Page 27 - özbakış ekım-2024 -
P. 27

rını kontrol etmesinde ve yönlendirmesinde önemli bir   tanıması, kişisel hedefleri doğrultusunda çevreyle nasıl
        değişken olarak kabul edilmektedir. Duygusal okuryazarlık   etkileşim kuracağını bilmesi, çevreye uyum sağlaması
        süreci duyguların ortaya çıkarılması, sürdürülmesi ve dü-  ve yaşam içerisinde farklı durumların gereklerine uyum
        zenlenmesiyle ilgili tüm iç ve dış süreçleri içerir (Plancı vd.,   sağlamak için işlevsel olmayan duygu ve davranışlarını
        2014). Bu yönüyle duygusal zekâ kavramı ile zaman zaman   düzenlemesini içermektedir (Kuzucu, 2016).
        karıştırılmaktadır.                                       Duyguları anlamak ve duygusal okuryazarlığı geliş-
                                                                tirmek, erken çocukluk eğitiminin temel unsurlarından
                                                                biridir. Yaşamın ilerleyen dönemlerinde çocukların günlük
             Bu konu ile ilgili çalışmalarda bulunan Morris
           (2002),duygusal zekâyı kişinin kendisinin ve başka-  yaşamlarında sosyal sorunları çözme becerisine sahip
                                                                olmasında, erken çocukluk döneminde sözlü ve sözsüz
           larının duygusal durumlarını bilme, anlama, doğru    iletişim yollarını modelledikleri öğrenme yaşantılarına
           şekilde yansıtma ve yönetme potansiyeli olarak       sahip olmaları önemlidir.  Ebeveynler rutin hayat içerisinde
           tanımlarken; duygusal okuryazarlığın ise bu po-      bunu doğal yollar ile sağlayabilirler.
           tansiyelin uygulamaya geçirilmesi olduğunu ifade
           etmiştir. Başka bir deyişle insanların duygusal zekâ       Sizler de ebeveyn olarak bu yolculukta
           konusunda hâlihazırda bir potansiyeli olabilir ancak   çocuğunuza kapı aralayıcı olabilirsiniz.
           burada farkı yaratan şey, onların bu potansiyeli
           günlük yaşamlarında kullanıp kullanamadıklarıdır.
                                                                   İlk iş duyguları tanımak ve kabul etmek ile ilgilidir.

           Duygusal okuryazarlık da diğer tüm becerilerin edinim   Duyguları inkâr etmek veya yok saymak sonraki adım-
        sürecinde olduğu gibi ebeveyn davranışları ile geliştirilen   lar için baskılayıcı olabilir. Bu sebeple olaylarla ilgili nasıl
        bir süreçtir. Bu konuda ebeveynlere düşen, doğru bir rol   hissettiklerini çocuklarınıza sormalısınız. Yaşları gereği
        model olmaları ve çocuklarının duygusal okuryazarlığıyla   hissettikleri tüm duygular kendileri adına gerçektir ve
        ilgili temel becerileri kazanmalarına yardımcı olmaktır.   üzerine konuşulması gerekmektedir. Bunu yaparken de
           Duygusal okuryazarlık, içerisinde beş temel beceriyi   “ Tedirgin olduğunu görebiliyorum”, “Parkta önüne geç-
        barındırmaktadır. Bu beş temel beceri bütünüyle yaşama   tikleri için sinirlendiğini anlıyorum”, “Buna benzer bir şey
        entegre edildiğinde sağlıklı bir duygusal gelişimin varlığından   yaşasaydım ben de üzülürdüm’’ gibi yansıtmalar yapmak
        söz etmek mümkün olmaktadır.                            yerinde olacaktır.
           Bu beceriler;
                                                                  Ardından tüm bu duygular ile ilgili sorular sorarak
           •  Duyguları tanımak/bilme (duygusal farkındalık),   kaynağını anlamasına destek olun.
           •  Empati yapabilme,
           •  Zorlu duygularla başa çıkabilme,                     Örnek Sorular
           •  Duygusal hasarları onarmak,
           •  Öz düzenleme yapabilme becerileridir.             •  Sana mutlu/kızgın/üzgün/korkmuş hissettiren
           Süreç içerisinde bu becerileri dengeli bir şekilde kullanmak   şey ne?
        önemlidir. Kişinin gün içerisinde hissettiği duygularını tanı-  •  Arkadaşın oyuncağını seninle paylaşmadığında,
        yabilmesi, bu duyguyu açığa çıkaran sebebin ne olduğunu   •  Ben  yemekten  önce  çikolata  yemene  izin
        görebilmesi, duyguların tetikleyicilerinin olup olmadığını   vermediğimde,
        fark edebilmesi, fiziksel duyumlar ve söz dışı iletişimle   •  Öğretmenin  bugün  sınıfta  oturduğun  yeri
        duygularını nasıl dışa vurduğunu tespit edebilmesi duygu-  değiştirdiğinde,
        sal farkındalık becerisi ile ilişkilidir (Knight ve Modi, 2014).
        Öz düzenleme becerisi ise; bireyin kendisini ve çevresini   •  Birlikte kutu oyunu oynadığımızda,
                                                                    NE HİSSETTİN?



           Duygular üzerine konuştuktan sonra çocuğunuzun bir duygunun etkisi altındayken seçeneklerinin neler olabileceğini
        fark etmesini sağlayın.


           Örneğin
                           Arkadaşın seni ısırdığında canın acıdı ve ağladın. Sen de ona vurdun. Bir daha
        böyle bir durum yaşandığında kendini korumak için neler yapabilirsin?


        sorusu sorulabilir. Çocuk yanıtlamakta zorlanırsa birlikte seçenekler aranabilir. Çocuk yanıtlamakta zorlanırsa birlikte
        seçenekler aranabilir.

                                                                                                      Eylül 2024  27
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32