin
                 bir uğrak konumunda olması nedeniyle kayıt altına alınan nüfus ile alınamayan nüfus arasında büyük
                 farklılık vardır.



               Ticaret, şehirlerdeki önemli ekonomik etkinliklerden biridir. Şehirlerin ticaret merkezleri, çarşılardır. Buralardaki
            ticaret, hem şehirde yaşayanlara hem de çevredeki yerleşim birimlerine yöneliktir.

               İzmir çağlar boyunca ticaret yollarının başlangıç ve bitiş noktasındaki konumu ile iç ve dış pazar açısından
            önemli bir ticaret merkezi olmuştur. İzmir’de ticaret; ulaşım olanakları ve büyük bir limanın varlığının yanı sıra Or-
            ganize Sanayi Bölgeleri, Serbest Bölgeleri, Uluslararası Fuarı, Ticaret Odaları, İhracatçı Birlikleri, Sanayi Odası ve
            Ticaret Borsası gibi meslek kuruluşlarının faaliyet ve gayretlerine bağlı olarak gelişmiştir. Bu nedenle ticari faaliyet-
            lerin yoğun olduğu merkez ilçeler İzmir’in nüfusu en kalabalık ilçeleridir.


                   İzmir’in Belli Başlı Ticaret Merkezleri

                   Kemeraltı Çarşısı, Mimar Kemalettin Moda Merkezi, Yenişehir Ticaret Merkezi, Keresteciler Çarşısı,
                 Hurdacılar Sitesi, Kara Nakliyecileri Sitesi, MTK (Moda, Tekstil ve Konfeksiyoncular Sitesi) Sitesi, Züccaci-
                 yeciler Sitesi, Otokent, Işıkkent Ayakkabıcılar Sitesi, Kısıkköy Mobilya ve Metal İşleri Sitesi, İZDEP (İzmir
                 Depolama ve Toptan Ticaret Merkezi),  Karabağlar Mobilya Çarşısı, Balçova Sanayi Sitesi, Güzelbahçe
                 Sanayi Sitesi.



               Kent merkezi dışında Çeşme, Alaçatı, Eski Foça, Yeni Foça, Seferihisar, Tire, Ödemiş, Şirince, Selçuk çarşıları
            yerli/yabancı turistlerin alışveriş ve seyahat amaçlı ziyaret ettikleri turistik ve ticari mekânlardır.

               Madencilik, tarih boyunca, kalkınmanın temel sektörlerinden biri olmuştur. Madenlerin kullanım alanı yaygın-
            laştıkça madenciliğe bağlı sektörel büyümeler de artmaktadır. İşletmeye açılan maden yatakları ve enerji kaynak-
            larının bulunduğu yerlerde iş imkânları oluşur. Bu nedenle maden yataklarının bulunduğu yerleşmelerde tarımsal
            faaliyetler geri planda kalırken özellikle kömür, petrol, demir gibi ticari değeri yüksek olan madenlerin bulundukları
            bölgelerde yerleşmeler artmaktadır.

               İzmir’de kömür, altın, bakır, kurşun, çinko, demir, antimuan, perlit, grafit, asbest, titanyum, dolomit ve mermer
            madenleri çıkarılıp işlenmektedir. Bu madenlerin veya enerji kaynaklarının işletilmesinde yoğun nüfusa ihtiyaç oldu-
            ğundan bu alanlarda yerleşim ve nüfus fazladır. Bergama, Ödemiş, Tire, Torbalı, Foça, Çandarlı vb. ilçeleri İzmir’in
            yer altı ve yer üstü kaynaklarının var olduğu ilçelerdir.










                                                                                                                             127
                                                                                                                             127
   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134