Page 69 - özbakış ekım-2024 -
P. 69

Sonuç ve Öneriler

          Tablo 2’ye göre LGS Merkezî Sınav puan ortalamalarının   olgunluğu açısından istenilen düzeyde olamayabilecekleri
        üst yaş grupları lehine anlamlı fark gösterdiği, yaş grubu   için 1.sınıftan itibaren akranlarından ders başarısı açısın-
        arttıkça puan farkının da arttığı (80 ay ve üstü öğrenciler   dan geri kalabileceklerini ve bu durumun yıllar içerisinde
        kategorisi  hariç)  görülmektedir.  Örneğin;  okula  başlama   bir kartopu etkisiyle daha da artarak LGS gibi zorluk sevi-
        yaş kategorisi 70 ay ve altında olan öğrenciler; okula 73-74   yesi yüksek bir sınavda istenilen başarının elde edileme-
        aylık başlayan öğrenci kategorisinden 24,552, okula 75-76   mesi sonucunu ortaya çıkarabileceğini söyleyebiliriz.
        aylık başlayan öğrenci kategorisinden 26,155, okula 77-79     Bu  araştırma  sonucunda  ortaya  çıkan  verilerin;  ilgili
        aylık başlayan öğrenci kategorisinden 33,468 puan daha   dönemde  çocuğu  olan  velilere,  çocuklarını  erken  yaşta
        düşük LGS puan ortalamasına sahiptirler. Okula başlama   okula  başlatmalarının  uzun  vadeli  sonuçları  konusunda
        yaş kategorisi 71-72 ay olan öğrenciler ise, okula 77-79 ay-  farkındalık kazandıracağına inanılmaktadır. Ayrıca alanda
        lık başlayan öğrenci kategorisinden 22,934 puan daha dü-  çalışan  uzmanlara;  velilere  hazırbulunuşluk  kavramının
        şük LGS puan ortalamasına sahiptirler. Okula başlama yaş   açıklarken, çocukları erken yaşta okula başlatmanın olası
        kategorileri içerisinde: Okula 70 ay ve altı başlayan öğren-  sonuçlarına dair somut öneriler sunmalarını sağlamakta-
        ciler LGS sonuçları açısından en dezavantajlı grup olarak   dır.  Bununla  birlikte  MEB  tarafından  okula  başlama  ça-
        değerlendirilmiştir. Bu grubu okula başlama yaş kategorisi   ğındaki çocuklara okul olgunluğu testlerinin yapılması zo-
        71-72 ay arasında olan öğrenciler ikinci dezavantajlı grup   runlu hale getirilebilir, çocukların okula başlamadan önce
        olarak izlemiştir.                                     belirli bir olgunluk düzeyine erişmeleri, okula başlayabil-
          Bir çocuğun ilkokula başlamasında temel faktörün “ha-  meleri için mecburi bir ön şartı olarak kabul edilebilir. Bu
        zırbulunuşluk” düzeyinin olması gerekmektedir. Hazırbu-  testlerden  çıkacak  sonuçlar  sınıfların  dağılımında  temel
        lunuşluk ülkemizde, daha çok öğrencinin ailesinin çocu-  faktörlerden biri olarak dikkate alınabilir.
        ğuna yönelik algısına ve ailenin o süreçteki gereksinimine   Bir  çocuğun  akademik  başarısına;  anne-  babanın
        göre şekillenmektedir. Oysa çocuğun hazırbulunuşluk dü-  sosyo-ekonomik durumundan, çocuğun aldığı okul ön-
        zeyine; okula başlamadan önce çocuklara sahip olmala-  cesi  eğitime,  anne-babanın  mezuniyet  durumundan,
        rı  gereken  bilişsel,  duygusal,  sosyal,  motor  becerilerine   ilkokuldaki sınıf öğretmenine kadar birçok farklı değiş-
        ilişkin  bir-  takım  değerlendirmelerin  sonrasında  karar   ken etki etmektedir. Yapılan bu araştırmayla LGS gibi
        verilmesi gerekmektedir. Okula erken yaşta başlayan öğ-  zorluk düzeyi yüksek bir sınavda okula başlama yaşının
        rencilerin; duygusal, sosyal, dil, bilişsel, fiziksel, öz bakım   etkisini ortaya koyarak alanyazına katkı sunduk.



                  KAYNAKÇA


        •  Baker, J., Schorer, J. ve Cobley, S. (2010). Relative age effects.   Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 387-420. DOI:
        Sportwissenschaft, 40(1), 26-30. https://doi.org/10.1007/s12662-  10.30964/auebfd.1089906, E-ISSN: 2458-8342, P-ISSN: 1301-3718
        009-0095-2                                             •  Thompson, A. H., Barnsley, R. H. ve Dyck, R. J. (1999). A new
        •  Bedard, K. ve Dhuey, E. (2006). The persistence of early   factor in youth suicide: The relative age effect. The Canadian
        childhood maturity: International evidence of long-run age effects.   Journal of Psychiatry, 44(1), 82-85. https://journals.sagepub.
        Quarterly Journal of Education, 121(4), 1437-1472. https://doi.  com/doi/pdf/10.1177/070674379904400111
        org/10.1093/qje/121.4.1437                             •  Uçak-Ozan (2021). Emzirme süresi ve anne baba tutumunun
        •  Doğan, S. ve Oktay, Y. (2022). Liselere geçiş sınavı (lgs)   liselere giriş sınavına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi,
        hazırlık sürecinin değerlendirilmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri   Bozok Üniversitesi, Yozgat.
        Araştırmaları Dergisi, 11(2), 963-992 . https://doi.org/10.15869/  •  Wienen, A. W., Batstra, L., Thoutenhoofd, E., Bos, E. H. ve de
        itobiad.1054829                                        Jonge, P. (2019). Do troublesome pupils impact teacher perception
        •  MEB (2018). 2018 Liselere Geçiş Sistemi (LGS) Merkezi Sınavla   of the behaviour of their classmates? European Journal of Special
        Yerleşen Öğrencilerin Performansı. Eğitim Analiz ve Değerlendirme   Needs Education, 34(1), 114-123. https://doi.org/10.1080/088
        Raporları Serisi No:3 Erişim: https://www.meb.gov.tr/meb_iys_  56257.2017.1421600
        dosyalar/2018_12/17094056_2018_lgs_rapor.pdf           •  Yalçın, E. (2019). Liseye giriş sınavı (LGS)’nın yönetici, öğretmen,
        •  Şahin, A. E., Kardeş İşler N. ve Zoraloğlu, S. (2022). 4+4+4   öğrenci ve veliye göre incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans
        düzenlemesiyle farklı yaşlarda ilkokula başlayan öğrencilerin   tezi, Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
        akademik performanslarının lgs verileri temelinde analizi. Ankara







                                                                                                      Eylül 2024  69
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74