Page 31 - 81 Çalıkuşu İzmir
P. 31

Okullar  arası  başarı  farkının  eğitim  sisteminin
                                                                  önemli bir problemi olduğuna dikkati çeken Özer,
                                                                  okullar arası başarı farkının neşet ettiği en kritik
                                                                  noktanın  da  okul  öncesi  eğitim  olduğuna  işaret
                                                                  ederek çalışmaları bu alanda yoğunlaştırdıklarını
                                                                  kaydetti.

                                                                  Kritik  konulardan  birinin  de  mesleki  eğitim  oldu-
                                                                  ğunu belirten Özer, “28 Şubat sürecindeki katsayı
                                                                  uygulaması, bu ülkeye ödetilmiş en büyük maliyet-
                                                                  lerden biri. Bu uygulama, meslek liselerinin yük-
                                                                  seköğretime erişimini kısıtlayarak aslında akade-
                                                                  mik olarak başarılı öğrencilerin mesleki eğitimden
            Türkiye 20 yılda şunu başarmıştır: Bir taraftan eği-  uzaklaşmasına  yol  açtı.  Katsayı  uygulamasının
            tim sistemine dâhil ettiği öğrenci sayısını artırırken   bu  ülkeye  ödetmiş  olduğu  üç  kritik  maliyeti  var:
            aynı  zamanda  öğretmen  başına  düşen  öğrenci       Biri,  akademik  olarak  başarılı  öğrenciler  mesleki
            sayısını da düşürüp OECD seviyesine geçebilmiş        eğitimden uzaklaştığı için mesleki eğitime gittikçe
            nadir  ülkelerden  biridir Türkiye.  İşte  bu  vesileyle   hiçbir  yere  yerleşemeyen  öğrencilerin  yönelmesi
            bu  süreçlerde  bize  her  zaman  destek  olan,  her   sonucu istenilen nitelikte insan kaynağının yetiş-
            zaman en fazla bütçeyi eğitime veren Sayın Cum-       memesi ve iş gücü piyasasının yıllardan beri bah-
            hurbaşkanımıza,  İzmir’den  en  içten  şükranlarımı   setmiş  olduğu  ‘Aradığım  elemanı  bulamıyorum.’
            sunmak istiyorum.”                                    retoriğinin bu ülkede kök salması. İkincisi, okullar
                                                                  arası başarı farkı. Eğer siz bir eğitim sisteminde
            Bakanlık olarak bu yeni dönemde üç konuya en          başarılı öğrencileri bir lise türünde kümeleyip ba-
            fazla ağırlık verdiklerini belirten Özer, “Bunlardan   şarısız öğrencileri de homojen olarak bir lise tü-
            biri okul öncesi eğitim. Eğitimin tüm kademelerin-    ründe kümelerseniz o zaman okullar arası başarı
            de önemli mesafe almışken okul öncesi eğitimde        farkını  çok  daha  kronik  hâle  getirmiş  olursunuz.
            istediğimiz noktada değiliz. 6 Ağustos 2021 tari-     Üçüncüsü, öngörülmeyen bir problem: Akademik
            hi  itibarıyla  üç  yaştaki  okullaşma  oranları  yüzde   olarak böylece başarısız öğrenciler bir lise türün-
            14; dört yaştaki okullaşma oranları yüzde 35; beş     de kümelenince devamsızlık, disiplin olayları gibi,
            yaştaki okullaşma oranları da yüzde 78 seviyesin-     madde bağımlılığı gibi kronik problemler belli okul
            deydi.  Biz  istedik  ki  2022  yılı  içinde  okul  öncesi   türlerinde çok daha görünür olmaya başladı. Yani
            eğitimde üç yaştaki yüzde 14’ü yüzde 50’ye, dört      çok basit bir eğitim politikasının hiç öngörülmeyen
            yaştaki yüzde 35’i yüzde 70’e ve beş yaştaki yüz-     ciddi travmaların yaşanmasına yol açtığını son on
            de 78 olan okullaşma oranlarını da yüzde 100’e        yılda görmüş olduk.” ifadelerini kullandı.
            eriştirelim. Bu amaçla Sayın Cumhurbaşkanımızın
            açıkladığı gibi 3 bin yeni anaokulunu yapmak için     1999 yılında yürürlüğe giren bu uygulamanın an-
            yola çıktık ve 40 bin yeni ana sınıfını yapmak için   cak 2012 yılında kaldırılabildiğini anımsatan Özer,
            10 ay gibi kısa sürede 758 bağımsız anaokulu ve       gelinen noktada meslek liselerinin artık akademik
            9  bin  yeni  ana  sınıfını  hizmete  aldık.  10  ay  gibi   olarak başarılı öğrencilerce tercih edildiğini; üretim
            kısa sürede yüzde 78 olan beş yaştaki okullaşma       yapan, ARGE çalışmaları yapan, yurt dışına ihra-
            oranını yüzde 93’e çıkardık.” değerlendirmesinde      cat yapan lise türlerine dönüştüğünü söyledi.
            bulundu.

                                                                                                                   31
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36