Page 21 - akademi 2 e dergisi
P. 21
MAKALE
formalize olmayı ve iletmeyi zor kılan kişisel bir nitelik taşır ihtiyaç duyulan bilginin tanımlanmasını, analizini ve örgüt-
(akt. Nonaka, 1994). Açık bilgi resmi kurallar, araçlar ve sel hede eri gerçekleştirmek amacıyla bilgi varlıklarını
süreçlerde saklıdır. Örtük bilgi ise bildiğimiz fakat açıklaya- geliştirmek için yapılacak eylemleri planlama ve kontrol
madığımız bilgilerdir (De Long & Fahey, 2000). Açık bilgi etmeyi kapsar (Kim, 2000). Bilgi yönetimi, bir örgütte
işlenebilir, iletilebilir ve kolaylıkla depolanabilir. Örtük bilgi, hemen hemen tüm çalışanların katıldığı bir örgütsel aktivi-
kişiseldir ve zor formülize edilir. Öznel anlayışlar, sezgiler ve tedir. Bu nedenle bilgi yönetimi, öğrenmeyi, bilgi paylaşı-
önseziler bilginin bu kategorisi içine girer (Nonaka, Toyama mını ve bilgi teknolojilerini kullanmayı cesaretlendiren bir
& Konno, 2000). Örgütler için açık ve örtük bilginin de kurumsal kültüre gereksinim duyar (Gümüştekin, 2004). Bu
olduğu tüm bilgi kaynaklarının örgütsel süreçlerde yöneti- anlamda etkili bilgi yönetiminin belki de en önemli unsuru
lebilmesi gerekmektedir. örgütsel kültürdür (Chase, 1997; Gold vd., 2001).
Bilgi yönetimi alan yazınında her ne kadar kurum kültürü-
Bilgi Yönetimi
nün önemi vurgulansa da bundan farklı olarak birçok
Bilgi yönetimi bir disiplin olarak oldukça yeni sayılır. İlk alandaki örgüt için bilgi yönetimi çalışmalarının genellikle
olarak 1986 yılında Dr. Karl Wiig tarafından işletme alanına bilgi teknolojileri eksenli geliştiği görülmektedir (Bahar,
kazandırılmış, 1990’ların başında sözü geçmeye başlamış 2011). Fakat bilgisayarlar ve yazılımlar gibi teknolojik unsur-
ve ilk yapı taşları konulmuştur. Günümüzde ise önemi lar bilgi yönetim sürecinde, insan unsuruna göre ikinci
yoğun bir biçimde artmakta olan bir konu olarak dikkatleri sıradadır (Gupta vd., 2000). Birçok örgüt, ağırlıklı olarak
çekmektedir. Bilgi yönetimi kişisel deneyimler ve bilinme- teknoloji ve büyük olasılıkla bunun eğitimine yatırım
yen uzmanlıklar da dâhil olmak üzere bir örgütün bilgi yapmış, fakat bilginin oluşturulması ve paylaşımı konusuna
varlıklarının tümünün tanımlanması, kullanılması ve payla- gerekli önemi vermemişlerdir (Fullan, 2002). Bilgi üretebil-
şılmasını inceleyen bir disiplindir. Bilgi yönetimi, mevcut ve mek bir eğitim gerektirir. Bunun için sadece bilgi teknolojisi
edeceğini bilememek, başkalarının sağladığı olanakları ranslarını vb. değil; bir güvenli ortamı, güvenliğinizi göze-
etmeyi öğrenmek, birbirimizi kollamak, nedeni/ başkalığı zorunluluk olmadığı halde yaptıklarınızı unutmayalım. çocuğuna sağlayamamış olma durumu birçok aileyi hem ten ortamı kastediyorum.
dışlama nedeni yapmamak. Bir diğerinin ne durumda Gençlerden yüksek lisans yapanlara sorunca hayatı biraz korkutuyor, hem de üzüyor. Özellikle akademik başarı kaygısının, veliler ve dolayı-
olduğunu, okula iki gündür gelmeyen arkadaşımızın neden ötelemek, henüz hazır hissetmediği durumlara girmeyi Diyelim ki, işte LGS, AYT vs. sınavlardan bahsettiniz. Birçok sıyla çocuklar üzerinde giderek artan bir baskı hâline bir kere başka şeylere yer olmuyor. Peki, nasıl oluyor o Umut, umutla iyimse
gelmediğini merak etmek gibi basit şeyleri söylüyorum. Ya geciktirmek için diye cevaplıyorlar. aile diyor ki ben çocuğumu en iyi hocaya gönderebilmek geldiğini görüyoruz. Bu durum çocukların kendini zaman bu? Evde zeytinyağlı pırasa piştiyse dışarıdan pizza çekeyim. İyimserl
da diyelim ki bir mezuniyet partisi yapacaksak herkesin Psikolojik verilerle açıklanabilir gibi gözüken konuların isterdim ama yapamıyorum ve bunun verdiği pişmanlık, gerçekleştirmelerinde sadece akademik başarının söylenmez. Ama evlerimizde artık öyle. Çocuklar “Ben düşünmek. Umut ise beni
gücünün yetebileceği, kendini dışarıda hissetmeyeceği bir altında daha ziyade ekonomik, politik ve sosyal bazı eziklik, mahcupluk, görevini yerine getirememişlik duygu- geçerli görüldüğü tek boyutlu bir ihtiyaç hâline geliyor. pırasa istemiyorum, pizza yok mu?” diyor ve hatta kendisi olabileceğine olan
yerde ya da bir biçimde yapmayı düşünme de takım olma- gerçekler de var. Kafamdaki cevap şu: Ergenlik uzadı çünkü sunu yaşıyor. Bu gibi duygular, bazen anne babanın sağlıklı Çocukları bu kıskaçtan kurtarmanın yolu nedir sizce? çağırıyor pizzacıyı. Pizzaya da hiçbir düşmanlığım yok, her Birisi ben otura
nın parçası, bir diğeri için vazgeçebilmek. Aynı toplumsal hayat daha çapraşıklaştı. Eğer ergenlik ve gençlik hayata düşünmesini, çocuğuna gelişmesi için gereken özgürlüğü akşam da yiyebilirim. Ancak teknoloji kullanımından ziyade bir şey yok, hiçb
empatinin bir parçası olduğunu düşünüyorum. Hiç kimse- hazırlık için bir dönem ise hayat daha çok hazırlanmak ya da bağımsızlığı vermesini engelliyor. Çünkü kaygı içinde Akademik başarı (hele bunu arzu etmek) ayıp ya da kötü bir bir yaşam düzeni meselesi haline geliyor. Yaşam düzeni de niz. Güvenmiyorsan
nin dışlanmadığı, başkalaştırılmadığı ortamların gerekliliği. gereken bir nitelik kazandığında bu süreyi uzatmak mantık- olduğumuz zaman durumu daha çok kontrol etmeye şey olmadığı gibi akademik başarısızlık da öyle değil. sadece zevkli şeylerin, sadece anında tatmin sağlayan ye çalışırsınız. Çünkü
Ana sınıfında, okul öncesinden başlayan bir anlayışla sız gelmiyor. Hatta ne kadar hazırlanırsak hazırlanalım hâlâ çalışıyoruz. Anne babaların böyle bir ikilemi, böyle bir Burada, ilkokul yaşlarında başlayan, çocukların öğrenme ile şeylerin yapıldığı, zor şeylerden uzak durulduğu düzen ni düşünürsünüz. Mutl
çocukların bir arada barışçıl bir şekilde olmaları ve diğerini tam olarak hazır hissedemediğimiz bir duruma dönüştüğü durumu var. olan ilişkisindeki negati iklerin önüne geçen ‘öğrenme olursa ne olacak? Bunun için birçok gerekçe var; insanlar Çünkü birileri m
olduğu gibi kabul etmeyi öğrenmeleri, kendisinden farklı için birçok becerisi tam olan, yetişmiş, çalışmaya hazır pek ilişkisi poziti iği’ ortaya çıktığı ölçüde, akademik başarı çok yorgun, çok bıkkın, yaşam çok zor gibi. Çocuk oturup önünüze geçiriyordu
olandan rahatsız olmamayı, daha önemlisi onu kendi çok birey hayata girme konusunda tereddüt ediyor. Küçük çocuklardan sosyal ve ekonomik duruma bir örnek olmasa bile öğrenmenin gerçekleşebileceğini düşünüyo- iki saat ders çalışmıyor, youtube ‘da öğretici videoları güven hissini
kafasındakine uydurma ‘re eksini’ ötelemeyi öğrenmesi vereceğim, ailelerin rahatlatılmasının, özellikle maddi rum. Öğrenme zevki nasıl gelişir? Yetersizlik hissetmediği- izlemiyor. Pandemi dönemi bu ekrana fazla düşkünlükten
okul hayatının önemli bir kısmıdır. Evde başladığında daha Sayın hocam verdiğiniz bilgiler için teşekkür ediyoruz. olarak rahatlatılmasının çocuğun gelişimi üzerine kritik bir miz ölçüde. Çünkü küçük yaşlarda hissedilen yetersizlikle- sorumlu tutuluyor, ‘biz de ekrana bakmaya alıştık” Kendine güvenebilme
kolay gelişen, ama ev ile çeliştiğinde okulun etkilerinin Konuşmanız sırasında lise seviyesindeki öğrencilerin etkisi olabilir. Bilhassa yoksulluk sınırında olan toplumun rin birikimi ile özellikle ergenlikle birlikte başlayan öfke, durumu, kusura bakmasınlar, bana pek inandırıcı gelmiyor. bir zarar yok. Ama
daha net hissedilebileceği bir süreç. bile bazılarının velileri tarafından okula gönderildiğin- önemli bir kesiminde zaten sorunların çoğunu yaşayan geride kalıyor olma, hayatta bir yer bulamayacağı düşün- Bu tip dijital kaynaklı uyarım almanın beyinde genellikle bir özellik. Benim
den bahsettiniz. O örnekten yola çıkarak okul, ders veya çocuklar hem ruhsal hem davranışsal hem akademik başarı cesi ile beraber birçok çocuğun, ergenin davranışını yoksa durumum yaman deme
Evet hocam, dediğiniz gibi sınıf ortamında aslında o sınav yükümlülükleri açısından ebeveynlerin rol çatışma- vb. ile ilgili, daha çok dezavantajlı düzeyde kalıyorlar. En belirlemeye başlıyor. Diyebiliriz ki ‘herkes aynı başarıda ha f bir yatıştırıcı, uyku verici bir etkisi var. Uyuyormuş gibi başkasına g
dayanışma, ortak hedefe birlikte hareket edebilme, sına düştükleri söylenebilir mi? Mesela, öğretmen anne sıkıntılı kesime önceliği vermeliyiz. Benim aklıma ister olacak’ diye bir şey yok. Herkes aynı ders başarısını ürete- oluyor beyin. Bir şey yapıyorsunuz, ama sizi yormayan bir dilimi. ‘Ben başka
empati kurabilme ve birbirlerine saygı duyma becerileri- babaların bile LGS ve TYT’ye girecek çocuklarından istemez ilkokuldaki sınıfımın arka sıralarında oturan, okuma bilecek kapasitede olmayabilir, bunu tartışmıyorum. Ama şey yapıyorsunuz. Zahmetten kaçınma eğilimimizi bir tür ler. Benim iyiliğimi
nin geliştirilmesi oldukça önemli. Toplum hayatına da daha fazla çaba içerisine girdikleri; öyle olunca da yazmayı bile sökemeden okulu bırakmak zorunda kalan tam da bu farklılık ve değişkenlik nedeniyle öğretimin istismar eden bir araç haline dönüyor o zaman bu teknolo- zorluklar, güvenin
hazırlamak aslında bir anlamda. Siz de psikolojinin kendilerine vakit ayıramadıkları yani çocukları dışındaki çocuklar geliyor. bireyselleştirilmesi, farklılaştırılması gibi kavramların hayata jik araçlar. Devamlı yorulmamız gerekmiyor ama devamlı mene güvenemiyor öğre
toplumsal bağlamdan ayrı düşünülmeden ele alınması kişisel hayatlarını yeterince değerlendiremedikleri Amerika Birleşik Devletleri'nde yapılmış bir çalışmanın ilk geçirilmesi ön plana çıkıyor. Başarısız olunabileceğini kabul çoklu gelişme imkânlarının artmasıyla mümkün olacaktır. olduğu düşünüldüğünde ebeveynlere çocukların gelişim sırtüstü de yatamayız. Kimsenin sırtüstü yatmasına itirazı- doktora güvenmiyo
gerektiği görüşündesiniz. Söylediklerinize paralel bilinmektedir. Dolayısıyla bu zorlu süreçleri verimli basamağında yoksulluk sınırında yaşayan çocukların beyin etmek gerekir. ‘Her şeyi’ başarmak zorunda değiliz. Bir Bazen bunu beş derslikli küçük bir okulda bir öğretmenin sürecinde teknoloji kullanımını dengede tutmalarına mız yok. Yan gelip yatmak güzel bir şeydir ama yorucu bir muyum? Eğitimin b
olarak ergenlik dönemi özelliklerinin kültürel kaynaklı yönetmek isteyen eğitimci ebeveynler olarak bize neler gelişimi üzerinde gelir düzeyinin düşüklüğünün negatif diğer konu, başarma alanlarının sınırsız ve açık olduğunu, başarabildiğini görebiliyoruz. Bu bir bakış açısı meselesi. yönelik önerileriniz neler olabilir? günden sonra yan gelip yatmak daha güzeldir. Bir denge başkalarına güven duy
bir algı olduğuna yönelik görüşler de dile getiriliyor. Bu tavsiye edersiniz? etkileri ortaya konuyor. Özellikle yoksullarda, çocuğun bir alanda olmasa da başka bir alanda başarılı olunabilece- Beraber şarkı, türkü söylemek, dans etmek, oyun oynamak; Velilerin çocuklarıyla gurur duyması hoş bir şey ama gurur lazım. inancın yerleşmesi.
kültürel farklılıklara dayalı olarak ergenlik döneminin beyninin yüz ölçümü daha düşük kalıyor: Ne kadar düşük ğini bilmek, başarısızlığa, kayba tahammülü de arttırır. sınıfın dekorasyonunu çocuklarla beraber yapmak gibi vesilesinin teknoloji kullanımı olması çocuklara çok gurur Anne babalar üzerinden gitmişken şimdiye kadar olan
uzadığı da dile getirilenler arasında. Sizce ergenlik Bir kere anne- babalık rolü; eğitimci, doktor, mühendis, kazanç, o kadar zayıf beyin gelişimi. Bunu ortaya koyan Sadece sanat ya da spor gibi performans alanlarını düşün- faaliyetler buna bir örnek. vermiyor, hoşlarına gitse de. Televizyon, radyo, tuşuna konuşmamızı bir çerçeve içinde toparladığımızda Bir hemencilik var, gü
döneminin uzadığına ilişkin algı yaşadığımız çağın kültü- şoför, polis, profesör vb. her türlü rolümüzden daha araştırma ekibi 2015’te bunu yayınladıktan bir süre sonra meyelim. Öğrencinin kendini ortaya koyabildiği alanların Diğer yandan, başarı ve okuldaki gündelik hayatın geliştiri- bastığınızda çalışan her alet, bir teknoloji ürünü. Bunları aslında okul yaşantısı öncesinde ebeveynlerin çok büyük gerekmiyor birçok şe
rel yapısından kaynaklı olabilir mi? Bu konuda neler kuvvetli bir rol. Kuvveti nereden geliyor? Bizde yarattığı takip çalışmasını yaptılar. Şöyle dediler, peki biz acaba bu çoğalması, okulda birçok durumda başarısızlığa tahammül ci etkisi üzerinde düşünürken öğretmenlerin üzerindeki kullanmak çok yüksek bir beceri gerektirmiyor. Baktığımız- rolleri var Özellikle erken çocukluk döneminde belirli yebiliyorsunuz.
paylaşmak istersiniz? duygu çok daha güçlü, biyolojik yanı, tetiklediği değişik etme ‘fırsat’larının ortaya çıkmasını getirir. Örneğin, yüklerin daha iyi tanımlanmasına da ihtiyaç var. Özellikle da tablet teknolojisi vb. şeyler mümkün olduğunca çok yemeden beş dakika sonra te
hormonal aktiviteler ve beraberinde gelen güçlü duygular yoksul ya da dezavantajlı gruplarda tek başına çocuk büyü- okuldaki ‘kabadayı çocuklar’, ‘efeler’ ve ‘bitirimler’in bir hazır oluşlarla altyapıyla geliyor çocuklar okula, okul tane daha vere
Teşekkürler, yine önemli bir nokta. Ergenlik uzuyor ama bir var. Bu duygu, anne babanın beyninde, özellikle çocuğun ten kadınlar, siyahlar, Latinler, Amerika'daki hani en düşük öğretmeye çalıştığımız bilgilerin çokluğundan ötürü. Çok insanın kolayca kullanabileceği sadelikte ve basitlikte öncesi eğitim kurumu ya da anasınıfından başlayarak. lara. Bekleyenler
kısım insan da diyor ki ergenlik erken mi başlıyor? Hatta hayatının ilk üç yılında, bu aktiviteler çok yoğundur. Bu sosyoekonomik kesimdekilere, ayda 1000 $ para verelim, kısmı kendi emekleriyle elde ettikleri bir kazanım olmayan, şey öğretmeye çalışırken hiçbir şey kazandıramamış olmak yapıldığı için çok ilginçler. Bu ürünler Afrika’daki bir insanın Ve bu altyapı ile birlikte az önce bahsettiğimiz sosyal hayatları genelde da
çocukların ziki gelişimlerine baktığınızda hakikaten birkaç arada herkes bu duygusal değişimin sadece annede başka hiçbir şey yapmayalım; bir kontrol grubuna da 50 $ ziki kuvvet, yakışıklılık veya güzellik gibi, sonuçta dönüp gibi bir gerçek de var. O nedenle akademik başarıyı sırf da 90 yaşındaki bir insanın da Latin Amerika’da dağdaki bir motivasyon, ekip ruhu bu tarz etkinliklerde ya da okul edilmiş bir çalışma.
önceki kuşağa kıyasla hem boy pos hem ikincil cinsel karak- olduğunu düşünür ama annede de babada da var. Erkekte verelim, takip edelim. Çocukların beyin gelişimlerini dolaşıp onları tatmin etmeyecek olan özelliklerini öne öğrencilerin meselesi olarak da görmemek lazım. Aynı köylünün de herkesin kullanabileceği, hatta okuma yazma içi çalışmalarda çocukların aileden getirdiği bir kültür ya yen de aynı sevi
teristikler vs. gibi özellikler çocuklarda biraz daha erkence kadına yakın ölçüde güçlü olduğunu, daha gecikmeli ölçelim ve nasıl gittiğine bakalım. Karşılaştırıldığında aylık çıkartarak başarısızlıklarına tahammül edebiliyorlar. Ama şekilde öğretmenlerin de meselesi. Öğretmenler de ‘başa- bilmeden işletebileceği şekilde yapılmaya çalışılıyor. da bir eğitim çok etkili sınıf içi uygulamalara adapte ka'da yapılmı
ortaya çıkıyor. Bunun beslenmeyle ilgisi olduğu söyleniyor. olarak ortaya çıktığını görüyoruz. Erkeklerin çocuklarından ciddi bir gelir güvencesi verilenlerin, geçim güvenliği ortaokul ve lise çağlarındaki başarısızlıklarına tahammül ramayanlar’ olarak görülüyorlar. Ben müfredat yükünün Hayranlık uyandırıcı aletler. Ancak anne babalar adına ciddi olurken. Bu anlamda baktığımızda özellikle 0-5 yaş bekleyebiliyor. Çün
Yediklerimizde, içtiklerimizde istenmeyen şeyler mi var? uzak durması; bu re eksin tetiklenmesini ve doğurduğu sunacak kadar yardım yapılanların çocuklarının beyin gelişi- etmelerine yeten, ‘hiç kaybetmeyen hep kazanan’ gibi başarı üzerinde olumsuz bir etkisi olduğunu düşünüyorum. bir yanılgı var. Bu teknolojiyi kullanmak, ilerde teknoloji döneminde çocukların öngörülebilir yaşamlarının olması getirip getirmeyeceği
Bunların sebepleri kesin değil. Ergenliğin uzaması bir parça duyguların güçlü biçimde ortaya çıkmasını geciktiriyor, mindeki kazanımları belirgin biçimde saptandı. Nakit gösteren bu özellikler, 20'li yaşlara geldiklerinde pek prim Her yıl birçok öğretmenle konuşuyorum. Gördüğüm şey, üreten birisi olmak anlamına gelmiyor. Çünkü bırakın on yıl gerektiğinden bahsediyorsunuz ve kendi sınırlarını na dayalı. Okul payda
bebekliğin uzamasına da benziyor. İnsan bebeği, insan hatta engelliyor. Bebekle daha çok zaman geçirmiş baba- transferi denen bu yöntem toplumsal eşitsizliklerin derin yapmadığında, çok ciddi depresyonlar ya da değişik herkesin sürekli bir şeyler yetiştirme derdinde olduğu. sonrayı beş yıl sonra bile şu andaki teknolojik araçlar görmeye ihtiyaçları olduğunu vurguluyorsunuz. Peki bu iyi davranmasına dayal
yavrusu gelişiminde diğer memelilerden farklılıklar gösteri- nın hem bağ kurmayla ilişkilendirilen hormon düzeyinin olduğu yerlerde temel ihtiyaçların karşılanmasıyla ilgili bağımlılıklar ortaya çıkıyor. Bu bize şunu gösteriyor: Başarı- Herkes hep geriden gelme, yetişememe, tam yapmak demode olmuş olacak. Diğer yandan, bize anında sonuç dönemde anne babaların tutumları nasıl olmalı? Az önce okul ortamında karşıl
yor, mesela l yavrusu, bugün llerden gidiyoruz. Fil hem de davranış tarzının kendine özgü ama özünde anne- güvenceler sağlanan annelerin çok önemli bir bölümü sızlık acı verici bir şeydir, insan acıyla başa çıkmak için istediklerini yapamama duygusu içerisinde. Pandemi veren etkileşimlerin, daha tatmin edici olduğunu, daha de sınırlardan bahsettiniz. Bu sınırlar, ödüller, yaptırım- nın özünü çıktısı
doğduğundan neredeyse üç saat sonra ayağa kalkıyor, den çok da farklı olmadığını gösteren çalışmalar var. O çocuğunun ihtiyaçlarıyla ilgili rahat hissetmesiyle beraber değişik yollar bulabilir. Bu yolların bir kısmı negatif bir dönemi aslında müfredatta radikal değişiklikler yapmak kolay alışkanlık yarattığını biliyoruz. Anında sonuç aldığımız lar vb. Bu çerçeve içerisinde nasıl yönlendirebiliriz olanak veren güv
neredeyse ertesi gün annesi babasıyla birlikte yemeğe, nedenle mümkün olduğunca erken yaştan itibaren çocuk- bebekle daha iyi zaman geçirdiğini, ona daha çok vakit şekilde, başka bir gelişim alanını bozarak uyum sağlamayı için bir fırsattı (bu konuşma yapıldığında Maraş depremleri her şey bizi onu daha çok kullanmaya yöneltir. Basit bir ailelerimizi? bana kötü bir davranış olma
çevreyi araştırmaya çıkıyor. İnsan yavrusu ise kendine gelip larla zaman geçirmek erkekler için de kritiktir. Mesela ayırabildiğini, daha çok etkileşime girebildiğini ifade etmiş. getiren durumlar oluyor. On iki yaşından sonra evin henüz olmamıştı). Bu fırsat henüz kullanılamamış gibi gözü- örnek; fast food denen yiyecekler anında insülin salınımına de hissediyorum.
de şöyle bir sağa sola bakana, kafasını kaldırana kadar üç babalık izni bunu sağlayacak, sanılanın aksine babaların Mesela bu okullarda yemek çıkması konusu bir süredir gelişimdeki yeni etkisi iyice azalıyor. Bu tıkanıklıkların küyor. Eğitim uzmanı olmamakla birlikte konuların seyreltil- yol açacak kadar şekerli ya da şekere dönüşebilir madde Bir ahenk olmasından bahsediyorsunuz aslında. Bir uyum-
ay, ayağa kalkıp düz bir çizgide yürüyene kadar 1-1,5 yıl, iki rolünün çok daha şefkatli, çok daha yol gösterici olmasını talep olarak gündemdeydi, bu yönde olan bir uygulama. aşılması, okulda farklı alanlarda kendini gösterme fırsatları- mesinin ve az ama derinlemesine öğrenmenin arttırılması- içerdikleri için bizi biraz daha yemeye yönlendirir. Patates luluk üzerine. İnsanın hayatının içinde uyumluluk sadece Sayın hocam bir
kelimeyi bir araya getirene kadar 2-2,5 yıl geçiyor. Sizler sağlayan , çocuklarla yakın zaman geçirmeye imkân veren Çocuğunun aç olmadığını okulda doyurulduğunu bilmek, nın doğmasıyla mümkün olur. Eskiden korolar, halk oyunları nın olumlu bir etkisi olabileceğini düşünüyorum. Başarıyı kızartması böyle bir şeydir. Bu tür anında tatmin olabilme benzerlerden olmuyor. Acılı ekşili soslar ya da tavuktan tanısından söz et
öğretmen olarak çok daha iyi biliyorsunuz, lise talebesini, bir düzenleme. Bu bakımdan kamuda çalışanlardan başla- insanların okula karşı olan bakışını değiştirmez mi? Bu grupları gibi mahalle arasındaki okullarda bile bulunan çok zorlaştıran bir yanı olduğu gibi üstün başarıyı da kötü bir şey değil. Sakın yasaklanması gereken bir şey yapılmış tatlılar, ilgisiz bileşenlerin bir aradalığı. Tek tiplilik tanısı
anası babası yatağından kaldırıp okula getirip bırakıyor. yarak kolaylaştırılmasını önemli buluyorum. nedenle okul aslında bir toparlanma, bağları güçlendirme şimdi ise çok nadir olan toplu aktivitelerin beraberlik ve değersizleştiren bir yanı var. Öte yandan binlerce kişinin anlamına alınmasın. Her şey çok yararlı olmak da zorunda değil, tam tersi bir çeşitliliği ahenk içinde bir arada tutabi- yoruz. Çalış
Evet, şimdi o nedenle insan yavrusunun ihtiyaçları güçlü, yerini alıyor. Anne babanın yapamadıklarını, gücünün bağ geliştirme üzerine etkisi gibi koruyucu etkenler başarı- tam puan aldığı sınavlar var. Bir yanda da sınav sonuçlarına değil dünyada. İnsanlar yanlış ve zararı kendilerine doku- lecek düzenlerden bahsediyoruz. Bunu yaparken de çevresel faktörlerin de
belli durumlarda bağımlılık yani baştan beri oldukça güçlü. Anne babanın davranışlarını belirleyen ana duygu korku. yetmediklerini, kamu adına toparlayan bir yer. Sağlık ihtiya- sızlığı korkulacak bir durum olmaktan çıkartırken başarma baktığınızda çocukların bir bölümü okuduğunu anlamıyor. nan şeyler yapabilirler. Ama buradaki sorun şu: Çocukların sadece bir kişinin kendisinin istediklerinin olması ya da olduğunu ifade e
Bir ihtiyaç var: Birbirimize ihtiyaç. Bu ihtiyaçlar bir ölçüde Kaygı ve korkunun yol göstericiliği ile hareket ediyoruz cının karşılandığı, aşısının yapıldığı, karnının doyurulduğu için gereken işbirliği vb ortamlara da yol açıyor. Kazanmak Ekran bağımlılığı son yıllarda ruh sağlığı alanında sıklıkla bunun dışında hiçbir şey yapmıyor olması. “Sadece devamlı başkalarının istediklerini yapması üzerinden değil, babaların ve e
üzerimizdeki toplumsal taleplerle de bağlantılı. Bir bebek çoğumuz, çocuklarımız olduğunda. Korkumuz ne? Görevi- yer. Okulda çalışan herkes, başta öğretmenler, yöneticiler, ile başarmak da çok sık karışıyor. Kaybetmek başarsanız işlenen bir konu hâline geldi. Ekran bağımlılığının küçük patates kızartmasıyla beslenmek ne kadar uygundur?” sırayla. İnsanların bazen kendi sırasını beklemesini öğren- söz konusu çevres
zyolojik olarak hazır olmadığı için ileride yapacağı birçok mizi yapamamak, en başta. Görevimiz ; hayatta kalmasını, personel, kapıyı açıp kapayan güvenlik görevlisi hepsi bile yaşayabileceğiniz bir durum. yaşlardan itibaren yaygınlaşmasına da tanık oluyoruz. sorusu. Bunun zevkli olup olmadığını tartışmıyorum. Bazı mesi, okul öncesinde en önemli öğrenilen şeylerden bir lir misiniz? Bir de b
şeyi yapamıyor. Ama büyüdükçe hayatın gerekleri ortaya hayatın değişik zorluklarına dayanabilmesini sağlamak. çocukların hayatında o nedenle unutulmaz yer bırakıyorlar. Burada sorunuza net bir cevap veremiyorum ama tartışma- Teknolojik cihazları çocuklarını oyalamak için kullanarak çocukların bir youtube videosu izlemekten keyif almaları, tanesi. Sadece onu öğrenseler. Bu gözle bakarsanız babalara ve eğitimcile
çıktıkça yeni beceriler yapabilme yanı gelişirken yapması Bunu hemen herkes hissediyor, bunu hissetmeyen çok Bundan dolayı bu röportajdan çıkmasını istediğim şey, yı iyice tarif etmek de yetebilir. Bir tarafta akademik başarı kendilerine zaman ayırmak isteyen ebeveynlerin çocuk- hatta bazı şeyleri oradan daha iyi öğrenmeleri (mesela, ülkemizde okul öncesi eğitim tamamen başarısız diyebili- nuz?
beklenenler de artıyor. Sizin gruptaki öğretmenleri nadir insan var, bu bir. İki; en ideal koşullarda yaşayanlarda okulların bütün bu konuştuğumuz konularda (derslerle çok önemli iken, diğer tarafta ise akademik başarının hiç ların basit temel becerileri gerektiren davranışlarla bazı İngilizce kelimeleri) mümkündür. Ama gelişim bundan riz, kimse sırasını beklemek istemiyor. Bekleyememe mese- Otizm spektrum bozu
düşünün; doktora gibi eğitimleri, bir yandan öğretmenliği- da benzer düzeyde güçlü bir kaygı düzeyi var, sadece para sınırlı olmayan) çok kritik bir yere sahip olduğu. Okul bunu önemli olmadığı, derslerin bir öneminin olmadığı, önemli teknolojik cihazları kullanmasını da övünme konusu ibaret olduğu takdirde, yeterli olmuyor. Ve bu bence sınırlı lesi mesela dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunun bozukluğuna benze
nizi yaparken bunu yürütmüş olmanızı, burada beklenen- pul, iş değil. Ama yokluk ve yoksulluk arttıkça tabii ki bu sağlayan sosyal ziki ortam, bir toplum birimi, okul iklimi olanın mutluluk olduğunu savunan bir ekol var. Sanki ikisin- hâline getirdiklerini gözlemliyoruz. Bu durumun çocuk- gelişim sağlayan aracın bir özelliği de kendinden başkasına da önemli bir gözlenebilir göstergesidir. luk; yaşantıların ve çocuğa
den fazlasını yapabilecek somut yaşamsal ihtiyaç ya da korku ve kaygı da derinleşiyor. Nasıl yapacağını, nasıl deyince sosyal duygusal gelişim deyince sadece EQ konfe- den biri olması gerekirmiş gibi. Bu sorunların azaltılması, ların gelişim döneminde tedirgin edici taraflarının çok yer bırakmıyor olması. Aynı fast food gibi. Alışırsanız Beklemek nedir? Beklemek aynı zamanda bir umutla ilgili. kendi aralarındaki