Page 30 - 81 Çalıkuşu İzmir
P. 30

Son  yirmi  yıl,  eğitimde  devasa  dönüşümlerin      Ortaöğretimdeki  okullaşma,  yüzde  44’ten  yüzde
            yaşandığı bir döneme tekabül ediyor                   90’lara ulaştı. Yükseköğretimdeki okullaşma oran-
                                                                  ları yüzde 14’lerden yüzde 48,5’lere ulaştı. Eğiti-
            Son  yirmi  yılda  eğitimde  devasa  dönüşümlerin     min tüm kademelerinde okullaşma oranları OECD
            yaşandığı  bir  döneme  tekabül  edildiğini  kayde-   ülkelerinin okullaşma oranlarına ulaştı.” dedi.
            den  Özer,  “Bunu  her  konuşmamda  özellikle  dile
            getiriyorum. Gerçekten son yirmi yılda eğitimdeki     Bu sürecin iki kazananı olduğunu ifade eden Özer,
            dönüşüm yeterince algılanmıyor. Okul öncesinden       bunlardan  birinin  sosyoekonomik  yönden  deza-
            ortaöğretime, ortaöğretimden yükseköğretime eği-      vantajı olan kesim; ikincisinin ise kız çocukları ol-
            timin tüm kademelerinde okullaşma oranlarını ar-      duğunu kaydetti. Özer, konuşmasına şöyle devam
            tırmak için son 20 yılda devasa yatırımlar yapıldı.   etti: “Son yirmi yıl, bu ülkenin vatandaşlarının ço-
            2000’li yıllarda Türkiye’deki eğitim sisteminde yak-  cuklarının eğitimde en fazla tanıştığı bir döneme
            laşık 300 bin derslik vardı, bugün 855 bin derslik    tanıklık  ediyor.  PİSA  ve  TIMSS  gibi  uluslararası
            olan bir eğitim sistemine sahibiz. Yani yaklaşık 1    öğrenci başarı araştırmalarına bakın. Türkiye, her
            milyon dersliği olan bir eğitim sisteminden bahse-    girdiği döngüde başarısını yükselterek yoluna de-
            diyoruz.  Bu  yatırımlar  gerçekten  okul  öncesinde   vam ediyor. Buradaki kritik parametre, öğretmen
            yükseköğretime, tüm eğitim kademelerinde okul-        başına  düşen  öğrenci,  derslik  başına  düşen  öğ-
            laşma oranlarında ciddi bir sıçramaya vesile oldu.    renci ve öğretmenin niteliğidir. 2000’li yıllarda eği-
            2000’li yıllarda beş yaştaki okullaşma oranları okul   tim sistemimizde 500 bine yakın öğretmen varken
            öncesinde yüzde 11 idi, bugün yüzde 93 oldu. Yani     bugün  1,2  milyon  öğretmenin  olduğu  bir  eğitim
            2000’li yıllarda beş yaşındaki 100 çocuğumuzun        sistemine sahibiz. Yani 750 bin öğretmen son 20
            sadece  11’i  okul  öncesi  eğitime  erişirken  bugün   yılda eğitim sistemine dâhil olmuş.
            93’ü okul öncesi eğitimi yaşıyor.

         30
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35