Page 81 - İZMİR AKADEMİ DERGİSİ
P. 81
MAKALE
ilgilidir. Öğrenciler %67,30 30 ad durum ekleri, %9.96 savaş ortamı sebebiyle göç almış, uluslararası projeler
iyelik ekleri, %3,35 çoğul eki, %19,38 ad takımları ile ilgili kapsamında Türkçenin öğrenimi önem kazanmıştır. Özellik-
sorun yaşamışlardır. Ad durum eklerinin çeşitliliği, ad le yabancı dil olarak Türkçenin öğretim programı oluşturul-
durum eki alan sözcüğün yüklemle olan bağın kavranama- ması çok önemli bir eksikliği giderse de Türkçe öğrenenler
yışı ve eklerin sadece sözcüğün yapısını değil, cümle ana dil ile hedef dil Türkçe arasındaki alfabe, sözcük, cümle
içindeki diğer sözcüklerle olan ilişkisini etkilemesi öğrenci yapısı gibi farklılıklardan dolayı öğrenme sürecinde sorun
leri zorlanmaktadır. İleri düzeydeki öğrenciler dahi, ad yaşamaktadırlar. Yapılan araştırmalara göre okuma, yazma,
durum eklerini kullanırken hata yapabilmektedir. Eylem dinleme, konuşma dil becerilerinin hepsinde öğrenciler
çekim ekleri ile ilgili yapılan yanlışlar kiplerle ilgilidir. Şimdi- sorun yaşamaktadır. Bu becerilerin hepsiyle bir şekilde ilgili
ki zaman eki ile ilgili %52.35, görülen geçmiş zaman eki ile olan dil bilgisi, öğretimi öğrencileri zorlamaktadır. Eklerin
ilgili %25,71, görülen geçmiş zaman eki ile ilgili %25,71, kullanımı, öğrencilerin en zorlandıkları konudur. Sorunların
duyulan geçmiş zaman eki ile ilgili %6,9, gelecek zaman ile giderilmesi için öğrencilerin ulusları, konuştukları ana
ilgili %2,19, geniş zaman eki ile ilgili %6,65, gereklilik kipi dilleri gözetilerek oluşturulmalı, öğrenenlere öğrenecekleri
ile ilgili %0,63, birleşik zamanlarla ilgili ;%3,45, kip eklerinin dilin yapısı ve karşılaşabilecekleri zorluklar hakkında bilgi
karıştırılması ile ilgili %8,78 hata tespit edilmiştir. Görüldü- verilmeli, öğrencilerin uygulama yapabileceği ortamlar
ğü üzere en fazla sorun şimdiki zaman ekinin kullanımıyla hazırlanmalı özellikle kültürel geziler düzenlenmeli ve
ilgili yaşanmıştır. Öğrencilerin ilk öğrendiği zaman olan sözcük dağarcığı zenginleştirilmelidir. Ayrıca öğretim sıra-
şimdiki zaman, günlük yaşamda da en fazla kullandıkları sında kullanılan yöntem ve tekniklerin tamamı daha çok
zamandır. Şimdiki zaman ekinin farklı işlevlere sahip olması, batılı dillerin yabancılara öğretilmesi için ortaya konmuştur.
anlam kayması yoluyla diğer zamanların yerine de kullanılı- Bu açıdan Türkçenin biçem özellikleri ve gelişimi dikkate
yor olması bu ekin sık kullanılmasına sebep olmakta; bu alınarak oluşturulacak yeni yöntem ve teknikler gerekmek-
durumdan yapılan yanlış sayısını artmaktadır. tedir.
Biçer, Çoban ve Bakır (2014) Atatürk Üniversitesi’nde
öğrenim gören yabancı öğrencilerin karşılaştıkları sorunlar KAYNAKLAR
Altunkaya, H.(2018). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Dinleme Eğitimi. Internatio-
şu şekilde gruplandırılmıştır: nal Journal Of Languages’ Education and Teaching, 6 (3) ,198-207.
Aşçı, Y. Ve Tecelli, N. T. (2020). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Okuma ve Yazma
Dilden kaynaklanan sorunlar: Türkçenin dil özelliklerine Becerisi Geliştirmeye Yönelik Öykü Kullanımı. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat
ilişkin sorunlar (telaffuz, ses olayları, sözcük yetersizliği, Araştırmaları Dergisi, (32), 203-220.
Atakan,B.(2021). Türkiye’de En Fazla Yabancı Öğrenci Suriye’den. https://www.milliyet.-
sözcüklerin anlamı, ana dilin hedef dile ket vurması, yerel com.tr/. Erişim Tarihi 29.12.2021.
ağız kullanımı, ana dilin hedef dile ket vurması, yerel ağız Avrupa Komisyonu.(2020). Türkiye Raporu. https://www.ab.gov.tr/ilerleme-raporla-
ri_46224.html. Erişim tarihi 29.12.2021
kullanımı, alfabe, tamlama ve zamanlar), temel dil becerile Aykaç, N. (2015). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminin Genel Tarihçesi ve Bu Alanda
rine ilişkin sorunlar (yazma, dinleme, dil bilgisi, konuşma). Kullanılan Yöntemler. Turkish Studies International Periodical for The Languages,
Literature and History of Turkish or Turkic ( 10/3), 161-174. DOI Number: http://dx.doi.or-
Eğitim-öğretimle ilgili sorunlar: Derslerin işlenme yönte- g/10.7827/TurkishStudies.7842.
miyle ilgili sorunlar (güncel dilin öğretilememesi, derslerin Banguoğlu, T. (2011). Türkçenin Grameri. Türk Dil Kurumu Yayınları.
Barın, E. (2004). Yabancılara Türkçe Öğretiminde İlkeler. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat
teorik işlenmesi, çalışma alanıyla bağlantı kurulamaması, Araştırmaları(HÜTAD),(1),19-30. https://dergipark.org.tr/tr/pub/turkiyat/issu-
öğrenilen dilin pratiğe aktarılamaması), ölçme değerlen- e/16660/329608.
Biçer, N., Çoban, İ. ve Bakır, S. (2014). Türkçe Öğrenen Yabancı Öğrencilerin Karşılaştığı
dirmeyle ilgili sorunlar(ölçme-değerlendirme sisteminin Sorunlar: Atatürk Üniversitesi Örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(29),
yetersiz olması), okutmanlara ilişkin yaşanan sorunlar (okut- 125-135.
Demircan, Ö.(1977).Türkiye Türkçesinde Kök-Ek Bileşmeleri. Türk Dil Kurumu Yayınları.
manların sert tutumları, okutmanların derse hazırlıksız Jean, D.(2013). Türk Dili Gramerinin Temel Kuralları (Türkiye Türkçesi). Türk Dil Kurumu
gelmesi, okutmanların hızlı konuşması). Yayınları.
Derjaj, A.(2005). Arnavut Öğrencilerin Türkçe Öğreniminde Karşılaştıkları Biçimsel
Akkaya ve Gün (2016) Ürdün’de B1 düzeyinde Türkçe Düzlemdeki Sorunlar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Sosyal
Bilimler Üniversitesi.
öğrenen öğrencilere “Türkçeyi öğrenirken ne tür öğrenme İndigo Dergisi.(2018).Dünyanın en çok konuşulan dilleri hangileri? Türkçe kaçıncı sırada?.
güçlükleri çektiniz? Açıklayınız.” sorusu sorulmuş ve öğre https://indigodergisi.com. Erişim tarihi 03.01.2022.
Eker, S. (2011). Çağdaş Türk Dili. Grafiker Yayınları.
nenlerin %46.15 düzeyinde konuşma, %30.77 oranında Erdoğan, Y. (2021). Beynimizde Budanan Nöronlar, Sinaptik Budama. www.sinirbilimt.-
dinleme, %10.26 oranında yazma, % 3 oranında dil bilgisi, com.tr. Erişim tarihi: 24.12.2021.
%5,12 oranında okuma becerilerinde sorun yaşadıkları Göçer, A. (2015). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Konuşma Becerisinin
Kazandırılması. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17( 2 ), 21-36.
tespit edilmiştir. Konuşma konusunda sorun yaşayanlar Göğüş, B. (1978). Orta Dereceli Okullarımızda Türkçe ve Yazın Eğitimi. Gül Yayınevi
Türkçe konuşmaların özellikle hızlı gerçekleşmesinden Gürbüz, R. ve Güleç, İ. (2016).Türkiye’de Eğitim Gören Yabancı Öğrencilerin Türkçeye
İlişkin Görüşleri: Sakarya Üniversitesi Örneği. Sakarya University Journal of Education, 6/2,
yakınmışlardır. Dinleme becerisindeki sorunun temel 141 153.DOI: http://dx.doi.org/10.19126/suje.18712.
kaynağının Arapça ve Türkçe ses sitemlerindeki farklılar Islıoğlu, S. (2015).Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar ve
Çözüm Önerileri. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri
olduğu görülmüştür. Çalışmada Türkçenin vurgu sisteminin Enstitüsü.
dil yapısının sonunda ya da sonuna yakın bir yerde olması- Köksal, D. ve Pestil, A. D. (2014).Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi: Kuramlar, Yaklaşım-
lar, Etkinlikler. Pegem Akademi Yayınları.
na, Arapçanın vurgu yapısının dil yapılarının ortasında Senemoğlu, O. (1983) Yabancı Dil Öğretiminde Dil Düzeyleri Sorunsalı. Türk Dili Dil
olmasına vurgu yapılmıştır. Alfabe farklılığı hızlı okumanın Öğretim Özel Sayısı. Sayı 379-380 (Temmuz-Ağustos 1983)
Suskınd, D. (2019). Otuz Milyon Kelime. Buzdağı Yayınevi.
önünde engel olarak görülürken dil bilgisi öğretiminde Şahin, V. (2016). Yabancı Dil Olarak Türkçe- Kitap Adı: Yabancı Dil Öğretimine Genel Bir
kuralların çok olması da Türkçe öğretiminde diğer bir sorun Bakış. Çizgi Kitapevi.
olarak karşımıza çıkmıştır. Yabancı dil olarak Türkçenin Şengül, K.(2014). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Alfabe Sorunu. Uluslararası
Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 3/1, 325-339.
öğretimine, günden güne ilgi artmaktadır. Ana dil Tiryaki, E.N. (2013).Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Yazma Eğitimi. Ana Dili
eğitiminden farklı özellikler sergileyen yabancı dil olarak Eğitimi Dergisi, 1(1), 38-44.
Yağcı, G.(2017). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm
Türkçenin öğretimi, Orta Asya’dan günümüze kadar gelişi- Önerileri: Belarus Örneği. Türk Dili Araştırmaları Yıllığı-Belleten, 65 (1), 191-199.
mini sürdürmüştür. Ülkemiz bulunduğu coğrafi konum, Zehir. E,Ö.(2021). Dünyada En Çok Konuşulan 100 Dil (Türkçe Kaçıncı Sırada?).
https://web.tekno.com. Erişim tarihi 01.01.2022.
çevre ülkelerde yaşanan ekonomik, sosyal gelişmeler ve
79