Page 75 - özbakış ekım-2024 -
P. 75

osyal ve duygusal gelişim alanında yer alan beceri-  tamları sağlayarak söz konusu becerilerin geliştirilme-
          Sler, bireyin yaşam kalitesini etkileyen en temel un-  sini teşvik edebilir.
        surlardan biridir. Bu beceriler, bireyin kişisel ve profesyo-  İlişki  yönetimi  becerileri,  bireyin  başkalarıyla  etkileşi-
        nel ilişkilerini yönetme, stresle başa çıkma ve karar verme   me geçme ve sağlıklı ilişkiler kurma yeteneğini ifade eder.
        gibi birçok yetenek alanında kendini gösterir.         Bunlar; çatışma çözme, iletişim becerileri, sınırların belir-

                                                               lenmesi ve işbirliği yapma gibi konuları içerir.
                                                                 İlişki yönetimi becerilerinin geliştirilmesi, öğrencile-
            Özellikle  çocukluk  ve  ergenlik  dönemlerinde
            bu alanda yer alan yeterliliklerin kazanılması     re sağlıklı ilişki kurma ve sürdürme konusunda güven
            bireyin kimlik oluşumu ve yaşam boyu süre-         kazandırır.
            cek ilişkilerini şekillendirir.



           Öğrencilerin sosyal becerileri, onların başkalarıyla etki-
        leşime geçme ve ilişki kurma yeteneklerini kapsar. Sağlıklı
        sosyal ilişkilerde duygusal zeka önemlidir. Duygusal zeka,
        bireyin kendi duygularını tanıma, anlama, ifade etme ve
        başkalarının duygularını anlama yeteneğini ifade eder. Bu
        beceriler,  bireyin  duygusal  sağlığını  korumasına,  stresle
        başa çıkmasına ve sağlıklı ilişkiler kurmasına yardımcı olur.
           Duygusal  zekanın  geliştirilmesi,  öğrencilere  duyguları
        tanıma ve ifade etme, stres yönetimi, empati ve ilişki kur-
        ma becerilerini kazandırır. Okullar, duygusal zekayı des-
        tekleyen atölye ve grup çalışmaları, psikoeğitim program-
        ları düzenleyerek bu becerilerin geliştirilmesine yardımcı   Jones, Bouffard ve Weissbourd (2013), eğitimcilerin
        olabilir.                                              sosyal ve duygusal becerilerinin öğrenme sürecindeki
                                                               önemini vurgulamaktadır. Öğretmenlerin meslek edin-
                                                               me sürecinde pedagojik formasyon bilgilerini edinmesi-
                                                               nin yanında kendi sosyal ve duygusal becerilerini geliş-
                                                               tirmelerinin de kritik olduğunu savunmaktadır.

                                                                 Greenberg ve arkadaşları (2003) konuyla ilgili olarak ko-
                                                               ordineli sosyal, duygusal ve akademik öğrenme yaklaşımı
                                                               ile gençlerin gelişim süreçlerinde desteklenmesi üzerinde
                                                               durmuşlardır.  Bu  yaklaşım,  okul  ortamlarında  gençlerin
                                                               sosyal, duygusal ve akademik ihtiyaçlarını bir araya geti-
                                                               ren bütünsel bir bakış açısını içerir. Gençlerin sadece aka-
                                                               demik başarılarını değil, aynı zamanda duygusal zekâları-
                                                               nı, sosyal ve yaşam becerilerini de geliştirmeyi amaçlar.
                                                                 Bu yaklaşım gençlerin tam potansiyellerini keşfetmele-
           Sosyal ve duygusal gelişimi desteklemek için kullanılan   rine ve sağlıklı, dengeli bireyler olarak yetişmelerine yar-
        birtakım yöntemler vardır. Bunlardan en önemlileri prob-  dımcı olabilir.
        lem  çözme  ve  ilişki  yönetimi  becerilerini  geliştir-  Okulların sadece akademik başarıya değil, aynı za-
        mektir.                                                manda gençlerin genel yaşam başarısına odaklanması-

           Problem çözme becerileri, bireyin karşılaştığı zorlukları   nı sağlar. Böylece gelecekte daha sağlıklı ve başarılı bir
        etkili bir şekilde çözme yeteneğini ifade eder. Bu beceriler   toplum inşa etmeye katkıda bulunur.
        analitik düşünme, alternatif çözümler bulma, karar verme   Duygusal Zekâ Çalışmaları ile tanınan Brackett, duygula-
        ve  uygulama  adımlarını  içerir.  Problem  çözme  becerile-  rın öğrenme, karar verme, ilişki kurma ve genel refah üze-
        rinin  geliştirilmesi,  öğrencilere  günlük  yaşamda  karşıla-  rindeki etkileri üzerine araştırmalar yapmaktadır. Özellikle
        şacakları sorunlarla başa çıkma ve etkili çözümler bulma   okullarda duygusal zekâ eğitimi ve duygusal iklimin önemi
        konusunda yardımcı olur.                               konularında çalışmalarıyla tanınır. Duygusal zekâ üzerine
           Okullar, öğrencilerin problem çözme becerilerini ge-  yaptığı araştırmaları ve geliştirdiği programları, öğrencile-
        liştirmek için örnek senaryolarla onlara pratik yapma   rin duygusal becerilerini güçlendirmek ve okul başarısını
        fırsatları sunabilir. Bu konuda destekleyici öğrenme or-  artırmak amacıyla birçok okul ve kuruluşta uygulanmıştır.


                                                                                                      Eylül 2024  75
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80