Page 34 - izmir meb ozbakıs dergi deprem özel sayısı456
P. 34

Öz Bakış
 olduğu bulunmu tur (Colom vd., 2003). Benzer  ek lde b r d ğer   Travmanın b l  sel model n n ps koeğ t m olarak kullanılması-
 ara tırmada, yeme bozukluğu olan k   lere ver len ps koeğ t m   nın önem  ve etk l l ğ  hakkında b rçok ara tırma yapılmı tır.
 programının semptomları azalttığı ve uzun vadede etk l    Örneğ n, Ehlers ve Clark (2000) tarafından yürütülen b r
 olduğu bulunmu tur (Carter vd., 2003).  çalı mada, Travma Sonrası Stres Bozukluğu (TSSB) olan k   lere,
 travmanın  b l  sel  model   hakkında  b lg   ver l p  model n  yer
 Sonuç olarak ps koeğ t m, b r b rey n ps koloj k sağlığını   aldığı b r tedav  programı uygulanmı tır. Bu program sonucun-
 korumak veya  y le t rmek  ç n bel rl  konularda b lg  ed nmes -  da, katılımcıların TSSB semptomlarında ve depresyon düzeyle-
 ne yardımcı olan b r tedav  yakla ımıdır. Bu yakla ım; k   n n   r nde anlamlı b r azalma olduğu tesp t ed lm  t r (Ehlers & Clark,
 semptomlarını tanımasına, tet kley c ler  anlamasına ve bunlar-  2000).
 la ba a çıkma becer ler n  gel  t rmes ne yardımcı olur. Ps koe-
 ğ t m, toplumda daha  y  b r  ek lde   lev göstermeye ve daha   Benjet vd. (2013) tarafından yapılan b r ara tırmada, travmat k
 sağlıklı  l  k ler kurmaya yardımcı olur. B rçok ara tırma, ps koe-  olaylar sonrası ps koeğ t m n, travmat k olayların etk ler yle
 ğ t m n etk l  olduğunu göstermekted r.  ba a çıkmada ve ruh sağlığına yönel k koruyucu faktörler n
 Travmanın b�l�şsel model�n� anlatmanın amacı, b�reyle-  gel  t r lmes nde etk l  olduğu bulunmu tur. Ayrıca travmat k
 r�n  travmat�k  olaylar  sonrası  oluşan  z�h�nsel  süreçler�   olaylara maruz kalmı  çocuklar üzer nde yapılan b r ara tırma-
 da, çocuklara b l  sel davranı çı terap  ve ps koeğ t m ver lmes -
 anlamalarına  ve  bu  süreçler�n  olumsuz  sonuçlara  yol   n n, travma sonrası semptomların azaltılmasında etk l  olduğu
 açab�leceğ�n�  fark  etmeler�ne  yardımcı  olmaktır.  Bu   görülmü tür (Murray, Ehlers, &Mayou, 2002).
 model, k   n n travmat k olayı nasıl algıladığını, dü ündüğünü,
 h ssett ğ n   ve  davranı larına  nasıl  yansıttığını  açıklar.  Bu   Bu ara tırmalar, travmanın b l  sel model n n ps koeğ t m
 süreçler n farkına varmak, b reyler n travmat k olaylar sonrası   olarak kullanılmasının, travma sonrası semptomların azaltılma-
 ya adıkları sorunları daha  y  anlamalarına ve bunları çözmek   sında etk l  b r yöntem olduğunu desteklemekted r.
  ç n gereken adımları atmalarına yardımcı olur.
 Travmanın B l  sel Model
 Ayrıca travmanın b l  sel model n  anlatmak, b reyler n kend le-
 r ne ve olaya da r dü ünceler n  sorgulamalarına, bu dü ünce-  Travmalar, beklenmed k b r  ek lde ve k   n n kontrolü dı ında
 ler n doğruluğunu ve mantıklılığını değerlend rmeler ne ve   gerçekle t ğ   ç n b reyler n temel  nanç ve varsayımlarını
 yanlı   nançlarını düzeltmeler ne yardımcı olur. Böylece,   paramparça eden b r yapıya sah pt rler (Brew n ve Holmes,
 b reyler daha olumlu b r perspekt f kazanarak travmat k olayın   2003). Travmat k olayın hemen ardından b reylerde görülen
 etk s n  azaltab l r. Bu nedenle travmanın b l  sel model n    bel rt ler b r patoloj y    aret etmek yer ne akut dönemde                   artırırlar, olumsuz b l  lerdek  gerekl  değ   m n  ve travmat k   Beck, A.T. (2011). Cogn t ve therapy. In We ner, I.B.,& Cra ghead, W.E.
 anlatmak, b reyler n travma sonrası  y le me sürec ne katkı    y le me sürec n n gerekl  b r parçası olarak değerlend r lmek-               anının doğal olarak   lenerek d ğer anılara entegre ed lmes n    (Eds.), The Cors n  Encycloped a of Psychology (4th ed., pp. 360-362).
 sağlayan öneml  b r ps koeğ t md r.  ted r. Buna rağmen semptomların bel rl  b r süreden sonra hala                                         engellerler.                                      Hoboken, NJ: John W ley&Sons.
 devam ed yor olması k   lerde Travma Sonrası Stres Bozukluğu-  nun gel  mes ne sebep olmaktadır. Bu nedenle pek çok teor    ler. Hatta, “Daha kötüye g tt kler ” ve “H çb r zaman esk s  g b    B rey n travmat k anıyı unutmak  ç n dü ünceler  veya duygula-  Benjet, C.,González-Vázquez, T., Med na-Mora, M. E., &Agu lar-Gax ola,
            b reyler arasında görülen bu farklılıkları açıklamak  ç n gel  t r l-  olamayacakları” dü ünceler ne sah p olab l rler. Bunun    rı bastırma/kontrol altına alma çabası, duyguların ve dü ünce-  S. (2013).  The e ect of mult ple types of v olence  on  depress ve
            m  t r (Fa rbrother ve Rachman, 2006). Özell kle yet  k nlerde   sonucunda da  TSSB  bel rt ler n n  normalle mes  yava lar.     ler n sıklıkla daha güçlenerek ger  gelmes ne sebep olmaktadır.   symptoms and anx ety n a sample of Mex can adolescents. SaludPúbl -
            TSSB’y   açıklamak  ç n yaygın  olarak  kullanılan modellerden   Duyguları ve beden duyumlarını yen den ya antılamaları,         Y ne travmat k olayı z hn nden uzak tutmak   ç n  kend s n    ca de Méx co, 55(2), 172-181.
            b r s  de b l  sel modeld r (K ng, McKenz e-McHarg ve Horsch.,   k   ler     md   ve  burada  olmanın  gerçekl ğ nden  koparır;  k      sürekl  me gul olacağı akt v teler  çer s ne sokmak, travmat k   Brew n, C.R.,&Holmes, E.A. (2003). Psycholog cal theor es of post-trau-
            2017).                                            kend s n  sank  travmat k anda sıkı ıp kalmı  g b  h ssedeb l r.               anının detaylandırılmı  ve normal  ek lde   lemlenmes ne   mat c stress d sorder. Cl n cal Psychology Rev ew, 23(3), 339-376.
            Ehlers ve Clark (2000), modeller n  olu tururken travmat k   Travma sonrasında olu an semptomların yanlı  b r  ek lde            engel olduğundan uyumsuz ba  etme stratej s  olarak ele   Carter, J. C., Fa rburn, C. G., & Bewell, C. (2003). ‘Impact of a gu ded
            olayın artık geçm  te kalmı  olmasına rağmen, maruz kalan   değerlend r lmes ne  se, ger  dönü ler ya ayan veya kabuslar         alınab l r  ya da TSSB bel rt ler n n bazılarını kontrol altında   self-help manual for bul m a nervosa  on  subject ve and object ve
            k   ler n gelecek hakkında kaygılı olduklarına d kkat çekm  ler   gören b r k     ç n “Aklımı kaçırıyorum. / Del r yorum. / Bu olayı   tutmak  ç n yapılan benzer g r   mler d ğer semptomları   b ngeeat ng’. Internat onal Journal of Eat ng D sorders, 33(3),
                                                              h çb r zaman a amayacağım.” g b  dü ünceler, travma sonrasın-
 Sonuç olarak;   AKUT - Arama Kurtarma Derneğ . (2011). Engell ler İç n Deprem El   ve b reylerde gel  en güncel tehd t algısını buna sebep olarak   da duygusal uyaranlara yeters z tepk ler veren b r k     ç n de   artırab l r. Örnek verecek olursak, kâbus görmekten kaçınmak   Colom, F., V eta, E., Martínez   Arán, A., García García, M., Re nares, M.,
                                                                                                                                                                                               Torrent, C.,  Fa rbrother, N., & Rachman, S. (2006). PTSD  n v ct ms of
                                                                                                                                              ç n yatağa geç g rmek uyku kal tes n  bozmak suret yle
 K tabı. Yılmaz, M. (Ed.). İstanbul: Marmara Beled yeler B rl ğ .  gösterm  lerd r.  Jones  &  Barlow (1990)  ve  Foa  &  Rothbaum   “Artık esk s  g b  h ssedem yorum.” dü ünces  örnek olarak
 Her ne kadar bu yazıda özel gereks n ml  b rey ebeveynler ne   (1998)’un çalı malarından yola çıkarak travmanın ardından                    konsantrasyon problemler n  artırab l r.  Travmat k anıyı   sexual assault: test of amajor component of the Ehlers-Clark theory.
 çocuklarının depremle ba  etme becer ler ne  l  k n b lg ler   Öngör, C. (2012). Engell  B reylere Afet Eğ t m . İzm r: Kanyılmaz Matba-  b reylerde gel  en travmat k olaya, kend ler ne ve dünyaya   göster leb l r.  anımsatıcı tet kley c lerden kaçınma davranı ları k   n n kend -  Journal of Behav or Therapy and Exper mental Psych atry, 37, 74-93.
 acılık.
 vermey  hede em   olsak da, en ba ta unutulmaması gereken,   Neden Ps koeğ t m?  kar ı olumsuz değerlend rmeler  kapsayan b l  sel teor y    Olumsuz değerlend rmeler/b l  ler,  TSSB bel rt ler n n  k    s ne yönel k negat f yanlı değerlend rmeler n n olumluya   Ehlers, A. & Clark, D.M. (2000). A cogn t ve model of post-traumat c
  ster normal gel   m gösteren  ster özel gereks n ml  b rey   Tonak, H., A. ve K t  , A. (2020). Deprem ve Yangın Afetler nde Engell :   gel  t rm  lerd r (Brew n ve Holmes, 2003).   ek lde devam etmes ne sebep olur. B r nc s , olumsuz b l  ler n   değ  t r lmes ne engel olur.  stress d sorder. Behav our Research and Therapy, 38, 319-345.
 olsun,  esasında  tüm  çocukların  benzer  gel   m ve  özell klere   Anlatımsal B r Derleme. Ergoterap  ve Rehab l tasyon  Derg s , 8(1),   Ps�koeğ�t�m,  b�r  b�rey�n  ps�koloj�k  sağlığını  korumak   Kaygı, gelecekte olması muhtemel tehd tlerle  lg l  dü ünceler    olumsuz ve güçlü duygular üretmes d r. TSSB  ç n bu duygular   K   n n esk den ho landığı akt v teler  bırakması ve sosyal   Go kolea, J. M. (2003). A random zed tr al on the e  cacy of group
 sah p ve aynı zamanda her b r n n e s z olduğudur. Ancak   77-84.  veya  �y�leşt�rmek  amacıyla  bel�rl�  konularda  b�lg�    ç nde barındırırken, TSSB çoktan gerçekle m  , artık geçm  te   kaygı, korku, öfke, deh et, suçluluk, üzüntü, utanç olarak    zolasyon da travmanın, kend s n  olduğundan ba ka b r  nsana   psycho educat on  n the prophylax s of recurrences  n b polar pat ents
 çocukların bazı özel gereks n m durumlarından dolayı,   Türk, A. (2022). Deprem Özel nde Engell  B reylere Duyarlı Afet   ed�nmes�ne  yardımcı  olan  b�r  tedav�  yaklaşımıdır.  Bu   kalmı  ve anısı hal  hazırda bellekte olan b r durumdur. Ehlers   sıralanab l r. “Her yer tehl kel ”  ekl nde olumsuz b r dü ünceye   dönü türdüğü  nancını pek  t reb l r. Bununla bağlantılı olarak   whose d sease  s  n rem ss on. Arch ves of General Psych atry, 60(4),
 yakla ım ve müdahale yöntemler nde, akranlarına göre farklı   Yönet m  Model . Afet ve R sk Derg s  5(1),61-77.   yaklaşım, k�ş�n�n zorluklarla başa çıkmasını kolaylaştı-  ve Clark’ın (2000) olu turduğu modele göre güncel tehd t   sah p olan k    yoğun b r  ek lde korku duygusunu ya ayab l r.   sosyal destek kaynaklarına ula masını ve otob yograf k   402-407.
 b reyselle t rme ve uyarlamalarda bulunmamız gerekeb l r.   Varol, N., ve  Gültek n, T. (2016). Afet  Antropoloj s . Elektron k  Sosyal   rırken, yaşam kal�tes�n� ve ps�koloj�k �şlevsell�ğ�n� artıra-  algısı,  travmanın  gerçekle t ğ   anda  ve  sonrasında  üret len   Olumsuz değerlend rmeler n  k nc  etk s   se, k   n n yoğun   belleğ n travmat k olayı tekrar organ ze ed p   lemes n  engel-  K ng, L.,Mc Kenz e-Mc Harg, K., & Horsch, A. (2017). Test ng a cogn t ve
 B l mler Derg s , 15(59), 1431-1436. do : 10.17755/esosder.89650                                                                                                                              model to pred ct post-traumat c stress d sorder follow ng ch ldb rth.
 Deprem n beraber nde get rd ğ  olumsuz sonuçların, dezavan-  b�l�r.  olumsuz değerlend rmelerden beslenmekted r. Güncel tehd t   stres ve katlanılması zor görünen duygularından kurtulmak   ler. Öncek  akt v teler nden ve sosyal hayattan ger  çek lmes    BMC Pregnancy and Ch ldb rth,  17, 1-12. do : 10.1186 /s128 84-016 -
 tajlı gruplar  çer s nde yer alan kırılgan ve savunmasız   Yılmaz, A., Kokmaz, S. Z., ve Korur, S. (2011). Depremler ve sonrasında   Ps koeğ t m, b rçok farklı ps koloj k rahatsızlık  ç n kullanılab l r   algısı,  dı sal tehd t ve/veya daha yaygın olarak görüldüğü    ç n çe  tl  davranı sal ve b l  sel stratej ler gel  t rme noktasın-  hayatının travma anında donup kaldığı ve “Hayat b r daha   1194-3.
 konumundak  özel gereks n ml  b reyler  d ğer b reylere kıyasla   kar ıla ılan çevre sorunları. Eng neer ng Sc ences, 6(4), 1212-1223.  örneğ n, depresyon, anks yete, yeme bozuklukları, b polar    ekl yle  çsel tehd t olarak  k   ek lde ortaya çıkab l r. Dı sal   da kend n  mot ve etmes d r.   esk s  g b  olmayacak” dü ünceler n  güçlend r r.
 daha fazla etk led ğ n  b l yoruz (Türk, 2022). Ancak gerçekle -  https://www.youtube.com/watch?v=yRlWmTEYBOo  bozukluk ve   zofren  g b  rahatsızlıkların tedav s nde yaygın b r   tehd t, b rey n dünyayı tehl kel  b r yer olarak görmes ne   Gel  t r len stratej ler k   y  o an  ç n rahatlatmasına rağmen   Tekrarlayıcı ve olumsuz b r  ek lde ya adığı deney mler  ve   Murray, J., Ehlers, A., & Mayou,  R.  A. (2002). D ssoc at on and pos
                                                                                                                                                                                               ttraumat c stress  d sorder: two prospect ve stud es of road tra  c
 mes  her zaman olası olan afet durumlarından;  lg l  hazırlık ve    ek lde kullanılır. Ps koeğ t m; k   n n semptomlarını tanıması-  yönel k dü ünceler   çer rken,  çsel tehd t b rey n kend  amaçla-  uzun sürel  etk ler  göz önüne alındığında olumsuz değerlen-  duyguları dü ünmes , travmat k olayı ya ayan k   y   ç nden   acc dent surv vors. Br t sh Journal of Psych atry, 180(4), 363-368.
 planlamaları yaparak ve gerekl  b lg , becer  ve davranı ları   na, tet kley c ler  anlamasına ve bunlarla ba a çıkma becer ler -  rını ve hede er n  gerçekle t recek kadar güçlü/yetenekl    d rmeler n değ  mes n  engellemekte ve  TSSB bel rt ler n n   çıkılması zor b r döngü  ç ne sokab l r. Buna benzer dü ünceler-
 ed nerek korunab leceğ m z  de b l yoruz. Bu derg n n yazarları   n  gel  t rmes ne yardımcı olur.  olmadığına  nanmasını  çer r.  devamlılığına ve güçlenmes ne neden olmaktadır. Değerlen-  le z hn n me gul olması k     ç n b l  sel b r kaçınma   lev  görür.   Res ck, P.A., &Schn cke, M.K. (1993). Cogn t ve process ng therapy for
 ve özel gereks n ml  b reylerle çalı an alan uzmanları olarak,   Travmat k anı hatırlatan herhang  b r tet kley c   le yüz yüze   d rmeler n n olumsuz yanlılığını fark edemeyen k   ler  ç n   Bunun sonucunda uyumlu ba a çıkma b ç mler n  ve kaynakla-  sexual assault v ct ms. Journal of Consult ng and Cl n cal Psychology,
                                                                                                                                                                                               61(5), 748-756. https://do .org/10.1016/S0272-7358(03)00033-3
 çocuklarınızı özell kle deprem sonrası süreçte sözünü ett ğ m z   Ps koeğ t m, b reylere bel rl  konularda b lg  vermekle kalmaz,   gel nd ğ nde veya b rey olumsuz değerlend rmeler  çer s ne   “Dünya tehl kel  b r yer ve h çb r yer güvenl  olamaz”  nancı   rını kullanılamaz hale get r r. Tekrarlayıcı/rum nat f dü üncele-
 becer ler  le koruyab lmen z d leğ yle. Sevg yle kalın.   aynı zamanda  onların kend ler n  daha  y  anlamalarına ve   g rd ğ nde güncel tehd t algısı akt f hale gel r ve k   lerde TSSB    y ce  pek  erek  yerle m    olur.  Bu  ve  buna  benzer  b l  ler   r n sebep olduğu olumsuz duygular ya da beden duyumları
 ba kalarıyla  daha   y    let   m  kurmalarına  yardımcı olur.  Bu,   bel rt ler  olarak kar ımıza çıkan bazı ba  etmes  güç duygular,   b reylerde g derek daha çok olumsuz duygulanıma sebep   travmat k anın tekrar  ya antılanmasına ve travmat k olaya
 KAYNAKÇA  k   n n daha sağlıklı  l  k ler kurmasına ve toplumda daha  y  b r    stems zce z hne gelen dü ünceler, yen den ya antılama semp-  olarak sıkıntılarını ve dolayısıyla da bel rt ler  artırır. Semptom-  maruz kalan k   n n yoğun olumsuz duygulanıma kapılmasına
 Açıkalın, O. (2017).  Yüzyılın hesabı: Deprem bağlamında d rayetl     ek lde   lev göstermes ne yardımcı olur.  tomları ya da uyarılmı lık semptomları görülmeye ba lanır.   ların artması da k   y  uyumsuz ba  etme stratej ler  kullanmaya   sebep olab l r (Ehlers ve Clark, 2000).
 toplumun neres ndey z? İstanbul: Yen  İnsan Yayınev .  Ps koeğ t m n önem  b rçok ara tırmada göster lm  t r örneğ n,   Travmadan sonra ba langıçta k   ler bu tepk ler   y le me   daha çok te v k ederek, kısır döngü  çer s ne g rmeler ne sebep
 AFAD - Afet ve Ac l Durum Yönet m  Ba kanlığı. (2011). Engell ler İç n   b r ara tırmada, ps koeğ t m programına katılan  ve b polar   sürec n n  normal  ve  gerekl   b r  parçası  olarak  görmezlerse   olur. Bu stratej ler n uyumsuz sayılmasının  se üç sebeb  vardır:
 Depremde İlk 72 Saat. Kadıoğlu, M. (Ed.). İstanbul: AFAD  bozukluğu olan k   ler n semptomlarında bel rg n b r azalma   yen den “normal duygulara” sah p olamayacaklarına  nanab l r-  Anlık  rahatlama sağlasalar da  uzun vadede TSSB  bel rt ler n    KAYNAKÇA
              34
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39