Page 7 - izmir meb ozbakıs dergi deprem özel sayısı456
P. 7

Öz Bakış




















            ya adım?” sorularına cevap aramaktadır.            hemen sonra gel  meye ba layan, duyguların merkez n n
            B z ruh sağlığı çalı anları ve eğ t mc ler  olarak,  nsanların   bulunduğu bölged r. Key f ve korku veren  eyler n ayırt ed ld -
            b reysel farklılıklarını ve her b rey n özel ve b r c k olduğunu   ğ , hayatta kalab lmek  ç n tehl ken n fark ed lmes n  sağlayan
            özell kle vurgularız ancak  nsanı dü ündüğümüzde b z  ayıran   ve sosyal hayatın  ç ndek  karma a  le ba a çıkan yerd r.
            özell klerden daha fazlasının b rle t rd ğ n  görürüz. Özell kle
            travma kar ısında ver len tepk ler bunun en çarpıcı örneğ d r.
            Her  nsan ya amını tehd t altında h ssett ğ nde yoğun korku,
            kontrol kaybı, çares zl k ve yok olma duygularını ya amaktadır.
            Ya adığımız bu duyguları neden ve nasıl ya adığımızı y ne
            b l m n bey n üzer nde yaptığı ara tırmalar sayes nde öğren yo-
            ruz. Van Der Kolk (2019), travma konusunda uzun yıllar süren
            meslek  deney mler n  “Beden Kayıt Tutar” adlı k tabında gözler
            önüne sererek travmayı anlamlandırmak üzer ne oldukça
            ayrıntılı b r har ta olu turmu tur. Bu har tayı olu tururken de
            beyn m z n   levler , travma sırasında beyn m zde olan değ   k-
            l kler, travmanın beden ve z h n üzer nde yaptığı değ   kl kler
            vakalar üzer nden örneklend rerek açıklamı tır. Aynı har ta
            üzer nden g derek beyn m z n görevler ne kısaca bakab l r z.
            Beyn�m�z�n  en  öneml�  görev�  zorlu  yaşam  olaylarında
            hayatta kalmamızı sağlamaktır. Bunu;


              • Temel  ht yaçlarımız  ç n ruhsal s nyaller üretme,
              • Temel  ht yaçlarımızı kar ılayab lmek  ç n b r yol har tası
              üretme,
              • Bu  ht yaçları kar ılayab lmek  ç n gereken enerj  ve
              eylemler  gel  t rme,
              • Bu  ht yaçları g derme sırasında olası fırsatlara, engellere
               ve tehl kelere kar ı uyanık olma,              L�mb�k s�stem�n en öneml� �şlev� �se, �nsan beyn�n�n çevre-
               • Anın  ç ndek  gerekl l klere uygun hareket etme  s�ndek�  olaylara  göre  duygusal  ve  algısal  b�r  har�ta
                                                              oluşturmasıdır. Bu öyle b r har tadır k  k   den k   ye farklılık
                                                              göster r. Örneğ n güvende ve sev lerek büyüyen çocuk,  ç nde
            yoluyla gerçekle t rmekted r. Bu s stem normal  artlar altında   ne e, mutluluk g b  olumlu duyguların olduğu b r har taya
            son derece sağlıklı b r  ek lde çalı ır ve nasıl çalı tığını fark   sah p olurken; korku  le veya  stenmeyen b r  olarak büyüyen
 Ya am döngüsü ded ğ m z  ey,  nsanın doğumu  le ba layan ve   sonrasında ya ama devam etmek zorlayıcı b r ya am deney m    etmey z ancak özell kle travma durumlarında bu s stem n   çocuk, korku ve terk ed lme g b  olumsuz duygularının olduğu
 ölümüne kadar g den uzun ve maceralı b r yoldur. Yolda  lerler-  hal ne gel p k m ler n n kaybolmalarına neden olurken, k m ler      ley    bozulur ve normal   ley   n  sürdüremed ğ   ç n, ps kolo-  b r har taya sah p olur. Memel  ve sürüngen bey n çoğu zaman
 ken ya adıklarımız k m  zaman b ze her günü d ğer n n aynısı    se bu sürec  ger de bırakarak güçleneb lmekted r.  j k problemler ba  göstermeye ba lar.  b rl kte hareket etmeler nden ötürü  k s  b rl kte duygusal bey n
 g b   ya ıyormu   h ss n   verse  de  yolun  ba langıcı  ve  sonu   Günümüzde  lerleyen b l m sayes nde bu sürec n nasıl gerçek-  olarak n telend r lmekted r (Van Der Kolk, 2019). Çevrem zde
 arasında büyük değ   mler ya anır. B zden önce var olan,   le t ğ , travmanın b z  nasıl etk led ğ  ve olumsuz etk lerden   Bu s stem n   ley   n  anlamak bey n n yapısını öğrenmekten   gerçekle en tüm olaylarda, duygusal bey n hareket hal nded r.
 bebekl kten, çocukluğa, gençl ğe, yet  k nl ğe ve n hayet nde   nasıl kurtulab leceğ m z  b l yoruz. Bugüne kadark  meslek    geçmekted r.  Bey n a ağıdan yukarıya doğru katmanlardan   Tehl ke ve fırsatlar kar ısında hormonlar salgılayarak, vücudu-
 ya lılığa evr len bu döngü, b zden sonra da var olmaya devam   deney m m ve b l m n ı ığında  unu rahatlıkla söyleyeb l r m k    olu maktadır. Her katmanın kend ne özgü b r çalı ma s stem    muzda bel rl  tepk ler n (ba  dönmes , m de bulantısı, göğsü-
 edecekt r.  ve görev  bulunmaktadır. Bu katmanlar sırasıyla:  müzde sıkı ma vb.) olu masına neden olur. Böylece gündel k
 travmaya uğrayan k    ney , neden ya adığını ve gerçekten
 Sürdürüleb l r b r ya am  se kend   ht yaç ve arzularımızın yanı   yalnız olmadığını anladığında bu zorlu ya am deney m n  daha   Sürüngen bey n: Beyn n en alt katmanında bey n sapında   hayatta verd ğ m z pek çok kararı ya da terc hler m z  duygusal
 sıra b zden sonrak  nes ller n de  ht yaçlarını kar ılayab lmek  le   kolay atlatab lmekted r. İy le meye g den yol  se z hn m z n   bulunan bölgede yer alan ve en  lkel olandır. Doğduğumuz   beyn m zden gelen s nyaller doğrultusunda yaparız. Tüm bu
 mümkün olab l r.  travma önces , travma esnasında ve sonrasında nasıl çalı tığını   zaman akt f hale gelen, yemek, uyku, nefes alma, açlık, ısı,   tepk ler otomat k olarak ver l rken, mantıklı dü ünme sonradan
 ve b ze ne olduğunu öğrenmek  le ba layan b r süreçt r.    sıcaklık, ıslaklık ve acıyı h ssetmem z , dı kılama yapmamızı ve   devreye g rmekted r.
 Değ   m ya am döngüsünün en öneml  öğes d r. H ç değ  me-  vücudumuzdak  tüm s stemler n uyum  ç nde çalı masını
 yecek g b  h ssed len her  ey zamanla değ   leb l r. Bu değ   m-  Z hn m z n Nasıl Çalı tığını Anlamak…  sağlar. Herhang  b r nedenle uyku veya yeme düzen nde   Neokorteks:  Beyn n  en  üst  katmanı  olan  bu  bölüm,   nsanın
 ler, bazen zaman  ç nde yava  b r  ek lde olurken bazen de   B l m  nsanları özell kle son on yılda travma ve etk ler   le  lg l    olu an aksaklık k   de ruhsal dengen n de bozulmasına neden   entelektüel tarafıdır. Konu ma d l n  gel  t ren ve soyut dü ün-
 beklenmed k b r  ek lde meydana geleb l r.                   cey   cat ve  cra eden bölümdür. Sembol k ve soyut olan  eyler
 oldukça aydınlatıcı b lg lere ula mı lardır. Yapılan ara tırmalar,   olur.  algılamaktan ve topluma uyumdan sorumludur. Neokortekste,
 Ya amda an den ortaya çıkan ve k   n n hayatını önces  ve    nsan z hn  ve f zyoloj s n n b rb r nden bağımsız olmadığını ve    ç nde sorgulamanın olduğu mantık devreded r ancak  yoğun
 sonrası  ekl nde  k ye bölen yegâne olay travmalardır. Bu   aralarında güçlü b r bağ olduğunu kanıtlamaktadır. Bununla   Memel  beyn : Beyn n tam merkez nde bulunan bu katmanda   b r  ek lde duygusal  bey nden gelen s nyallere  kar ı çok da
 durum ya amı tehd t ett ğ   ç n herkes n ya amında yoğun   b rl kte b l m  nsanları beden  ve z hn  ayrı ayrı ele alıp  ncele-  l mb k s stem akt f olarak çalı maktadır. Bebeğ n doğumundan   dayanıklı değ ld r.
 korku, çares zl k hatta ölüm korkusuna neden olur. Travma   mek yer ne,  travma  ya ayan k   n n  “Bana ne  oldu?”  “Ne


                                                                                                             7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12