Page 36 - izmir meb ozbakıs dergi deprem özel sayısı456
P. 36

s zler n genel  y l k hal n

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                youtube.com/watch?v=yRlWmTEY


                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                Afet sonrası süreçte çocuğun

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                n mler   devam eder  hatta

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                öncel kle  çocuğunuzun  düze

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                d nlenmes n  sağlayın. Güven

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                j k  ht yaçların kar ılanmas

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                tır ve çocuğunuzun duygu dur
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                sağlayacaktır. Böylel kle ço

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                daha hızlı adapte olacaktır.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  ddet  de zamanla azalacakt


                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                Bunun yanında destek h zmetl

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                çocuğunuz hakkında en  y  yö

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                Çocuğunuz;

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                “Nelerden ho lanır ya da nel

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              davranı lar gözlen r?

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                Neler onu rahatlatır?
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 Güvenl  bölgeye ula ma  ç n ver len yönergeler  anlamama

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 ve bu yönergelere uymakta zorlanma,
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                Çocuğunuzun duyu prof l  nas



                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 Yoğun kaygı ya ama ve bununla nasıl ba  edeceğ n  b leme-
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                Ses hassas yet  var mı?

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 me, bu nedenle problem davranı larda (bağırma, ağlama

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                I ık hassas yet  var mı?


                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 veya kapanma vb.)  artma,



                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                Alerj s  var mı?
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 Bulundukları ortamdan ayrılma-kaçma  steğ ,


                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                Kend n  nasıl  fade eder?’’

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 Stereot p  (el çırpma, el sallama, vücudunu sallama, ba ını

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 vurma, kend  etrafında dönme, tekrarlı sesler g b .) davranı -

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                g b  onun b reysel özell kle

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 ların artması,

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                afet sonrası süreçte ver lec



                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 Sunulan yardımları reddetme ve yardımlar kar ısında d renç

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 gösterme,



                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 Afet/deprem  hakkında  sık-sürekl   konu ma  veya  aynı


                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 soruları sorma,




                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 Öğrenmede gec kme, akadem k ba arıda azalma.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              Deprem sonrası afet bölges�nde çalışan uzman arkadaş-

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              larımızdan,  b�r�nc�l  bakım  verenler�n  en  çok  yukarıda

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              sıraladığımız  davranışlara  yönel�k  uzman  yardımı

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              �sted�kler�n� öğrend�k. Yazımızda bu davranışlara yönel�k

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              açıklamalar yaptık.
                                                                                                                                                                                                                                                                              olan b rçok afetle kar ı kar ıya kalmı tır (Tonak ve K t  , 2020).
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                prat k becer lere  l  k n b lg ler vermey  amaçladık.  Yazının,

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                odağında özel gereks n m  bulunan tüm b rey ve payda larına
                                                                                                                                                                                                                                                                              Nasıl, nerede ve ne zaman gerçekle eceğ  b l nmeyen afet

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              Ebeveynler olarak neler yapab l r z?
                                                                                                                                                                                                                                                                              durumları;  nsan ya amında b yoloj k, ekonom k, sosyal ve
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                yararlı olmasını d l yoruz.

                                                                                                                                                                                                                                                                              ps koloj k yönden b rçok kayba neden olab lmekte ve  nsanla-
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              Yukarıda sözü ed len bu davranı lar, olağan hayatın akı ını

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                Depremle Ba  Etme Becer ler
                                                                                                                                                                                                                                                                              rın olağan ya amlarını kes nt ye uğratab lmekted r (Arama

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              bozan b r afet sonrası olması muhtemel doğal tepk lerd r.
                                                                                                                                                                                                                                                                              Kurtarma Derneğ  [AKUT], 2011; Öngör, 2012; Varol ve Gülte-
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              Çocuklar anlamlandıramadıkları beklenmed k olay ve durum-
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                Özel gereks n ml  b reyler dezavantajlı gruplar  çer s nde ölüm

                                                                                                                                                                                                                                                                              k n, 2016).  üphes z b r afet durumunda nasıl ve ne derece

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              lar kar ısında (ör; deprem g b ), pan k ve/veya stres olab l r,
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                ve yaralanmalara kar ı en hassas gruplardan b r d r. Bu grubun
                                                                                                                                                                                                                                                                              etk leneceğ m z ve bu etk lere ne tepk ler vereceğ m z b reysel
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              travma ya ayab l r.  Ya anan afet n b r nc l bakım verenler
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                b reyler  de, yakın zamanda ülkem zde gerçekle en deprem

                                                                                                                                                                                                                                                                              anlamda değ  mekle b rl kte, en yoğun etk lenecek kes mler-

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                felaket n , maalesef b zler g b  korku ve pan k  çer s nde
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              (anne, baba veya bakım veren) üzer nde de olumsuz etk ler
                                                                                                                                                                                                                                                                              den b r n n dezavantajlı gruplar arasında yer alan özel gereks -
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              vardır. B r nc l bakım verenler n ya adıkları bu olumsuz etk ler,


                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                deney mled ler. A  na oldukları k    ve ortamlardan uzakla mak
                                                                                                                                                                                                                                                                              n ml  b reyler n olduğu söyleneb l r (Açıkalın, 2017; Afet ve Ac l
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              çocuklarına olan tepk ler n  de öneml  b r hale get r r. A leler n

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                zorunda kaldılar. Bazıları  se a le b reyler n  kaybett . Gündel k
                                                                                                                                                                                                                                                                              Durum  Yönet m  Ba kanlığı [AFAD], 2011). Bu nedenle özel
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                rut nler  ve düzenler  bozuldu.  Depremle b rl kte bu yen

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              ebeveynl k becer ler n  sınırlayab l r ve afet sonrası ps koloj k
                                                                                                                                                                                                                                                                              gereks n ml  b reyler n ebeveynler n n veya bakımından

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              zorlanmalar ya amalarına neden olab l r. Bu durum hâl hazırda
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                düzende her  ey onlar  ç n de b r  lkt . B z sözde özel gereks n -
                                                                                                                                                                                                                                                                              sorumlu b reyler n afet durumlarına kar ı hazırlıklı olmaları ve
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                m  olmayan b reyler b le bu yen  ortam ve sürece adapte
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              çocukların var olan bazı semptomlarını artırab l r. Ebeveynler

                                                                                                                                                                                                                                                                              aynı zamanda afet sonrası süreçle de ba  edeb lecek b lg  ve
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              veya b r nc l bakım verenler olarak s zler çocuğunuzun rol
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                olmakta zorlandık ve her b r m z farklı f zyoloj k ve ps koloj k

                                                                                                                                                                                                                                                                              becer lere sah p olmaları büyük önem arz etmekted r (Türk,
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              model s n z. S z nasıl tepk  ver rsen z çocuğunuz da s z n
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                tepk ler verd k. Tahm n eders n z k , bu denl    ddetl  ve yıkıcı

                                                                                                                                                                                                                                                                              2022).
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              tepk ler n ze benzer tepk ler verecekt r. Öncel kle s zler kend -
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                b r deprem kar ısında özel gereks n ml  b reyler b zlere kıyasla

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              n z   f z ksel  ve  ruhsal  olarak   y le t rmeye  çalı malısınız  k
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                durumu anlamlandırmada zorlandıkları  ç n daha yoğun ve
                                                                                                                                                                                                                                                                              N tek m 6  ubat 2023 tar h nde ülkem zde meydana gelen

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              çocuğunuza da  y  geles n z. Aks  halde çocuğunuza ula manız
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                karma ık duygu durumları ya adılar.
                                                                                                                                                                                                                                                                              deprem felaket nden sonra, Öz Bakı  Derg s n n yazarları ve

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              çok zorla acaktır. Çocuğunuzun bozulmu  duygu durumunu
                                                                                                                                                                                                                                                                              öncel kle özel eğ t m alanında çalı an uzmanları olarak Deprem

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              düzenley p dengeleyecek ve destekleyecek sağlıklı ebeveynle-
                                                                                                                                                                                                                                                                              özel sayımızda, özel gereks n ml  b reyler n ebeveynler ne,
                  Öz Bakış                                                                                                                                                                                                                                                    İnsanlık, geçm  ten bugüne çe  tl  felaket ve yıkımlara neden   çocuklarının  depremle  ba   etmeler n   sağlayacak  etk l   ve   Pek , özel gereks n ml  b reylerde deprem sonrasında ne g b    re  ht yacı v
                                                                                                                                             j ler  gel  t rmes ne yardımcı olab l r (Türkçapar, 2012).
                                                                                                                                             BDT  yakla ımında travma semptomlarını azaltma ve yönetme-
                                                                                                                                             ye yönel k; b l  sel yen den yapılandırma, becer  eğ t m ,   levs z
                                                                                                                                             dü ünce ve  nançların tanımlanması, gev eme eğ t m , hayal
                                                                                                                                             maruz bırakma,  topraklama, rol oynama g b  tekn klere ve
                                                                                                                                             bunların b le enler ne yer ver lmekted r (Foy vd., 2001).
                                                                                                                                             BDT grup müdahaleler nde yaygın olarak üç a amalı b r yapı
                                                                                                                                             vardır. Gruplar genell kle haftada b r kez olmak üzere 6  le 16
                                                                                                                                             hafta boyunca sürmekted r. Müdahalen n  lk a amasında, grup
                                                                                                                                             üyeler ne travma hakkında eğ t m ver lerek, travmat k olaylarla
                                                                                                                                             ba  etme becer ler  öğret lmekted r. İk nc  a amada; her üye
                                                                                                                                              ç n travmat k deney mler tekrar tanılanmakta ve k    hayal
                                                                                                                                             maruz bırakmalarla travmanın k l t anlarına tekrar ula ab lmek-
                                                                                                                                             ted r. Hayal  maruz bırakma oturumları, b l  sel çarpıtmaların
                                                                                                                                             tanımlanmasını ve zorlanmasını  çermekted r (Reeker vd.,
                                                                                                                                             1997). Üçüncü a amada  se yen den ortaya çıkmasının önleme
                                                                                                                                             çalı ması ve r skl  durumlarda kullanılacak ba a çıkma stratej -
                                                                                                                                             ler n n bel rlenmes  ve gözden geç r lmes  üzer nde durulmak-
                                                                                                                                             tadır (Reeker vd.,  1997).
                                                                                                                                               md  Odaklı Grup Müdahaleler : Bu yakla ım problem odaklı
            Travmaya Müdahale                                                                                                                destekley c  b r grup müdahale yakla ımıdır.  Temel amaç,   EMDR terap s n n yakın tar hl  travmat k olaylarda travmaya
                                                                                                                                             danı anların ps kososyal gel   mler n  desteklemek  ç n
                                                                                                                                             problem çözme stratej ler  kullanab lmeler n  ve bu sayede
            Yöntemler�                                                                                                                       danı anların mevcut stres kaynaklarını yönetmes n  sağlamak-  maruz kalan k   lere müdahale yöntem  olarak b reysel ve grup                                                                                                                                      travma tedav s nde etk l  olduğu göster lm  t r.  Negl, 21:669-680.     Gu lfo
                                                                                                                                             tır.
                                                                                                                                                                                               ps koterap ler nde  kullanılan protokoller     mevcuttur    (Kork-
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                Rutan SJ, Stone, WN, Shay JJ
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                rapy, 4nd ed. New York,
                                                                                                                                                                                               mazlar, 2020). Ülkem zde ya anan b rçok travmat k olaydan
                                                                                                                                               md  odaklı grup müdahales nde; danı anların, travma bel rt -
                                                                                                                                             ler n n günlük rut nler n  nasıl etk lend ğ n  anlamaları  ç n   sonra  EMDR Türk ye  Derneğ ’n n  çatısı  altında  h zmet  veren                                                                                                                                KAYNAKÇA                                          Shap ro, F. (2020) EMDR-Göz
                                                                                                                                             travma sonrası stres bel rt ler   le  lg l  ps koeğ t m uygulan-  Travma İy le t rme Grubu’nun çalı malarını tak p etmek                                                                                                                                         B sson, I. J.,Roberts, N.P,  Andrew M., Cooper, R.,&Lew s, C ( 2013).Psy-    l
 Sonuç olarak;   AKUT - Arama Kurtarma Derneğ . (2011). Engell ler İç n Deprem El   D lara SARPDERE / Uzman Ps koloj k Danı man              makta, zorluklarla ba  etmede destekley c  stratej ler denen-  mümkündür.                                                        basamaktan olu an b r protokolü vardır. ACT model n n travma   çares z ve güçsüz h ssett reb l r ancak terap  yoluyla b reyler   cholog cal therap es for    chron c   post traumat c   stress   soy I.) İstan
 K tabı. Yılmaz, M. (Ed.). İstanbul: Marmara Beled yeler B rl ğ .  Menemen Rehberl k ve Ara tırma Merkez                                                                                                                                                                      tedav  h zmetler  a amasında  se post travmat k stres bozuklu-  dü ünceler n , duygularını ve davranı larını kontrol etmey      d sorder (PTSD)  n adults.Cochrane Database of    Systemat cRe-
 Her ne kadar bu yazıda özel gereks n ml  b rey ebeveynler ne                                                                                mekte, yen  problem çözme becer ler n  uygulayab lecekler  ev   Ps kod nam k Terap : Ps kod nam k terap , b rey n davranı  ve    ğuna   aret eden durumların tak b  ve müdahales , k   ler    öğreneb l r. B reyler,  lerlemek ve daha olumlu b r gelecek        v ews                                             Shap ro, F. andMaxf eld, L.
 çocuklarının depremle ba  etme becer ler ne  l  k n b lg ler   Öngör, C. (2012). Engell  B reylere Afet Eğ t m . İzm r: Kanyılmaz Matba-  Sal h KIVILCIM / Uzman  Kl n k Ps kolog   ödevler  ver lmekted r. Bu yakla ım;  travmaya uğramı  b reyle-  dü ünce kalıplarına katkıda bulunan altta yatan duygu ve   tükenm  l kten koruyan tak p h zmetler  mevcuttur (Yıldırım,   yaratmak  ç n  ht yaç duydukları becer ler  gel  t reb l r.                     reprocess ng (EMDR): Informa
 acılık.
 vermey  hede em   olsak da, en ba ta unutulmaması gereken,   Menemen Egekent 2 Ortaokulu                                                    r n    md ye odaklanması, güçlü yönler ne vurgu yapılması,   mot vasyonları ke fetmeye odaklanan daha uzun vadel  b r            2016).                                                                                                                          Bradley  R,  Green  J,  Russ  E,  Dutra  L, Westen  D.  A.  mult d mens onal
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             psychotherapyfor  PTSD.  Amer canJournal  of
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              meta analys s of
  ster normal gel   m gösteren  ster özel gereks n ml  b rey   Tonak, H., A. ve K t  , A. (2020). Deprem ve Yangın Afetler nde Engell :   Turgay BİNGÖL / Uzman Ps koloj k Danı man  a amalı değ   m ve sınırlı yüzle t rme sürec  olarak görülmekte-  terap d r. Travmayı tedav  ederken ps kod nam k terap , b reyle-         Travma  ç n ps koterap n n b r d ğer öneml  yönü de, b reyler n               Psych atry 2005;162(2):214 27.                    Van der Kolk, B. A. (2014).
 olsun,  esasında  tüm  çocukların  benzer  gel   m ve  özell klere   Anlatımsal B r Derleme. Ergoterap  ve Rehab l tasyon  Derg s , 8(1),   Menemen Rehberl k ve Ara tırma Merkez     d r (Foy vd.,  2005).  r n travmalarıyla  l  k l  daha der n duyguları ve deney mler    Anlatı (Narrat ve) Terap s : Anlatı terap s , b rey n k   sel öyküsü-   l  k ler n  ve sosyal destek ağlarını gel  t rmeler ne yardımcı                                          body  n theheal ng of trauma
 sah p ve aynı zamanda her b r n n e s z olduğudur. Ancak   77-84.                                                                           Göz Hareketler yle Duyarsızla tırma ve Yen den İ leme (EMDR):   anlamalarına,   lemeler ne  yardımcı olab l r. Bu  müdahalede;   nü, deney mler n  ve bunların mevcut zorluklarla nasıl  l  k l    olab lmes d r.  Travma,  zolasyon ve d ğerler nden kopukluk   Cohen, J. A., Mannar no, A. P., & Debl nger, E. (2017). Trauma-focused   Ya ar
 çocukların bazı özel gereks n m durumlarından dolayı,   Türk, A. (2022). Deprem Özel nde Engell  B reylere Duyarlı Afet                     Dünya Sağlık Örgütü ve dünyanın önde gelen sağlık kurulu la-  b reyde travma sonrası b l nçs z ya da b l nçl  olarak ortaya      olduğunu ke fetmey   çer r. Bu yakla ımda, patoloj  ya da   duygularına yol açab l r. B reyler terap  yoluyla, ba kalarıyla     CBT    forch ldrenandadolescents:  Treatmentappl cat ons.  New   (2016). Kalıc
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              York, NY: Gu lfordPress.
 yakla ım ve müdahale yöntemler nde, akranlarına göre farklı   Yönet m  Model . Afet ve R sk Derg s  5(1),61-77.                             rınca travmanın ps koloj k etk ler n  g dermede etk l l ğ    çıkarılan korkular, benl k algıları ve duygular değerlend r lmek-   eks kl kten z yade sosyal ve kültürel süreçlere odaklanılmakta-  etk l  b r  ek lde  let   m ve daha güçlü  l  k ler kurmayı,  b r                                                duyarsızla tırma ve yen den
 b reyselle t rme ve uyarlamalarda bulunmamız gerekeb l r.   Varol, N., ve  Gültek n, T. (2016). Afet  Antropoloj s . Elektron k  Sosyal   Travmat k olay, b r k   n n z h nsel ve duygusal sağlığı üzer nde   Travma; anks yete, depresyon, geçm  e dönü ler, kabuslar,   kanıtlanmı  b r terap  yakla ımıdır. EMDR’da b reyler n travma-  te; bu deney mlere göre b reyler n farkındalıklarının artırılması   dır. Temel olarak  nsanların problemler yle  lg l  baskın anlatıla-  toplulu
 B l mler Derg s , 15(59), 1431-1436. do : 10.17755/esosder.89650  öneml   b r  etk ye  sah p  olab lecek  karma ık  ve  zayı atıcı  b r   s n rl l k, uykusuzluk, a ırı uyanıklık ve ba kalarından kopma    stenmekted r (Foy vd., 2000).                                    rını yapı-söküme uğratmak ve alternat f h kâyelerle yen  b r                                                                    çocuklar ve a lelerle emdr uygulamaları. Ercan ES, Yekta  Ç, Tufan AE,   ces20
 Deprem n beraber nde get rd ğ  olumsuz sonuçların, dezavan-  deney md r. Ps�koterap�, travmat�k olayı yaşamış b�reyle-  h ss   g b   b r  d z   f z ksel  ve  ps koloj k  semptomlara  neden   t k  deney mler    lemes ne  yardımcı olmak   ç n  adapt f  b lg              anlatı  n a etmek üzer ne b r çalı ma tekn ğ  uygulanır. Travma-  Çok sayıda çalı ma, ps koterap n n travma tedav s nde etk nl -  B laç Ö, ed törler. COVID-19 Pandem s  ve Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı.
 tajlı gruplar  çer s nde yer alan kırılgan ve savunmasız   Yılmaz, A., Kokmaz, S. Z., ve Korur, S. (2011). Depremler ve sonrasında   r�n deney�mler� aracılığıyla çalışmasına ve genel refahı-  olab l r. Bu semptomlar, b r k   n n günlük ya amda   lev görme     lem kuramını kullanır. EMDR sırasında terap st, k    travmat k   Ps kod nam k grup müdahales nde temel amaç, travmaya   yı tedav  ederken anlatı terap s , b reyler n deney mler n    ğ n  gösterm  t r. Konuyla  lg l
 konumundak  özel gereks n ml  b reyler  d ğer b reylere kıyasla   kar ıla ılan çevre sorunları. Eng neer ng Sc ences, 6(4), 1212-1223.  nı �y�leşt�rmes�ne yardımcı olab�lecek b�r tedav� şekl�d�r.   yeteneğ n  öneml  ölçüde etk leyerek   ,  l  k ler ve genel ya am   olaya odaklanmı ken ona verd ğ  dokunma, ses ya da göz   maruz kalmı  b rey n travmalardan tamamen kurtulması değ l;    yen den çerçevelend rmeler ne, onları güçlend ren,  lerlemele-  çalı manın sonuçları değe
 daha fazla etk led ğ n  b l yoruz (Türk, 2022). Ancak gerçekle -  https://www.youtube.com/watch?v=yRlWmTEYBOo  Bu yazıda; travmanın tanımını, dünyada ve ülkem zde travma-  kal tes   le  lg l  zorluklara yol açab l r. Bu zorlukların g der lme-  hareket  g b  b r d z  ç ft yönlü uyarımla; beyn n  lg l  bölümler -  günlük akt v teler n  engelleyen travmaların üstes nden gelme-  r ne yardımcı olan yen  ve daha olumlu b r anlatı gel  t rmeler -  anks yete, depresyon ve travma
 mes  her zaman olası olan afet durumlarından;  lg l  hazırlık ve   t k deney mlerden sonra b reyler n  y le mes nde etk l l ğ    s nde de k    ps koloj k destek arayı ına g reb l r.   n n uyarımını sağlar. Bu müdahale k   n n anı  le  l  k l  duygula-  s n  sağlamaktır (Rutan vd., 2007).   ne yardımcı olab l r (Fırat, 2019).  etk l  olduğunu bulmu tur (Cohen vd., 2017). Ek olarak 26            Foy DW, Er ksson CB, Tr ce GA (2001) Introduct ontogroup ntervent -
 planlamaları yaparak ve gerekl  b lg , becer  ve davranı ları   kanıtlanmı  farklı terap  türler n  ve travma ps koterap s n  ele   Travma  ç n Ps koterap  Türler   rı ve duyumlarını   lemleyerek duyarsızla masını, daha stab l                                                                                             çalı manın s stemat k olarak gözden geç r lmes  sonucunda,                    onsfortraumasurv vors.  GroupDyn, 5:246-251.
 ed nerek korunab leceğ m z  de b l yoruz. Bu derg n n yazarları   alacağız.                                                                 olmasını ve günlük ya amına daha adapt f b r  ek lde devam   Kabul ve Adanmı lık Terap s  (ACT): L teratürde İng l zce adının    Ps koterap  Travmayı İy le t rmeye Nasıl Yardımcı Olab l r?  travma odaklı ps koterap n n travma semptomlarını azaltmada
 ve özel gereks n ml  b reylerle çalı an alan uzmanları olarak,   Ps koterap , duygusal ve ps koloj k zorluklarla çalı mak  ç n ruh          edeb lmes n  sağlar (Ya ar vd., 2017).            kısaltımı ACT Terap s  olarak geçen bu yakla ımın; değerlend r-                Ps koterap , travma  ç n oldukça etk l  b r yoldur çünkü b reyle-  travma odaklı olmayan ps koterap den daha etk l  olduğunu    Foy DW, Unger WS, Wattenberg MS (2005) An overv ew of
 çocuklarınızı özell kle deprem sonrası süreçte sözünü ett ğ m z   Travma, b rey n ba a çıkma yeteneğ n  a an, der nden üzücü   sağlığı uzmanıyla konu mayı  çeren b r tedav   ekl d r. A ağıda-  Son yıllarda bu yakla ımın hem b reysel hem de grupla müda-  me, kr z müdahales  ve travma tedav  h zmetler n  kapsayan üç   r n deney mler  ve duyguları üzer nde çalı maları  ç n güvenl ,   bulunmu tur (B sson vd., 2013).  ev dencebasedgroupapproachestotraumaw thadults. InGroupInt
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    Psycholog calTrauma. (Eds B Buchele,
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              vent onsforTreatment of
 becer ler  le koruyab lmen z d leğ yle. Sevg yle kalın.   veya rahatsız ed c  b r olaya ver len  ps koloj k  b r tepk d r.   k ler dah l olmak üzere çe  tl  ps koterap  türler  travma tedav -  basamaklı b r müdahale sürec  vardır.  ACT model nde değer-
            Travmat k olaylar; f z ksel ya da duygusal  st smarı, doğal afetle-  s nde etk l  olab l r:                                      halelerde kullanılmak üzere olu turulan uygulama protokoller    lend rme a aması,  lk müdahale ed lecek mağdurların saptan-      destekley c  b r ortam sağlar. Terap  yoluyla b reyler, bel rt ler -  BDT'n n de  özell kle travma tedav s nde etk l  olduğu göster l-  H Sp tz):116-166. New York,    Amer canGroupPsychotherapyAsso-
 KAYNAKÇA   r , kazaları,   ddet , b r k   n n güvenl k veya esenl k duygusunu                                                                le b rçok farklı ruhsal problem n tedav s nde de etk l  ve ba arı-  ması, ya amsal r sk ta ıyıp ta ımadıklarının tesp t  ve travmanın   ne katkıda bulunan olumsuz dü ünce kalıplarını, davranı ları   m  t r.  Konuyla   lg l     gerçekle t r len  29  ara tırmanın    çoklu   c at on.
            tehd t eden herhang  b r olayı  çereb l r (Van der Kolk, 2014).   Bilişsel Davranışçı Terapi(BDT):  BDT, olumsuz dü ünce kalıpları-  lı olduğu görülmekted r (Shap ro, 2020). Shap ro ve Maxf eld     ddet n n bel rlenmes   le  ht yaca uygun toplum kaynaklarını   tanımlamayı, ba a çıkma stratej ler  gel  t rmey  ve travmalarıy-  anal z   BDT'n n travma semptomlarını azaltmada etk l  olduğu-  Türkçapar, M. Hakan, and A. Emre Sargın. "B l  sel davranı çı ps kotera-
 Açıkalın, O. (2017).  Yüzyılın hesabı: Deprem bağlamında d rayetl    Travmanın etk�ler� k�ş�den k�ş�ye gen�ş ölçüde değ�şeb�l�r   nı ve davranı ları bel rlemeye ve değ  t rmeye odaklanan kısa   (2002); f z ksel   ddet, doğal felaket, tecavüz, kaza g b   travma-  bel rlemey  hede er. ACT model n n kr ze müdahale a aması,   la  lg l  zor duyguları   lemey  öğreneb l rler.  nu ortaya çıkmı tır (Bradley vd., 2005).   p ler: tar hçe ve gel   m." B l  sel Davranı çı Ps koterap
 toplumun neres ndey z? İstanbul: Yen  İnsan Yayınev .  ve travmanın ş�ddet�, olayın türü, k�ş�n�n yaşı, k�ş�l�ğ� ve   vadel , kanıta dayalı b r terap d r. Travmayı tedav  ederken BDT,   t k ya antılar sonrasında görülen travma tanısı alan k   lerde üç   kr z müdahales  planlarının yapılması ve bel rlenen toplum                                                                                     Derg s  1.1 (2012): 7-14.
 AFAD - Afet ve Ac l Durum Yönet m  Ba kanlığı. (2011). Engell ler İç n   dayanıklılığı g�b� b�r d�z� faktöre bağlı olab�l�r.  b reyler n deney mler yle  lg l  olumsuz dü ünce  le  nançları    le sek z seansın ardından  % 60-90 oranında bel rt ler n kaybol-  kaynakları  le kısa sürede uygulanacak tedav  h zmetler n    Ps koterap n n en öneml  faydalarından b r , b reyler n kend le-  BDT ve EMDR'ye kıyasla bu terap ler hakkında daha az ara tırma   Reeker J, Ens ng D, Ell o
                                                                                                                                                                                                                                                                              r n  daha güçlü h ssetmeler ne ve ya amları üzer nde kontrol
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                olmasına rağmen, ps kod nam kterap  ve anlatı terap s n n de
 Depremde İlk 72 Saat. Kadıoğlu, M. (Ed.). İstanbul: AFAD     tanımasına; bunlarla mücadele etmes ne ve ba a çıkma strate-                   duğunu bel rtmekted r.                            kapsar.  Bu  a ama  kr z müdahales   model n n,  standart  yed                 sah b  olmalarına  yardımcı  olab lmes d r.  Travma; b reyler                                                                   grouptreatmentoutcomesforsexuallyabusedch ldren. Ch ld Abuse-
              36
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41