Page 80 - özbakış ekım-2024 -
P. 80

Son yıllarda SP sınıflandırmasında öne çıkan bir di-
           ğer yaklaşım ise bireyin motor performansı ve fonk-
           siyon yitimi doğrultusunda Palisano ve arkadaşları
           tarafından geliştirilen Kaba Motor Fonksiyon Sınıf-
           lama Sistemi (GMFCS)’dir.































           Unutulmamalıdır ki tüm SP vakalarında ilerleyici olan   sağlamak  veya  eklem  hareket  açıklığını  korumak),  buna
        beyindeki hasar değil, fonksiyon kayıplarıdır. Ortaya çıkan   göre daha hafif hareket kısıtlılığı olan GMFCS III düzeyin-
        motor bozuklukların yanı sıra çeşitli eşlik eden semptom-  deki birey için günlük hayatını daha bağımsız kılmak ola-
        lar da görülebilir. Bu semptomların çokluğu rehabilitasyon   bilir. Rehabilitasyon süreci eşlik eden problemlerin boyu-
        sürecini olumsuz etkilemekle birlikte şöyle sıralanabilir;  tuna göre değişmekle beraber uzun bir süreci kapsar. Bu
        •  Bilişsel problemler                                 süreç içerisinde multidisipliner ekip ve ailenin eşgüdümlü
        •  Mesane (üriner disfonksiyon) problemleri            çalışması büyük önem arz eder.
        •  Uyku problemleri
        •  Epilepsi
        •  Çiğneme, yutma vb. (oromotor) problemler
        •  Sindirim sistemi (gastrointestinal) ile ilgili problemler
        •  Kas-iskelet sistemi problemleri
        •  Duyu-algı bozuklukları
        •  İşitme-konuşma-görme problemleri


            SP’li  vakalarda  görülen  klinik  tablo  eşlik  eden  çeşitli
        rahatsızlıkları da içerdiği için tedavi çoklu yaklaşımı (mul-
        tidisipliner) gerektirir. Bu ekip içerisinde pediatri uzmanı,
        ortopedist, nörolog, fizyoterapist, dil ve konuşma terapis-
        ti, ergoterapist, psikolog, sosyal hizmet uzmanı gibi farklı
        uzmanlık alanlarından kişiler bulunur.
          Tedavi  ve  rehabilitasyon  sürecinde  öncelikli  amaç
        bireyin mevcut durumunu korumak ve bireyi mümkün
        olan maksimum fonksiyonel kapasiteye ulaştırmaktır.
        Örneğin çok ileri düzeyde hareket kısıtlılığı olan GMFCS
        V düzeyindeki birey için ilk amaç hareket kısıtlılığı kompli-
        kasyonlarını önlemek iken (örneğin; vücut düzgünlüğünü




        80   Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85