Page 84 - özbakış ekım-2024 -
P. 84

hmal ve istismar; çocukların fiziksel, duygusal ve zi-  3. Fiziksel istismar: Çocuğun; sağlığına, yaşamına, ge-
          İhinsel  sağlığını  ciddi  şekilde  etkileyen  ve  toplumun   lişimine, onuruna zarar veren kasıtlı fiziksel güç kullanımı-
         her kesiminde görülebilen önemli bir sorundur. Bu konu,   na maruz kalmasıdır. Bu tür istismar, çocuk istismarının
         toplumların  acı  bir  gerçeği  olmasına  rağmen  genellikle   en göze çarpan ve sıkça fark edilen şeklidir. Aral (1997)
         sessizlikle örtbas edilmekte ve görmezden gelinmektedir.  yaptığı çalışmada çocukların % 65.72’sinin anne ya da ba-
           Ancak,  çocukların  korunması  ve  sağlıklı  büyümeleri   bası tarafından fiziksel olarak istismar edildiklerini belir-
         için bu konunun açıkça ele alınması ve çözümler üretil-  lemiştir.
         mesi gerekmektedir.
           Dünya Sağlık Örgütü (WHO) tarafından “Çocuk ihmâl
         ve istismarı; anne, baba ya da bakım veren gibi bir erişkin
         tarafından çocuğa yöneltilen, toplumsal kurallar ve pro-
         fesyonel kişilerce uygunsuz ya da hasar verici olarak ni-
         telendirilen, çocuğun duygusal cinsel ya da zihinsel gelişi-
         mini engelleyen ya da kısıtlayan eylem ve eylemsizliklerin
         tümüdür.” şeklinde tanımlanmaktadır.  İhmal ve istismar,
         çocukların temel haklarını ihlal eden davranışları içerir.
           Çocuğa kötü muamele dünyanın her yerinde görülen
         çok ciddi bir sorundur ve kötü muamelenin tipi; cinsiyet,
         coğrafi bölge ve diğer faktörlere bağlı olarak değişmek-
         le  birlikte,  %35’e  kadar  görülebilmektedir  (Gilbert  vd.,
         2004).
         Çocuğun tanımı: Çocuk Hakları Sözleşmesi 1.Maddesi,
         5395 Sayılı Çocuk Koruma Kanunu 3. Maddesi ve 5237
         sayılı Türk Ceza Kanunu 6. Maddesine göre 18 yaşından
         küçük her insan çocuk sayılır.

           Çocuk ihmali; başta anne ve baba olmak üzere çocuğa
         bakmakla yükümlü kimselerin ve diğer yetişkinlerin çocu-  4. Cinsel istismar: 18 yaşından küçük bir çocuğun ge-
         ğun beslenme, giyinme, barınma, eğitim, sağlık ve sevgi   lişimsel olarak hazır olmadığı ve anlamadığı cinsel eylem-
         gibi temel ihtiyaçlarını karşılama yükümlülüklerini yerine   lere bir yetişkin tarafından maruz bırakılmasıdır (WHO,
         getirmemeleri sonucu çocuğun bedensel, duygusal, ahla-  2002; 2006).
         ki ya da sosyal gelişiminin engellenmesidir (Bahar, Savaş
         ve Bahar, 2009; Turhan vd., 2006).

           Çocuk  İstismarı  ise  bir  yetişkin,  toplum  veya  devlet
         tarafından kasıtlı ya da kasıtsız yapılan ve çocuğun sağlı-
         ğını, fiziksel, psikolojik ve sosyal gelişimini olumsuz etkile-
         yen her türlü davranış olarak tanımlanmaktadır (Benice,
         2013).

           Çocuğa yönelik istismar dört ana başlık altında ele
         alınmaktadır:

           1. Duygusal  istismar:  Tüm  istismar  çeşitlerinin  te-
         melini  oluşturur.  Duygusal  istismar  çocuğun  duygusal
         gelişimini ve özsaygısını zedeleyen, duygusal ihtiyaçları-  Toplumlar çocuk istismarıyla yüzleştiğinde, zorlu bir
         nı karşılamayan, çocuğa yönelik tehdit ve eleştiri içeren   gerçekle  karşı  karşıya  kalırlar.  Çocuk  istismarı,  sadece
         davranışlarda bulunmaktır (Bozgün, 2017).             fiziksel  zararla  sınırlı  değildir;  duygusal,  cinsel  ve  psi-
           En karmaşık ve en yaygın olarak görülen istismar tü-  kolojik açıdan da derin yaralar açabilir. Çocuklar, yaşa-
         rüdür.  Bu istismar türü çoğu zaman açık bir şekilde fark   dıkları travmayı ifade etmekte güçlük çekebilirler ve bu
         edilmediğinden tanımlanması oldukça güçtür.  Bireyin ya-  da onların duygusal gelişimini olumsuz etkiler. Ne yazık
         şamında ve psikolojik  gelişiminde olumsuz etkileri tüm   ki birçok çocuk sessiz kalır; korku, utanç veya tehditler
         hayat boyu devam edebilir.                            nedeniyle yardım isteme konusunda çekimser davranır.
                                                               Bu sorunla mücadele etmek, sadece yetişkinlerle sınırlı
           2. Ekonomik istismar: Çocuğun eğitim, sağlık gibi te-
         mel haklarının ihlal edilmesi ve gelişiminin engellenmesi-  değildir; aynı zamanda toplum olarak hepimizin sorum-
         ne neden olan faaliyetlerde çalışmak zorunda bırakılma-  luluğudur.
         sıdır.


        84   Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89