Page 77 - özbakış ekım-2024 -
P. 77
Johnson (2019) ise sosyal becerilerin okullarda öğretil- samlı bir şekilde hazırlanmalıdır. Okul ve okul dışı hayatın
mesi ile ilgili şu şekilde sıralama yapar: her anına bu beceri eğitimlerini serpiştirmek mutlu birey-
1. Doğrudan Öğretim: Öğretmenler öğrencilere sos- lerin yetişmesi için önemlidir. Akademik yönden başarılı
yal becerileri doğrudan öğretirler. Bu, öğrencilere belirli ama aynı zamanda mutlu bireyler yetiştirmek misyonu-
becerileri açıkça tanımlamak, modellemek ve onlara adım muz olmalıdır.
adım nasıl kullanacaklarını göstermek anlamına gelir. Ör-
neğin, öğrencilere empati kurma, duygularını ifade etme
veya problem çözme becerilerini öğretmek için özel ders-
ler düzenlenebilir.
2. Rol Oyunları ve Drama: Öğrencilere, sosyal bece-
rileri pratik yapma fırsatı sunmak için rol oyunları ve dra-
ma aktiviteleri kullanılabilir. Öğrenciler farklı senaryoları
canlandırarak iletişim, iş birliği ve çatışma çözme gibi be-
cerileri geliştirebilir.
3. Akran İlişkileri Programları: Okullar, öğrenciler
arasındaki olumlu ilişkileri teşvik etmek için çeşitli akran
ilişkileri programları uygulayabilir. Bu programlar, öğren-
cilere nasıl etkili bir şekilde iletişim kuracaklarını ve prob-
lem çözeceklerini öğretip bununla birlikte arkadaşlık ilişki-
lerini güçlendirebilmelerini sağlayabilir.
4. Öğretmen ve Öğrenci İlişkisi: Öğretmenler, sınıf
içinde öğrencilere model oluşturabilir. Öğretmenler, öğ-
renciler arasındaki olumlu ilişkileri teşvik etmeli, empati
göstermeli ve öğrencilerin duygusal ihtiyaçlarına duyarlı
olmalıdır.
5. Problem Çözme Yaklaşımı: Öğrencilere problem
çözme becerileri kazandırmak için problem çözme yakla-
şımı öğretilebilir. Bu yaklaşım karşılaştıkları sorunları ta-
nımlamak, farklı çözüm seçenekleri üretmek, bu seçenek-
leri değerlendirmek ve en uygun olanı seçmek için gerekli
adımların öğretilmesini içerir.
Okullar öğrencilerin duygusal zeka becerilerini geliş-
tirmekte önemli rol oynar. Bu becerilerin öğrenci başa-
rısı ve refahı üzerindeki önemli etkileri göz ardı edilme-
melidir.
Biz eğitimcilere konuyla ilgili çok iş düşmektedir. Okul
programları bu becerileri destekleyecek şekilde daha kap-
KAYNAKÇA
• Brackett, M. A. ve Rivers, S. E. (2014). Transforming students’ • Jones, S. M., Bouffard, S. M. ve Weissbourd, R. (2013).
lives with social and emotional learning. Research in Action, Educators’ social and emotional skills vital to learning. Phi Delta
2(1), 1-13. Kappan, 94(8), 62-65.
• Greenberg, M. T., Weissberg, R. P., O’Brien, M. U., Zins, J. E., • Salovey, P. ve Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence.
Fredericks, L., Resnik, H. ve Elias, M. J. (2003). Enhancing school- Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185-211.
based prevention and youth development through coordinated • Weissberg, RP, Durlak, JA, Domitrovich, CE ve Gullotta, TP (Ed.).
social, emotional, and academic learning. American Psychologist, (2015). Social and emotional learning: Past, present, and future.
58(6-7), 466–474. J. A. Durlak, C. E. Domitrovich, R. P. Weissberg ve T. P. Gullotta
• Johnson, B. (2019). Okulda sosyal becerilerin öğretilmesi: bir (Ed.), Handbook of social and emotional learning: Research and
meta-analiz. Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(3), 87-102. practice (s. 3–19). New York: The Guilford Press.
Eylül 2024 77