Page 31 - özbakış ekım-2024 -
P. 31
kula başlama dönemi çocuğun gelişim sürecindeki Çocuklarının güçlü, zayıf yönleri, ihtiyaçları, tercihleri ve
Oen önemli evrelerden biridir. Özellikle anaokulu ilgileri hakkında temel bilgileri sağlayabilenler genellikle
dönemi (okul öncesi eğitim) eğitim sisteminin ilk adımı ebeveynlerdir. Bu nedenle ebeveynler çocuğun geleceği
olması sebebiyle; hem anne babalar hem de çocuklar için için net ve gerçekçi sonuçları ifade edebilen kilit kişilerdir.
heyecanlı, zaman zaman kaygı verici, yepyeni bir deneyimdir. Ebeveynler, özel gereksinimli çocuklarına okul ve eğitim
Anaokulları aileden ayrı kalabilme, oyun oynama, arkadaş ihtiyacı konusunda örnek olabilir ve olumlu tutumlar geliş-
edinme, sosyal kurallarla tanışma ve özerkleşme gibi pek tirebilirler. Okul ve yetişkin hizmetleri arasında çocuklarına
çok farklı becerinin hayata geçirildiği yerdir. verilen hizmetlerin sürekliliğini sürdürebilirler (Austin, 2000).
Okul öncesi eğitim, çocuğun sosyalleşmesi ile birlikte Her çocuk gelişim hızı, öğrenme biçimi, kişiliği ve aile-
duygusal gelişiminin de desteklenmesini sağlar. Bununla sinden edindikleriyle birbirinden farklı özelliklere sahiptir.
bağlantılı olarak sonraki dönemlerde çocuğun üretkenli- Çocuk, çevresiyle etkileşimi yoluyla edindiği deneyimler
ğini ve verimliliğini artırmakta önemli bir rol oynar. Ayrıca sonucu dış dünyayı keşfeder ve gelişir. Fakat özel gereksi-
çocukların bedensel, zihinsel, duygusal gelişimini ve olumlu nimli çocuklarda bu durum dezavantaj türü ve derecesine
alışkanlıklar kazanmasını, ilkokula hazırlanmasını sağlar. göre farklılık göstermektedir. Bu sebeple özellikle özel
Tipik gelişim gösteren çocukların yanı sıra özel gereksinimli gereksinimli çocuklarda okul öncesi eğitimin önemi çok
çocuklar için de okul öncesi eğitim oldukça önemlidir. Okul büyüktür (Sucuoğlu, 1997).
öncesi eğitimde, özel gereksinimli çocuğun tüm gelişim
alanlarındaki gelişimini desteklemek, okul yaşına geldiğinde İlimizde de altı tane özel eğitim anaokulu bulunmaktadır.
genel eğitim ortamlarından yararlanma olasılığını artırmak,
ailelerinin yaşadığı duygusal ve toplumsal sorunları azaltmak
amaçlanmaktadır (Diken, 2010).
Türkiye’de özel gereksinimli çocuklara 573 sayılı Özel
Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname (1997) ve
Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği (2006) çerçevesinde
hizmet sunulmaktadır. Özel gereksinimli çocukların bir
kısmı kaynaştırma uygulamalarının yürütüldüğü anao-
kullarında akranları ile birlikte eğitime devam etmekte,
bir kısmı ise okul öncesi özel eğitim kurumlarında özel
gereksinimli akranları ile birlikte eğitim almaktadırlar.
MEB Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Yönetmeliği’nde
; “Özel eğitim hizmetleri, 0-36 aylık çocuklar için erken
çocukluk dönemi hizmetleri, ailenin bilgilendirilmesini
ve desteklenmesini de içerecek şekilde yürütülür ve 37
aydan gün alan ve 69 ayını doldurmayan özel eğitim ih-
tiyacı olan çocuklar için okul öncesi eğitim zorunludur.”
ifadesi yer alır. Ayrıca çocukların gelişimi ve özellikleri
dikkate alınarak okul öncesinde eğitim süresi 1 yıl daha
uzatılabilir.
Tüm çocuklar için okul öncesi eğitim,
yaşam boyu öğrenme ve katılımın te-
melini hazırlamak için önemli bir fırsat
penceresi sağlarken, gelişim ve yeter-
sizliklerdeki olası gecikmeleri de önler
(WHO ve UNICEF, 2012). Özel gereksi-
nimli çocuklar için ise okul öncesi dönem; potansiyellerini geliştirmelerine yardımcı ola-
bilecek müdahalelere erişim sağlamak için hayati bir zamandır (Simeonsson, 2000).
Eylül 2024 31