Page 81 - İZMİR AKADEMİ DERGİSİ
P. 81

MAKALE





            ilgilidir. Öğrenciler %67,30 30  ad durum ekleri, %9.96   savaş ortamı sebebiyle göç almış, uluslararası projeler
            iyelik ekleri, %3,35 çoğul eki, %19,38 ad takımları ile ilgili   kapsamında Türkçenin öğrenimi önem kazanmıştır. Özellik-
            sorun yaşamışlardır. Ad durum eklerinin çeşitliliği, ad   le yabancı dil olarak Türkçenin öğretim programı oluşturul-
            durum eki alan sözcüğün yüklemle olan bağın kavranama-  ması çok önemli bir eksikliği giderse de Türkçe öğrenenler
            yışı ve eklerin sadece sözcüğün yapısını değil, cümle   ana dil ile hedef dil Türkçe arasındaki alfabe, sözcük, cümle
            içindeki diğer sözcüklerle olan ilişkisini etkilemesi öğrenci   yapısı gibi farklılıklardan dolayı öğrenme sürecinde sorun
            leri zorlanmaktadır. İleri düzeydeki öğrenciler dahi, ad   yaşamaktadırlar. Yapılan araştırmalara göre okuma, yazma,
            durum eklerini kullanırken hata yapabilmektedir. Eylem   dinleme, konuşma dil becerilerinin hepsinde öğrenciler
            çekim ekleri ile ilgili yapılan yanlışlar kiplerle ilgilidir. Şimdi-  sorun yaşamaktadır. Bu becerilerin hepsiyle bir şekilde ilgili
            ki zaman eki ile ilgili %52.35, görülen geçmiş zaman eki ile   olan dil bilgisi, öğretimi öğrencileri zorlamaktadır. Eklerin
            ilgili %25,71, görülen geçmiş zaman eki ile ilgili %25,71,   kullanımı, öğrencilerin en zorlandıkları konudur. Sorunların
            duyulan geçmiş zaman eki ile ilgili %6,9, gelecek zaman ile   giderilmesi için öğrencilerin ulusları, konuştukları ana
            ilgili %2,19, geniş zaman eki ile ilgili %6,65, gereklilik kipi   dilleri gözetilerek oluşturulmalı, öğrenenlere öğrenecekleri
            ile ilgili %0,63, birleşik zamanlarla ilgili ;%3,45, kip eklerinin   dilin yapısı ve karşılaşabilecekleri zorluklar hakkında bilgi
            karıştırılması ile ilgili %8,78 hata tespit edilmiştir. Görüldü-  verilmeli, öğrencilerin uygulama yapabileceği ortamlar
            ğü üzere en fazla sorun şimdiki zaman ekinin kullanımıyla   hazırlanmalı özellikle kültürel geziler düzenlenmeli ve
            ilgili yaşanmıştır. Öğrencilerin ilk öğrendiği zaman olan   sözcük dağarcığı zenginleştirilmelidir. Ayrıca öğretim sıra-
            şimdiki zaman, günlük yaşamda da en fazla kullandıkları   sında  kullanılan  yöntem  ve  tekniklerin tamamı  daha  çok
            zamandır. Şimdiki zaman ekinin farklı işlevlere sahip olması,   batılı dillerin yabancılara öğretilmesi için ortaya konmuştur.
            anlam kayması yoluyla diğer zamanların yerine de kullanılı-  Bu açıdan Türkçenin biçem özellikleri ve gelişimi dikkate
            yor olması bu ekin sık kullanılmasına sebep olmakta; bu   alınarak oluşturulacak yeni yöntem ve teknikler gerekmek-
            durumdan yapılan yanlış sayısını artmaktadır.     tedir.
            Biçer, Çoban ve Bakır (2014) Atatürk Üniversitesi’nde
            öğrenim gören yabancı öğrencilerin karşılaştıkları sorunlar   KAYNAKLAR
                                                              Altunkaya, H.(2018). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Dinleme Eğitimi. Internatio-
            şu şekilde gruplandırılmıştır:                    nal Journal Of Languages’ Education and Teaching, 6 (3) ,198-207.
                                                              Aşçı, Y. Ve Tecelli, N. T. (2020). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Okuma ve Yazma
            Dilden kaynaklanan sorunlar: Türkçenin dil özelliklerine   Becerisi Geliştirmeye Yönelik Öykü Kullanımı. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat
            ilişkin sorunlar (telaffuz, ses olayları, sözcük yetersizliği,   Araştırmaları Dergisi, (32), 203-220.
                                                              Atakan,B.(2021). Türkiye’de En Fazla Yabancı Öğrenci Suriye’den. https://www.milliyet.-
            sözcüklerin anlamı, ana dilin hedef dile ket vurması, yerel   com.tr/. Erişim Tarihi 29.12.2021.
            ağız kullanımı, ana dilin hedef dile ket vurması, yerel ağız   Avrupa Komisyonu.(2020). Türkiye Raporu. https://www.ab.gov.tr/ilerleme-raporla-
                                                              ri_46224.html. Erişim tarihi 29.12.2021
            kullanımı, alfabe, tamlama ve zamanlar), temel dil becerile   Aykaç, N. (2015). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminin Genel Tarihçesi ve Bu Alanda
            rine ilişkin sorunlar (yazma, dinleme, dil bilgisi, konuşma).  Kullanılan Yöntemler. Turkish Studies International Periodical for  The  Languages,
                                                              Literature and History of Turkish or Turkic ( 10/3), 161-174. DOI Number: http://dx.doi.or-
            Eğitim-öğretimle ilgili sorunlar: Derslerin işlenme yönte-  g/10.7827/TurkishStudies.7842.
            miyle ilgili sorunlar (güncel dilin öğretilememesi, derslerin   Banguoğlu, T. (2011). Türkçenin Grameri. Türk Dil Kurumu Yayınları.
                                                              Barın, E. (2004). Yabancılara Türkçe Öğretiminde İlkeler. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat
            teorik işlenmesi, çalışma alanıyla bağlantı kurulamaması,   Araştırmaları(HÜTAD),(1),19-30.  https://dergipark.org.tr/tr/pub/turkiyat/issu-
            öğrenilen dilin pratiğe aktarılamaması), ölçme değerlen-  e/16660/329608.
                                                              Biçer, N., Çoban, İ. ve Bakır, S. (2014). Türkçe Öğrenen Yabancı Öğrencilerin Karşılaştığı
            dirmeyle ilgili sorunlar(ölçme-değerlendirme  sisteminin   Sorunlar: Atatürk Üniversitesi Örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(29),
            yetersiz olması), okutmanlara ilişkin yaşanan sorunlar (okut-  125-135.
                                                              Demircan, Ö.(1977).Türkiye Türkçesinde Kök-Ek Bileşmeleri. Türk Dil Kurumu Yayınları.
            manların sert tutumları, okutmanların derse hazırlıksız   Jean, D.(2013). Türk Dili Gramerinin Temel Kuralları (Türkiye Türkçesi). Türk Dil Kurumu
            gelmesi, okutmanların hızlı konuşması).           Yayınları.
                                                              Derjaj, A.(2005). Arnavut Öğrencilerin Türkçe Öğreniminde Karşılaştıkları Biçimsel
            Akkaya  ve  Gün  (2016)  Ürdün’de  B1 düzeyinde  Türkçe   Düzlemdeki Sorunlar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Sosyal
                                                              Bilimler Üniversitesi.
            öğrenen öğrencilere “Türkçeyi öğrenirken ne tür öğrenme   İndigo Dergisi.(2018).Dünyanın en çok konuşulan dilleri hangileri? Türkçe kaçıncı sırada?.
            güçlükleri çektiniz? Açıklayınız.” sorusu sorulmuş ve öğre   https://indigodergisi.com. Erişim tarihi 03.01.2022.
                                                              Eker, S. (2011). Çağdaş Türk Dili. Grafiker Yayınları.
            nenlerin  %46.15 düzeyinde konuşma, %30.77 oranında   Erdoğan, Y. (2021). Beynimizde Budanan Nöronlar, Sinaptik Budama. www.sinirbilimt.-
            dinleme, %10.26 oranında yazma, % 3 oranında dil bilgisi,   com.tr.  Erişim tarihi: 24.12.2021.
            %5,12 oranında okuma becerilerinde sorun yaşadıkları   Göçer, A. (2015). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Konuşma Becerisinin
                                                              Kazandırılması. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17( 2 ), 21-36.
            tespit edilmiştir. Konuşma konusunda sorun yaşayanlar   Göğüş, B. (1978). Orta Dereceli Okullarımızda Türkçe ve Yazın Eğitimi. Gül Yayınevi
            Türkçe konuşmaların özellikle hızlı gerçekleşmesinden   Gürbüz, R. ve Güleç, İ. (2016).Türkiye’de Eğitim Gören Yabancı Öğrencilerin Türkçeye
                                                              İlişkin Görüşleri: Sakarya Üniversitesi Örneği. Sakarya University Journal of Education, 6/2,
            yakınmışlardır. Dinleme becerisindeki  sorunun temel   141 153.DOI: http://dx.doi.org/10.19126/suje.18712.
            kaynağının Arapça ve Türkçe ses sitemlerindeki farklılar   Islıoğlu, S. (2015).Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar ve
                                                              Çözüm Önerileri. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri
            olduğu görülmüştür. Çalışmada Türkçenin vurgu sisteminin   Enstitüsü.
            dil yapısının sonunda ya da sonuna yakın bir yerde olması-  Köksal, D.  ve Pestil, A. D. (2014).Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi: Kuramlar, Yaklaşım-
                                                              lar, Etkinlikler. Pegem Akademi Yayınları.
            na,  Arapçanın  vurgu yapısının  dil  yapılarının  ortasında   Senemoğlu, O. (1983) Yabancı Dil Öğretiminde Dil Düzeyleri Sorunsalı. Türk Dili Dil
            olmasına vurgu yapılmıştır. Alfabe farklılığı hızlı okumanın   Öğretim Özel Sayısı. Sayı 379-380 (Temmuz-Ağustos 1983)
                                                              Suskınd, D. (2019). Otuz Milyon Kelime. Buzdağı Yayınevi.
            önünde engel olarak görülürken dil bilgisi öğretiminde   Şahin, V. (2016). Yabancı Dil Olarak Türkçe- Kitap Adı: Yabancı Dil Öğretimine Genel Bir
            kuralların çok olması da Türkçe öğretiminde diğer bir sorun   Bakış. Çizgi Kitapevi.
            olarak karşımıza çıkmıştır. Yabancı dil olarak Türkçenin   Şengül, K.(2014). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Alfabe Sorunu. Uluslararası
                                                              Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi,  3/1, 325-339.
            öğretimine, günden güne ilgi artmaktadır. Ana dil   Tiryaki, E.N.  (2013).Yabancı Dil Olarak Türkçe  Öğretiminde Yazma  Eğitimi.  Ana  Dili
            eğitiminden farklı özellikler sergileyen yabancı dil olarak   Eğitimi Dergisi, 1(1), 38-44.
                                                              Yağcı, G.(2017). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm
            Türkçenin öğretimi, Orta Asya’dan günümüze kadar gelişi-  Önerileri: Belarus Örneği. Türk Dili Araştırmaları Yıllığı-Belleten, 65 (1), 191-199.
            mini sürdürmüştür.  Ülkemiz  bulunduğu  coğrafi  konum,   Zehir. E,Ö.(2021). Dünyada En Çok Konuşulan 100 Dil (Türkçe Kaçıncı Sırada?).
                                                              https://web.tekno.com. Erişim tarihi 01.01.2022.
            çevre ülkelerde yaşanan ekonomik, sosyal gelişmeler ve
                                                                                                          79
   76   77   78   79   80   81   82   83   84