Page 47 - akademi 2 e dergisi
P. 47
Eğitim alanı, heyecan verici ve son derece önemli bir
İnsan beyni biyolojik, kimya
döneme, beyin çağına girmiştir. Bu çağda eğitimcilerden
tasarlanmış ve aynı zamanda
beynin en iyi nasıl öğrendiğine uygun olarak öğretim uygu-
ilişkiler için de programlan
lamaları geliştirmeleri beklenecektir. Gelişmekte olan
sever. Ancak beynin öğrenme
eğitsel nörobilim alanının ve “Zihin, Beyin ve Eğitim” adlı
birden çok öğrenmenin gerçek
daha geniş hareketin birincil amacı, biyolojiyi bilişsel bilim,
ve sol olmak üzere iki yarım
gelişim ve eğitimle birleştirmektir; böylece eğitim, öğren-
parietal lob, oksipital lob
me ve öğretme araştırmalarına daha sağlam bir şekilde
orta beyin ve iç beyin
temellendirilebilir (Fischer vd., 2010). Bilgi ile teknolojinin
yapılardan oluşur.
harmanlandığı ve teknolojinin insan biyolojisine entegre
Yaşanılan her deneyim tipik
edilmeye çalışıldığı bu çağda organizmanın (canlı türlerinin)
içerir. Çocuk çevre ile etki
duygu, düşünce ve eylemlerine dair tüm davranışlarını
aracılığıyla çeşitli uyaranl
inceleyebilmek ve problemlerine alternatif çözümler
daha sonra elektriksel/kimya
bulabilmek için tek bir disiplin değil birçok disipline gerek-
bunlar sinirsel uyarılar yol
sinim vardır. Psikoloji, davranışı incelerken; sinirbilim ise
sa gider. Gelen uyaranlar, d
davranışın altında yatan beyin mekanizmalarını incelemek-
lobdan birine veya beynin mo
tedir. O halde okul, sınıf ortam ve süreçlerinde öğrenci
(Duman, 2015).
davranışlarını inceleyebilmek, kontrol edebilmek ve öğren-
cileri doğru bir şekilde yönlendirip rehberlik edebilmek için
İnsan beyninde yaklaşık 1
“beyin bilimine” ve “biyo-teknolojiye” daha çok ihtiyaç
vardır ve insan bir birey ol
vardır.
rilmiş çok farklı türden sin
türdeki sinir ağları, biline
Bütün vücudu sevk ve idare eden, yöneten, kontrol eden,
algısal kayıt kanalları yolu
duygu ve düşüncenin merkezi olan beyni tanımakla başla-
her bir duyusal alan birbiri
malı eğitim. Beynin nasıl öğrendiğini ve uyguladığını
İşte böylece dış çevreden du
anlamak paha biçilmez yeni bir beceridir. Bilişsel sinirbilim
larla, daha önceden yaşantı
ve eğitim dâhil olmak üzere farklı disiplinler arasındaki
gruplarını uyarır. Bu uyarı
örtüşme alanı, eğitimsel sinirbilim veya nöroeğitim adı
alışverişine dönüşerek öğren
verilen disiplinlerarası bir çalışma alanı olarak tanımlanmış-
Öğrenme, yeni bilginin yeni
tır. Eğitsel sinirbilim 30 yılı aşkın bir süre önce tanıtılmış
temsil edildiği ziksel bir
olmasına rağmen (Cruickshank, 1981; Fuller ve Glende-
birbirleriyle iletişim kurma
ning, 1985), bazıları eğitimsel sinirbilimin eğitime çevrile-
gerçekleşmeye başlar. Bu bağ
meyeceğini savunmuştur (Bruer, 1997; Browers, 2016).
beyindeki büyüme faktörleri
Bununla birlikte önceleri nörobilim ve eğitim arasında
dan kolaylaştırılır. Zayıf n
köprü kurulamayacağı iddia edilse de (Bruer, 2006), daha
öğrenme ve öğretim ortamları
sonra gelişen teknolojiler ve beyin araştırmaları bilişsel
olduğundan bilgiler uzun sür
psikoloji ve eğitim araştırmaları arasında köprü kurmayı
unutulur. Sinaptik budama, d
destekleyebileceği kaydedilmiştir (Howard-Jones vd.,
koruyup güçlendirirken daha
2016). Eğitimsel sinirbilim ya da beyin temelli öğrenme
ortadan kaldırır. Hangi bağl
avantajları ve dezavantajları ile eğitim dünyasının günde-
hangilerinin budanacağını de
minde olmaya devam edecektir.
MAKALE Eğitim alanının değişimsel paradoksu beyin bilimidir. İnsan beyni nasıl
Zamanı tanımlamanın modern
uzay gibi bir koordinat ola
Minkovski zamanın bir bo
Nörobilim öğretmenlere nasıl yardımcı olabilir? Nörobilim, nöronlar aktive edilebilir. Nöronlar arasındaki bağlantılar Uygulama ve tekrarlama ve deneyim-deneme-yanılma olduğu öne sürülmektedir. O halde bir atasözümüzü de şu bazı problemleri çözmeyi ko
zayıf bağlantılar, tıpkı bir bahçıvanın bir ağaca veya çalıya Neden Nörobilimi Anlamak Durumundayız? öğretmenlerin beynin yeni bilgileri nasıl öğrendiğini ne kadar güçlüyse bilgiyi hatırlama da o kadar güçlü ve yoluyla öğrenme, basit ezberlemeye göre daha etkilidir. şekilde uyarlayabiliriz: “Bir duyunun ve duygunun nesi var, den biridir (Minkovski, 201
istenen şekli vermesi gibi "budanır". O halde beyindeki Nörobilimi anlamak, öğrenmenin temelidir ve öğretimle anlamalarına yardımcı olabilir. Öğretmenlerin kendi sını a- hızlı bir tepki olacaktır (Gallagher, 2005). Bilim insanları, Öğrenciler, detayları ezberlemek yerine, uygulama yoluyla beş duyunun ve duygunun bütünselliği ve bağlantısallığı boyutlarıyla birleştirilmes
bağlantıların sağlanması için okul-sınıf içi ve dışı öğrenme; ilgili becerilerin geliştirilmesine yardımcı olur. Nörobilim; rını öğrenme-öğretme süreç ve ortamlarını öğrenmeyi özellikle de zor konu ya da işleri, bilgileri, becerileri konuyu daha iyi anlayacaklardır. Dersleri büyük ölçüde var.” 2000 yılı aşkın bir süre önce Platon, “Tüm öğrenme- kavramı onu evrensel bir mu
deneyim temelli, öğrencinin yaparak yaşayarak öğrendiği sinir sisteminin nasıl geliştiğini, yapısını ve ne yaptığını kolaylaştıracak şekilde uyarlama yapmalarını sağlar. Örne- öğrenirken meydan okuyarak "mücadele” etmenin öğren- tartışmaya dayalı yapmak öğrencilerin öğrenmesini teşvik nin duygusal bir temeli vardır." sözüyle öğrenmedeki tır. Ancak uzay-zamanın bu
öğrenme ortamlarına dönüştürülmelidir. Çünkü sinaptik inceleyen bilim dalıdır. Odak noktası beyin ve onun davra- ğin; araştırmalar sabahleyin, 30 dakika kadar kısa bir süre meyi geliştirdiğini ve yeni bağlantılar kurulduğunun bir eder. duyguların katalizörlük görevini ortaya çıkarır. Bu bağlam- en temel düzeyde farklı olm
bağlantılar, ancak çok yönlü ve çok duyulu öğrenme ortam- nış ve bilişsel işlevler üzerindeki etkisidir. Davranış ve daha fazla uykunun sınıftaki bilişsel işlevi ve uyanıklığı göstergesi olduğunu açıklamaktadır. Uyarım, mizah, nüktedanlık, hareket veya oyun ve oyunlaş- da beyin üzerine yapılan çalışmalarda da “ Hiçbir öğrenme zaman, uzay boyutundan fark
larında beyinde kodlanmaktadır. Bu kodlamaları sağlayan, öğrenme ile ilişkisini inceler. Etkili öğrenme için nörobilim büyük ölçüde iyileştirebileceğini göstermiştir. Bunun yanın- Öğrenmeyi parçalara ayırın. Parçalara ayırmanın, zor veya tırmalarla öğrencilerin dikkatini çekmek beyinlerinin yoktur ki, içinde duygu olmasın” ana teması vurgulanmak- sahiptir ve bu akış daima t
bağlantıları geliştirme ve budama sürecini mümkün kılan, ilkelerini sınıf içi öğretime dâhil etmenin yolları RAS’dan da öğrenciler, öğrenmeden en iyi şekilde yararlanmak için büyük metin parçalarını daha küçük parçalara ayırmanın duygusal merkezini harekete geçirir. Stresten uzaklaştırır, tadır.O halde öğretmenlerin öğretim yaklaşımlarında öğren- Einstein, özel görelilik te
beynin çevresine uyum sağlamasına izin veren plastisitedir. (Retiküler Etkinleştirme Sistemi) geçer. tekrara ve çeşitli yaklaşımlara ihtiyaç duyarlar. Öğretmen- öğrencilerin anahtar sözcükleri ve tümceleri belirlemesine, öğrenmeyi eğlenceye dönüştürerek öğrenmenin kalıcılığı- menin duygusal perspekti ni her zaman göz önünde 20. yüzyılın ilk yarısı evrenin doğasına dair algımızı köklü herhangi bir ko
Beyin plastisitesi veya bilinen diğer adıyla nöroplastisite, ler, öğretim ortamlarında öğrencilerin performansını başka kelimelerle ifade etmesine ve metni kendi sözcükle- nı , öğrenci katılımını artırır ve bilginin daha rahat işlenme- bulundurmaları gerekmektedir. biçimde değiştiren iki temel zik teorisinin ortaya çıkışına olduğu varsayı
beynin yaşam boyunca yeni nöral bağlantılar oluşturarak RAS, beynimizin uyanık tutulması, gün içindeki bilinçlilik artırmak için oyunlara, sosyal aktivitelere, grup etkinliklerine, riyle anlamasına yardımcı olduğu kanıtlanmıştır. sini sağlar. Daha az stres, beyni kimyasal olarak değiştirir. sahne olmuştur. Klasik ziğin ışık hızına yakın hızlarda diğer temel vars
kendini yeniden organize etme yeteneğidir. Nöroplastisite, durumumuz ve dikkatimizle yakından ilgilidir. Beynin, molalara, ziksel etkinliklere ve eşleştirme çalışmalarına, Sakin bir sınıf ortamında, öğrenciler daha yüksek seviyeler- hareket eden cisimlerin ve çok küçük parçacıkların davra- sabit ve aşılamaz o
beyindeki nöronların yaralanma ve hastalıkları tela etme- hedef belirleme eylemlerimizi düzenlemede çok önemli rol çeşitli yeni yazılım uygulama çalışmalarına daha sık yer Nöronların aktivasyon aralığını dikkate alın. Daha sık ama de performans gösterme fırsatına sahip olurlar. nışlarını açıklamada yetersiz kalması görelilik ve kuantum bilgimizi değişti
sine ve yeni durumlara veya çevrelerindeki değişikliklere oynayan bir parçasıdır. RAS, odaklandığımız şeyi elde vermelidirler. Öğretmenler aynı zamanda “kullan ya da daha kısa süreli pratikler yaparak ders yapın, ders çalıştırın teorilerinin geliştirilmelerini sağlamıştır. Bu iki büyük olan özel görelili
yanıt olarak aktivitelerini ayarlamasına izin verir. Öğrenir- etmemiz için bizi yönlendiren bilgileri ltreler. Bundan kaybet” ilkesini bilerek; sürekli olarak yenilikçi, yaratıcı ve (Blanchette vd., 2020) Nöronların aktivasyonunu aralaya- Statükoya ters analojiler öğrencinin dikkatini, merakını, KAYNAKLAR teorinin oluşturduğu evren modelleri ise sahip oldukları miştir.
ken nöronlar arasında yeni bağlantıların oluşturulması da dolayı öğrenme-öğretme süreç ve ortamları; tehdit edici, analitik eğitim etkinliklerine sınıf /okul ortam ve süreçlerin- rak-mola vererek çalışmak öğrenmeyi kalıcı hale getirir. ilgisini çeker. İhtiyaç ve beklentilere dayalı bir ders tasarımı Blanchette Sarrasin J., Brault Foisy L., Allaire-Duquette G. and Masson, S. bazı alışılagelmedik özelliklerinden dolayı bize evrenin
dâhil olmak üzere beyinde önemli derecede biyolojik, korku, stres ve kaygıdan uzak olmalı; kolaylaştırıcı, meydan de yer vermelidirler. Örneğin 2 saat üst üste durmadan çalışmak yerine birkaç beyin temelli bir ders yapılandırmasıdır. Beyin jimnastiği, (2020) Understanding your brain to help you learn better. Frontier for Young duyularımız yoluyla algıladığımızdan farklı olabileceğini Işığın hızıyla ilg
kimyasal, elektriksel ve ziksel değişiklikler meydana gelir. okuyucu, müjdeleyici, ödüllendirici ve en önemlisi cesaret- Bu öğretmenler için ne anlama geliyor? Öğrencilerin yeni gün boyunca 30 dakikalık 4 ders çalışmak, beynimizin mola beyin fırtınası teknikleri kullanılarak azaltılmış stres, artan Minds. 8(54). düşündürmektedir. Bu nedenle bu teorilerin ne anlama tanımlamayı zorlaştırm
Ne kadar çok pratik yapılırsa bu bağlantılar o kadar güçlü lendirici fırsatlarla donanmış hale getirilmelidir. bir şey öğrendiklerinde bunu bildikleri bir şeyle ilişkilendi- vermesini ve uyumasını sağlayarak uzun vadede daha iyi hafıza, geliştirilmiş ruh hali, artan odak ve konsantrasyon, Bruer, J. T. (1997). Education and the Brain: A Bridge Too Far. Educational geldiği ve doğurduğu sonuçlar o günlerden bu günlere deneylerinden birinde
hale gelir. Bağlantılar güçlendikçe mesajlar (sinir uyarıları) rebilmeleri gerekir. Bu, güçlü nöral yollar oluşturur ve hatırlamasına yardımcı olur. Pratik yapmaya kısa bir ara motivasyon ve üretkenlikte artış, geliştirilmiş yaratıcılık ve Researcher, 26(8), 4–16. https://doi.org/10.3102/0013189X026008004 değin sadece ziksel açıdan değil felse açıdan da birçok ise bu istasyona ı
giderek daha hızlı iletilir ve bu onları daha verimli hale Öğrenme, dikkate dikkat etme serüveni ile başlar. Başta hatırlamayı kolaylaştırır. Nörobilim eğitimi almış öğretmen- verdiğinizde diyelim ki 20 dakikalık bir teneffüs, nöronların zihinsel esneklik, geliştirilmiş düşünme ve reaksiyon süresi Bruer, J. T. (2006). Points of view: on the implications of neuroscience araştırmanın ve tartışmanın konusu olmaktadır. trenin üzerinde olan iki ay
getirir (Kania vd., 2017). Nöroplastisiteye göre beyin uyarılma-dikkat stratejileri işe koşulur. Bunun için temel ler bir öğrencinin beyninin tamamını nasıl aktif hale getire- yüzeyindeki reseptörlerin bakımını veya değiştirilmesini ve özgüven artırımı gibi pek çok etkinlik harekete geçirilir. research for the science of teaching and learning: are there any? CBE Life KAYNAKLAR Aslında zikteki gelişmelerden çok önceleri bile zaman İstasyonda olan
Sci. Educ. 5, 104–110. https://doi.org/10.1187/cbe.06-03-0153
temelli öğrenme; insanlar yeni kavramlar öğrendiklerinde, amaç-koşul-ilke; psikolojik rahatlık, zyolojik güvendir. ceğini bilir ve öğrencilerin öğrendiklerinin kalıcı olmasını sağlarsınız. Molalar, beyninize pekiştirmesi için zaman verir; Özet olarak diyebiliriz ki bütün öğrenmeler beyin temelli- üzerine düşünen lozo ar onun ne olduğunu tanımlamanın mesafede yıldırım düş
yeni deneyimler yaşadıklarında veya belirli uygulamaları Öğrenciler en çok hata yaptıklarında öğrenirler. Önceki sağlar. Beyni anlamak öğretmenler için faydalı olabilirken yani beyniniz, nöronlarınız arasındaki bağlantılar için gerek- dir. Beyin temelli bir öğrenmede; öğrenmeyi kolaylaştır- Bowers, J. S. (2016). The practical and principled problems with educational Akubude, V. C., Okafor, V. C., Oyedokun, J. A., et al. (2021). Application of Kumar, P., Barr
Hemicellulose in Biohydrogen Production. Sustainable Bioconversion of Waste
neuroscience. Psychological Review, 123, 600–612. [PubMed] [Google
pretreatment of lignocellulosic biomass for ef cient hydrolysis and biofuel
yaptıklarında beyindeki nöral bağlantıların değişmesi, doğrularını ve yanlışlarını tekrar gözden geçirirler. Analitik bu bilgi bir öğrenci için de faydalı olabilir. li yapı taşlarını üretir (Duman, 2010; Duman, 2015). Öğre- mak için bir eğitim etkinliği sırasında farklı konu kategorile- Scholar] to Value Added Products, 315-27. production. Industrial & engineering chemistry research, 48(8), 3713-29. zaman, cisimlerin hareketleriyle ve çevremizde gözlemledi- k
yeniden haritalanması ve kendilerini yeniden düzenleme- ve eleştirel sorgulama süzgecinden geçen hatalara dayalı nen beyni inceleyen bilim insanları, öğrenme dönemleri rini iç içe geçirmek, detaylandırmak, sözelleştirmek, Cruickshank, W. M. (1981). A new perspective in teacher education: the Baruah, J., Nath, B. K., Sharma, R., et al. (2018). Recent trends in the pretreat- Mishra, P., Thakur, S., Singh, L., et al. (2016). Enhanced hydrogen production ğimiz de
siyle gerçekleşir. her bir deneyim; yeni, yenilikçi, yaratıcı, girişimci, iletişim- 'Beyin uyumlu' bir sınıf, öğrenmenin olumlu duygularla arasındaki molaların ve uykunun öğrenmeyi artırdığını ve yazmak, çizmek ve paylaşmak öğrenme sürecini geliştirir. neuroeducator. J. Learning Disabilities, 14(6), 337–341. https://doi.or- ment of lignocellulosic biomass for value-added products. Frontiers in Energy from palm oil mill ef uent using two stage sequential
açısından eşit derecede doğ
sel ve iş birlikli bir deneyim sağlar. Bu ise 21.yy’da öğrenci- bağlantısını sağlar. Beyin için çoklu algısal kayıt kanalları unutmayı en aza indirdiğini gözlemlediler. Beyin, öğrenme g/10.1177/002221948101400613 Research, 6, 141. fermentation. international journal of hydrogen energy, 41(41), 18431-40.
Beyin temelli öğrenme ve eğitimsel nörobilim nedir? sürecinde bir konunun zamansal açıdan en iyi ilk bölümünü Bilgi ve teknoloji çağında eğitim, beynin içsel ve dışsal müzden çok daha farklı olabileceğini göstermiştir. Görelilik bulunan gözlemc
lerin kazanmaları gereken, 4C becerileri olarak adlandırı- kullanılarak algısal zenginlik oluşturulabilir (Duman, 2010). işleyişini ilkelerini, nasıl öğrendiğini, hatırladığını ve Duman, B. (2006). The effect of brain-based instruction to improve on Bhatia, S. K., Jagtap, S. S., Bedekar, A. A., et al. (2021). Renewable biohydrogen Murguzova, N. ve Küçükgülmez Yandım A. (2020), Miscanthus giganteus'tan teorisinin oluşturduğu temel kafa karışıklıkları zamanın
Eğitimsel nörobilim, öğrenmenin nöral mekanizmaları lan; eleştirel, yaratıcı, iş birlikçi ve iletişimsel düşünme Öğretmenler, derslerde müzik kullanmaktan bazı duyuru ve son bölümünü hatırlar. Buna öncelik-sonralık etkisi zihinsel süreçlerini anlamakla başlamalıdır. students’ academic achievement in social studies instruction. Paper presen- production from lignocellulosic biomass using fermentation and integration of Dark Fermentasyon ile Biyohidrojen Üretim
hakkındaki araştırma bulgularını eğitim uygulamalarına ve becerileridir. panosu gösterimlerine kadar pek çok zenginleştirme uygu- denir. Bu nedenle eğitim seansları ideal olarak 20 dakika- ted at the 9th International Conference on Engineering Education, San systems with other energy generation technologies. Science of the Total Environ- Enzimatik Ön İşlemlerin Etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova temel nedeni ise zaman kavramının zikteki
politikasına dönüştürmeyi ve eğitimin beyin üzerindeki laması kullanarak tüm öğrenciler için öğrenmeyi artırabilir. dan fazla olmamalı ve seansları ayıran planlı "beyin molala- Eğitimsel nörobilim ve nörobiyoloji açısından bakıldığında Juan, Puerto Rico. ment, 765, 144429. Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Biyoteknoloji ABD. biyolojik algımızla yer yer çelişmesidir. ceğidir. Birbirine nedensel
etkilerini anlamayı amaçlayan disiplinlerarası bir araştırma RAS'ı etkinleştirmek için birçok faktöre yer verilebilir. Önce- Bu durum her bir çocuğun güçlü ve zayıf yönlerini düşün- rı" olmalıdır. öğrenme beyni değiştirmeyi içerir. Beyin değişimini etkile- Duman, B. (2010). The effects of brain-based learning on the academic Bušić, A., Kundas, S., Morzak, G., et al. (2018). Recent trends in biodiesel and Nowotny, J., & Veziroglu, T. N. (2011). Impact of hydroge
alanıdır. Eğitimsel nörobilim, öğretme ve öğrenme süreciy- likle öğrencilerin yaşına, sınıfına, hazırbulunuşluğuna meyi ve anlamayı gerektirir. Farklı seviyelerde nörokimya- Zamanı etkili kullanın. Üç zaman unsuru, öğrencilerin ne yen birçok faktörden biri de strestir. Orta derecede stres achievement of students with different learning styles. Educational Sciences: biogas production. Food technology and biotechnology, 56(2), 152. ment. International Jo
Theory & Practice, 10(4), 2077-2103.
le ilgili olduğu için bağlanmayı, katılımı ve beyin gelişimi- uygun aktivitelerin kullanımı sağlanır. RAS sistemini aktive sallar farklı duygular yaratır. Öğretmenler; eğlenceli ve zaman ve ne kadar iyi öğrendiğini önemli ölçüde etkiler. öğrenme için faydalıdır, ha f ve aşırı stres ise öğrenme için Buttner, W. (2017), National Renewable Energy Laboratory (NREL), Golden, CO Ogata, H. L.,(2020), Hydrogenases structure and function. Ref. Module Life da da zor
nin derinleştirilmiş bir anlayışını kucaklar. etmek için (Willis, 2010); ses yüksek ve alçak tonlarda güvenli, dolayısıyla öğrenme için beyinle daha uyumlu bir Öğretmenler, öğrenmeyi artırmak için sınıfta üç zaman zararlıdır. Yeterli uyku, beslenme ve egzersiz, güçlü öğren- Duman, B. (2015). Neden beyin temelli öğrenme [Why brain-based (United States). Retrieved from: https://www.nrel.gov/ Sci., 562-67. bulmaya çalışmasıyla başlar. Tüm uygarlığımız herkes i
kullanılmalı; öğretmenin kişisel görünümü temiz, bakımlı sınıf ve okul ortamı oluşturabilir. meyi teşvik eder. Aktif öğrenme beyin temelli bir öğrenme- learning]. (4th ed.). Pegem Akademi. Carmo, M., Fritz, D. L., Mergel, J., & Stolten, D. (2013). A Comprehensive Review Singh, T., Alhazmi, A., Mohammad, A., et al. (2021). Integrated biohydrogen aynı olan mutlak bir zaman akışı kavramına ve bunun olmaktadır ve bizim bu
Beyin temelli öğrenme nedir? Bilişsel gelişim (öğrencilerin olmalı; içerik hem görünümü hem de içeriğin kendisi unsurunu (görev süresi, kavrama süresi ve uygun öğrenme dir. Aktif öğrenme, beyindeki çoklu nöral bağlantıları Fischer, K. W., Goswami, U., & Geake, J. (2010). The future of educational on PEM Water Electrolysis. International Journal of Hydrogen Energy, 38, production via lignocellulosic waste: Opportunity, challenges & future ölçülmesine dair v
yaşlandıkça, büyüdükçe ve sosyal olarak olgunlaştıkça nasıl açısından öğrencinin ilgisini çekici senaryolarla örüntülen- Beyin neden bazı bilgileri ve becerileri diğerlerinden daha süresi) etkili kullanmalıdır. uyaran ve hafızayı geliştiren süreçlerden yararlanır. En etkili neuroscience. Mind Brain Educ., 4(2), 68–80. https://doi.or- 4901-34. prospects. Bioresource Technology, 338, 125511. Saat ve takvim gibi pratik araçların geliştirilmesi çok eski gelec
farklı öğrendikleri gibi faktörler de dâhil olmak üzere) meli; anahtar noktalar renklendirilmeli; varyasyon olarak kolay hatırlar? Öğrencilere nasıl, ne zaman ve neden Sağlık ve egzersizlerle öğrenciler ziksel olarak ne kadar öğrenme, öğrenme görevi için beynin birden fazla bölgesi- g/10.1111/j.1751-228X.2010.01086.x Chen, H., Liu, J., Chang, X., et al (2017). A review on the pretreatment of Sivagurunathan, P., Kumar, G., Mudhoo, A., et al. (2017). Fermen
beynin nasıl öğrendiğiyle ilgili en son bilimsel araştırmalara işaretleme, yazı tipi boyutları uygun düzeyde olmalı; seçenekler sunmalıyız? İlgili içerik ve öğrenci seçenekleri aktif ve meşgul olurlarsa öğrenme sonuçları o kadar iyi olur. nin işe koşulmasını içerir. Bu bölgeler hafıza, çeşitli duyular, Fuller, J. K., & Glendening, J. G. (1985). The neuroeducator: Professional of lignocellulose for high-value chemicals. Fuel Processing Technology, 160, hydr
dayanan öğretim yöntemlerini, ders tasarımlarını ve okul müzik, dans, fotoğra ar, lm ve fragmanlar dersin kazanım- öğrenme için kritik öneme sahiptir. Öğretmenler, öğren- Örneğin, öğrencilerin derslerde ve gün boyunca yürüyüş istemli kontrol ve daha yüksek düzeyde bilişsel işlevsellik the future. Theory Into Practice, 24(2), 135–137. https://doi.or- 196-206. ment methods, inhibitor effects and detoxi cation experiences. Renewable Bu ölçüm aletlerinin hepsini
programlarını ifade eder. Duygusal ve bilişsel olarak insan larına yönelik kullanılmalı; çoğunlukla deneyimsel ve yansı- meyi öğrenciler için daha anlamlı hale getirmek için molaları vermelerine izin vermek öğrencileri canlandırır, gibi görevlerle ilişkilidir. g/10.1080/00405848509543161 Ferdeș, M., Dincă, M. N., Moiceanu, G., et al. (2020). Microorganisms and and Sustainable Energy Reviews, 77, 28-42. aynıdır ve kendini düzenli olarak tekrar eden herhan
yeni bilgiler öğrenirken beynin kendini değiştirme, tıcı öğrenme etkinliklerine yer verilmeli, akran geri bildiri- örüntülemelere dayalı duygu durumlarını ve motivasyon dikkat sürelerini artırır ve onları bilgileri akılda tutmaya Gallagher, K. (2005). Brain research and early childhood development: A enzymes used in the biological pretreatment of the substrate to enhance biogas Tian, H., Li, J., Yan, M., et al. (2019). Organic waste to biohydrogen: a crit
production: a review. Sustainability, 12(17), 7205.
yeniden haritalama ve yeniden düzenleme becerisini mi, aktif etkileşim, tartışma, çoklu duyusal öğrenme gibi tekniklerini harekete geçirebilir ve yeni bilgileri önceki daha iyi hazırlar. Beyin zihin üreten bir sosyal organdır. Düşünceler tohum primer for developmentally appropriate practice. Young Children, 60(4), review from technological development and environmental impact analysis süreye bir isim verilir, diğer olaylar için geçen süre de bu Görelilik
12–20.
perspective. Applied Energy, 256, 113961.
gösterir. Bilgi etkili yollarla sunulduğunda beyin daha iyi yaklaşım, strateji ve etkinlikler kullanılmalıdır. bilgilerle ilişkilendirebilir. Ayrıca öğrencilere seçenekler gibidir. Onları dikkatinizle besler ve büyümelerine izin Ferraren-De Cagalitan, D. D. T., & Abundo, M. L. S. (2021). A review of cinsten ifade edilir. İlk olarak kullanılan sistemler doğal nın akış
biohydrogen production technology for application towards hydrogen fuel cells.
çalışabilir, dayanıklılığı artar ve genel çalışma zekâsı gelişir. sunarak motivasyonu ve hafızayı artırabilir ve yetenek Pozitif duygular başarılı bir öğrenmede katalizör görevini verirseniz büyümeye, güçlenmeye ve yaşamınızda tezahür Goswami, U. (2006). Neuroscience and education: from research to practice. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 151, 111413. Valente, A., Iribarren, D., & Dufour, J. (2017). Harmonised life-cycle global olarak çoğunlukla g
Nat. Rev. 7(5), 406–413. https://doi.org/10.1038/nrn1907
warming impact of renewable hydrogen. Journal of Cleaner Production,
Araştırmalar, beynin öğrenirken ziksel olarak değiştiğini Neden beyin temelli öğrenme ya da eğitimsel nörobilim düzeyleri ile öğrenme stillerini uyumlu hale getirebilirler. üstlenirler (Duman, 2006; Duman, 2015). Olumlu duygular etmeye dair doğal bir eğilimleri vardır. Onları güçlü kılan Foorginezhad, S., Mohseni-Dargah, M., Falahati, Z., et al. (2021). Sensing 149, 762-72. olduğundan gün, ay ve yıl temel ölçü birimleri olmuştur. hızlarda hareket ed
göstermiştir. Böylece yeni beceriler ne kadar çok uygula- gereklidir? içindeki öğrenciler ne kadar mutlu olursa öğrenmeye ve sizin dikkatiniz, ilginiz ve coşkunuzdur. Bir eğitimci, öğret- Howard-Jones, P. A., Varma, S., Ansari, D., Butterworth, B., De Smedt, B., advancement towards safety assessment of hydrogen fuel cell vehicles. Journal Wang, J., & Yin, Y. (2018). Fermentative hydrogen production using pretrea- Dünya, Ay ve Güneş’in hareketleri gözlemlene
Goswami, U., et al. (2016). The principles and practices of educational
nırsa öğrenme de o kadar kolay olur. Beyin temelli öğren- Öğretmenler ders sırasında sadece edindikleri teorik Değerlendirme ve geribildirim, beyin temelli bir program etkili düşünmeye de o kadar istekli olurlar. Öğretmenden men, akademisyen ya da bir ebeveyn olarak çocuklarınıza neuroscience: comment on bowers. Psychol. Rev. 123(5), 620–627. https://- of Power Sources, 489, 229450. ted microalgal biomass as feedstock. Microbial Cell Factories, 17(1), 1-16.
me, öğretmenlerin bugün kullandığı yenilikçi yaklaşımlar- bilgiyi ifade etmekle kalmaz, aynı zamanda bir yandan yaklaşımında anında dönütler sağlanarak sinaptik bağlantı- gelen onaylar, öğrencinin benlik saygısını artırmanın bir ve öğrencilerinize karşı tutum ve düşünceleriniz onların doi.org/10.1037/rev0000036 Hroncová, E., Ladomerský, J., Valíček, J., & Dzurenda, L. (2016). Combustion of Wang, J., & Yin, Y. (2019). Progress in microbiology for fermentative
dan yalnızca biridir. belirli çalışma uygulamaları önererek teorik bir faaliyet ların doğru yapılanmasını sağlar. Öğretmenler, öğrenme yoludur. beyinlerindeki zihinsel yapılarını etkileyip sabit zihniyetli ya Kania, B. F., Wronska, D., and Zieba, D. 2017. Introduction to neural biomass fuel and residues: emissions production perspective. Developments in hydrogen production from organic wastes. Critical Reviews in Environmental kuvars kristalin titreşimini
kuramında kütleçekimsel bir
Beyin temelli öğrenme yaklaşımı; eğitimcilerin nasıl ve ne temelinden pratik bir temele geçiş yaparlar. Beynin öğren- sürecini geliştiren değerlendirme biçimlerini kullanabilirler. Öğrenciler hem yetişkinler hem de akranları ile iş birliği da gelişim zihniyetli bir zekâ algısına ve yapılanmasına plasticity mechanism. J. Behav. Brain Sci. 7(2),41–8. https://doi.or- Combustion Technology, 1, 1-32. Science and Technology, 49(10), 825-65. tanımı sezyum 133 a
Geribildirim hızlı, belirli, çeşitli kaynaklardan gelmeli ve
g/10.4236/jbbs.2017.72005
hizmet edecektir.
öğrettiklerini, geçmiş eğitim uygulamalarına, yerleşik me şekli karmaşıktır; öğrenme, eğitimin yalnızca bir parça- öğrenme sürecine dâhil edilmelidir. yaparak nasıl ve neden etkili bir şekilde öğrenirler? Sınıfta Roediger, H.L. (2013). Applying cognitive psychology to education: Transla- Kadier, A., Kalil, M. S., Abdeshahian, P., et al. (2016). Recent advances and Wei, H., Junhong, T., & Yongfeng, L. (2016). Utilization of food waste for rak yapılır ve bu
emerging challenges in microbial electrolysis cells (MECs) for microbial producti-
fermentative hydrogen production. Physical Sciences Reviews, 1(10).
geleneklere veya öğrenme süreciyle ilgili varsayımlara sıdır,toplumun eğitim hede eri psikoloji için bile net değil- öğrenmeyi optimize etmek için öğretmenler, insan beyni- Eğitim sürecinde yaşanılan her deneyim sürekli olarak tional educational science. Psychological Science in the Public Interest, on of hydrogen and value-added chemicals. Renewable and Sustainable Energy yerlerinde bulunan atomik saatler, modern zaman ölçüm sinden kaynaklanan bu
değil de beyin ve öğrenme bilimine dayandırmaları dir ve bilimin eğitim pratiğine başarılı bir şekilde çevrilme- Nöronları tekrar tekrar aktive edin. Çok fazla pratik yapıla- nin sosyal bir beyin olduğu gerçeğini uygulayabilir. Grup beyin yapısını şekillendirir ve davranışları değiştirir. Bütün 14(1), 1–3. Reviews, 61, 501-25. Xia, A., Zhu, X., Liao, Q. (2019). Hydrogen Production from Biological sistemlerinin temelini oluştururlar. Ancak görelilik teorisinin
Sources. In: Lipman, T., Weber, A. (eds) Fuel Cells and Hydrogen Production.
halinde öğrenmenin hızlandırılabileceği ve geliştirilebile- sinin karmaşık olduğu kanıtlanmıştır (Goswami, 2006; rak, örneğin bir arkadaşa bir kavram açıklanarak veya sınav çalışması yapılarak sınıf arkadaşlarıyla takım halinde duygu ve duyulara hitap etmeleri nedeniyle aktif katılımın Willis, J. (2010). Current Impact of Neuroscience in Teaching and Learning. Körner, A., Tam, C., Bennett, S., & Gagné, J. (2015). Technology roadmap-hyd- Encyclopedia of Sust
ceğine dair temel varsayımları kabul eder. Roediger, 2013). soruları cevaplanarak, hafızadan bilgi almaya çalışılarak çalışmak, öğrencilerin birbirlerinden öğrenmelerini sağlar. ve deneyimin beyindeki değişiklikler için bir ön koşul Mind, Brain, Education. (Ed. David Sousa). Solution Tree. rogen and fuel cells. International Energy Agency (IEA): Paris, France. Edition). Springer, New York, NY. pp 833–63. ölçümdeki hassasiyetin derecesiyle ilgili olmadığıdır.
yakınlarında zaman akışı ile ilgili popüler bilim kurgu lmle- açar (Lewis, 1976). Zaman yolculuğuna dair tüm bu teknik
rine konu olmuştur. tartışmaların ötesinde bir eleştiri de gelecekten gelen
zaman yolcularına ya da en azından bu yolculukların etkile-
Zamanla ilgili diğer bir bakış açısı, genel görelilik teorisinin rine dair bir gözlemimiz olmamasıdır. Bu tür sorulara ilginç
hâlihazırda kuantum mekaniğiyle olan bazı uyuşmazlıkların- bir çözüm ise Everett’in (2015) kuantum mekaniğine
dan doğar. Genel göreliliğin en temelinde yer alan zaman getirdiği bir yorum olan çoklu evrenler teorisini kullanarak
boyutu kuantum mekaniğinde çok daha farklı ele alınır. her bir zaman akışının ayrı bir evrende gerçekleştiğini
Bazı zikçiler kuantum genel göreliliği ve kuantum mekani- varsaymaktır. Ancak tüm bu tartışmalar ve teoriler kimi
ği birleştirerek kuantum kütleçekim teorisinde zamanın zaman bilimin tanımının sınırlarında yer almaktadır.
temel bir bileşen olmayabileceğini öne sürerler. Bu iddia,
zamanın gerçekte var olup olmadığını sorgulayan yorumla- Zamanın ziği kadar ilgi çekici bir diğer araştırma konusu
ra yol açsa da zamanın algıladığımız halinin geçerliliği ile da canlıların metabolik ve zihinsel olarak zamanı nasıl
çelişmez. Aslında zamanın gerçekten var olup olmadığına algıladıklarıdır. İlkel yaşam formlarından insanlara kadar
dair tartışmalar felsefede de önemli yer bulmuştur. Özellik- tüm canlılarda hemen hemen tüm temel yaşamsal süreçler
le McTaggart (1908) “Zamanın Gerçekdışılığı” (The Unrea- çoğunlukla günlük kimi zaman da aylık ve yıllık döngülere
lity of Time) adlı meşhur makalesinde geçmiş, şimdi ve sahiptir. Güneş ışığı gibi ziksel uyaranlardan gelen bilgiler
gelecek kavramlarının dilsel ifadelerinden yola çıkarak beynimizde bulunan özelleşmiş bir bölgede işlenerek
zamanın bir yanılsama olduğunu savunmuştur. temel ve ikincil biyolojik saatler kontrol edilir ve bu iç
biyolojik saatler temel olarak hücresel ve moleküler düzey-
Zaman hakkındaki en temel bilişsel kabullerimizden biri de deki düzenli süreçlere dayanır (Harmer vd., 2001). Düşün-
onun sadece tek yönde, hep ileriye doğru aktığıdır. Sir sel boyutta zaman algımızın beynimizde nasıl gerçekleştiği
Arthur Eddington (1927) bu sorunu ilk ele aldığında bunun ise görece daha az bilgi sahibi olduğumuz bir konudur.
evrenin temel bir özelliği olup olmadığını merak etmiştir. Olayların öncelik-sonralık sıralamasının algılanması, bunla-
Temel zik ve matematiksel eşitlikler açısından düşünüldü- rın anılarda depolanması ve çağrılırken her bir anının
ğünde zamanın belirli bir yönü olması için bir sebep yoktur. zamanla ilişkilendirilmesi beynin başta hipokampüs olmak
Ancak termodinamiğin ilkeleri ve entropi kavramları bu üzere birçok bölgesinin görev aldığı ve çeşitli nöroileticile-
yönler açısından bir fark tanımlar. Termodinamiğin ikinci rin kullanıldığı karmaşık bir süreçtir (Meck, 1996).
ilkesi, düzensizliğin bir ölçüsü olarak tanımlanabilecek
entropinin kapalı bir sistem için her zaman artacağını Evrendeki en temel kavramlar çoğunlukla zik açısından
öngörür. Bu da zamanın yönü ile ilgili gözlemsel bir ölçüt açıklanması en zor kavramlardır. Hâlihazırda evrenin sadece
sağlar. Hawking (1988) zamanın zyolojik ve psikolojik sınırlı bir bölgesine dair gözlemlerimiz olduğu, kuantum
okunun da zamanın termodinamik oku tarafından belirlen- mekaniği ve görelilik gibi teorileri geliştireli henüz sadece
diğini öne sürmüştür. Ayrıca kozmolojik açıdan evrenin bir yüzyıl geçtiği ve bilince dair tüm perspekti mizin antro-
genişlemesi ve kuantum mekaniksel açıdan dalga fonksiyo- pik olduğu düşünüldüğünde insanlığın evrenin doğasını
nun çökmesi , zamanın yönünü tanımlamak açısından birer anlama açısından geldiği nokta umut vericidir ama hala bu
ölçüt olarak kullanılabilir. Geri döndürülemez süreçler yapbozda eksik parçaların olduğu açıktır.
(irreversible processes) ve bilgi kaybı (information loss) ile
ilgili tüm bu ölçütler evrenin neden bu şekilde olduğunu
anlamamıza yardımcı olsa da tam bir açıklama sağlamaz. KAYNAKLAR
Ancak beynimizin neden zamanın sadece bir yönünü
hatırladığı ve şimdi kavramına dair kabullerimiz bu süreç- Barbour, J. (2001). The end of time: The next revolution in physics. Oxford
university press.
lerle ilişkilendirilebilir.
Eddington, A. (2019). The nature of the physical world: THE GIFFORD
Zamanla ilgili en ilgi çekici konulardan biri de şüphesiz LECTURES 1927. (Vol. 23). BoD–Books on Demand.
sayısız bilim kurgu kitabına ve lmine konu olmuş olan Einstein, A. (1905). On the electrodynamics of moving bodies. Annalen der
zaman yolculuğudur. Geçmişe gidip değişiklikler yapmanın physik, 17(10), 891-921.
bugünü nasıl etkileyeceğini düşünmek hepimizin deneyim- Einstein A. (1916). Die Grundlage der allgemeinen relativitätstheorie . Ann
lediği bir olgu olduğundan bu konunun bilimsel bir temele Phys., 354, 769–822.
oturtulabileceği üzerine tartışmaların popülerliği anlaşılabi- Everett, H. (1957). The Theory of the Universal Wavefunction, Thesis,
lir. Ancak bu tema çoğu eserde en temel mantık kurallarını Princeton University Press.
dahi altüst edecek şekilde kullanılmaktadır (Kaku, 2008). Harmer, S. L., Panda, S., & Kay, S. A. (2001). Molecular bases of circadian
Örneğin çoklukla zaman yolculuğu yapan kişinin bedeni ve rhythms. Annual review of cell and developmental biology, 17(1), 215-253.
zihni değişmeden kalmaktadır. Fizik açısından ise zaman Hawking, S. W. (1988). A Brief History of Time: From the Big Bang to Black
yolculuğu evrenin doğasına dair mevcut bilgilerimiz ışığın- Holes. Bantam Books.
da çoğunlukla olanaksız kabul edilir ancak bazı teorilerde Hossenfelder, S. (2022). Existential Physics: A Scientist’s Guide to Life’s
en azından matematiksel bir olasılık olarak ortaya çıkmak- Biggest Questions. Viking, 1-22.
tadır. Uzay zamanı bükerek evrenin dokusunda kısa yollar Kaku, M. (2008). A Scienti c Exploration into the World of Phasers, Force
oluşturan solucan deliklerinden, ışıktan hızlı hareket eden Fields, Teleportation, and Time Travel. Doubleday.
parçacıklar olan takyonlara kadar zaman yolculuğunun Lewis, D. (1976). The paradoxes of time travel. American Philosophical
olası olduğu pek çok teorik çerçeve çizilmiştir. Çoğu zaman Quarterly, 13(2), 145-152.
bilim kurgunun sınırında yer alan bu kirlerin karşılaştığı en McTaggart, J. E. (1908). The unreality of time. Mind, 17(68), 457-474.
temel güçlük, bu türden bir yolculuğun yol açabileceği Meck, W. H. (1996). Neuropharmacology of timing and time perception.
paradokslardır. Zaman akışında yaşanacak bir değişikliğin Cognitive brain research, 3(3-4), 227-242.
ileride zaman yolculuğunu ortaya çıkaran şartları ortadan Minkowski, H. (2013). Space and Time: Minkowski's papers on relativity.
kaldırması kaçınılmaz olarak döngüsel paradokslara yol Minkowski Institute Press.