Page 75 - özbakış ekım-2024 -
P. 75
osyal ve duygusal gelişim alanında yer alan beceri- tamları sağlayarak söz konusu becerilerin geliştirilme-
Sler, bireyin yaşam kalitesini etkileyen en temel un- sini teşvik edebilir.
surlardan biridir. Bu beceriler, bireyin kişisel ve profesyo- İlişki yönetimi becerileri, bireyin başkalarıyla etkileşi-
nel ilişkilerini yönetme, stresle başa çıkma ve karar verme me geçme ve sağlıklı ilişkiler kurma yeteneğini ifade eder.
gibi birçok yetenek alanında kendini gösterir. Bunlar; çatışma çözme, iletişim becerileri, sınırların belir-
lenmesi ve işbirliği yapma gibi konuları içerir.
İlişki yönetimi becerilerinin geliştirilmesi, öğrencile-
Özellikle çocukluk ve ergenlik dönemlerinde
bu alanda yer alan yeterliliklerin kazanılması re sağlıklı ilişki kurma ve sürdürme konusunda güven
bireyin kimlik oluşumu ve yaşam boyu süre- kazandırır.
cek ilişkilerini şekillendirir.
Öğrencilerin sosyal becerileri, onların başkalarıyla etki-
leşime geçme ve ilişki kurma yeteneklerini kapsar. Sağlıklı
sosyal ilişkilerde duygusal zeka önemlidir. Duygusal zeka,
bireyin kendi duygularını tanıma, anlama, ifade etme ve
başkalarının duygularını anlama yeteneğini ifade eder. Bu
beceriler, bireyin duygusal sağlığını korumasına, stresle
başa çıkmasına ve sağlıklı ilişkiler kurmasına yardımcı olur.
Duygusal zekanın geliştirilmesi, öğrencilere duyguları
tanıma ve ifade etme, stres yönetimi, empati ve ilişki kur-
ma becerilerini kazandırır. Okullar, duygusal zekayı des-
tekleyen atölye ve grup çalışmaları, psikoeğitim program-
ları düzenleyerek bu becerilerin geliştirilmesine yardımcı Jones, Bouffard ve Weissbourd (2013), eğitimcilerin
olabilir. sosyal ve duygusal becerilerinin öğrenme sürecindeki
önemini vurgulamaktadır. Öğretmenlerin meslek edin-
me sürecinde pedagojik formasyon bilgilerini edinmesi-
nin yanında kendi sosyal ve duygusal becerilerini geliş-
tirmelerinin de kritik olduğunu savunmaktadır.
Greenberg ve arkadaşları (2003) konuyla ilgili olarak ko-
ordineli sosyal, duygusal ve akademik öğrenme yaklaşımı
ile gençlerin gelişim süreçlerinde desteklenmesi üzerinde
durmuşlardır. Bu yaklaşım, okul ortamlarında gençlerin
sosyal, duygusal ve akademik ihtiyaçlarını bir araya geti-
ren bütünsel bir bakış açısını içerir. Gençlerin sadece aka-
demik başarılarını değil, aynı zamanda duygusal zekâları-
nı, sosyal ve yaşam becerilerini de geliştirmeyi amaçlar.
Bu yaklaşım gençlerin tam potansiyellerini keşfetmele-
Sosyal ve duygusal gelişimi desteklemek için kullanılan rine ve sağlıklı, dengeli bireyler olarak yetişmelerine yar-
birtakım yöntemler vardır. Bunlardan en önemlileri prob- dımcı olabilir.
lem çözme ve ilişki yönetimi becerilerini geliştir- Okulların sadece akademik başarıya değil, aynı za-
mektir. manda gençlerin genel yaşam başarısına odaklanması-
Problem çözme becerileri, bireyin karşılaştığı zorlukları nı sağlar. Böylece gelecekte daha sağlıklı ve başarılı bir
etkili bir şekilde çözme yeteneğini ifade eder. Bu beceriler toplum inşa etmeye katkıda bulunur.
analitik düşünme, alternatif çözümler bulma, karar verme Duygusal Zekâ Çalışmaları ile tanınan Brackett, duygula-
ve uygulama adımlarını içerir. Problem çözme becerile- rın öğrenme, karar verme, ilişki kurma ve genel refah üze-
rinin geliştirilmesi, öğrencilere günlük yaşamda karşıla- rindeki etkileri üzerine araştırmalar yapmaktadır. Özellikle
şacakları sorunlarla başa çıkma ve etkili çözümler bulma okullarda duygusal zekâ eğitimi ve duygusal iklimin önemi
konusunda yardımcı olur. konularında çalışmalarıyla tanınır. Duygusal zekâ üzerine
Okullar, öğrencilerin problem çözme becerilerini ge- yaptığı araştırmaları ve geliştirdiği programları, öğrencile-
liştirmek için örnek senaryolarla onlara pratik yapma rin duygusal becerilerini güçlendirmek ve okul başarısını
fırsatları sunabilir. Bu konuda destekleyici öğrenme or- artırmak amacıyla birçok okul ve kuruluşta uygulanmıştır.
Eylül 2024 75