Page 1 - akademi 2 e dergisi
P. 1

İZMİR AKADEMİ DERGİSİ  •  MAYIS / AĞUSTOS 2023  • SAYI:02


                    İZMİR
                    İl Milli Eğitim Müdürlüğü

















































                   RÖPORTAJ                              RÖPORTAJ                    RÖPORTAJ
                   MİLLİ EĞİTİM
                   BAKAN YARDIMCISI                      Prof. Dr. Yankı             Prof. Dr. Sinan
                   Prof. Dr. Petek AŞKAR                 YAZGAN                      CANAN


































































            -Görece daha yoğun güven ihtiyacı olduğunu gözlemledik-  KAYNAKLAR
            lerimizle daha yakından temasta olunması gereklidir. “Bu
            aralar seni biraz üzgün görüyorum. Konuşalım mı?” diyerek   APA (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th
            konuşma başlatılabilir.                           edition (DSM 5).  American Psychiatric Association.
            -Konuşmaya istekliyse duygularını ve ihtiyaçlarını anlamak   Armenian, H. K., Morikawa, M., Melkonian, A. K., Hovanesian, A. P.,
            için “Neye ihtiyacın var?”, “Senin için ne yapabilirim?”,   Haroutunian, N., Saigh, P. A. & Akiskal, H. S. (2000). Loss as a determinant of
                                                              PTSD in a cohort of adult survivors  of the 1988 earthquake in Armenia:
            “Sana ne iyi gelir?” diye sorulabilir.            Implications for policy. Acta Psychiatrica Scandinavica, 102(1), 58-64.
            -Sorduğu sorulara açık, anlaşılır cevaplar verilmesi, çocuğun   Başoğlu, M., Kılıç, C., Şalcıoǧlu, E. ve Livanou, M. (2004). Prevalence of
            gerçekleri yaşına uygun olacak şekilde öğrenmesi güven   posttraumatic stress disorder and comorbid depression in earthquake
            duygusunu onarmayı sağlayabilir. Bu noktada, konuyu   survivors in Turkey: An epidemiological study. Journal of Traumatic Stress:
                                                              Of cial Publication of The International Society for Traumatic Stress Studies,
            kapatmaya “yara bandı” olmaya çalışılması “Benden bir   17(2), 133-141.
            şeyler gizleniyor” düşüncesini tetikleyerek çocuğun güven   Calhoun, L. G. & Tedeschi, R. G. (1999). Facilitating posttraumatic growth: A
            duygusunu yine  zedeleme riski  taşımaktadır. İçindekini   clinician's guide. Routledge.
            akıtırsa,  acısını/duygusunu  boşaltırsa  iyileşme  yönünde
            ilerleme şansı olduğunu bilmemiz önemlidir.       Edinsel, K. ve Elçi, Ö. (2015). Psychological distress among the non-reloca-
                                                              ted and relocated survivors after the August 19th 1999 eathquake in Turkey.
            -Konuşmaya istekli değilse ara ara sormaya devam edilebi-  Journal of International Social Research, 8(38).
            lir,  akranlarından  destek  alması  için  akranları  devreye   Eker, D. ve Arkar, H. (1995). Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği’ nin
            sokulabilir, güvenlik ihtiyacını karşılayabilecek oyunları   faktör yapısı, geçerlik ve güvenirliği. Türk Psikoloji Dergisi, 10(34), 17-25.
            sını arımızda oynamaya öncülük edilebilir.        Epstein, R. S., Fullerton, C. S. & Ursano, R. J. (1998). Posttraumatic stress
                                                              disorder following an air disaster: A prospective study. The American Journal
            -Burada bir diğer önemli nokta da deprem görüntülerinden   of Psychiatry, 155(7), 934–938.
            öğrencilerimizi uzak tutmak konusunda velilerle iş birliği   Goenjian, A. K., Najarian, L. M., Pynoos, R. S., Steinberg, A. M., Petrosian, P.,
            içinde olunmasıdır. Velilerin, depremin travmatize edici   Setrakyan, S. & Fairbanks, L. A. (1994). Posttraumatic stress reactions after
            görüntülerinden çocuklarımızı uzak tutmaları konusunda   single and double trauma. Acta Psychiatrica Scandinavica, 90(3), 214-221.
            bilgilendirme toplantıları yapılabilir.           Kaniasty, K. & Norris, F. H. (1995). Mobilization and deterioration of social
            Son olarak; dayanışma, birlik olma ve şefkatle ilgilenme   support following natural disasters. Current Directions in Psychological
                                                              Science, 4(3), 94–98.
            travma sonrası iyileşmede temel bakış açısı olmalıdır. Bu
            duyguları öğrencilerimizin hissetmesi için öncelikle öğret-  Kılıç, C. ve Ulusoy, M. (2003). Psychological effects of the November 1999
            menlerimizin göstererek model olmaları, sonrasında ise   earthquake in Turkey: An epidemiological study. Acta Psychiatrica Scandina-
                                                              vica, 108(3), 232-238.
            çocuklarımızın birbirlerine göstermeleri için destekleyici
            olmamız önemlidir. Öğrencilerin duyguları içinde kaybol-  Riad, J. K. ve Norris, F. H. (1996). The in uence of relocation on the environ-
                                                              mental, social, and psychological stress experienced by disaster victims.
            malarının yalnızlığı  ve çaresizliği  tetiklediğini bilerek ve   Environment and Behavior, 28(2), 163–182.
            dayanışmanın umut verici olduğunu düşünerek şefkatli bir
            ilişki içinde destek vermek en temel sorumluluğumuz ve   Şalcıoğlu, E., Başoğlu, M. ve Livanou, M. (2003). Long-term psychological
                                                              outcome for non-treatment-seeking earthquake survivors in Turkey. The
            öğretmenliğin en doyum verici tarafıdır.          Journal of Nervous and Mental Disease, 191(3), 154-160.
   1   2   3   4   5   6