Page 30 - 81 Çalıkuşu İzmir
P. 30
Son yirmi yıl, eğitimde devasa dönüşümlerin Ortaöğretimdeki okullaşma, yüzde 44’ten yüzde
yaşandığı bir döneme tekabül ediyor 90’lara ulaştı. Yükseköğretimdeki okullaşma oran-
ları yüzde 14’lerden yüzde 48,5’lere ulaştı. Eğiti-
Son yirmi yılda eğitimde devasa dönüşümlerin min tüm kademelerinde okullaşma oranları OECD
yaşandığı bir döneme tekabül edildiğini kayde- ülkelerinin okullaşma oranlarına ulaştı.” dedi.
den Özer, “Bunu her konuşmamda özellikle dile
getiriyorum. Gerçekten son yirmi yılda eğitimdeki Bu sürecin iki kazananı olduğunu ifade eden Özer,
dönüşüm yeterince algılanmıyor. Okul öncesinden bunlardan birinin sosyoekonomik yönden deza-
ortaöğretime, ortaöğretimden yükseköğretime eği- vantajı olan kesim; ikincisinin ise kız çocukları ol-
timin tüm kademelerinde okullaşma oranlarını ar- duğunu kaydetti. Özer, konuşmasına şöyle devam
tırmak için son 20 yılda devasa yatırımlar yapıldı. etti: “Son yirmi yıl, bu ülkenin vatandaşlarının ço-
2000’li yıllarda Türkiye’deki eğitim sisteminde yak- cuklarının eğitimde en fazla tanıştığı bir döneme
laşık 300 bin derslik vardı, bugün 855 bin derslik tanıklık ediyor. PİSA ve TIMSS gibi uluslararası
olan bir eğitim sistemine sahibiz. Yani yaklaşık 1 öğrenci başarı araştırmalarına bakın. Türkiye, her
milyon dersliği olan bir eğitim sisteminden bahse- girdiği döngüde başarısını yükselterek yoluna de-
diyoruz. Bu yatırımlar gerçekten okul öncesinde vam ediyor. Buradaki kritik parametre, öğretmen
yükseköğretime, tüm eğitim kademelerinde okul- başına düşen öğrenci, derslik başına düşen öğ-
laşma oranlarında ciddi bir sıçramaya vesile oldu. renci ve öğretmenin niteliğidir. 2000’li yıllarda eği-
2000’li yıllarda beş yaştaki okullaşma oranları okul tim sistemimizde 500 bine yakın öğretmen varken
öncesinde yüzde 11 idi, bugün yüzde 93 oldu. Yani bugün 1,2 milyon öğretmenin olduğu bir eğitim
2000’li yıllarda beş yaşındaki 100 çocuğumuzun sistemine sahibiz. Yani 750 bin öğretmen son 20
sadece 11’i okul öncesi eğitime erişirken bugün yılda eğitim sistemine dâhil olmuş.
93’ü okul öncesi eğitimi yaşıyor.
30