Page 22 - özbakış ekım-2024 -
P. 22

Sosyal-Duygusal Gelişim Alanı Göstergeleri

           0 - 3 Ay
           Uyaranlara sesle ya da bedeni ile tepki verir.
           3 - 6 Ay

           Tanıdığı seslere ve yüzlere gülümseyerek, sesler çıkararak yanıt verir.
           Sevdiği etkinliği sürdürmeyi talep eder.
           6 - 9 Ay

           Yetişkinle göz kontağı kurar.
           Kendi başına 5-10 dakika oynar.
           Yetişkini taklit eder.
           Elindeki oyuncak ya da nesne istendiğinde verir.
           9 – 12 Ay
           Hatırlatıldığında baş baş yapar ya da el sallar.
           Yetişkinle karşılıklı oyun oynar.
           İșaret ettiği bir nesne ya da olaya yetişkinle eş zamanlı olarak 30-60 sn dikkatini yöneltir.
           12 – 18 Ay
           İstediği/tercih ettiği nesne ya da oyuncakları işaret ederek yetişkinin dikkatini çeker.
           İstemediği/hoşlanmadığı oyuncak, eşya ya da yiyecekleri uygun şekilde reddeder.
           İsimlendirildiğinde aile üyelerini işaret eder.
            “Hayır” denildiğinde sürdürdüğü davranışta ya da talebinde ısrar etmez.
           Benim” ve “senin” ifadelerini kullanır ya da bu kavramlara tepki verir.
           18 – 24 Ay

           İstendiğinde küçük ev işlerine yardımcı olmak yoluyla sosyalleşir.
           Kardeşi ya da akranı gibi diğer çocuklarla 5-10 dakika paralel oyun oynar.
           Bir başka çocuk ya da akranı ile 2-3 dakika karşılıklı oyun oynar.
           Hatırlatıldığında nesne ya da yiyeceğini bir başka çocukla paylaşır.
           Yetişkin tarafından anlatılan/okunan kısa öyküyü dinler.
           24 – 30 Ay
           Oyuncaklarını toplamaya yardım eder.
           “Ne”, “niye” gibi sorular sorar.
           Oyuncakları ya da giysileri arasında seçim yapar.
           30 – 36 Ay
           Üzgün, kızgın, mutlu, korkmuş, şaşkın gibi duygusal ifadelerin farkına varır.
           Yetişkinin “hayır” tepkisine karşı öfkesini kontrol eder.
           İsteklerini erteler veya isteklerinde değişiklik yapar.
           Ebeveyn tarafından konulan kural ve beklentilere uygun davranır.






















        22   Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27