Page 128 - Şehrimiz İzmir
P. 128

İZMİR’DE EKONOMİK UNSURLAR


                  Şehirleşme, sanayinin gelişmesi sonucu insanların bir arada ve kaliteli yaşam sürebilmesi amacıyla ortaya çık-
               mış bir kavramdır. İnsanlar daha iyi yaşam koşullarına sahip olabilmek için genellikle şehirlerde yaşamayı tercih
               etmiştir. Türkiye’de 1950’li yıllardan itibaren artan sanayi faaliyetleri şehirlerde nüfus yoğunluğunun artmasının ve
               şehirleşmenin en önemli nedenlerindendir.

                  Bir şehrin ekonomik gelişimine ve nüfus artışına neden olan etkenlerin başında şehrin sanayi, ulaşım, ticaret,
               tarım, hayvancılık ve ormancılık faaliyetlerinin yanı sıra sahip olduğu yer altı ve yer üstü kaynakları gelmektedir.
               Özellikle sanayi bölgeleri, tarım alanları, limanları, ulaşım olanakları, araştırma merkezleri, sağlık ve eğitim kuruluş-
               larıyla yoğun iş olanaklarına sahip olan şehirler; daha fazla nüfus barındırmaktadır.
                  İzmir ekonomisinde sanayi, ticaret, tarım, hayvancılık, balıkçılık, denizcilik, turizm, lojistik ve enerji sektörleri
               yatırım açısından öne çıkan sektörlerdir.

                  Sanayinin İzmir’de gelişimi, 17 Şubat-4 Mart 1923 tarihlerinde gerçekleştirilen 1. İzmir İktisat Kongresi’ne da-
               yanmaktadır. İzmir’de Kongre’nin yapıldığı tarihten itibaren giderek gelişen sanayi; ulaşım koşullarının elverişliliği,
               pazara ve işgücüne yakınlık ve altyapıdan faydalanma ihtiyacı nedeniyle önceleri Basmane, Alsancak, Halkapınar
               ve Pınarbaşı’nda (Işıkkent) yoğunlaşmıştır. Son yıllarda ise İzmir merkezinin yerleşim ve farklı ekonomik faaliyetler
               amacıyla kullanılması, merkezdeki sanayi faaliyetlerinin rahatsız edici boyutlara ulaşması sanayi kuruluşlarının
               kent merkezinden uzaklaştırılmasına neden olmuştur. Bu durum İzmir’in tek merkezli yapısından, çok merkezli ya-
               pıya geçmesine yol açmıştır. Sanayinin gelişiminin merkezden çevreye doğru yayılması sonucunda kurulan ve Or-
               ganize Sanayi Bölgesi (OSB) adı verilen yerlerde çalışanların yaşamını kolaylaştırmak amacıyla konutlar yapılmış,
               böylece OSB çevrelerinde de nüfus artışı gözlemlenmiştir. İzmir sanayi kuruluşları bakımından büyümesini kuzey
               ve güney yönlerinde sürdürmektedir. Kuzey yönünde Çiğli, Menemen ve Aliağa; güney yönünde ise Gaziemir ve
               Torbalı en fazla nüfus barındıran ilçelerdir.



                   İzmir’de 13 OSB yer almaktadır. Bunlar; İTOB                Gaziemir’de bulunan Ege Serbest Bölgesi (ES-
                (İzmir Ticaret Odası Borsası) OSB, Aliağa Kimya             BAŞ) ile Menemen’de bulunan İzmir Serbest Böl-
                İhtisas ve Karma OSB, Bağyurdu OSB, Bergama                 gesi  (İZBAŞ)  kentin  2  önemli  serbest  bölgesidir.
                OSB,  İzmir Atatürk  OSB,  Buca  Ege  Giyim  OSB,           Özellikle ESBAŞ, ülkemizin en büyük ticaret hac-
                İzmir  Kemalpaşa  OSB,  İzmir  Pancar  OSB,  Kı-            mine sahip serbest bölgelerinden birisi olup İzmir
                nık OSB, Menemen Plastik İhtisas OSB, Ödemiş                ekonomisine istihdam bakımından ciddi katkı sağ-
                OSB, Tire OSB ve Torbalı OSB’dir.                           lamaktadır.




                                                           Ulaşım, şehirlerde ticari faaliyetlerin gelişmesinde ve nüfus artışında
                                                        önemli bir faktördür. Elverişli kara, hava ve deniz ulaşımına sahip olan
                                                        kentler zamanla büyük şehirlere dönüşmüştür.
                 Serbest Bölge                          niz hem kara hem de hava ulaşımının kolay sağlandığı bir şehirdir. İzmir
                                                           İzmir farklı bölgeler arasında geçiş noktası olması dolayısıyla hem de-
                  Bulunduğu ülkenin siyasi
                sınırları içinde yer alan ancak         Limanı kruvaziyer ve ihracat limanı olarak kullanılmaktadır. Adnan Men-
                dış ticaret, vergi ve gümrük            deres Havalimanı’nın da ulusal ve uluslararası bağlantıları vardır. Bu se-
                 mevzuatı açısından gümrük
                                                        beple şehir, yoğun bir yolcu ve yük trafiğine sahiptir. İzmir’de sanayinin
                 hattı dışında sayılan bölgedir.














        126
        126
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133