Page 76 - izmir meb ozbakıs dergi deprem özel sayısı456
P. 76

Öz Bakış






























            Travmadan




            Sonra



            İy�leşmeye



            G�den Yol






            Ay egül DOĞRU / Rehber Öğretmen                           …Eller�n�z açılır ve kapanır ve açılır ve kapanır.
            Konak Rehberl k ve Ara tırma Merkez              Her zaman yumruk ya da apaçık olsaydılar, felç olurdunuz.
                                                                 En der�n varlığınız her küçük kasılma ve esnemeded�r.
                                                           Bu �k�s�n�n denges� kuş kanatları kadar güzel ve uyumludur.”
                                                                                                     Mevlana

            Travmat k ya antının ardından hayata devam eden k   ler n   duygular  “boğazımda sank  b r  ey var, yutkunamıyorum”,
            deney mler ne  bakıldığında,  ortak  kalıpların  olduğu  ve  bu   “anlatacak kel me bulamıyorum”, “kalb m sank  yer nden çıktı”,
            k   ler n bell  kaynaklardan faydalandığı görülmü tür. Travma-  “dondum kaldım, bacaklarıma sank  beton döktüler, hareket
            dan sonra  y le eb lmek  ç n, k   n n kend   ç nde olan kaynakla-  edemed m”,  ekl nde cümlelerle söze dökülür. Bu sözcükler,
            rını ke fetmes  ve bu kaynakları kullanarak tekrar ya ama   anladığımız d l n   fadeler d r.   Herhang   b r  stres n olmadığı
            döneb lmes   öneml d r. Bazı  nsanlar kaynakları ke fetmey    mutlu ve huzurlu h ssed len zamanlarda  se beden n gerg nl k,
             çgüdüsel olarak yapab l yorken bazı  nsanlar da bu konuda   kasılma, sıkı ma duyuları yer ne gev eme ve ferahlama duyula-
            yardıma  ht yaç duyar.                            rını h ssett ğ  gözlenmekted r.
            Beyn�m�z�n  farklı  çalışan  üç  bölges�  vardır.  Sürüngen  ve   Kend� duyu d�l�n�z� öğrenmek alıştırmalar gerekt�ren ve zaman
            memel�  bey�nden  oluşan  duygusal  beyn�m�z  duyu  d�l�  �le   alan b�r süreçt�r.  K�ş� neler duyumsadığını, h�ssett�ğ�n�, kend�-
            konuşurken, mantıklı düşünen beyn�m�z�n d�l� farklıdır. Çoğu   n�  hang�  kaynaklarla  rahatlatacağını  keşfett�ğ�nde  travmaya
            zaman farkında olmasak da b�r duyu dünyamız ve bu duyuları-  karşı  kend�n�  koruma  konusunda  da  güçlenm�ş  olacaktır
            mızın  b�rleş�m�nden  oluşan  duygularımız  vardır.  Hayatta   (Lev�ne & Kl�ne, 2022).
            kalmamızı ve dengem�z� korumamızı sağlayan duygusal beyn�-
            m�z�n  konuştuğu  bu  duyu  d�l�n�  öğrenmem�z,  b�z�  travmanın   Mool  Lahad ve arkada ları 1997 yılında stres ya ayan ve bu
            zorlayıcı etk�ler�nden koruyan ve �y�leşmem�ze yardımcı olan   stres  yöneteb len  nsanlarla yaptıkları görü melerden sonra
            b�r  kaynak  olacaktır.  Duyu  d�l�n�  öğrenmek,  yabancı  b�r  d�l�    çer s nde 6 kaynağın olduğu b r model gel  t rm  t r. Bu model
            öğrenmekten daha bas�t ve kolaydır. Bunun �ç�n gerekl� olan   kr z zamanlarında k   ler n kend ler n   y  h ssetmeler ne neden
            şey; sadece zaman, �stek ve b�raz d�kkatt�r.      olan b r d z  davranı ı  çermekted r. S zlere örnek te k l etmes
                                                              ve kend n z  ke fetmen z  sağlamak amacıyla kısaca BASIC-PH
            Yukarıdak  paragrafta anlatılan durumu somutla tıracak   model nden de bahsetmek  st yorum;
            olursak; duyularımız “ürperme, t treme, kalb m z n daha hızlı
            çarpması, kaslarımızda ya adığımız gerg nl k ve kasılmalar,
            sıkı ma, ferahlama, vb.”  ekl nde h ssed l r. H ssed len bu


              76
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80