Page 31 - özbakış ekım-2024 -
P. 31

kula başlama dönemi çocuğun gelişim sürecindeki    Çocuklarının güçlü, zayıf yönleri, ihtiyaçları, tercihleri ve
          Oen önemli evrelerden biridir. Özellikle anaokulu    ilgileri hakkında temel bilgileri sağlayabilenler genellikle
        dönemi (okul öncesi eğitim) eğitim sisteminin ilk adımı   ebeveynlerdir. Bu nedenle ebeveynler çocuğun geleceği
        olması sebebiyle; hem anne babalar hem de çocuklar için   için net ve gerçekçi sonuçları ifade edebilen kilit kişilerdir.
        heyecanlı, zaman zaman kaygı verici, yepyeni bir deneyimdir.   Ebeveynler, özel gereksinimli çocuklarına okul ve eğitim
        Anaokulları aileden ayrı kalabilme, oyun oynama, arkadaş   ihtiyacı konusunda örnek olabilir ve olumlu tutumlar geliş-
        edinme, sosyal kurallarla tanışma ve özerkleşme gibi pek   tirebilirler. Okul ve yetişkin hizmetleri arasında çocuklarına
        çok farklı becerinin hayata geçirildiği yerdir.        verilen hizmetlerin sürekliliğini sürdürebilirler (Austin, 2000).
            Okul öncesi eğitim, çocuğun sosyalleşmesi ile birlikte   Her çocuk gelişim hızı, öğrenme biçimi, kişiliği ve aile-
        duygusal gelişiminin de desteklenmesini sağlar. Bununla   sinden edindikleriyle birbirinden farklı özelliklere sahiptir.
        bağlantılı olarak sonraki dönemlerde çocuğun üretkenli-  Çocuk, çevresiyle etkileşimi yoluyla edindiği deneyimler
        ğini ve verimliliğini artırmakta önemli bir rol oynar. Ayrıca   sonucu dış dünyayı keşfeder ve gelişir. Fakat özel gereksi-
        çocukların bedensel, zihinsel, duygusal gelişimini ve olumlu   nimli çocuklarda bu durum dezavantaj türü ve derecesine
        alışkanlıklar kazanmasını, ilkokula hazırlanmasını sağlar.   göre farklılık göstermektedir. Bu sebeple özellikle özel
        Tipik gelişim gösteren çocukların yanı sıra özel gereksinimli   gereksinimli çocuklarda okul öncesi eğitimin önemi çok
        çocuklar için de okul öncesi eğitim oldukça önemlidir. Okul   büyüktür (Sucuoğlu, 1997).
        öncesi eğitimde, özel gereksinimli çocuğun tüm gelişim
        alanlarındaki gelişimini desteklemek, okul yaşına geldiğinde   İlimizde de altı tane özel eğitim anaokulu bulunmaktadır.
        genel eğitim ortamlarından yararlanma olasılığını artırmak,
        ailelerinin yaşadığı duygusal ve toplumsal sorunları azaltmak
        amaçlanmaktadır (Diken, 2010).





                                                                 Türkiye’de özel gereksinimli çocuklara 573 sayılı Özel
                                                               Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname (1997) ve
                                                               Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği (2006) çerçevesinde
                                                               hizmet sunulmaktadır. Özel gereksinimli çocukların bir
                                                               kısmı kaynaştırma uygulamalarının yürütüldüğü anao-
                                                               kullarında akranları ile birlikte eğitime devam etmekte,
                                                               bir kısmı ise okul öncesi özel eğitim kurumlarında özel
                                                               gereksinimli akranları ile birlikte eğitim almaktadırlar.
                                                               MEB Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Yönetmeliği’nde
                                                               ; “Özel eğitim hizmetleri, 0-36 aylık çocuklar için erken
                                                               çocukluk dönemi hizmetleri, ailenin bilgilendirilmesini
                                                               ve desteklenmesini de içerecek şekilde yürütülür ve 37
                                                               aydan gün alan ve 69 ayını doldurmayan özel eğitim ih-
                                                               tiyacı olan çocuklar için okul öncesi eğitim zorunludur.”
                                                               ifadesi yer alır. Ayrıca çocukların gelişimi ve özellikleri
                                                               dikkate alınarak okul öncesinde eğitim süresi 1 yıl daha
                                                               uzatılabilir.




                                                                  Tüm çocuklar için okul öncesi eğitim,
                                                                  yaşam boyu öğrenme ve katılımın te-
                                                                  melini hazırlamak için önemli bir fırsat
                                                                  penceresi sağlarken, gelişim ve yeter-
                                                                  sizliklerdeki olası gecikmeleri de önler
                                                                  (WHO ve UNICEF, 2012). Özel gereksi-
            nimli çocuklar için ise okul öncesi dönem; potansiyellerini geliştirmelerine yardımcı ola-
            bilecek müdahalelere erişim sağlamak için hayati bir zamandır (Simeonsson, 2000).




                                                                                                      Eylül 2024  31
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36