Page 69 - özbakış ekım-2024 -
P. 69
Sonuç ve Öneriler
Tablo 2’ye göre LGS Merkezî Sınav puan ortalamalarının olgunluğu açısından istenilen düzeyde olamayabilecekleri
üst yaş grupları lehine anlamlı fark gösterdiği, yaş grubu için 1.sınıftan itibaren akranlarından ders başarısı açısın-
arttıkça puan farkının da arttığı (80 ay ve üstü öğrenciler dan geri kalabileceklerini ve bu durumun yıllar içerisinde
kategorisi hariç) görülmektedir. Örneğin; okula başlama bir kartopu etkisiyle daha da artarak LGS gibi zorluk sevi-
yaş kategorisi 70 ay ve altında olan öğrenciler; okula 73-74 yesi yüksek bir sınavda istenilen başarının elde edileme-
aylık başlayan öğrenci kategorisinden 24,552, okula 75-76 mesi sonucunu ortaya çıkarabileceğini söyleyebiliriz.
aylık başlayan öğrenci kategorisinden 26,155, okula 77-79 Bu araştırma sonucunda ortaya çıkan verilerin; ilgili
aylık başlayan öğrenci kategorisinden 33,468 puan daha dönemde çocuğu olan velilere, çocuklarını erken yaşta
düşük LGS puan ortalamasına sahiptirler. Okula başlama okula başlatmalarının uzun vadeli sonuçları konusunda
yaş kategorisi 71-72 ay olan öğrenciler ise, okula 77-79 ay- farkındalık kazandıracağına inanılmaktadır. Ayrıca alanda
lık başlayan öğrenci kategorisinden 22,934 puan daha dü- çalışan uzmanlara; velilere hazırbulunuşluk kavramının
şük LGS puan ortalamasına sahiptirler. Okula başlama yaş açıklarken, çocukları erken yaşta okula başlatmanın olası
kategorileri içerisinde: Okula 70 ay ve altı başlayan öğren- sonuçlarına dair somut öneriler sunmalarını sağlamakta-
ciler LGS sonuçları açısından en dezavantajlı grup olarak dır. Bununla birlikte MEB tarafından okula başlama ça-
değerlendirilmiştir. Bu grubu okula başlama yaş kategorisi ğındaki çocuklara okul olgunluğu testlerinin yapılması zo-
71-72 ay arasında olan öğrenciler ikinci dezavantajlı grup runlu hale getirilebilir, çocukların okula başlamadan önce
olarak izlemiştir. belirli bir olgunluk düzeyine erişmeleri, okula başlayabil-
Bir çocuğun ilkokula başlamasında temel faktörün “ha- meleri için mecburi bir ön şartı olarak kabul edilebilir. Bu
zırbulunuşluk” düzeyinin olması gerekmektedir. Hazırbu- testlerden çıkacak sonuçlar sınıfların dağılımında temel
lunuşluk ülkemizde, daha çok öğrencinin ailesinin çocu- faktörlerden biri olarak dikkate alınabilir.
ğuna yönelik algısına ve ailenin o süreçteki gereksinimine Bir çocuğun akademik başarısına; anne- babanın
göre şekillenmektedir. Oysa çocuğun hazırbulunuşluk dü- sosyo-ekonomik durumundan, çocuğun aldığı okul ön-
zeyine; okula başlamadan önce çocuklara sahip olmala- cesi eğitime, anne-babanın mezuniyet durumundan,
rı gereken bilişsel, duygusal, sosyal, motor becerilerine ilkokuldaki sınıf öğretmenine kadar birçok farklı değiş-
ilişkin bir- takım değerlendirmelerin sonrasında karar ken etki etmektedir. Yapılan bu araştırmayla LGS gibi
verilmesi gerekmektedir. Okula erken yaşta başlayan öğ- zorluk düzeyi yüksek bir sınavda okula başlama yaşının
rencilerin; duygusal, sosyal, dil, bilişsel, fiziksel, öz bakım etkisini ortaya koyarak alanyazına katkı sunduk.
KAYNAKÇA
• Baker, J., Schorer, J. ve Cobley, S. (2010). Relative age effects. Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 387-420. DOI:
Sportwissenschaft, 40(1), 26-30. https://doi.org/10.1007/s12662- 10.30964/auebfd.1089906, E-ISSN: 2458-8342, P-ISSN: 1301-3718
009-0095-2 • Thompson, A. H., Barnsley, R. H. ve Dyck, R. J. (1999). A new
• Bedard, K. ve Dhuey, E. (2006). The persistence of early factor in youth suicide: The relative age effect. The Canadian
childhood maturity: International evidence of long-run age effects. Journal of Psychiatry, 44(1), 82-85. https://journals.sagepub.
Quarterly Journal of Education, 121(4), 1437-1472. https://doi. com/doi/pdf/10.1177/070674379904400111
org/10.1093/qje/121.4.1437 • Uçak-Ozan (2021). Emzirme süresi ve anne baba tutumunun
• Doğan, S. ve Oktay, Y. (2022). Liselere geçiş sınavı (lgs) liselere giriş sınavına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi,
hazırlık sürecinin değerlendirilmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Bozok Üniversitesi, Yozgat.
Araştırmaları Dergisi, 11(2), 963-992 . https://doi.org/10.15869/ • Wienen, A. W., Batstra, L., Thoutenhoofd, E., Bos, E. H. ve de
itobiad.1054829 Jonge, P. (2019). Do troublesome pupils impact teacher perception
• MEB (2018). 2018 Liselere Geçiş Sistemi (LGS) Merkezi Sınavla of the behaviour of their classmates? European Journal of Special
Yerleşen Öğrencilerin Performansı. Eğitim Analiz ve Değerlendirme Needs Education, 34(1), 114-123. https://doi.org/10.1080/088
Raporları Serisi No:3 Erişim: https://www.meb.gov.tr/meb_iys_ 56257.2017.1421600
dosyalar/2018_12/17094056_2018_lgs_rapor.pdf • Yalçın, E. (2019). Liseye giriş sınavı (LGS)’nın yönetici, öğretmen,
• Şahin, A. E., Kardeş İşler N. ve Zoraloğlu, S. (2022). 4+4+4 öğrenci ve veliye göre incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans
düzenlemesiyle farklı yaşlarda ilkokula başlayan öğrencilerin tezi, Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
akademik performanslarının lgs verileri temelinde analizi. Ankara
Eylül 2024 69