Page 32 - izmir meb ozbakıs dergi deprem özel sayısı456
P. 32
Öz Bakış
olduğu bulunmu tur (Colom vd., 2003). Benzer ek lde b r d ğer Travmanın b l sel model n n ps koeğ t m olarak kullanılması-
ara tırmada, yeme bozukluğu olan k lere ver len ps koeğ t m nın önem ve etk l l ğ hakkında b rçok ara tırma yapılmı tır.
programının semptomları azalttığı ve uzun vadede etk l Örneğ n, Ehlers ve Clark (2000) tarafından yürütülen b r
olduğu bulunmu tur (Carter vd., 2003). çalı mada, Travma Sonrası Stres Bozukluğu (TSSB) olan k lere,
travmanın b l sel model hakkında b lg ver l p model n yer
Sonuç olarak ps koeğ t m, b r b rey n ps koloj k sağlığını aldığı b r tedav programı uygulanmı tır. Bu program sonucun-
korumak veya y le t rmek ç n bel rl konularda b lg ed nmes - da, katılımcıların TSSB semptomlarında ve depresyon düzeyle-
ne yardımcı olan b r tedav yakla ımıdır. Bu yakla ım; k n n r nde anlamlı b r azalma olduğu tesp t ed lm t r (Ehlers & Clark,
semptomlarını tanımasına, tet kley c ler anlamasına ve bunlar- 2000).
la ba a çıkma becer ler n gel t rmes ne yardımcı olur. Ps koe-
ğ t m, toplumda daha y b r ek lde lev göstermeye ve daha Benjet vd. (2013) tarafından yapılan b r ara tırmada, travmat k
sağlıklı l k ler kurmaya yardımcı olur. B rçok ara tırma, ps koe- olaylar sonrası ps koeğ t m n, travmat k olayların etk ler yle
ğ t m n etk l olduğunu göstermekted r. ba a çıkmada ve ruh sağlığına yönel k koruyucu faktörler n
Travmanın b�l�şsel model�n� anlatmanın amacı, b�reyle- gel t r lmes nde etk l olduğu bulunmu tur. Ayrıca travmat k
r�n travmat�k olaylar sonrası oluşan z�h�nsel süreçler� olaylara maruz kalmı çocuklar üzer nde yapılan b r ara tırma-
da, çocuklara b l sel davranı çı terap ve ps koeğ t m ver lmes -
anlamalarına ve bu süreçler�n olumsuz sonuçlara yol n n, travma sonrası semptomların azaltılmasında etk l olduğu
açab�leceğ�n� fark etmeler�ne yardımcı olmaktır. Bu görülmü tür (Murray, Ehlers, &Mayou, 2002).
model, k n n travmat k olayı nasıl algıladığını, dü ündüğünü,
h ssett ğ n ve davranı larına nasıl yansıttığını açıklar. Bu Bu ara tırmalar, travmanın b l sel model n n ps koeğ t m
süreçler n farkına varmak, b reyler n travmat k olaylar sonrası olarak kullanılmasının, travma sonrası semptomların azaltılma-
ya adıkları sorunları daha y anlamalarına ve bunları çözmek sında etk l b r yöntem olduğunu desteklemekted r.
ç n gereken adımları atmalarına yardımcı olur.
Travmanın B l sel Model
Ayrıca travmanın b l sel model n anlatmak, b reyler n kend le-
r ne ve olaya da r dü ünceler n sorgulamalarına, bu dü ünce- Travmalar, beklenmed k b r ek lde ve k n n kontrolü dı ında
ler n doğruluğunu ve mantıklılığını değerlend rmeler ne ve gerçekle t ğ ç n b reyler n temel nanç ve varsayımlarını
yanlı nançlarını düzeltmeler ne yardımcı olur. Böylece, paramparça eden b r yapıya sah pt rler (Brew n ve Holmes,
b reyler daha olumlu b r perspekt f kazanarak travmat k olayın 2003). Travmat k olayın hemen ardından b reylerde görülen
etk s n azaltab l r. Bu nedenle travmanın b l sel model n bel rt ler b r patoloj y aret etmek yer ne akut dönemde artırırlar, olumsuz b l lerdek gerekl değ m n ve travmat k Beck, A.T.
anlatmak, b reyler n travma sonrası y le me sürec ne katkı y le me sürec n n gerekl b r parçası olarak değerlend r lmek- anının doğal olarak lenerek d ğer anılara entegre ed lmes n (Eds.), The
sağlayan öneml b r ps koeğ t md r. ted r. Buna rağmen semptomların bel rl b r süreden sonra hala engellerler. Hoboken, NJ: John W ley&Sons
devam ed yor olması k lerde Travma Sonrası Stres Bozukluğu- nun gel mes ne sebep olmaktadır. Bu nedenle pek çok teor ler. Hatta, “Daha kötüye g tt kler ” ve “H çb r zaman esk s g b B rey n travmat k anıyı unutmak ç n dü ünceler veya duygula- Benjet, C.,Go
b reyler arasında görülen bu farklılıkları açıklamak ç n gel t r l- olamayacakları” dü ünceler ne sah p olab l rler. Bunun rı bastırma/kontrol altına alma çabası, duyguların ve dü ünce- S. (2013). T
m t r (Fa rbrother ve Rachman, 2006). Özell kle yet k nlerde sonucunda da TSSB bel rt ler n n normalle mes yava lar. ler n sıklıkla daha güçlenerek ger gelmes ne sebep olmaktadır. symptoms an
TSSB’y açıklamak ç n yaygın olarak kullanılan modellerden Duyguları ve beden duyumlarını yen den ya antılamaları, Y ne travmat k olayı z hn nden uzak tutmak ç n kend s n ca de Méx co, 5
b r s de b l sel modeld r (K ng, McKenz e-McHarg ve Horsch., k ler md ve burada olmanın gerçekl ğ nden koparır; k sürekl me gul olacağı akt v teler çer s ne sokmak, travmat k Brew
2017). kend s n sank travmat k anda sıkı ıp kalmı g b h ssedeb l r. anının detaylandırılmı ve normal ek lde lemlenmes ne mat c stress d sor
Ehlers ve Clark (2000), modeller n olu tururken travmat k Travma sonrasında olu an semptomların yanlı b r ek lde engel olduğundan uyumsuz ba etme stratej s olarak ele Carter, J. C., Fa r
olayın artık geçm te kalmı olmasına rağmen, maruz kalan değerlend r lmes ne se, ger dönü ler ya ayan veya kabuslar alınab l r ya da TSSB bel rt ler n n bazılarını kontrol altında self-help
k ler n gelecek hakkında kaygılı olduklarına d kkat çekm ler gören b r k ç n “Aklımı kaçırıyorum. / Del r yorum. / Bu olayı tutmak ç n yapılan benzer g r mler d ğer semptomları b ngeeat ng’.
h çb r zaman a amayacağım.” g b dü ünceler, travma sonrasın-
Sonuç olarak; AKUT - Arama Kurtarma Derneğ . (2011). Engell ler İç n Deprem El ve b reylerde gel en güncel tehd t algısını buna sebep olarak da duygusal uyaranlara yeters z tepk ler veren b r k ç n de artırab l r. Örnek verecek olursak, kâbus görmekten kaçınmak Colom, F., V
Torrent, C., Fa rbrother, N
ç n yatağa geç g rmek uyku kal tes n bozmak suret yle
K tabı. Yılmaz, M. (Ed.). İstanbul: Marmara Beled yeler B rl ğ . gösterm lerd r. Jones & Barlow (1990) ve Foa & Rothbaum “Artık esk s g b h ssedem yorum.” dü ünces örnek olarak
Her ne kadar bu yazıda özel gereks n ml b rey ebeveynler ne (1998)’un çalı malarından yola çıkarak travmanın ardından konsantrasyon problemler n artırab l r. Travmat k anıyı sexual assault: t
çocuklarının depremle ba etme becer ler ne l k n b lg ler Öngör, C. (2012). Engell B reylere Afet Eğ t m . İzm r: Kanyılmaz Matba- b reylerde gel en travmat k olaya, kend ler ne ve dünyaya göster leb l r. anımsatıcı tet kley c lerden kaçınma davranı ları k n n kend - Journal of
acılık.
vermey hede em olsak da, en ba ta unutulmaması gereken, Neden Ps koeğ t m? kar ı olumsuz değerlend rmeler kapsayan b l sel teor y Olumsuz değerlend rmeler/b l ler, TSSB bel rt ler n n k s ne yönel k negat f yanlı değerlend rmeler n n olumluya Ehlers, A. & Clark
ster normal gel m gösteren ster özel gereks n ml b rey Tonak, H., A. ve K t , A. (2020). Deprem ve Yangın Afetler nde Engell : Ps�koeğ�t�m: gel t rm lerd r (Brew n ve Holmes, 2003). ek lde devam etmes ne sebep olur. B r nc s , olumsuz b l ler n değ t r lmes ne engel olur. stress d sorder. Behav our R
olsun, esasında tüm çocukların benzer gel m ve özell klere Anlatımsal B r Derleme. Ergoterap ve Rehab l tasyon Derg s , 8(1), Ps�koeğ�t�m, b�r b�rey�n ps�koloj�k sağlığını korumak Kaygı, gelecekte olması muhtemel tehd tlerle lg l dü ünceler olumsuz ve güçlü duygular üretmes d r. TSSB ç n bu duygular K n n esk den ho landığı akt v teler bırakması ve sosyal Go kolea, J. M.
sah p ve aynı zamanda her b r n n e s z olduğudur. Ancak 77-84. veya �y�leşt�rmek amacıyla bel�rl� konularda b�lg� ç nde barındırırken, TSSB çoktan gerçekle m , artık geçm te kaygı, korku, öfke, deh et, suçluluk, üzüntü, utanç olarak zolasyon da travmanın, kend s n olduğundan ba ka b r nsana psycho educat
çocukların bazı özel gereks n m durumlarından dolayı, Türk, A. (2022). Deprem Özel nde Engell B reylere Duyarlı Afet ed�nmes�ne yardımcı olan b�r tedav� yaklaşımıdır. Bu kalmı ve anısı hal hazırda bellekte olan b r durumdur. Ehlers sıralanab l r. “Her yer tehl kel ” ekl nde olumsuz b r dü ünceye dönü türdüğü nancını pek t reb l r. Bununla bağlantılı olarak whose
yakla ım ve müdahale yöntemler nde, akranlarına göre farklı Yönet m Model . Afet ve R sk Derg s 5(1),61-77. Travmanın yaklaşım, k�ş�n�n zorluklarla başa çıkmasını kolaylaştı- ve Clark’ın (2000) olu turduğu modele göre güncel tehd t sah p olan k yoğun b r ek lde korku duygusunu ya ayab l r. sosyal destek kaynaklarına ula masını ve otob yograf k 402-407.
b reyselle t rme ve uyarlamalarda bulunmamız gerekeb l r. Varol, N., ve Gültek n, T. (2016). Afet Antropoloj s . Elektron k Sosyal rırken, yaşam kal�tes�n� ve ps�koloj�k �şlevsell�ğ�n� artıra- algısı, travmanın gerçekle t ğ anda ve sonrasında üret len Olumsuz değerlend rmeler n k nc etk s se, k n n yoğun belleğ n travmat k olayı tekrar organ ze ed p lemes n engel- K ng, L.,Mc
B l mler Derg s , 15(59), 1431-1436. do : 10.17755/esosder.89650 model to pred ct post-trauma
Deprem n beraber nde get rd ğ olumsuz sonuçların, dezavan- b�l�r. olumsuz değerlend rmelerden beslenmekted r. Güncel tehd t stres ve katlanılması zor görünen duygularından kurtulmak ler. Öncek akt v teler nden ve sosyal hayattan ger çek lmes BMC Pregnanc
tajlı gruplar çer s nde yer alan kırılgan ve savunmasız Yılmaz, A., Kokmaz, S. Z., ve Korur, S. (2011). Depremler ve sonrasında Ps koeğ t m, b rçok farklı ps koloj k rahatsızlık ç n kullanılab l r algısı, dı sal tehd t ve/veya daha yaygın olarak görüldüğü ç n çe tl davranı sal ve b l sel stratej ler gel t rme noktasın- hayatının travma anında donup kaldığı ve “Hayat b r daha 1194-3.
konumundak özel gereks n ml b reyler d ğer b reylere kıyasla kar ıla ılan çevre sorunları. Eng neer ng Sc ences, 6(4), 1212-1223. B�l�şsel örneğ n, depresyon, anks yete, yeme bozuklukları, b polar ekl yle çsel tehd t olarak k ek lde ortaya çıkab l r. Dı sal da kend n mot ve etmes d r. esk s g b olmayacak” dü ünceler n güçlend r r.
daha fazla etk led ğ n b l yoruz (Türk, 2022). Ancak gerçekle - https://www.youtube.com/watch?v=yRlWmTEYBOo bozukluk ve zofren g b rahatsızlıkların tedav s nde yaygın b r tehd t, b rey n dünyayı tehl kel b r yer olarak görmes ne Gel t r len stratej ler k y o an ç n rahatlatmasına rağmen Tekrarlayıcı ve olumsuz b r ek lde ya adığı deney mler ve Murray, J., Ehl
ttraumat c stress d sorder:
mes her zaman olası olan afet durumlarından; lg l hazırlık ve ek lde kullanılır. Ps koeğ t m; k n n semptomlarını tanıması- yönel k dü ünceler çer rken, çsel tehd t b rey n kend amaçla- uzun sürel etk ler göz önüne alındığında olumsuz değerlen- duyguları dü ünmes , travmat k olayı ya ayan k y ç nden acc dent surv v
planlamaları yaparak ve gerekl b lg , becer ve davranı ları na, tet kley c ler anlamasına ve bunlarla ba a çıkma becer ler - rını ve hede er n gerçekle t recek kadar güçlü/yetenekl d rmeler n değ mes n engellemekte ve TSSB bel rt ler n n çıkılması zor b r döngü ç ne sokab l r. Buna benzer dü ünceler-
ed nerek korunab leceğ m z de b l yoruz. Bu derg n n yazarları Model� n gel t rmes ne yardımcı olur. olmadığına nanmasını çer r. devamlılığına ve güçlenmes ne neden olmaktadır. Değerlen- le z hn n me gul olması k ç n b l sel b r kaçınma lev görür. Res ck
ve özel gereks n ml b reylerle çalı an alan uzmanları olarak, Travmat k anı hatırlatan herhang b r tet kley c le yüz yüze d rmeler n n olumsuz yanlılığını fark edemeyen k ler ç n Bunun sonucunda uyumlu ba a çıkma b ç mler n ve kaynakla- sexual assault v
61(5), 748-756. https://do .
çocuklarınızı özell kle deprem sonrası süreçte sözünü ett ğ m z Ps koeğ t m, b reylere bel rl konularda b lg vermekle kalmaz, gel nd ğ nde veya b rey olumsuz değerlend rmeler çer s ne “Dünya tehl kel b r yer ve h çb r yer güvenl olamaz” nancı rını kullanılamaz hale get r r. Tekrarlayıcı/rum nat f dü üncele-
becer ler le koruyab lmen z d leğ yle. Sevg yle kalın. aynı zamanda onların kend ler n daha y anlamalarına ve g rd ğ nde güncel tehd t algısı akt f hale gel r ve k lerde TSSB y ce pek erek yerle m olur. Bu ve buna benzer b l ler r n sebep olduğu olumsuz duygular ya da beden duyumları
Sal h KIVILCIM / Uzman Kl n k Ps kolog ba kalarıyla daha y let m kurmalarına yardımcı olur. Bu,
KAYNAKÇA Menemen Egekent 2 Ortaokulu k n n daha sağlıklı l k ler kurmasına ve toplumda daha y b r bel rt ler olarak kar ımıza çıkan bazı ba etmes güç duygular, b reylerde g derek daha çok olumsuz duygulanıma sebep travmat k anın tekrar ya antılanmasına ve travmat k olaya
maruz kalan k n n yoğun olumsuz duygulanıma kapılmasına
olarak sıkıntılarını ve dolayısıyla da bel rt ler artırır. Semptom-
stems zce z hne gelen dü ünceler, yen den ya antılama semp-
Açıkalın, O. (2017). Yüzyılın hesabı: Deprem bağlamında d rayetl ek lde lev göstermes ne yardımcı olur. tomları ya da uyarılmı lık semptomları görülmeye ba lanır. ların artması da k y uyumsuz ba etme stratej ler kullanmaya sebep olab l r (Ehlers ve Clark, 2000).
toplumun neres ndey z? İstanbul: Yen İnsan Yayınev . Ps koeğ t m n önem b rçok ara tırmada göster lm t r örneğ n, Travmadan sonra ba langıçta k ler bu tepk ler y le me daha çok te v k ederek, kısır döngü çer s ne g rmeler ne sebep
AFAD - Afet ve Ac l Durum Yönet m Ba kanlığı. (2011). Engell ler İç n b r ara tırmada, ps koeğ t m programına katılan ve b polar sürec n n normal ve gerekl b r parçası olarak görmezlerse olur. Bu stratej ler n uyumsuz sayılmasının se üç sebeb vardır:
Depremde İlk 72 Saat. Kadıoğlu, M. (Ed.). İstanbul: AFAD bozukluğu olan k ler n semptomlarında bel rg n b r azalma yen den “normal duygulara” sah p olamayacaklarına nanab l r- Anlık rahatlama sağlasalar da uzun vadede TSSB bel rt ler n KAYNAKÇA
32