Page 31 - 81 Çalıkuşu İzmir
P. 31
Okullar arası başarı farkının eğitim sisteminin
önemli bir problemi olduğuna dikkati çeken Özer,
okullar arası başarı farkının neşet ettiği en kritik
noktanın da okul öncesi eğitim olduğuna işaret
ederek çalışmaları bu alanda yoğunlaştırdıklarını
kaydetti.
Kritik konulardan birinin de mesleki eğitim oldu-
ğunu belirten Özer, “28 Şubat sürecindeki katsayı
uygulaması, bu ülkeye ödetilmiş en büyük maliyet-
lerden biri. Bu uygulama, meslek liselerinin yük-
seköğretime erişimini kısıtlayarak aslında akade-
mik olarak başarılı öğrencilerin mesleki eğitimden
Türkiye 20 yılda şunu başarmıştır: Bir taraftan eği- uzaklaşmasına yol açtı. Katsayı uygulamasının
tim sistemine dâhil ettiği öğrenci sayısını artırırken bu ülkeye ödetmiş olduğu üç kritik maliyeti var:
aynı zamanda öğretmen başına düşen öğrenci Biri, akademik olarak başarılı öğrenciler mesleki
sayısını da düşürüp OECD seviyesine geçebilmiş eğitimden uzaklaştığı için mesleki eğitime gittikçe
nadir ülkelerden biridir Türkiye. İşte bu vesileyle hiçbir yere yerleşemeyen öğrencilerin yönelmesi
bu süreçlerde bize her zaman destek olan, her sonucu istenilen nitelikte insan kaynağının yetiş-
zaman en fazla bütçeyi eğitime veren Sayın Cum- memesi ve iş gücü piyasasının yıllardan beri bah-
hurbaşkanımıza, İzmir’den en içten şükranlarımı setmiş olduğu ‘Aradığım elemanı bulamıyorum.’
sunmak istiyorum.” retoriğinin bu ülkede kök salması. İkincisi, okullar
arası başarı farkı. Eğer siz bir eğitim sisteminde
Bakanlık olarak bu yeni dönemde üç konuya en başarılı öğrencileri bir lise türünde kümeleyip ba-
fazla ağırlık verdiklerini belirten Özer, “Bunlardan şarısız öğrencileri de homojen olarak bir lise tü-
biri okul öncesi eğitim. Eğitimin tüm kademelerin- ründe kümelerseniz o zaman okullar arası başarı
de önemli mesafe almışken okul öncesi eğitimde farkını çok daha kronik hâle getirmiş olursunuz.
istediğimiz noktada değiliz. 6 Ağustos 2021 tari- Üçüncüsü, öngörülmeyen bir problem: Akademik
hi itibarıyla üç yaştaki okullaşma oranları yüzde olarak böylece başarısız öğrenciler bir lise türün-
14; dört yaştaki okullaşma oranları yüzde 35; beş de kümelenince devamsızlık, disiplin olayları gibi,
yaştaki okullaşma oranları da yüzde 78 seviyesin- madde bağımlılığı gibi kronik problemler belli okul
deydi. Biz istedik ki 2022 yılı içinde okul öncesi türlerinde çok daha görünür olmaya başladı. Yani
eğitimde üç yaştaki yüzde 14’ü yüzde 50’ye, dört çok basit bir eğitim politikasının hiç öngörülmeyen
yaştaki yüzde 35’i yüzde 70’e ve beş yaştaki yüz- ciddi travmaların yaşanmasına yol açtığını son on
de 78 olan okullaşma oranlarını da yüzde 100’e yılda görmüş olduk.” ifadelerini kullandı.
eriştirelim. Bu amaçla Sayın Cumhurbaşkanımızın
açıkladığı gibi 3 bin yeni anaokulunu yapmak için 1999 yılında yürürlüğe giren bu uygulamanın an-
yola çıktık ve 40 bin yeni ana sınıfını yapmak için cak 2012 yılında kaldırılabildiğini anımsatan Özer,
10 ay gibi kısa sürede 758 bağımsız anaokulu ve gelinen noktada meslek liselerinin artık akademik
9 bin yeni ana sınıfını hizmete aldık. 10 ay gibi olarak başarılı öğrencilerce tercih edildiğini; üretim
kısa sürede yüzde 78 olan beş yaştaki okullaşma yapan, ARGE çalışmaları yapan, yurt dışına ihra-
oranını yüzde 93’e çıkardık.” değerlendirmesinde cat yapan lise türlerine dönüştüğünü söyledi.
bulundu.
31