Page 76 - özbakış ekım-2024 -
P. 76
Çalışmalarında sınıf ortamlarında sosyal ve duygusal gusal zekâ becerilerini geliştirmek için çeşitli etkinlikler
becerilerin öğretilmesinin öğrencilerin özsaygılarını artır- düzenleyebilir. Örneğin, duyguları tanıma ve ifade etme
dığı, motivasyonlarını yükselttiği ve daha başarılı olmala- üzerine grup tartışmaları, duyguları yönetme stratejileri
rını sağladığı ortaya koymuştur. Böylelikle okul atmosferi üzerine oyunlar veya empati geliştirme etkinlikleri düzen-
olumlu yönde etkilenmiş ve öğrenci refahı artmıştır. lenebilir.
Salovey ve Mayer (1990) duygusal zekanın içsel ve dış-
sal bileşenlerini inceleyerek duygusal zekâ ile akademik
zekâ arasındaki ilişkiyi araştırmıştır. Akademik zekâ ve
duygusal zekâ, insanların farklı alanlarda becerilerini öl-
çen iki önemli kavramdır. Akademik zekâ genellikle bilgiyi
öğrenme, analitik düşünme, problem çözme gibi entelek-
tüel yetenekleri içerirken; duygusal zekâ duyguları tanı-
ma, anlama, yönetme ve ilişkilerde etkili olma becerilerini
ifade eder. Salovey ve Mayer(1990), tarafından tanım-
lanan duygusal zekâ modeli, duyguların bireyin zekâ ve
davranışlarını nasıl etkilediğini açıklamak için önemli bir
çerçeve sunar.
Akademik zekâ ile duygusal zekâ arasındaki ilişkiyi bir
öğrencinin matematik sınavında hem başarılı olması hem
de sınav sırasında duygusal olarak stresini yönetmesi ile 4. Model Davranışlar: Okul yöneticileri ve öğretmen-
örneklendirebiliriz. Öncelikle, akademik zekâ matema- ler, öğrencilere duygusal zekâ becerilerini geliştirme ko-
tik problemlerini çözmek için gereken yetenekleri içerir. nusunda model olmakla sorumludur. Öğrencilere duygu-
Öğrenci, matematik problemine mantıklı bir şekilde yak- larını sağlıklı bir şekilde ifade etmeyi göstererek, empatik
laşabilir, gerekli hesaplamaları yapabilir ve doğru cevap- yaklaşarak onların bu becerileri öğrenmelerine yardımcı
ları bulabilir. Ancak, sınav sırasında karşılaştığı zorluklar olabilirler.
veya başarısızlık duygularıyla başa çıkmak için duygusal 5. Aile Katılımı: Okullar, ailelere duygusal zekâ bece-
zekâsını da kullanması gerekir. Duygusal zekâ, öğrencinin rilerini desteklemeleri konusunda rehberlik sağlayabilir.
sınav sırasında stresle başa çıkmasına ve odaklanmasına Aileler evde bu becerileri teşvik ederek ve öğrencilerin
yardımcı olabilir. Öğrenci stres hissettiğinde derin nefes duygusal ihtiyaçlarına dikkat ederek okuldaki çabaları
alarak sakinleşebilir, problemle başa çıkmak için strateji- destekleyebilir.
ler belirleyebilir ve hatalarını yapıcı bir şekilde ele alabilir.
Böylece, duygusal zekâ, öğrencinin sınav performansını
olumlu yönde etkileyebilir ve akademik başarısını destek-
leyebilir.
Bu örnek, akademik zekâ ve duygusal zekâ arasındaki
ilişkinin nasıl etkileşimde olduğunu göstermektedir. Sonuç
olarak her ikisi de birbirinin tamamlayıcısıdır ve bireyin
başarılı olmasına ve iyi hissetmesine katkıda bulunabilir.
Weissberg ve arkadaşları (2015), sosyal ve duygusal
becerilerin okul ortamında nasıl öğretilebileceği ve bu ko-
nuda okul yöneticileri ile öğretmenlerin öğrencilere nasıl
destek sağlayabileceği ile ilgili yöntemler olduğunu ifade
etmiştir. Bunlar:
1. Duygusal Zekâ Eğitimi: Okullar, öğrencilere duygu-
sal zekâ becerilerini öğretmek için özel dersler veya prog-
ramlar sunabilir. Bu programlar, duyguları tanıma, ifade
etme, yönetme ve ilişkilerde etkili olma becerilerini öğ-
retmeyi amaçlar.
2. Öğrenci Destek Programları: Okullar, öğrencilerin
duygusal ihtiyaçlarını karşılamak için rehberlik hizmetle-
ri veya danışmanlık programları sunabilir. Bu programlar,
öğrencilerin duygusal sorunlarını tanımlamalarına ve başa
çıkmalarına yardımcı olur.
3. Sınıf İçi Etkinlikler: Öğretmenler, sınıf içinde duy-
76 Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi