Page 76 - özbakış ekım-2024 -
P. 76

Çalışmalarında  sınıf  ortamlarında  sosyal  ve  duygusal   gusal  zekâ  becerilerini  geliştirmek  için  çeşitli  etkinlikler
        becerilerin öğretilmesinin öğrencilerin özsaygılarını artır-  düzenleyebilir. Örneğin, duyguları tanıma ve ifade etme
        dığı, motivasyonlarını yükselttiği ve daha başarılı olmala-  üzerine grup tartışmaları, duyguları yönetme stratejileri
        rını sağladığı ortaya koymuştur. Böylelikle okul atmosferi   üzerine oyunlar veya empati geliştirme etkinlikleri düzen-
        olumlu yönde etkilenmiş ve öğrenci refahı artmıştır.    lenebilir.
          Salovey ve Mayer (1990) duygusal zekanın içsel ve dış-
        sal bileşenlerini inceleyerek duygusal zekâ ile akademik
        zekâ  arasındaki  ilişkiyi  araştırmıştır.  Akademik  zekâ  ve
        duygusal zekâ, insanların farklı alanlarda becerilerini öl-
        çen iki önemli kavramdır. Akademik zekâ genellikle bilgiyi
        öğrenme, analitik düşünme, problem çözme gibi entelek-
        tüel yetenekleri içerirken; duygusal zekâ duyguları tanı-
        ma, anlama, yönetme ve ilişkilerde etkili olma becerilerini
        ifade  eder.  Salovey  ve  Mayer(1990),  tarafından  tanım-
        lanan duygusal zekâ modeli, duyguların bireyin zekâ ve
        davranışlarını nasıl etkilediğini açıklamak için önemli bir
        çerçeve sunar.
          Akademik zekâ ile duygusal zekâ arasındaki ilişkiyi bir
        öğrencinin matematik sınavında hem başarılı olması hem
        de sınav sırasında duygusal olarak stresini yönetmesi ile   4. Model Davranışlar: Okul yöneticileri ve öğretmen-
        örneklendirebiliriz.  Öncelikle,  akademik  zekâ  matema-  ler, öğrencilere duygusal zekâ becerilerini geliştirme ko-
        tik problemlerini çözmek için gereken yetenekleri içerir.   nusunda model olmakla sorumludur. Öğrencilere duygu-
        Öğrenci, matematik problemine mantıklı bir şekilde yak-  larını sağlıklı bir şekilde ifade etmeyi göstererek, empatik
        laşabilir, gerekli hesaplamaları yapabilir ve doğru cevap-  yaklaşarak onların bu becerileri öğrenmelerine yardımcı
        ları  bulabilir.  Ancak,  sınav  sırasında  karşılaştığı  zorluklar   olabilirler.
        veya  başarısızlık  duygularıyla  başa  çıkmak  için  duygusal   5. Aile  Katılımı:  Okullar,  ailelere  duygusal  zekâ  bece-
        zekâsını da kullanması gerekir. Duygusal zekâ, öğrencinin   rilerini  desteklemeleri  konusunda  rehberlik  sağlayabilir.
        sınav sırasında stresle başa çıkmasına ve odaklanmasına   Aileler  evde  bu  becerileri  teşvik  ederek  ve  öğrencilerin
        yardımcı olabilir. Öğrenci stres hissettiğinde derin nefes   duygusal  ihtiyaçlarına  dikkat  ederek  okuldaki  çabaları
        alarak sakinleşebilir, problemle başa çıkmak için strateji-  destekleyebilir.
        ler belirleyebilir ve hatalarını yapıcı bir şekilde ele alabilir.
        Böylece,  duygusal  zekâ,  öğrencinin  sınav  performansını
        olumlu yönde etkileyebilir ve akademik başarısını destek-
        leyebilir.
          Bu örnek, akademik zekâ ve duygusal zekâ arasındaki
        ilişkinin nasıl etkileşimde olduğunu göstermektedir. Sonuç
        olarak  her  ikisi  de  birbirinin  tamamlayıcısıdır  ve  bireyin
        başarılı olmasına ve iyi hissetmesine katkıda bulunabilir.
          Weissberg  ve  arkadaşları  (2015),  sosyal  ve  duygusal
        becerilerin okul ortamında nasıl öğretilebileceği ve bu ko-
        nuda okul yöneticileri ile öğretmenlerin öğrencilere nasıl
        destek sağlayabileceği ile ilgili yöntemler olduğunu ifade
        etmiştir. Bunlar:
         1. Duygusal Zekâ Eğitimi: Okullar, öğrencilere duygu-
        sal zekâ becerilerini öğretmek için özel dersler veya prog-
        ramlar sunabilir. Bu programlar, duyguları tanıma, ifade
        etme, yönetme ve ilişkilerde etkili olma becerilerini öğ-
        retmeyi amaçlar.
         2. Öğrenci Destek Programları: Okullar, öğrencilerin
        duygusal ihtiyaçlarını karşılamak için rehberlik hizmetle-
        ri veya danışmanlık programları sunabilir. Bu programlar,
        öğrencilerin duygusal sorunlarını tanımlamalarına ve başa
        çıkmalarına yardımcı olur.
         3. Sınıf  İçi  Etkinlikler:  Öğretmenler,  sınıf  içinde  duy-

        76   Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81