Page 55 - akademi 2 e dergisi
P. 55

RÖPORTAJ
 yakınlarında zaman akışı ile ilgili popüler bilim kurgu  lmle-  açar (Lewis, 1976).  Zaman yolculuğuna dair tüm bu teknik
 rine konu olmuştur.  tartışmaların ötesinde bir eleştiri de gelecekten gelen
 zaman yolcularına ya da en azından bu yolculukların etkile-  leceklerini ve bu karmaşa içerisinde yollarını nasıl bulabile-
 Zamanla ilgili diğer bir bakış açısı, genel görelilik teorisinin   rine dair bir gözlemimiz olmamasıdır. Bu tür sorulara ilginç   ni  tanıma  sürecinin  daha  verimli  olmasını  sağlayan   beden sınırlarını aşmazsa büyüyemez. Zihinsel sınırlarını
 hâlihazırda kuantum mekaniğiyle olan bazı uyuşmazlıkların-  bir çözüm  ise Everett’in (2015)  kuantum mekaniğine   ceklerine dair mütekâmil örneklere ihtiyaçları var. İşte ben,   ögeler nelerdir ve bunun için neler yapılması gerekir?  aşmazsa yeni beceriler öğrenemez. Coğra  sınırlarını
 dan doğar. Genel göreliliğin en temelinde yer alan zaman   getirdiği bir yorum olan çoklu evrenler teorisini kullanarak   öğretmenin bu becerilere sahip olacak şekilde kendini   zorlamazsa yeni yerler keşfedip yeni yaşam imkânları
 boyutu kuantum mekaniğinde çok daha farklı ele alınır.   her bir zaman akışının ayrı bir evrende gerçekleştiğini   yetiştirmesini günümüzün eğitiminde çok önemli buluyo-  Tarih boyunca insanın kendini tanıması bilginin en önemli   bulamaz. Aynen bunun gibi, şu kısacık ömrü sıkıcı rutin ve
 Bazı  zikçiler kuantum genel göreliliği ve kuantum mekani-  varsaymaktır. Ancak tüm bu tartışmalar ve teoriler kimi   rum.  basamağı hatta nihai ileti olarak verilmiş. Bugün için   tekrarlarla  tüketmek  yerine, sıklıkla  yepyeni  hayatlar  ve
 ği birleştirerek kuantum kütleçekim teorisinde zamanın   zaman bilimin tanımının sınırlarında yer almaktadır.  Sinir bilim uzmanı olarak teknolojinin hayatımıza kattığı   aslında çok fazla değişen bir şey yok. Bizim için en önemli   yepyeni  meşgaleler yaratmak  mümkün.  Tabii  bunun  için,
 temel bir bileşen olmayabileceğini öne sürerler. Bu iddia,   yeni durumları ve buna uyum sağlamaya çalışan insanı   sorun, kişinin kendisini bilmesi. Elbette ki bunun için binler-  çoğumuzun içine daha küçücük yaşlarda yerleştirilmiş olan
 zamanın gerçekte var olup olmadığını sorgulayan yorumla-  Zamanın  ziği kadar ilgi çekici bir diğer araştırma konusu   düşündüğümüzde geleceğin eğitimini ve okullarını nasıl   ce farklı yol ve yöntem önerilebilir. Zaten tarih boyunca tüm   “ben buyum, böyleyim, şunu yapamam, hep bunu yapma-
 ra yol açsa da zamanın algıladığımız halinin geçerliliği ile   da canlıların metabolik ve zihinsel olarak zamanı nasıl   görüyorsunuz?  gelenekler, öğretiler, dinler ve inançlar insanlığın bu açıdan   lıyım” gibi ezberlerden kurtulmak lazım. Bu bir süreç. Zor
 çelişmez. Aslında zamanın gerçekten var olup olmadığına   algıladıklarıdır. İlkel yaşam formlarından insanlara kadar   ihtiyaçlarını gidermeye çalışmış. Günümüz dünyasında ise   ama ödülü her zaman çok büyük.
 dair tartışmalar felsefede de önemli yer bulmuştur. Özellik-  tüm canlılarda hemen hemen tüm temel yaşamsal süreçler   Temelde teknoloji kültürüyle ilgili bir sorunumuz olduğunu   bilimin son derece hayret verici bulgularıyla insana dair daha
 le McTaggart (1908) “Zamanın Gerçekdışılığı” (The Unrea-  çoğunlukla günlük kimi zaman da aylık ve yıllık döngülere   düşünüyorum. Teknoloji, normal şartlarda insanın işlerini   önceki atalarımızın hiç bilmediği şeyler öğrendik. Bu öğren-  Çocuklara hikâye ve masal anlatmanın olumlu yöndeki
 lity of Time) adlı meşhur makalesinde geçmiş, şimdi ve   sahiptir. Güneş ışığı gibi  ziksel uyaranlardan gelen bilgiler   kolaylaştırmak için  ürettiği  çözümlerin  bütünü.  Fakat  biz   diklerimizi kadim bilgilerle birleştirerek işimize  yarayacak   etkilerine değiniyorsunuz. Bu doğrultuda kitap okuma-
 gelecek kavramlarının dilsel ifadelerinden yola çıkarak   beynimizde bulunan özelleşmiş bir bölgede işlenerek   genellikle teknolojiyi sırf teknoloji olsun diye kullanma   anlatılar üretebilmek kanımca günümüz dünyasında yolumu-  nın  çocukların  hayal  dünyasının  zenginleşmesinde
 zamanın bir yanılsama olduğunu savunmuştur.  temel ve ikincil biyolojik saatler kontrol edilir ve bu iç   alışkanlığına sahip olabiliyoruz maalesef. Muhtemelen   zu aydınlatacak en önemli düşünme araçlarından bir tanesi   oldukça önemli bir yere sahip olduğunu vurguluyorsu-
 biyolojik saatler temel olarak hücresel ve moleküler düzey-  teknoloji üretim kültürüne sahip olamamamızla alakalı   olacak. Zaten geçtiğimiz on beş yıldır benim uğraştığım   nuz.  Film  izlemenin  ve  erken  çocukluk  döneminde
 Zaman hakkındaki en temel bilişsel kabullerimizden biri de   deki düzenli süreçlere dayanır (Harmer vd., 2001). Düşün-  olabilir diye düşünüyorum. Benim için en güzel teknoloji   temel konu, insanın hayatını kolaylaştıracak ve kendisine   çocuklara  okunan  kitapların  resimlerinin  bu  hayal
 onun sadece tek yönde, hep ileriye doğru aktığıdır. Sir   sel boyutta zaman algımızın beynimizde nasıl gerçekleştiği   her zaman görünmeyen teknolojidir. Ne demek istiyorum?   daha doğru ve yakından bakmasını sağlayabilecek anlatılar   gücünü ne yönde etkilediğini söylersiniz?
 Arthur Eddington (1927) bu sorunu ilk ele aldığında bunun   ise görece daha az bilgi sahibi olduğumuz bir konudur.   Mesela evimizdeki elektrik sistemini düşünelim. Odamıza   ve metotlar üretebilmek. Şimdiye kadar üzerinde uğraştı-  İnsan beynine veri gönderen duyular arasında beyni en çok
 evrenin temel bir özelliği olup olmadığını merak etmiştir.   Olayların öncelik-sonralık sıralamasının algılanması, bunla-  girdiğimiz zaman düşünmeden düğmeye basıyoruz ve bir   ğım bu tip konuların bana çok faydası olduğu gibi, bir   meşgul eden duyumuz görme duyusudur. Hesaplara göre
 Temel  zik ve matematiksel eşitlikler açısından düşünüldü-  rın anılarda depolanması ve çağrılırken her bir anının   anda  ortalık  aydınlanıyor.  Bu aydınlığı  veren  teknoloji   şekilde benimle veya “Açık Beyin”le karşılaşan herkesin de   tüm duyulardan gelen verilerin %70 kadarını görme bilgisi
 ğünde zamanın belirli bir yönü olması için bir sebep yoktur.   zamanla ilişkilendirilmesi beynin başta hipokampüs olmak   hakkında hemen hemen ortalıkta hiçbir şey görmüyoruz.   oldukça faydalandığı ürünler ortaya çıktı. Dolayısıyla eğer   oluşturuyormuş. Hâl böyle olunca, görsel bilgi beynimizin
 Ancak termodinamiğin ilkeleri ve entropi kavramları bu   üzere birçok bölgesinin görev aldığı ve çeşitli nöroileticile-  Sadece onunla iletişime geçebilmemizi sağlayan bir   kendimizi tanımak istiyorsak, önce bir aynaya bakacağız.   işleyişi için çok belirleyici. Belki de o nedenle görüntülü ve
 yönler açısından bir fark tanımlar. Termodinamiğin ikinci   rin kullanıldığı karmaşık bir süreçtir (Meck, 1996).  anahtar var ve tek işimiz o anahtara basmak. Aynı bunun   Bu ayna sadece  ziksel görünüşümüz değil; bize zihinsel,   resimli olan şeyler bizim hemen dikkatimizi çekebiliyor. Öte
 ilkesi, düzensizliğin bir ölçüsü olarak tanımlanabilecek   gibi eğitimdeki teknolojilerin de mümkün mertebe görün-  ruhsal ve duygusal yapımızı da tarafsız bir şekilde göstere-  yandan, yazıdan okuduğumuz bir öyküdeki olayları kendi
 entropinin kapalı bir  sistem için her zaman artacağını   Evrendeki en temel kavramlar çoğunlukla  zik açısından   men  nitelikleri  konusuna  değindiğinizi  biliyoruz.  Bu   mez teknolojiler olmasını ama bunun yanı sıra öğrencinin,   bilecek bir ayna olmalı. Ben aslında sadece böyle bir ayna   hayal gücümüzle görselleştirdiğimiz bir algı süreci var ve
 öngörür. Bu da zamanın yönü ile ilgili gözlemsel bir ölçüt   açıklanması en zor kavramlardır. Hâlihazırda evrenin sadece   bağlamda  “en  iyi  öğretmen”  kavramı  size  neyi  ifade   öğretmenin ve tabii ki eğitimin işini kolaylaştırmasını çok   olmaya çalışıyorum.  buradaki kişisel yaratıcılık ve içsel zenginliğimize hiçbir
 sağlar. Hawking (1988) zamanın  zyolojik ve psikolojik   sınırlı  bir bölgesine  dair  gözlemlerimiz  olduğu,  kuantum   ediyor? Kısaca bilgi çağındaki öğretmen nitelikleri neler-  önemsiyorum. Sadece teknolojik yeniliklere yönelik olarak   görsel yardımcının ulaşabilmesi mümkün değil. İçsel olarak
 okunun da zamanın termodinamik oku tarafından belirlen-  mekaniği ve görelilik gibi teorileri geliştireli henüz sadece   dir?  yapılacak stratejik hamleler çok kalıcı olmuyor. Dolayısıyla   Modern  dünyanın  getirdiği  değişen  yaşam  koşulları   kurduğumuz görsel hayaller bizim için çok derin ve benzer-
 diğini öne sürmüştür. Ayrıca kozmolojik açıdan evrenin   bir yüzyıl geçtiği ve bilince dair tüm perspekti mizin antro-  En iyi öğretmen sorusu aslında çok karmaşık bir soru.   önce  ihtiyaçları  belirlemek,  ardından  da bu ihtiyaçlara   insanın belli konulara odaklanmasını ve sebat etmesini   siz.Fakat konu bir  lm yahut resimlenmiş bir öykü olduğun-
 genişlemesi ve kuantum mekaniksel açıdan dalga fonksiyo-  pik olduğu düşünüldüğünde insanlığın evrenin doğasını   Benim için bir insanın yaptığı herhangi bir işte iyi olabilme-  yönelik yeni teknolojileri ehil insanlarla birlikte seçerek   zorlaştırıyor. Sebat kavramı çerçevesinde odaklanmayı   da artık sizin görsel hayal gücünüz yerine o görsellerin sizde
 nun çökmesi , zamanın yönünü tanımlamak açısından birer   anlama açısından geldiği nokta umut vericidir ama hala bu   sinin en önemli şartı, o kişinin kendi hayatında kendisine   bunları eğitime uygulamak çok daha makul ve mantıklı bir   geliştirmek için neler önerirsiniz?  yarattığı imge ve imajlar var. O nedenle çoğumuz çocukken
 ölçüt olarak kullanılabilir. Geri döndürülemez süreçler   yapbozda eksik parçaların olduğu açıktır.  doğru biçimde liderlik edebilmesi, kendi hayatını kendi   yaklaşım olacaktır.  Gerçekten bu konuda çok zor zamanlardan geçiyoruz.   okuduğumuz bir romanın  lm uyarlamasını gördüğümüzde,
 (irreversible processes) ve bilgi kaybı (information loss) ile   hede eri doğrultusunda yönlendirebilme becerisine sahip   Hâlbuki insan sevdiği bir şeyleri yaparken “akış” diye   onu pek beğenmeyiz. Zira bizim hayalini kurduğumuz
 ilgili tüm bu ölçütler evrenin neden bu şekilde olduğunu   olması ve  bunların  yanında  psikolojik  esneklik ya  da  üç   Sinan Hocam, zihinsel performansımızı daha üst düzeye   adlandırılan bir zihin durumu yaşar. Bu durum içerisinde   görselleri bir başkasının zihninde görmek mümkün değildir.
 anlamamıza yardımcı olsa da tam bir açıklama sağlamaz.   KAYNAKLAR  psikolojik istikrar diyebileceğimiz bir becerisinin yüksek   çıkarmak için bir eğitim verdiğinizi biliyoruz. Peki, biz   konsantre olmak hiçbir zaman problem değildir. Çoğu   Eğer hayal gücünün gelişmesini istiyorsak okuma ve
 Ancak beynimizin neden zamanın sadece bir yönünü   olması gerekiyor. Bütün bu faktörler bir araya geldiğinde,   öğretmenler  ve  öğrencilerimiz  için  bu  konuda  neler   insan böyle deneyimleri hayatında ara sıra da olsa yaşaya-  dinleme hala çok rakipsiz. Sadece son zamanlarda “sesli
 hatırladığı ve şimdi kavramına dair kabullerimiz bu süreç-  Barbour, J. (2001). The end of time: The next revolution in physics. Oxford   ister öğretmen ister mühendis ister pilot isterse ev hanımı   önerirsiniz?  biliyor. Fakat bu deneyimin bir benzerini işte yahut okulda   kitap” gibi uygulamaların öğrenmede bizlere yeni bir kapı
 university press.
 lerle ilişkilendirilebilir.  Bir insanın herhangi bir teknolojiyi en üst düzeyde kullana-
 Eddington,  A.  (2019).  The  nature  of  the  physical  world:  THE GIFFORD   olsun; bir insanın yaptığı her işi en iyi düzeyde yapabilmesi   bilmesinin en önemli şartı, o teknolojinin ne amaçla üretil-  yaşayabildiğimiz durumlar daha çok olsaydı eğer, muhte-  açabileceğini düşünüyorum. Sonuçta görsel hayal gücü-
 Zamanla ilgili en ilgi çekici konulardan biri de şüphesiz   LECTURES 1927. (Vol. 23). BoD–Books on Demand.  ve yaptığı işten zevk alması mümkün olur. Zaten biz insan-  diğini ve teknik detaylarını bilmesidir.  Özellikle günümüz   melen birtakım süreçlere veya hede ere yıllar boyunca   müzü bize bırakan her uyaran, zihnimizi çalıştırmamıza
 sayısız bilim kurgu kitabına ve  lmine konu olmuş olan   Einstein, A. (1905). On the electrodynamics of moving bodies. Annalen der   lar özellikle genç yaşlarımızda sözel bilgiden ziyade davra-  insanının kendi zihninin işlevsel sınırları ile ilgili çok yeterli ve   odaklanıp harikalar yaratabilen insanların sayısını da bir   vesile oluyor.
 zaman yolculuğudur. Geçmişe gidip değişiklikler yapmanın   physik, 17(10), 891-921.  nışsal kalıplardan yola çıkarak öğrendiğimiz için, kendini   doğru bilgiye sahip olmadığını görüyorum. Aslında benim   hayli artırabilirdik. İnsan etrafından görerek öğrenir. Özellik-
 bugünü nasıl etkileyeceğini düşünmek hepimizin deneyim-  Einstein A. (1916). Die Grundlage der allgemeinen relativitätstheorie . Ann   yaptığı işten dolayı son derece iyi hisseden ve kendini   yapmaya çalıştığım en temel şey, insan zihninin evrimsel   le çevresinde yaratıcı, üretken, yaptığı işten keyif alan ve   Son  olarak  dergimiz  aracılığıyla  okurlarımıza  iletmek
 lediği bir olgu olduğundan bu konunun bilimsel bir temele   Phys., 354, 769–822.  gerçekleştirme yolunda olan bir eğitmeni, sadece bilgi   tarihçesi üzerinden ne için evrilmiş olduğunu doğru bir şekilde   kendi akışı içinde yaşayan insanlar görebilirse; genç   istediğiniz bir mesajınız var mıdır?
 oturtulabileceği üzerine tartışmaların popülerliği anlaşılabi-  Everett, H. (1957). The Theory of the Universal Wavefunction, Thesis,   veren bir insan olarak değil aynı zamanda hayatımızda   anlatarak günümüz dünyasında bu zihni en verimli biçimde   zihinler böyle bir yaşam tarzını çok daha kolay oturtabilir.   Belki şu olabilir: Hayat hiç de o kadar karmaşık bir konu
 lir. Ancak bu tema çoğu eserde en temel mantık kurallarını   Princeton University Press.  örnek bir lider olarak görme eğilimimiz de olacak. Bundan   kullanmanın yollarını paylaşmaya çalışmak. Elbette ki bunu   Yoksa  sadece örnekler  vererek  yahut  beynin   zyolojisini   değildir. Tüm bitkiler, mantarlar ve hayvanlar; herhangi bir
 dahi altüst edecek şekilde kullanılmaktadır (Kaku, 2008).   Harmer, S. L., Panda, S., & Kay, S. A. (2001). Molecular bases of circadian   dolayı iyi öğretmen, hayatından memnun yani hayatındaki   yaparken kişisel olarak uygulayabileceğimiz birçok teknik,   anlatarak insanlarda böyle bir davranış verimini oturtmak   eğitim almaya ihtiyaç duymadan hayatı harika biçimde
 Örneğin çoklukla zaman yolculuğu yapan kişinin bedeni ve   rhythms. Annual review of cell and developmental biology, 17(1), 215-253.  seçimlerine razı bir insan olmalı. Benim ilk başta söz ettiğim   alabileceğimiz birçok bilgi olsa da bazı durumlarda uzman   pek mümkün değil. Bence herkesin kendi hayatını kendi   yaşarlar. Fakat insanlar, yani bizler; ne olduğunu unutan tek
 zihni  değişmeden  kalmaktadır. Fizik  açısından  ise  zaman   Hawking, S. W. (1988). A Brief History of Time: From the Big Bang to Black   bu husus, hem kendimle hem de başkaları ile ilgili olarak   yardımına ihtiyaç olabilecek kısımlarla karşılaşabiliyoruz.   “akış”ına uygun şekilde düzenlemeye çalışması; hayatında   canlı olduğumuz için kendimizi bulma süreçlerimize ömür-
 yolculuğu evrenin doğasına dair mevcut bilgilerimiz ışığın-  Holes. Bantam Books.  hep en önemli kriter olmuştur. Tabii ki burada bütün yükü   Hangi durumlarda bir uzmana ihtiyacımız var, hangi durum-  hoşlandığı, üretkenleştiği ve yaratıcı olduğu fırsatları   ler harcıyoruz ve pek de başarılı olamıyoruz. Bu nedenle
 da çoğunlukla olanaksız kabul edilir ancak bazı teorilerde   Hossenfelder, S. (2022). Existential Physics: A Scientist’s Guide to Life’s   kişisel olarak öğretmenin sırtına yüklemek de büyük bir   larda sorunumuzu kendimiz çözebiliriz, bunu ayırt etmek   artırması, hepimize iyi gelecek. Özellikle de gençlerimize…  kendimizi anlama ve hayatımızı anlamlandırma konusunu
 en azından matematiksel bir olasılık olarak ortaya çıkmak-  Biggest Questions. Viking, 1-22.  haksızlık olacaktır. Öğretmenin önemini takdir eden, öğret-  için de muhakkak insan zihninin temel işleyiş mekanizmala-  ciddiye almamız lazım. Bunu yaparken de herkesten önce
 tadır. Uzay zamanı bükerek evrenin dokusunda kısa yollar   Kaku, M. (2008). A Scienti c Exploration into the World of Phasers, Force   menin çalışma ortamında yapacağı iyileştirmelerin doğru-  rına dair birtakım bilgilere sahip olmamız lazım. Açık beyin   “Değişen Be(y)nim” kitabınızda beynin yeni durumlara   kendi anlam çerçevemizi sağlamlaştıracak öz becerileri
 oluşturan solucan deliklerinden, ışıktan hızlı hareket eden   Fields, Teleportation, and Time Travel. Doubleday.  dan eğitimin iyileştirilmesi anlamına geldiğini fark eden   olarak temelde yapmaya çalıştığımız şey; karmaşık gözü-  uyumlanabilmesi sayesinde sürekli gelişebildiği gerçe-  geliştirmeyi öne almamız gerektiğini düşünüyorum. Biz
 parçacıklar olan takyonlara kadar zaman yolculuğunun   Lewis, D. (1976). The paradoxes of time travel. American Philosophical   karar vericiler ve yöneticiler de öğretmenin mesleki kalite-  ken bilimsel terminolojinin arkasındaki çok önemli bilimsel   ğini  görmekle  beraber  rutine  düşmek  ve  sınırlarımıza   kendimizi bulursak, birçok kişinin de kendisiyle buluşması-
 olası olduğu pek çok teorik çerçeve çizilmiştir. Çoğu zaman   Quarterly, 13(2), 145-152.  sine çok belirgin katkı yapma şansına sahiptir. Ayrıca günü-  bilgileri, her meslek grubundan ve yaştan insana olabildi-  hapsolmanın da beynimize büyük zarar verdiğini anlamış   na güzel bir örnek oluşturabiliriz.
 bilim kurgunun sınırında yer alan bu  kirlerin karşılaştığı en   McTaggart, J. E. (1908). The unreality of time. Mind, 17(68), 457-474.  müzde bu bilgi çağında belki de özellikle öğretmenler için   ğince anlaşılır ve hayatta uygulanabilir bir tarzda paylaşma-  oluyoruz. İFA (İnsanın Fabrika Ayarları) serisinin üçüncü
 temel güçlük, bu türden bir yolculuğun yol açabileceği   Meck, W. H. (1996). Neuropharmacology of timing and time perception.   ekstra bir yetkinlik dizisi daha eklemek lazım. Günümüzde-  ya çalışmak.  kitabında da sınırlarımızı aşmanın bazı ipuçlarını veriyor-  Değerli Sinan Hocam; dergimiz adına, kıymetli vaktinizi
 paradokslardır. Zaman akışında yaşanacak bir değişikliğin   Cognitive brain research, 3(3-4), 227-242.  ki bu bilgi yağmuru içerisinde özellikle gençlerin doğru   sunuz.  Buna  göre  içsel  yolculukla  sınırları  aşmak   bize ayırdığınız için çok teşekkür ederiz. Bizler için çok
 ileride zaman yolculuğunu ortaya çıkaran şartları ortadan   Minkowski, H.  (2013).  Space and Time: Minkowski's  papers on  relativity.   bilgiyi nasıl arayıp bulabileceklerini, belli bir bilgi alanında   Deneyimlerinizden yola çıkarak insanın kendini tanıma-  mümkün müdür?  keyifli bir röportaj oldu. Saygı ve sevgilerimizle…
 kaldırması kaçınılmaz olarak döngüsel paradokslara yol   Minkowski Institute Press.  araştırma yaparken konsantrasyonlarını nasıl kontrol edebi-  sının öneminden bahsediyorsunuz. Sizce insanın kendi-  Sadece mümkün değil, zorunlu. Zira bir insan, mesela   Ben çok teşekkür ederim :)
 antik dönemden başlayarak eğitimde bazı sistematikleşme   düzenler ancak amacı olmayan şeyleri de öğrenene bağlı   zanımı sınıfta, okulda ya da okul dışı ortamlarda işleyebilir.   me ortamlarında drama vb. dersler açılmıştır. Üniversite ve
 çabalarını beraberinde getirmiştir. Öğrenme ve öğretim   olarak öğretir  ya da öğrenen kendi  öğrenir denilebilir.   Okul dışı öğrenme ortamlarında eğitimde yaratıcı drama-  sivil toplum kuruluşları dışında da örneğin TÜBİTAK bilim
 kavramları bu dönemde so stler, eğitimciler, bilim insanla-  Basitçe o anla ya da durumla öğrenme anında başa çıkabil-  nın kullanımını 1900’lerin başında yöntemin daha ilk   kampları/okulları projelerinde bazı başlıklarda dramanın
 rı, sanatçılar sayesinde belli noktaya getirilmiş hatta bir   mek için oluşturulmuş bir öğrenme şeklidir. Günümüz   yapılandığı zamanlarda görmek mümkündür. Dramada   zorunlu yöntem olarak bulunmasını ve okul dışı öğrenme
 nevi bugünlerin temeli atılmıştır. Sonrasındaki klasik   postmodern eğitiminde öğrenmelerin gitgide bu noktada   mekân sınırlaması olmaması ve yukarıda sayılan özellikleri   ortamlarında drama yönteminin kullanılmasını sağlamıştır.
 dönemle ise okul kavramı daha çok kuramsallaşma döne-  yoğunlaşacağı öngörülmektedir. Çünkü bağımsız öğrenme   sayesinde dünya genelinde birçok okul dışı çalışmada işe   Son yıllarda MEB öğretim programlarında yapılan düzenle-
 mine  girip  yüzyılları  kapsayan  eğitim-öğretim  bakış  açısı   modellerine daha fazla ilgi duyan öğrencilerin yatkınlıkları   koşulduğu bilinmektedir. Bu noktada farklı mekânlarda   melerle özellikle örgün eğitim kurumlarında müze eğitimi
 oluşturulmuştur. Modern dönemde ise hem teknoloji hem   da bu yönde artmıştır. Örneğin alfa kuşağı insanlar non-for-  çalışmaların başlangıcı olarak dramanın da ilk örneklerinin   çalışmaları, resim-iş, sosyal bilgiler, hayat bilgisi vb. birçok
 de  sosyoekonomik yapılardaki  değişimlerle eğitim-öğre-  mal öğrenmeleri drama, sosyal deneyler, sosyal medya,   görüldüğü İngiltere’yi söylemek doğru olacaktır. San   dersin içeriğine entegre edilmiştir. Bununla bağlantılı
 tim tam sistemli ve spesi k derinleşmeleri barındıran ana   metaverse vb. yöntem ve araçlarla benimsemeye başla-  (2018) okul ve müze ilişkisinin ilk olarak 1894-95 yıllarında   olarak da bazı eğitim fakültelerinde müze eğitimi dersleri
 ve yan bilim dallarıyla kendini üst seviyede dünyanın en   mıştır.  İngiltere’de açılan Haslemere Müzesi ile ortaya çıktığını   seçmeli olarak görülmeye başlamış ve nihayetinde
 önemli bilim alanı haline getirmiştir. Postmodern dönemle   belirtmiştir. Eğitimde yaratıcı dramanın kullanımı sınıf içi   2018-2019 eğitim-öğretim yılıyla beraber de tüm fakülte-
 beraberse eklektik yaklaşımlarla eğitim öğretim tekrar   Rastlantısal(tesadü )  öğrenme ise  öğretmen  tarafından   öğretim çalışmalarının dışında 20. yüzyılda okul dışı ortam-  lerde yetkin öğretim elemanı bulunması dâhilinde seçmeli
 tümel bir hal alıp okulun içinden hayatın sokaklarına hatta   oluşturulmamış, planlanmamış rastgele olarak öğrenme   larda özellikle galeri ve müze eğitimi çalışmalarıyla İngilte-  ders olarak programda yer alması için olanak sağlanmıştır.
 uzayın derinliklerine kadar kendine yer bulmaya çalışmak-  anında ortaya çıkan öğrenmelerdir. Yazının başında bahse-  re’de  başlasa  da yaratıcı  dramanın  eğitimde kullanımına   Görülmektedir ki eğitimde yaratıcı drama yöntemi ülkemiz-
 tadır. Günümüzde bireysel öğrenmenin ve yapılandırmacı-  dilen en ilkel öğrenme şeklimizdir diyebiliriz. Yaşamımız   Almanya ve Amerika’da da okul dışı öğrenme ortamı   de ve dünyada okul dışı öğrenme ortamlarında önemli bir
 lık gibi kavramların tüm dünyada ön plana çıktığını   boyunca basit düzeydeki birçok öğrenmemizi bu şekilde   çalışmalarında sıklıkla rastlanmaktadır. Bu uygulamalar,   yere sahiptir.
 görmekteyiz. Özellikle bu iki kavram öğrenme şekillerimizi   yaparız. İnsanoğlunun en eski ve en doğal öğrenme   müze gezilerinin alışılagelmiş doğrudan gezme, gezdirme,
 ve mekânlarımızı doğrudan etkilemektedir.  şeklidir. Örneğin bir kişiyle tanıştığımızda ondan alacağımız   uzman eşliğinde gezme vb. uygulamalara göre daha   Bu noktada öğretmenlerin okul dışı öğrenmelerde kullana-
 bilgiler tesadü  olarak öğrenmemize sebep olur. Bir öğren-  bilecekleri yöntemler için hizmet içi eğitimlere, projelere ya
 Örneğin 20. yüzyılın başlarında okul bahçesi, laboratuvar-  me amacı taşımadan oluşan bir öğrenme şeklidir.  anlamlı, kalıcı ve nitelikli geçmesi için yapılmaya başlanmış-  da özel kurslara katılarak kendilerini geliştirmeleri öğrenci-
 lar, kütüphaneler, eğitim-öğretim bahçeleri ve işlik/atölye-  tır. Son yüzyılda eğitim bilimlerinde ve müzecilik anlayışın-  lerin çok yönlü gelişimlerini destekleyecektir. Çünkü okul
 ler  sınıf  dışı  ortam  sayılırken  günümüzde  sınıf  dışı  ortam   İnformal öğrenme ortamı ise yukarıda bahsedilen bu   da gelişmelerle başlı başına bir alan olarak müze pedagoji-  dışı öğrenme ortamlarının  belki de en önemli  etkisi
 denilince daha çok halka açık parklar, bahçeler, müzeler,   öğrenmelerin dışında bir kavramdır. İnformal öğrenme;   si/eğitbilimi kavramını ortaya çıkmıştır.    eğitim-öğretime dâhil olan bireyler kadar o alanlarda bil il
 sergiler, galeriler, doğal yaşam alanları, milli parklar, tema   okul, sınıf, okul bahçesi, laboratuvar vb. yalıtılmış ortamla-  Dünyadaki bu bakış açısıyla müze eğitimi ve eğitimde   bulunan, gezen, çalışan bireylerin de bu eğitimin bir parça-
 parkları, hayvanat bahçeleri, sokaklar vb. düşünülmektedir.   rın dışındaki tüm öğrenme ortamları için kullanılabilmekte-  yaratıcı drama çalışmaları öncelikli olarak müze, galeri ve   sı, izleyicisi hatta bazen katılımcısı olmalarına olanak sağla-
 Sınıf/okul dışı öğrenme ortamı olarak sayılan bu mekânlara   dir. Örneğin günlük yaşamda karşılaştığımız bir sokaktan,   sergilerde görülse de okul dışı diğer ortamlarda da bu   maktır. Bu bakış açısıyla bakıldığında öğretmen, okul dışı
 informal öğrenme ortamları da denmektedir. Milli Eğitim   parktan, meydandan, heykelden veya özel izinle girilen   yöntemin kullanılması ve eğitimlerin uygulanması fazla   öğrenme ortamlarında eğitim öğretim yaptığında tüm
 Bakanlığının ilköğretim Kurumları Fen Bilimleri Programın-  müze ya da deney ortamlarına kadar pek çok yeri kapsa-  taşındığı durumlarda böyle bir emek harcamadan doğal   Eğitimde  yaratıcı  drama  yöntemi,  San  (1990)  tarafından   zaman  almamıştır. Ülkemizde  1990’lardan  beri eğitimde   halka yönelik bir eğitime imza atmaktadır. Bu etkinin olma-
 da (3.-8.  Sınıf) (2018), informal  öğrenme ortamlarından   maktadır.  yollarla öğrenenin dikkati çekilmekte, motivasyonu sağlan-  şöyle tanımlanmaktadır: “Doğaçlama, rol oynama vb.   yaratıcı drama yöntemini merkeze alarak yapılan müze ve   sının belki en önemli sebeplerinden biri de eğitimde yaratı-
 (müzeler,  botanik  bahçeleri,  bilim  merkezleri,  hayvanat   Öğretmenler artık sınıfa ya da okula bağımlı değil kazanı-  maktadır. Öğrenen bu noktada hem planlanan öğrenmele-  tiyatro ya da drama tekniklerinden yararlanılarak bir grup   okul dışı öğrenme ortamlarına yönelik birçok kitap, tez,   cı drama uygulamalarında yer alan doğaçlama, eğlenerek
 bahçeleri, planetaryumlar, doğal ortamlar vb.) yararlanıl-  ma, kavrama bağlı olarak farklı mekân arayışı içine girmiş-  ri hem de kendi istediği öğrenmeleri bir arada gerçekleşti-  çalışması içinde bireylerin bir yaşantıyı, bir olayı, kimi   makale  ve araştırma projelerine  rastlanmaktadır. Müze   öğrenme ve oyunların eğitim grubu dışındakiler tarafından
 ması tavsiye edilmektedir (Elmas, Aslan & Hakverdi Can,    lerdir.  Çağdaş öğretmenler hem  zik, kimya, biyoloji,   rebilmektedir. Yani informal ortamlarda (okul dışı) öğren-  zaman bir soyut kavramı ya da bir davranışı, eski bilişsel   eğitimi, müzecilik ve eğitimde yaratıcı drama ile ilgili olarak   da ilgi çekici görülmesidir.
 2021).  meler informal, nonformal, tesadü  ve formal öğrenmeleri   örüntülerin yeniden düzenlenmesi yoluyla ve gözlem,   Çağdaş Drama Derneği (ÇDD) başta olmak üzere çeşitli
 matematik  gibi  alanları,  doğrudan  doğanın içinde  bu
 İnformal öğrenme ortamları ve informal öğrenme kavram-  olguları inceleyerek yaşantı haline getirmek hem de sosyal   bir arada sunabildiği için birçok açıdan klasik öğrenmelere   deneyim duygu ve yaşantıların gözden geçirildiği oyunsu   üniversiteler, Milli Eğitim Bakanlığı gibi kurum ve kuruluşlar   KAYNAKLAR
 üstünlük sağlamaktadır.  Türkmen vd. (2016) çalışmalarında
 ları bazen karıştırılmaktadır.  Rogers(1992), öğrenmeyi   bilimlerden tarih, coğrafya, edebiyat gibi alanları okul dışı   informal öğrenme ortamları için iki ana etkinin altını   süreçlerde anlamlandırması, canlandırmasıdır.” Günümüz-  ulusal/uluslararası sempozyumlar, konferanslar, seminerler   Adıgüzel, H. Ö. (2000). Eğitim bilimlerinde (Güzel sanatlar eğitiminde) bir
 formal, informal öğrenme, non-formal öğrenme ve rastlan-  ortamlarda öğrencilerine yaşatarak öğrenme fırsatını, klasik   çizmektedirler. Bunlar bilginin uzun dönemli etkisi/kalıcılığı   de Türkiye’de geçerli olarak kullanılan ismi “eğitimde   ve çalıştaylar düzenlemişlerdir.  Bu çalışmaların ilki Antal-  uzmanlık  alanı olarak  kültür  pedagojisi. [Yayımlanmamış  doktora tezi].
 tısal öğrenme şeklinde dört başlıkta incelemiştir.  sınıf  öğrenmelerine  göre  daha  nitelikli  bir  öğretim  yolu   ve öğrenmeyi destekleyici etkisidir.  Dünya genelindeki   yaratıcı drama” olmasına karşın, Adıgüzel’in (2013) de   ya’da T.C. Kültür Bakanlığının katkıları ile Uluslararası   Ankara Üniversitesi.
 olarak görmektedirler. Bu noktada önemli olan şey ise son   belirttiği gibi kavram alan yazında “drama, yaratıcı drama,   Amatör Tiyatrolar Birliği’nin (International Amateur Theatre   Adıgüzel, Ö. (2013). Eğitimde yaratıcı drama. Pegem Akademi.
 Formal öğrenme başlığında öğrenci ve öğretmende kasıtlı   yüzyıl içinde yaparak yaşayarak öğrenme anlayışına uygun   çalışmalardan da örnekler vererek yazarlar, öğrenen birey-  eğitimde yaratıcı drama, eğitsel drama, eğitimde drama”   Association-AITA/IATA) 1992 yılında yapılan “Dünya Çocuk-
 olarak yapılan davranışlar gözlemlenmektedir. İki taraf da   yöntem ve tekniklerin öğrenme ortamları için geliştirilmesi-  lerin  bu  ortamlarda  öğrenme  motivasyonlarının  arttığını   vb. şekillerde dile getirilmektedir. Kavrama ilişkin adlandır-  ların Tiyatroları Festivali 2”de gerçekleştirilen “Müzede   Elmas, C. , Aslan, O. & Hakverdi Can, M. (2021). Fen bilgisi öğretmen
 eğitim-öğretim konusunda belli izlekleri yerine getirmek   dir. Bu noktada özellikle eğitimde yaratıcı drama gibi   ortaya koymuştur. Diğer etki olan kalıcı öğrenme için de   malar farklı olsa da genel olarak tanımlamaların nitelik ve   Drama” atölyesidir. Bu çalışma Antalya Arkeoloji Müzesinde   adaylarının informal öğrenme ortamları hakkındaki görüşleri: MTA gezi
 örneği. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 6 (1), 24-42. https://dergi-
 için sözlü/sözsüz, yazılı/yazısız bir anlaşma yaparlar. Örne-  yöntemler öğretmenlerin farklı alanlarda, mekânlarda ve   özellikle  yaparak  yaşayarak  öğrenme  temeline  dayanan   kapsam bakımından aynı olduğu söylenebilir. Milli eğitim   uluslararası eğitmenler (Bernd Ruping – Almaya, Anna   park.org.tr/tr/pub/jrinen/issue/63074/738225
 ğin öğretmenlerimizin aldığı hizmet içi eğitimler genellikle   farklı kazanımlara uygun çalışmasına olanak sağlayacak   çalışmaların bireyler için anlamlı öğrenmeleri beraberinde   kitaplarında genellikle “drama” sözcüğüyle kendine yer   Jeppesen – İzlanda, Richard Finch - İngiltere) yönetiminde   Erem, E. (2015). Görsel sanatlar eğitimi ve drama. okul öncesinden ilköğre-
 bu şekildedir.  getirdiğini belirtmiştir. Orion ve Hofstein (1994) ise   bulan eğitimde yaratıcı drama yöntemi, bir sanat dalı   gerçekleştirilmiştir  (Adıgüzel, 2000). 1995’te ise ÇDD 6.
 şekilde evrimleşmiştir.  time kuramdan uygulamaya drama. T. Erdoğan (Ed).  Eğiten Kitap.
 İnformal öğrenme ise eğitimci tarafından tasarlanan ama   informal öğrenme ortamlarında olması gereken özellikleri   olarak ortaya konulan tiyatro/drama ile karıştırılmaması   Uluslararası Eğitimde Drama Semineri’nin başlığını   Erem, E. (2019). Farklı mekanlarda drama uygulamaları. T. Erdoğan, E. Erem
 yedi başlıkta ele almıştır (akt. Türkmen vd., 2016). Bunlar;
 öğrencinin bildiği veya doğrudan hede ediği bir öğrenme   Öğrenen açısından bakıldığında doğa ya da özel alanlar   yaparak yaşayarak öğrenmeyi, açık uçlu öğrenme süreleri-  açısından tam adıyla yazıda yer almıştır.  “Drama, Maske, Müze” olarak belirlemiş ve birçok müze   (Ed), Eğiten Kitap.
 söz konusu değildir. Örnek olarak reklamlar bu başlık için   (müze, ören yeri, galeri vb.) bireyin öğrenme motivasyonu-  ne olanak sağlayabilmesi, eğlenceli, gönüllü öğrenme,   Öncelikle bireysel öğrenmeyi ve grupla beraber yaşantısal   eğitimi ile eğitimde yaratıcı dramayı birleştiren atölye,   Erem, E. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının seçmeli müze eğitimi dersine
 uygundur. Örgün ve yaygın eğitim noktasından bakılınca   nu sosyal ve duygusal açıdan olumlu yönde etkilemektedir.   öğrenenin  kontrol edebileceği  öğrenme  durumları,   öğrenmeyi merkeze  alarak kendini gösteren eğitimde   çalıştay, toplantı yapılmıştır. 1995’teki bu uluslararası   ilişkin görüşleri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
 informal öğrenmede öğreten kasıtlı, öğrenen kasıtsızdır   Bu durum öğrenmenin klasik mekân ve öğrenme stillerine   problem çözme süreçlerinde ardıllık beklenmemesi ve   yaratıcı drama yönteminin temeli “bireyler arası iletişim,   seminerle de müze, müzecilik, müze eğitimi ve eğitimde   Rogers, A. (1992). Adults learning for development. Cassell.
 denilebilir. Yani öğrenci öğrenme yaşantısının içinde   göre daha kalıcı ve anlamlı olmasını sağlamaktadır. Bunun   amaca uygun olarak öğretmen-öğrenci arasındaki bağın   etkileşim, özgün bilgi üretimi, empati becerisi artışı, yaratı-  yaratıcı drama ilişkisi kurulmuştur. Bu seminerden sonra   San, İ. (1990). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri
 öğrenmeye başlar. İnsan doğası gereği de öğrenme davra-  yanında sınıf dışı öğrenme ortamlarının bir diğer etkisi ise   oluşturulmasıdır. Bu yedi şart öğrenme ortamlarında klasik-  cılık, inovasyon, spontanite (kendiliğindenlik), eğlenceli   ülkemizdeki makalelerde, tezlerde, projelerde müze   Fakültesi Dergisi, 23(2), 573-583.
 nışını yaşayarak gerçekleştirir.  kullanılan çağcıl yöntemlerle birlikte daha öğrenen   eğitimi ya da okul dışı ortamlarda drama gibi çalışmalar   San, İ. (2018). Yaratıcı drama ve müze-sanat eğitimi. Yeni İnsan Yayınevi.
 merkezli, esnek planlarla, grup öğrenmelerle vb. disiplinle-  likten uzaklaşmayı ve öğrencinin öğrenme sürecinin bir   öğrenme” gibi kavramlara dayanmaktadır. Bu kavramlar   sıklıkla görülmeye  başlanmıştır.  Çeşitli  üniversitelerde
 Non-formal öğrenme ise  informal öğrenmeye benzer   rarası öğrenmeyi tetiklemesidir.  Okul içi ortamlarda   parçası olmasını sağlayacaktır. Sayılan yedi şarta bakıldığın-  ışığında eğitimde yaratıcı dramanın dört ana bileşeni   doğrudan yüksek lisans programları (Örneğin Ankara   Türkmen, H., Topkaç, D. D., & Yamık, G. A. (2016). İnformal öğrenme
 ancak öğrenci ve öğretmenin rollerinin değiştiği bir öğren-  öğrenende merak oluşturmak ya da dikkati çekmek daha   da informal öğrenme ortamları için eğitimde yaratıcı   vardır. Bu bileşenler öğretmen/eğitimci, grup/öğrenciler,   Üniversitesi  Disiplinlerarası  Müze  Eğitimi  Anabilim  Dalı   ortamlarına yapılan gezilerin canlıları sını andırılması ve yaşadığımız çevre
 konusunun öğrenilmesine etkisi: tabiat tarihi müzesi ve botanik bahçesi
 me  şeklidir. Öğretmen,  öğrenme  alanlarını/durumlarını   zor, emek gerektiren bir hâl alırken öğrenmenin dışarı   dramanın tamamen uygun bir yöntem olduğu aşikardır.  konu ve mekândır. Öğretmen öğrencileriyle bir konuyu/ka-  gibi) ya da programın içinde müze eğitimi, okul dışı öğren-  örneği.  Ege Eğitim Dergisi, 17(1), 174-197.
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60