Page 40 - izmir meb ozbakıs dergi deprem özel sayısı456
P. 40

da ve uygun programın uygulanmasında uzmanların    n
            kolayla tıracaktır. Dolayısıyla s zler n f z ksel ve ruhsal olarak  y
            olmanız, çocuğunuzla  lg l  b lg ler   k nc l k   lere doğru
            aktarmanıza ve çocuğunuzun doğru desteğ  almasına da katkı
            sağlayacaktır.
 re  ht yacı vardır. Unutmayın k  çocuğunuzun duygu durumu
 s zler n genel  y l k hal n zden bağımsız değ ld r (https://www.-
            Bu süreç  çer s nde çocuğunuzun ortadan kalkan bazı stereot -
 youtube.com/watch?v=yRlWmTEYBOo).
            p  davranı ları ger  geleb l r ya da   ddet  artab l r. Çocuğunuz
            bu davranı ları tekrar tekrar yaparak bu  ek lde rahatlıyor
 Afet sonrası süreçte çocuğunuzun var olan b reysel gereks -
            olab l r. Sözel ve f z ksel olarak  stenmeyen davranı ları vurgu-
 n mler   devam eder  hatta  artab l r.  S z ebeveynler  olarak
            layıcı hareket veya telk nlerde bulunmaktan kaçının ve çocuğu-
 öncel kle  çocuğunuzun  düzenl   su   çmes n ,  beslenmes n   ve
            nuza yen  duruma uyum sağlaması  ç n fırsat tanıyın. Çocuğu-
 d nlenmes n  sağlayın. Güvende olduğunu h ssett r n. F zyolo-
            nuz bu yen  duruma alı tıkça stereot p davranı ları da ortadan
 j k  ht yaçların kar ılanması ya anılan yoğun kaygıyı azaltacak-
            kalkacaktır.
 tır ve çocuğunuzun duygu durumunu dengelemes ne katkı
 sağlayacaktır. Böylel kle çocuğunuz hayatındak  yen l klere
             Özel gereks n ml  bazı çocuklar afet sonrası olu an yen  ortam-
 daha hızlı adapte olacaktır. Ortaya çıkan problem davranı ların
            dan kaçınarak ya anılan duruma uyum sağlamak  steyeb l r.
   ddet  de zamanla azalacaktır.
            Çevreler nde çok fazla uyaran olab l r ve kend ler n  hapsolmu
            h ssedeb l rler. Sürekl  kapıya ya da çıkı a yönelmek  steyeb l r-
 Bunun yanında destek h zmetler  sağlayacak uzmanları
            ler. Ayrıca olanları anlamlandırmakta zorluk ya ayab l r ve
 çocuğunuz hakkında en  y  yönlend recek olanlar da s zlers n z.
            kend ler n   fade etmekte zorlanab l rler. Bu durumdan kulakla-
 Çocuğunuz;
            rını kapatarak, bağırarak ya da ağlayarak kurtulmaya çalı ab l r-
 Pek , özel gereks n ml  b reylerde deprem sonrasında ne g b
 “Nelerden ho lanır ya da nelerden ho lanmaz?
            ler. Çocuk her kapıya yöneld ğ nde çocuğu tekrar ya anılan
 davranı lar gözlen r?
            güvenl  alana get rerek “Artık buradayız”  mesajını vereb l rs n z.
 Neler onu rahatlatır?
 Güvenl  bölgeye ula ma  ç n ver len yönergeler  anlamama
            Sak n olduğu anlarda sevd ğ  oyuncak, e ya vb. nesnelerle
 ve bu yönergelere uymakta zorlanma,
 Çocuğunuzun duyu prof l  nasıldır?
            b rl kte oyunlar  oynayarak yen  ortama  uyum sağlamasını
            kolayla tırab l rs n z. Çocuk  “Demek k  bu yen  evde de
 Yoğun kaygı ya ama ve bununla nasıl ba  edeceğ n  b leme-
                                                              gerçeklerden kopmadan kısa, açık ve dürüstçe yanıtlayın.
 Ses hassas yet  var mı?
            sevd ğ m  eyler  yapab l r m.” mesajını alab lmel ... Çocuğunuza
                                                              Zaman geçt kçe çocuğunuzun gündem  de değ  ecekt r.
 me, bu nedenle problem davranı larda (bağırma, ağlama
 I ık hassas yet  var mı?
            yanında ve güvende olduğunu, f z ksel teması artırarak ona
                                                                                                         Özel
 veya kapanma vb.)  artma,
                                                              (https://www.youtube.com/watch?v=yRlWmTEYBOo).
            h ssett reb l rs n z. Sevd ğ   ek lde  temas  kurarak “Bak, geçt .
                                                              gereks n m nden veya ya adığı travmadan dolayı soru sorma
 Alerj s  var mı?
 Bulundukları ortamdan ayrılma-kaçma  steğ ,
            Yanındayız. Sen  sev yoruz.’’ mesajını anlamasını sağlayab l rs -
                                                              veya konu ma davranı ı göstermeyen çocuklarınıza  se terc hte
 Kend n  nasıl  fade eder?’’
            n z.
                                                              bulunma ve kontrol h ss  sağlayın. Çocuklara seçme hakkı
 Stereot p  (el çırpma, el sallama, vücudunu sallama, ba ını
                                                              tanıyın.  “Burada mı oynayalım yoksa  urada mı? Nerede
 vurma, kend  etrafında dönme, tekrarlı sesler g b .) davranı -
 g b  onun b reysel özell kler ne a t soruların doğru yanıtlanması
            Çocuklarınız s zlerle ya da çevres ndek  d ğer  nsanlarla
                                                              yürüyel m?  Yemeğ m z  nerede y yel m?” g b .
 ların artması,
 afet sonrası süreçte ver lecek destek h zmetler n planlanmasın-
            afet/deprem hakkında sürekl  konu up tekrar tekrar  aynı
            soruları  sorab l rler. “Deprem oldu, depremden  kaçtık.” g b
 Sunulan yardımları reddetme ve yardımlar kar ısında d renç
                                                              Özel gereks n ml  bazı çocuklar, travmat k deney mler n
            cümleler  bıktırana kadar söyleyeb l rler.  Çocuğunuzun soru
 gösterme,
                                                              normal gel   m gösteren akranları g b  b l  sel olarak yen den
            sormasına ya da bu konu hakkında konu masına  z n ver n.
                                                                lemlemede güçlük ya ayab l rler. Bu da afet sonrası  y  olma
 Afet/deprem  hakkında  sık-sürekl   konu ma  veya  aynı
            Sabırlı olun. Bırakın end  es n  d le get rs n. Bazı çocuklar  ç n
                                                              durumlarını engelleyeb l r. Çocuğunuza sarılın. Onunla
 soruları sorma,
            korkularının ve  end  eler n n b rden fazla kez  konu ulması
                                                              konu un. B rl kte sevd ğ   eyler  yapın, b rl kte oyun oynayın.
            gerekeb l r. Açık olun. Yararlı b lg ler ver n. Hatta bu konu mala-
 Öğrenmede gec kme, akadem k ba arıda azalma.
                                                              Oyunun  y le t r c  gücünden yararlanın. Bırakın çocuğunuz
                                                              kend n  oyunla  fade ets n kepçeyle/dozerle oynasın, legolar-
 Deprem sonrası afet bölges�nde çalışan uzman arkadaş-
                                                              dan evler yapsın yıksın, çadırlar kursun. İy  olma durumları  le
 larımızdan,  b�r�nc�l  bakım  verenler�n  en  çok  yukarıda
                                                              arasındak  engeller  b rl kte yıkın.
 sıraladığımız  davranışlara  yönel�k  uzman  yardımı
                                                              Özel gereks n ml  çocuklar,  farklı yöntem ve tekn kler kullanıla-
 �sted�kler�n� öğrend�k. Yazımızda bu davranışlara yönel�k
 çocuklarının  depremle  ba   etmeler n   sağlayacak  etk l   ve
 İnsanlık, geçm  ten bugüne çe  tl  felaket ve yıkımlara neden
                                                              rak, b reysel farklılıklarına uygun etk nl klerle (örneğ n; b l  sel
 açıklamalar yaptık.
 olan b rçok afetle kar ı kar ıya kalmı tır (Tonak ve K t  , 2020).
 prat k becer lere  l  k n b lg ler vermey  amaçladık.  Yazının,
                                                              süreç yakla ımı, sosyal öyküler, drama etk nl kler  g b .) destek-
 Nasıl, nerede ve ne zaman gerçekle eceğ  b l nmeyen afet
 odağında özel gereks n m  bulunan tüm b rey ve payda larına
                                                              lenmeye  ht yaç duyarlar. S zler n çocuğunuzla  lg l  yapacağı-
 Ebeveynler olarak neler yapab l r z?
 yararlı olmasını d l yoruz.
 durumları;  nsan ya amında b yoloj k, ekonom k, sosyal ve
                                                              nız doğru çalı malar onun afet sonrası süreçte ya adığı travma-
 ps koloj k yönden b rçok kayba neden olab lmekte ve  nsanla-
 Yukarıda sözü ed len bu davranı lar, olağan hayatın akı ını
                                                              t k  deney mlerle  ba  etmes ne  katkı sağlayacaktır.(htt-
 Depremle Ba  Etme Becer ler
 rın olağan ya amlarını kes nt ye uğratab lmekted r (Arama
 bozan b r afet sonrası olması muhtemel doğal tepk lerd r.
                                                              ps://www.youtube.com/watch?v=yRlWmTEYBOo) Yapacağınız
 Kurtarma Derneğ  [AKUT], 2011; Öngör, 2012; Varol ve Gülte-
 Özel gereks n ml  b reyler dezavantajlı gruplar  çer s nde ölüm
 Çocuklar anlamlandıramadıkları beklenmed k olay ve durum-
                                                              etk nl klerde Özel Eğ t m ve Rehberl k H zmetler  Genel Müdür-
 k n, 2016).  üphes z b r afet durumunda nasıl ve ne derece
 ve yaralanmalara kar ı en hassas gruplardan b r d r. Bu grubun
                                                              lüğü’nün yayınladığı Öykü Temell  Müdahale Set   çer s nde yer
 lar kar ısında (ör; deprem g b ), pan k ve/veya stres olab l r,
 etk leneceğ m z ve bu etk lere ne tepk ler vereceğ m z b reysel
 b reyler  de, yakın zamanda ülkem zde gerçekle en deprem
 travma ya ayab l r.  Ya anan afet n b r nc l bakım verenler
                                                              alan Afetlerde Uygun Davranıyorum adlı sosyal öyküden
 anlamda değ  mekle b rl kte, en yoğun etk lenecek kes mler-
                                                              (https://orgm.meb.gov.tr/www/oyku-temell -mudahale-se-
 felaket n , maalesef b zler g b  korku ve pan k  çer s nde
 (anne, baba veya bakım veren) üzer nde de olumsuz etk ler
 den b r n n dezavantajlı gruplar arasında yer alan özel gereks -
                                                              t -ogretmen-ve-ogrenc ler m zle-bulusuyor/ cer k/2334)
 deney mled ler. A  na oldukları k    ve ortamlardan uzakla mak
 vardır. B r nc l bakım verenler n ya adıkları bu olumsuz etk ler,
                                                                                                           ve
 n ml  b reyler n olduğu söyleneb l r (Açıkalın, 2017; Afet ve Ac l
 zorunda kaldılar. Bazıları  se a le b reyler n  kaybett . Gündel k
 çocuklarına olan tepk ler n  de öneml  b r hale get r r. A leler n
                                                              Okul Önces  Ps kososyal Destek Deprem Ps koeğ t m Programı’n-
 Durum  Yönet m  Ba kanlığı [AFAD], 2011). Bu nedenle özel
 rut nler  ve düzenler  bozuldu.  Depremle b rl kte bu yen
                                                              dan(h ttps://or g m.meb.go v.tr/meb_ y s_dosy a -
 ebeveynl k becer ler n  sınırlayab l r ve afet sonrası ps koloj k
 gereks n ml  b reyler n ebeveynler n n veya bakımından
 zorlanmalar ya amalarına neden olab l r. Bu durum hâl hazırda
 düzende her  ey onlar  ç n de b r  lkt . B z sözde özel gereks n -
                                                              lar/2023_02/09162625_Okul_Onces .pdf) yararlanab l rs n z.
 sorumlu b reyler n afet durumlarına kar ı hazırlıklı olmaları ve
 m  olmayan b reyler b le bu yen  ortam ve sürece adapte
 çocukların var olan bazı semptomlarını artırab l r. Ebeveynler
                                                              En öncel kl  temel gereks n mlerden sonra, ebeveynler olarak
 aynı zamanda afet sonrası süreçle de ba  edeb lecek b lg  ve
 veya b r nc l bakım verenler olarak s zler çocuğunuzun rol
 olmakta zorlandık ve her b r m z farklı f zyoloj k ve ps koloj k
                                                              çocuğunuzun eğ t m   le  lg l  aklınızda pek çok soru   aret
 becer lere sah p olmaları büyük önem arz etmekted r (Türk,
 tepk ler verd k. Tahm n eders n z k , bu denl    ddetl  ve yıkıcı
 model s n z. S z nasıl tepk  ver rsen z çocuğunuz da s z n
                                                              olab l r. Örneğ n; çocuğum ger ler m ? Eğ t m  aksar mı? B r an
 2022).
 tepk ler n ze benzer tepk ler verecekt r. Öncel kle s zler kend -
 b r deprem kar ısında özel gereks n ml  b reyler b zlere kıyasla
                                                              önce eğ t me ba latmalı mıyım? Her  ey yoluna g recekt r.
 durumu anlamlandırmada zorlandıkları  ç n daha yoğun ve
 n z   f z ksel  ve  ruhsal  olarak   y le t rmeye  çalı malısınız  k
 N tek m 6  ubat 2023 tar h nde ülkem zde meydana gelen
                                                              Bazen de çocukların mevcut durumlarını korumak da eğ t m n
 karma ık duygu durumları ya adılar.
 çocuğunuza da  y  geles n z. Aks  halde çocuğunuza ula manız
 deprem felaket nden sonra, Öz Bakı  Derg s n n yazarları ve
                                                              b r parçasıdır ve b l n k  güvende olmayan, duygu durumunu
 çok zorla acaktır. Çocuğunuzun bozulmu  duygu durumunu
 öncel kle özel eğ t m alanında çalı an uzmanları olarak Deprem
                                                              dengeleyemeyen çocuklar öğrenemez.
 düzenley p dengeleyecek ve destekleyecek sağlıklı ebeveynle-
 özel sayımızda, özel gereks n ml  b reyler n ebeveynler ne,
                   Öz Bakış                                   rı yapmak  ç n fırsat ve zaman olu turun. Sorduğu soruları
            Oyun
            İç�m�zden Dışımıza
            Yaralarımızdan
            Büyümeye
 Sonuç olarak;   AKUT - Arama Kurtarma Derneğ . (2011). Engell ler İç n Deprem El   Açılan Kapı
 K tabı. Yılmaz, M. (Ed.). İstanbul: Marmara Beled yeler B rl ğ .
 Her ne kadar bu yazıda özel gereks n ml  b rey ebeveynler ne
 çocuklarının depremle ba  etme becer ler ne  l  k n b lg ler   Öngör, C. (2012). Engell  B reylere Afet Eğ t m . İzm r: Kanyılmaz Matba-  Güler KÖKSAL / Ps kolog, Uzman Ps koloj k Danı man
 acılık.
 vermey  hede em   olsak da, en ba ta unutulmaması gereken,   Bayraklı Rehberl k ve Ara tırma Merkez
  ster normal gel   m gösteren  ster özel gereks n ml  b rey   Tonak, H., A. ve K t  , A. (2020). Deprem ve Yangın Afetler nde Engell :
 olsun,  esasında  tüm  çocukların  benzer  gel   m ve  özell klere   Anlatımsal B r Derleme. Ergoterap  ve Rehab l tasyon  Derg s , 8(1),
 sah p ve aynı zamanda her b r n n e s z olduğudur. Ancak   77-84.
 çocukların bazı özel gereks n m durumlarından dolayı,   Türk, A. (2022). Deprem Özel nde Engell  B reylere Duyarlı Afet
 yakla ım ve müdahale yöntemler nde, akranlarına göre farklı   Yönet m  Model . Afet ve R sk Derg s  5(1),61-77.   “Oyun oynamak çocukların dünyayı sah�plenmes�n�n, keşfetmes�n�n, yen�
 b reyselle t rme ve uyarlamalarda bulunmamız gerekeb l r.   Varol, N., ve  Gültek n, T. (2016). Afet  Antropoloj s . Elektron k  Sosyal   deney�mler� anlamlandırmasının ve hayatın üzüntüler�n�n ardından
 B l mler Derg s , 15(59), 1431-1436. do : 10.17755/esosder.89650                    toparlanmasının da b�r yoludur”
 Deprem n beraber nde get rd ğ  olumsuz sonuçların, dezavan-
 tajlı gruplar  çer s nde yer alan kırılgan ve savunmasız   Yılmaz, A., Kokmaz, S. Z., ve Korur, S. (2011). Depremler ve sonrasında   Lawrence Cohen
 konumundak  özel gereks n ml  b reyler  d ğer b reylere kıyasla   kar ıla ılan çevre sorunları. Eng neer ng Sc ences, 6(4), 1212-1223.
 daha fazla etk led ğ n  b l yoruz (Türk, 2022). Ancak gerçekle -  https://www.youtube.com/watch?v=yRlWmTEYBOo
 mes  her zaman olası olan afet durumlarından;  lg l  hazırlık ve   B z  yet  k nler n  z h nler nde  eğlenmeyle  e le t rd ğ  oyun,   öneml  b lg  ed nd k.  Bunun yanı sıra M ll  Eğ t m Bakanlığı
 planlamaları yaparak ve gerekl  b lg , becer  ve davranı ları   çocuğun  dünyasında  öneml   b r      g b d r.  Çocukların    ler n    bünyes nde olu turulan Ps kososyal Destek Programı   kapsa-
 ed nerek korunab leceğ m z  de b l yoruz. Bu derg n n yazarları   yapmak konusunda b zlerden farkı, neredeyse her zaman bunu   mındak  etk nl kler; öğrenc ler, a leler ve öğretmenlere bu
 ve özel gereks n ml  b reylerle çalı an alan uzmanları olarak,   gerçekle t rmek  ç n  stekl  olmalarıdır (Cohen, 2022). Çocuklar   travmat k ya antıya  l  k n duygularını fark etmeler , d le
 çocuklarınızı özell kle deprem sonrası süreçte sözünü ett ğ m z   oyunları aracılığıyla; yet�şk�n hayatına hazırlanma, potans�yel�   get rmeler  ve  çler ndek   y le me ve umut kaynaklarının
 becer ler  le koruyab lmen z d leğ yle. Sevg yle kalın.   �çer�s�nde yer alan becer�ler� gel�şt�rme, �l�şk� kurma, acı ver�c�   farkına varmalarına destek oldu.
            yaşantılarını  �fade  etme  ve  başa  çıkab�lme  fırsatlarına  sah�p   Öğretmenler olarak bu çalı maları gerçekle t r rken bazı k   ler
 KAYNAKÇA   olab�lmekted�r.                                    ç n duygularını sözcüklerle  fade etmen n zorlayıcı olduğunu;
 Açıkalın, O. (2017).  Yüzyılın hesabı: Deprem bağlamında d rayetl    6  ubat 2023 tar h nde ya adığımız deprem felaket n n   d le gelmes  güç olan bu duyguları ortaya çıkarmada res m,
 toplumun neres ndey z? İstanbul: Yen  İnsan Yayınev .  ardından, ps koloj k  lk yardım ve  y le me sürec  destek   h kâye  ve  oyundan  faydalanmanın  olumlu  etk ler ne  tanık
 AFAD - Afet ve Ac l Durum Yönet m  Ba kanlığı. (2011). Engell ler İç n   çalı malarında ülkem zdek  ve dünyanın b rçok yer ndek    olduk. Ebeveynler de çocuklarıyla etk le  mler nde benzer
 Depremde İlk 72 Saat. Kadıoğlu, M. (Ed.). İstanbul: AFAD  uzmanların desteğ   le travma ps koloj s ne  l  k n b rçok   durumlarla kar ıla tı.
              40
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45