Page 41 - akademi 2 e dergisi
P. 41

MAKALE



                                                                                                                                             Nörobilim öğretmenlere nasıl yardımcı olabilir? Nörobilim,   nöronlar aktive edilebilir. Nöronlar arasındaki bağlantılar        Uygulama ve tekrarlama ve deneyim-deneme-yanılma   olduğu öne sürülmektedir. O halde bir atasözümüzü de şu
            zayıf bağlantılar, tıpkı bir bahçıvanın bir ağaca veya çalıya   Neden Nörobilimi Anlamak Durumundayız?                           öğretmenlerin beynin yeni bilgileri nasıl öğrendiğini   ne  kadar  güçlüyse  bilgiyi  hatırlama  da  o  kadar  güçlü  ve        yoluyla öğrenme, basit ezberlemeye göre daha etkilidir.   şekilde uyarlayabiliriz: “Bir duyunun ve duygunun nesi var,
            istenen şekli vermesi gibi "budanır". O halde beyindeki   Nörobilimi anlamak, öğrenmenin temelidir ve öğretimle                  anlamalarına yardımcı olabilir. Öğretmenlerin kendi sını a-  hızlı bir tepki  olacaktır (Gallagher, 2005).  Bilim insanları,    Öğrenciler, detayları ezberlemek yerine, uygulama yoluyla   beş duyunun ve duygunun bütünselliği ve bağlantısallığı
            bağlantıların sağlanması için okul-sınıf içi ve dışı öğrenme;   ilgili becerilerin geliştirilmesine yardımcı olur. Nörobilim;    rını öğrenme-öğretme süreç ve ortamlarını öğrenmeyi   özellikle de  zor konu ya da  işleri, bilgileri, becerileri               konuyu daha iyi anlayacaklardır. Dersleri büyük ölçüde   var.” 2000 yılı aşkın bir süre önce Platon, “Tüm öğrenme-
            deneyim temelli, öğrencinin yaparak yaşayarak öğrendiği   sinir  sisteminin nasıl geliştiğini,  yapısını ve  ne yaptığını        kolaylaştıracak şekilde uyarlama yapmalarını sağlar. Örne-  öğrenirken meydan okuyarak "mücadele” etmenin öğren-                tartışmaya dayalı yapmak öğrencilerin öğrenmesini teşvik   nin duygusal bir temeli vardır." sözüyle öğrenmedeki
            öğrenme ortamlarına dönüştürülmelidir. Çünkü sinaptik   inceleyen bilim dalıdır. Odak noktası beyin ve onun davra-               ğin; araştırmalar sabahleyin, 30 dakika kadar kısa bir süre   meyi geliştirdiğini ve yeni bağlantılar kurulduğunun bir          eder.                                              duyguların katalizörlük görevini ortaya çıkarır. Bu bağlam-
            bağlantılar, ancak çok yönlü ve çok duyulu öğrenme ortam-  nış ve bilişsel işlevler üzerindeki  etkisidir. Davranış ve           daha fazla uykunun sınıftaki bilişsel işlevi ve uyanıklığı   göstergesi olduğunu açıklamaktadır.                                Uyarım, mizah, nüktedanlık, hareket veya oyun ve oyunlaş-  da beyin üzerine yapılan çalışmalarda da  “ Hiçbir öğrenme
            larında beyinde kodlanmaktadır. Bu kodlamaları sağlayan,   öğrenme ile ilişkisini inceler. Etkili öğrenme için nörobilim         büyük ölçüde iyileştirebileceğini göstermiştir. Bunun yanın-  Öğrenmeyi parçalara ayırın. Parçalara ayırmanın, zor veya         tırmalarla öğrencilerin dikkatini çekmek beyinlerinin   yoktur ki, içinde duygu olmasın” ana teması vurgulanmak-
            bağlantıları geliştirme ve budama sürecini mümkün kılan,   ilkelerini sınıf içi öğretime dâhil etmenin yolları RAS’dan           da öğrenciler, öğrenmeden en iyi şekilde yararlanmak için   büyük metin parçalarını daha küçük parçalara ayırmanın              duygusal merkezini harekete geçirir. Stresten uzaklaştırır,   tadır.O halde öğretmenlerin öğretim yaklaşımlarında öğren-
            beynin çevresine uyum sağlamasına izin veren plastisitedir.   (Retiküler Etkinleştirme Sistemi) geçer.                           tekrara ve çeşitli yaklaşımlara ihtiyaç duyarlar. Öğretmen-  öğrencilerin anahtar sözcükleri ve tümceleri belirlemesine,        öğrenmeyi eğlenceye dönüştürerek öğrenmenin kalıcılığı-  menin duygusal perspekti ni her zaman göz önünde
            Beyin plastisitesi veya bilinen diğer adıyla nöroplastisite,                                                                     ler, öğretim ortamlarında öğrencilerin performansını   başka kelimelerle ifade etmesine ve metni kendi sözcükle-                nı ,   öğrenci katılımını artırır ve bilginin daha rahat işlenme-  bulundurmaları gerekmektedir.
            beynin yaşam boyunca yeni nöral bağlantılar oluşturarak   RAS, beynimizin uyanık tutulması, gün içindeki bilinçlilik             artırmak için oyunlara, sosyal aktivitelere, grup etkinliklerine,   riyle anlamasına yardımcı olduğu kanıtlanmıştır.            sini sağlar. Daha az stres, beyni kimyasal olarak değiştirir.
            kendini yeniden organize etme yeteneğidir. Nöroplastisite,   durumumuz ve dikkatimizle yakından ilgilidir. Beynin,               molalara,  ziksel etkinliklere ve eşleştirme çalışmalarına,                                                                     Sakin bir sınıf ortamında, öğrenciler daha yüksek seviyeler-
            beyindeki nöronların yaralanma ve hastalıkları tela  etme-  hedef belirleme eylemlerimizi düzenlemede çok önemli rol             çeşitli yeni yazılım uygulama çalışmalarına daha sık yer   Nöronların aktivasyon aralığını dikkate alın. Daha sık ama           de performans gösterme fırsatına sahip olurlar.
            sine ve yeni durumlara veya çevrelerindeki değişikliklere   oynayan bir parçasıdır. RAS, odaklandığımız şeyi elde                vermelidirler.   Öğretmenler aynı zamanda “kullan ya da   daha kısa süreli pratikler yaparak ders yapın, ders çalıştırın
            yanıt olarak aktivitelerini ayarlamasına izin verir. Öğrenir-  etmemiz  için bizi  yönlendiren  bilgileri   ltreler. Bundan      kaybet” ilkesini bilerek; sürekli olarak yenilikçi, yaratıcı ve   (Blanchette vd., 2020)  Nöronların aktivasyonunu aralaya-     Statükoya ters analojiler öğrencinin dikkatini, merakını,   KAYNAKLAR
            ken nöronlar arasında yeni bağlantıların oluşturulması da   dolayı öğrenme-öğretme süreç ve ortamları; tehdit edici,             analitik eğitim etkinliklerine sınıf /okul ortam ve süreçlerin-  rak-mola vererek çalışmak öğrenmeyi kalıcı hale getirir.       ilgisini çeker. İhtiyaç ve beklentilere dayalı bir ders tasarımı   Blanchette Sarrasin J., Brault Foisy L., Allaire-Duquette G. and Masson, S.
            dâhil olmak üzere beyinde önemli derecede biyolojik,   korku, stres ve kaygıdan uzak olmalı; kolaylaştırıcı, meydan              de yer vermelidirler.                             Örneğin 2 saat üst üste durmadan çalışmak yerine birkaç                       beyin temelli bir ders yapılandırmasıdır. Beyin jimnastiği,   (2020) Understanding your brain to help you learn better. Frontier for Young
            kimyasal, elektriksel ve  ziksel değişiklikler meydana gelir.   okuyucu, müjdeleyici, ödüllendirici ve en önemlisi cesaret-      Bu öğretmenler için ne anlama geliyor? Öğrencilerin yeni   gün boyunca 30 dakikalık 4 ders çalışmak, beynimizin mola            beyin fırtınası  teknikleri kullanılarak  azaltılmış stres, artan   Minds. 8(54).
            Ne kadar çok pratik yapılırsa bu bağlantılar o kadar güçlü   lendirici fırsatlarla donanmış hale getirilmelidir.                 bir şey öğrendiklerinde bunu  bildikleri bir şeyle ilişkilendi-  vermesini ve uyumasını sağlayarak uzun vadede daha iyi         hafıza, geliştirilmiş ruh hali, artan odak ve konsantrasyon,   Bruer, J. T. (1997). Education and the Brain: A Bridge Too Far. Educational
            hale gelir. Bağlantılar güçlendikçe mesajlar (sinir uyarıları)                                                                   rebilmeleri gerekir. Bu, güçlü nöral yollar oluşturur ve   hatırlamasına yardımcı olur. Pratik yapmaya kısa bir ara             motivasyon ve üretkenlikte artış, geliştirilmiş yaratıcılık ve   Researcher, 26(8), 4–16. https://doi.org/10.3102/0013189X026008004
            giderek daha hızlı iletilir ve bu onları daha verimli hale   Öğrenme, dikkate dikkat etme serüveni ile başlar. Başta             hatırlamayı kolaylaştırır. Nörobilim eğitimi almış öğretmen-  verdiğinizde diyelim ki 20 dakikalık bir teneffüs, nöronların     zihinsel esneklik, geliştirilmiş düşünme ve reaksiyon süresi   Bruer, J. T. (2006). Points of view: on the implications of neuroscience
            getirir (Kania vd., 2017). Nöroplastisiteye göre beyin   uyarılma-dikkat stratejileri işe koşulur.  Bunun için temel             ler bir öğrencinin beyninin tamamını nasıl aktif hale getire-  yüzeyindeki reseptörlerin bakımını veya değiştirilmesini         ve özgüven artırımı gibi pek çok etkinlik harekete geçirilir.  research for the science of teaching and learning: are there any? CBE Life
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                Sci. Educ. 5, 104–110. https://doi.org/10.1187/cbe.06-03-0153
            temelli öğrenme; insanlar yeni kavramlar öğrendiklerinde,   amaç-koşul-ilke; psikolojik rahatlık,  zyolojik güvendir.            ceğini bilir  ve öğrencilerin  öğrendiklerinin kalıcı olmasını   sağlarsınız. Molalar, beyninize pekiştirmesi için zaman verir;   Özet olarak diyebiliriz ki bütün öğrenmeler beyin temelli-
            yeni deneyimler yaşadıklarında veya belirli uygulamaları   Öğrenciler en çok hata yaptıklarında öğrenirler. Önceki               sağlar.  Beyni anlamak öğretmenler için faydalı olabilirken   yani beyniniz, nöronlarınız arasındaki bağlantılar için gerek-    dir. Beyin temelli bir öğrenmede; öğrenmeyi kolaylaştır-  Bowers, J. S. (2016). The practical and principled problems with educational
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                neuroscience. Psychological Review, 123, 600–612. [PubMed] [Google
            yaptıklarında beyindeki nöral bağlantıların değişmesi,   doğrularını ve yanlışlarını tekrar gözden geçirirler. Analitik          bu bilgi bir öğrenci için de faydalı olabilir.    li yapı taşlarını üretir (Duman, 2010; Duman, 2015). Öğre-                    mak için bir eğitim etkinliği sırasında farklı konu kategorile-  Scholar]
            yeniden haritalanması ve kendilerini yeniden düzenleme-  ve eleştirel sorgulama süzgecinden geçen hatalara dayalı                                                                  nen beyni inceleyen bilim insanları, öğrenme dönemleri                        rini iç içe geçirmek, detaylandırmak, sözelleştirmek,   Cruickshank, W. M. (1981). A new perspective in teacher education: the
            siyle gerçekleşir.                                her bir deneyim; yeni, yenilikçi, yaratıcı, girişimci, iletişim-               'Beyin uyumlu' bir sınıf, öğrenmenin olumlu duygularla   arasındaki molaların ve uykunun öğrenmeyi artırdığını ve               yazmak, çizmek ve paylaşmak öğrenme sürecini geliştirir.   neuroeducator. J. Learning Disabilities, 14(6), 337–341. https://doi.or-

                                                              sel ve iş birlikli bir deneyim sağlar.  Bu ise 21.yy’da öğrenci-               bağlantısını sağlar. Beyin için çoklu algısal kayıt kanalları   unutmayı en aza indirdiğini gözlemlediler.  Beyin, öğrenme                                                         g/10.1177/002221948101400613
            Beyin temelli öğrenme ve eğitimsel nörobilim nedir?                                                                                                                                sürecinde bir konunun zamansal açıdan en iyi ilk bölümünü                     Bilgi ve teknoloji çağında eğitim, beynin içsel ve dışsal
                                                              lerin kazanmaları gereken, 4C becerileri olarak adlandırı-                     kullanılarak algısal zenginlik oluşturulabilir (Duman, 2010).                                                                   işleyişini ilkelerini, nasıl öğrendiğini, hatırladığını ve   Duman, B. (2006). The effect of brain-based instruction to improve on
            Eğitimsel nörobilim, öğrenmenin nöral mekanizmaları   lan; eleştirel, yaratıcı, iş birlikçi ve iletişimsel düşünme               Öğretmenler, derslerde müzik kullanmaktan bazı duyuru   ve son bölümünü hatırlar. Buna öncelik-sonralık etkisi                  zihinsel süreçlerini anlamakla başlamalıdır.       students’ academic achievement in social studies instruction. Paper presen-
            hakkındaki araştırma bulgularını eğitim uygulamalarına ve   becerileridir.                                                       panosu gösterimlerine kadar pek çok zenginleştirme uygu-  denir. Bu nedenle eğitim seansları ideal olarak 20 dakika-                                                               ted  at  the  9th International  Conference on Engineering  Education,  San
            politikasına dönüştürmeyi ve eğitimin beyin üzerindeki                                                                           laması kullanarak tüm öğrenciler için öğrenmeyi artırabilir.   dan fazla olmamalı ve seansları ayıran planlı "beyin molala-     Eğitimsel nörobilim ve nörobiyoloji açısından bakıldığında   Juan, Puerto Rico.
            etkilerini anlamayı amaçlayan disiplinlerarası bir araştırma   RAS'ı etkinleştirmek için birçok faktöre yer verilebilir. Önce-   Bu durum her bir çocuğun güçlü ve zayıf yönlerini düşün-  rı" olmalıdır.                                                        öğrenme beyni değiştirmeyi içerir. Beyin değişimini etkile-  Duman, B. (2010). The effects of brain-based learning on the academic
            alanıdır. Eğitimsel nörobilim, öğretme ve öğrenme süreciy-  likle  öğrencilerin  yaşına,  sınıfına,  hazırbulunuşluğuna          meyi ve anlamayı gerektirir. Farklı seviyelerde nörokimya-  Zamanı  etkili kullanın. Üç  zaman unsuru, öğrencilerin  ne         yen birçok faktörden biri de strestir. Orta derecede stres   achievement of students with different learning styles. Educational Sciences:
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                Theory & Practice, 10(4), 2077-2103.
            le ilgili olduğu için bağlanmayı, katılımı ve beyin gelişimi-  uygun aktivitelerin kullanımı sağlanır. RAS sistemini aktive      sallar farklı  duygular yaratır. Öğretmenler; eğlenceli ve   zaman ve ne kadar iyi öğrendiğini önemli ölçüde etkiler.           öğrenme için faydalıdır, ha f ve aşırı stres ise öğrenme için
            nin derinleştirilmiş bir anlayışını kucaklar.     etmek için (Willis, 2010); ses yüksek ve alçak tonlarda                        güvenli, dolayısıyla öğrenme için beyinle daha uyumlu bir   Öğretmenler, öğrenmeyi artırmak için sınıfta üç zaman               zararlıdır. Yeterli uyku, beslenme ve egzersiz, güçlü öğren-  Duman, B. (2015). Neden beyin temelli öğrenme [Why brain-based
                                                              kullanılmalı; öğretmenin kişisel görünümü temiz, bakımlı                       sınıf ve okul ortamı oluşturabilir.                                                                                             meyi teşvik eder. Aktif öğrenme beyin temelli bir öğrenme-  learning]. (4th ed.). Pegem Akademi.
            Beyin temelli öğrenme nedir?  Bilişsel gelişim (öğrencilerin   olmalı; içerik hem görünümü hem de içeriğin kendisi                                                                 unsurunu (görev süresi, kavrama süresi ve uygun öğrenme                       dir. Aktif öğrenme, beyindeki çoklu nöral bağlantıları   Fischer, K. W., Goswami, U., & Geake, J. (2010). The future of educational
            yaşlandıkça, büyüdükçe ve sosyal olarak olgunlaştıkça nasıl   açısından öğrencinin ilgisini çekici senaryolarla örüntülen-       Beyin neden bazı bilgileri ve becerileri diğerlerinden daha   süresi) etkili kullanmalıdır.                                     uyaran ve hafızayı geliştiren süreçlerden yararlanır. En etkili   neuroscience. Mind  Brain Educ., 4(2), 68–80.   https://doi.or-
            farklı öğrendikleri gibi faktörler de  dâhil olmak üzere)   meli; anahtar noktalar renklendirilmeli; varyasyon olarak            kolay hatırlar?  Öğrencilere nasıl, ne zaman ve neden   Sağlık ve egzersizlerle öğrenciler  ziksel olarak ne kadar              öğrenme, öğrenme görevi için beynin birden fazla bölgesi-  g/10.1111/j.1751-228X.2010.01086.x
            beynin nasıl öğrendiğiyle ilgili en son bilimsel araştırmalara   işaretleme, yazı tipi boyutları uygun düzeyde olmalı;           seçenekler sunmalıyız? İlgili içerik ve öğrenci seçenekleri   aktif ve meşgul olurlarsa öğrenme sonuçları o kadar iyi olur.     nin işe koşulmasını içerir. Bu bölgeler hafıza, çeşitli duyular,   Fuller, J. K., & Glendening, J. G. (1985). The neuroeducator: Professional of
            dayanan öğretim yöntemlerini, ders tasarımlarını ve okul   müzik, dans, fotoğra ar,  lm ve fragmanlar dersin kazanım-            öğrenme için kritik öneme sahiptir. Öğretmenler, öğren-  Örneğin, öğrencilerin derslerde ve gün boyunca yürüyüş                 istemli kontrol ve daha yüksek düzeyde bilişsel işlevsellik   the future. Theory Into Practice, 24(2), 135–137. https://doi.or-
            programlarını ifade eder. Duygusal ve bilişsel olarak insan   larına yönelik kullanılmalı; çoğunlukla deneyimsel ve yansı-       meyi  öğrenciler  için daha  anlamlı hale  getirmek  için   molaları vermelerine izin vermek öğrencileri canlandırır,           gibi görevlerle ilişkilidir.                       g/10.1080/00405848509543161
            yeni bilgiler öğrenirken  beynin kendini değiştirme,   tıcı öğrenme etkinliklerine yer verilmeli,  akran geri bildiri-           örüntülemelere dayalı  duygu durumlarını  ve  motivasyon   dikkat sürelerini artırır ve onları bilgileri akılda tutmaya                                                            Gallagher, K. (2005). Brain research and early childhood development: A
            yeniden haritalama ve yeniden düzenleme becerisini   mi, aktif etkileşim, tartışma, çoklu duyusal öğrenme gibi                   tekniklerini harekete geçirebilir ve yeni bilgileri önceki   daha iyi hazırlar.                                                 Beyin zihin üreten bir sosyal organdır. Düşünceler tohum   primer for developmentally appropriate practice. Young Children, 60(4),
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                12–20.
            gösterir. Bilgi etkili yollarla sunulduğunda beyin daha iyi   yaklaşım, strateji ve etkinlikler kullanılmalıdır.                 bilgilerle ilişkilendirebilir. Ayrıca öğrencilere seçenekler                                                                    gibidir. Onları dikkatinizle besler ve büyümelerine izin
            çalışabilir, dayanıklılığı artar ve genel çalışma zekâsı gelişir.                                                                sunarak motivasyonu ve hafızayı artırabilir ve yetenek   Pozitif duygular başarılı bir öğrenmede katalizör görevini             verirseniz büyümeye, güçlenmeye ve yaşamınızda tezahür   Goswami, U. (2006). Neuroscience and education: from research to practice.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                Nat. Rev. 7(5), 406–413. https://doi.org/10.1038/nrn1907
            Araştırmalar,  beynin  öğrenirken   ziksel  olarak  değiştiğini   Neden beyin temelli öğrenme ya da eğitimsel nörobilim          düzeyleri ile öğrenme stillerini uyumlu hale getirebilirler.   üstlenirler (Duman, 2006; Duman, 2015). Olumlu duygular          etmeye dair doğal bir eğilimleri vardır. Onları güçlü kılan
            göstermiştir. Böylece yeni beceriler ne kadar çok uygula-  gereklidir?                                                                                                             içindeki öğrenciler  ne  kadar mutlu olursa  öğrenmeye  ve                    sizin dikkatiniz, ilginiz ve coşkunuzdur. Bir eğitimci, öğret-  Howard-Jones, P. A., Varma, S., Ansari, D., Butterworth, B., De Smedt, B.,
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                Goswami, U., et al. (2016). The principles  and practices  of educational
            nırsa öğrenme de o kadar kolay olur. Beyin temelli öğren-  Öğretmenler ders sırasında sadece edindikleri teorik                  Değerlendirme ve geribildirim, beyin temelli bir program   etkili düşünmeye de  o kadar istekli olurlar. Öğretmenden            men, akademisyen ya da bir ebeveyn olarak çocuklarınıza   neuroscience: comment on bowers. Psychol. Rev. 123(5), 620–627. https://-
            me, öğretmenlerin bugün kullandığı yenilikçi yaklaşımlar-  bilgiyi  ifade etmekle kalmaz, aynı zamanda bir yandan                yaklaşımında anında dönütler sağlanarak sinaptik bağlantı-  gelen onaylar, öğrencinin benlik saygısını artırmanın bir           ve öğrencilerinize karşı tutum ve düşünceleriniz onların   doi.org/10.1037/rev0000036
            dan yalnızca biridir.                             belirli çalışma uygulamaları önererek teorik bir faaliyet                      ların doğru yapılanmasını sağlar. Öğretmenler, öğrenme   yoludur.                                                               beyinlerindeki zihinsel yapılarını etkileyip sabit zihniyetli ya   Kania, B. F., Wronska, D., and Zieba, D. 2017. Introduction to neural

            Beyin temelli öğrenme yaklaşımı; eğitimcilerin nasıl ve ne   temelinden pratik bir temele geçiş yaparlar. Beynin öğren-          sürecini geliştiren değerlendirme biçimlerini kullanabilirler.   Öğrenciler hem yetişkinler hem de akranları ile iş birliği     da gelişim zihniyetli bir zekâ algısına ve yapılanmasına   plasticity  mechanism. J.  Behav.  Brain Sci.  7(2),41–8.  https://doi.or-
                                                                                                                                             Geribildirim hızlı,  belirli, çeşitli kaynaklardan gelmeli ve
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                g/10.4236/jbbs.2017.72005
                                                                                                                                                                                                                                                                             hizmet edecektir.
            öğrettiklerini, geçmiş  eğitim  uygulamalarına,  yerleşik   me şekli karmaşıktır; öğrenme, eğitimin yalnızca bir parça-          öğrenme sürecine dâhil edilmelidir.               yaparak nasıl ve neden etkili bir şekilde öğrenirler? Sınıfta                                                                    Roediger, H.L. (2013). Applying cognitive psychology to education: Transla-
            geleneklere  veya  öğrenme  süreciyle  ilgili  varsayımlara   sıdır,toplumun eğitim hede eri psikoloji için bile net değil-                                                        öğrenmeyi optimize etmek için öğretmenler, insan beyni-                       Eğitim sürecinde yaşanılan her deneyim sürekli olarak   tional educational science. Psychological Science in the Public Interest,
            değil de beyin ve öğrenme bilimine dayandırmaları   dir ve bilimin eğitim pratiğine başarılı bir şekilde çevrilme-               Nöronları tekrar tekrar aktive edin. Çok fazla pratik yapıla-  nin sosyal bir beyin olduğu gerçeğini uygulayabilir. Grup        beyin yapısını şekillendirir ve davranışları değiştirir. Bütün   14(1), 1–3.
            halinde öğrenmenin hızlandırılabileceği ve geliştirilebile-  sinin karmaşık olduğu kanıtlanmıştır (Goswami, 2006;                rak, örneğin bir arkadaşa bir kavram açıklanarak veya sınav   çalışması yapılarak  sınıf arkadaşlarıyla  takım halinde          duygu ve duyulara hitap etmeleri nedeniyle aktif katılımın   Willis, J. (2010). Current Impact of Neuroscience in Teaching and Learning.
            ceğine dair temel varsayımları kabul eder.        Roediger, 2013).                                                               soruları cevaplanarak, hafızadan bilgi almaya çalışılarak   çalışmak, öğrencilerin birbirlerinden öğrenmelerini sağlar.         ve deneyimin beyindeki değişiklikler için bir ön koşul   Mind, Brain, Education. (Ed. David Sousa). Solution Tree.
            yakınlarında zaman akışı ile ilgili popüler bilim kurgu  lmle-  açar (Lewis, 1976).  Zaman yolculuğuna dair tüm bu teknik
            rine konu olmuştur.                               tartışmaların ötesinde bir eleştiri de gelecekten gelen
                                                              zaman yolcularına ya da en azından bu yolculukların etkile-
            Zamanla ilgili diğer bir bakış açısı, genel görelilik teorisinin   rine dair bir gözlemimiz olmamasıdır. Bu tür sorulara ilginç
            hâlihazırda kuantum mekaniğiyle olan bazı uyuşmazlıkların-  bir  çözüm  ise Everett’in (2015)  kuantum mekaniğine
            dan doğar. Genel göreliliğin en temelinde yer alan zaman   getirdiği bir yorum olan çoklu evrenler teorisini kullanarak
            boyutu kuantum mekaniğinde çok daha farklı ele alınır.   her bir zaman akışının ayrı bir evrende gerçekleştiğini
            Bazı  zikçiler kuantum genel göreliliği ve kuantum mekani-  varsaymaktır. Ancak tüm bu tartışmalar ve teoriler kimi
            ği birleştirerek kuantum kütleçekim teorisinde zamanın   zaman bilimin tanımının sınırlarında yer almaktadır.
            temel bir bileşen olmayabileceğini öne sürerler. Bu iddia,
            zamanın gerçekte var olup olmadığını sorgulayan yorumla-  Zamanın  ziği kadar ilgi çekici bir diğer araştırma konusu
            ra yol açsa da zamanın algıladığımız halinin geçerliliği ile   da canlıların metabolik ve zihinsel olarak zamanı nasıl
            çelişmez. Aslında zamanın gerçekten var olup olmadığına   algıladıklarıdır. İlkel yaşam formlarından insanlara kadar
            dair tartışmalar felsefede de önemli yer bulmuştur. Özellik-  tüm canlılarda hemen hemen tüm temel yaşamsal süreçler
            le McTaggart (1908) “Zamanın Gerçekdışılığı” (The Unrea-  çoğunlukla günlük kimi zaman da aylık ve yıllık döngülere
            lity of Time) adlı meşhur makalesinde geçmiş, şimdi ve   sahiptir. Güneş ışığı gibi  ziksel uyaranlardan gelen bilgiler
            gelecek kavramlarının dilsel ifadelerinden yola çıkarak   beynimizde bulunan özelleşmiş bir bölgede işlenerek
            zamanın bir yanılsama olduğunu savunmuştur.       temel ve ikincil biyolojik saatler kontrol edilir ve bu iç
                                                              biyolojik saatler temel olarak hücresel ve moleküler düzey-
            Zaman hakkındaki en temel bilişsel kabullerimizden biri de   deki düzenli süreçlere dayanır (Harmer vd., 2001). Düşün-
            onun sadece tek yönde, hep ileriye doğru aktığıdır. Sir   sel boyutta zaman algımızın beynimizde nasıl gerçekleştiği
            Arthur Eddington (1927) bu sorunu ilk ele aldığında bunun   ise görece daha az bilgi sahibi olduğumuz bir konudur.
            evrenin temel bir özelliği olup olmadığını merak etmiştir.   Olayların öncelik-sonralık sıralamasının algılanması, bunla-
            Temel  zik ve matematiksel eşitlikler açısından düşünüldü-  rın anılarda depolanması ve çağrılırken her bir anının
            ğünde zamanın belirli bir yönü olması için bir sebep yoktur.   zamanla ilişkilendirilmesi beynin başta hipokampüs olmak
            Ancak termodinamiğin ilkeleri ve entropi kavramları bu   üzere birçok bölgesinin görev aldığı ve çeşitli nöroileticile-
            yönler açısından bir fark tanımlar. Termodinamiğin ikinci   rin kullanıldığı karmaşık bir süreçtir (Meck, 1996).
            ilkesi, düzensizliğin bir ölçüsü olarak tanımlanabilecek
            entropinin kapalı bir sistem için her zaman artacağını   Evrendeki en temel kavramlar çoğunlukla  zik açısından
            öngörür. Bu da zamanın yönü ile ilgili gözlemsel bir ölçüt   açıklanması en zor kavramlardır. Hâlihazırda evrenin sadece
            sağlar. Hawking (1988) zamanın  zyolojik ve psikolojik   sınırlı  bir bölgesine  dair  gözlemlerimiz  olduğu,  kuantum
            okunun da zamanın termodinamik oku tarafından belirlen-  mekaniği ve görelilik gibi teorileri geliştireli henüz sadece
            diğini öne sürmüştür. Ayrıca kozmolojik açıdan evrenin   bir yüzyıl geçtiği ve bilince dair tüm perspekti mizin antro-
            genişlemesi ve kuantum mekaniksel açıdan dalga fonksiyo-  pik olduğu düşünüldüğünde insanlığın evrenin doğasını
            nun çökmesi , zamanın yönünü tanımlamak açısından birer   anlama açısından geldiği nokta umut vericidir ama hala bu
            ölçüt olarak kullanılabilir. Geri döndürülemez süreçler   yapbozda eksik parçaların olduğu açıktır.
            (irreversible processes) ve bilgi kaybı (information loss) ile
            ilgili tüm bu ölçütler evrenin neden bu şekilde olduğunu
            anlamamıza yardımcı olsa da tam bir açıklama sağlamaz.   KAYNAKLAR
            Ancak beynimizin neden zamanın sadece bir yönünü
            hatırladığı ve şimdi kavramına dair kabullerimiz bu süreç-  Barbour, J. (2001). The end of time: The next revolution in physics. Oxford
                                                              university press.
            lerle ilişkilendirilebilir.
                                                              Eddington,  A.  (2019).  The  nature  of  the  physical  world:  THE GIFFORD
            Zamanla ilgili en ilgi çekici konulardan biri de şüphesiz   LECTURES 1927. (Vol. 23). BoD–Books on Demand.
            sayısız bilim kurgu kitabına ve  lmine konu olmuş olan   Einstein, A. (1905). On the electrodynamics of moving bodies. Annalen der
            zaman yolculuğudur. Geçmişe gidip değişiklikler yapmanın   physik, 17(10), 891-921.
            bugünü nasıl etkileyeceğini düşünmek hepimizin deneyim-  Einstein A. (1916). Die Grundlage der allgemeinen relativitätstheorie . Ann
            lediği bir olgu olduğundan bu konunun bilimsel bir temele   Phys., 354, 769–822.
            oturtulabileceği üzerine tartışmaların popülerliği anlaşılabi-  Everett, H. (1957). The Theory of the Universal Wavefunction, Thesis,
            lir. Ancak bu tema çoğu eserde en temel mantık kurallarını   Princeton University Press.
            dahi altüst edecek şekilde kullanılmaktadır (Kaku, 2008).   Harmer, S. L., Panda, S., & Kay, S. A. (2001). Molecular bases of circadian
            Örneğin çoklukla zaman yolculuğu yapan kişinin bedeni ve   rhythms. Annual review of cell and developmental biology, 17(1), 215-253.
            zihni  değişmeden  kalmaktadır. Fizik  açısından  ise  zaman   Hawking, S. W. (1988). A Brief History of Time: From the Big Bang to Black
            yolculuğu evrenin doğasına dair mevcut bilgilerimiz ışığın-  Holes. Bantam Books.
            da çoğunlukla olanaksız kabul edilir ancak bazı teorilerde   Hossenfelder, S. (2022). Existential Physics: A Scientist’s Guide to Life’s
            en azından matematiksel bir olasılık olarak ortaya çıkmak-  Biggest Questions. Viking, 1-22.
            tadır. Uzay zamanı bükerek evrenin dokusunda kısa yollar   Kaku, M. (2008). A Scienti c Exploration into the World of Phasers, Force
            oluşturan solucan deliklerinden, ışıktan hızlı hareket eden   Fields, Teleportation, and Time Travel. Doubleday.
            parçacıklar olan takyonlara kadar zaman yolculuğunun   Lewis, D. (1976). The paradoxes of time travel. American Philosophical
            olası olduğu pek çok teorik çerçeve çizilmiştir. Çoğu zaman   Quarterly, 13(2), 145-152.
            bilim kurgunun sınırında yer alan bu  kirlerin karşılaştığı en   McTaggart, J. E. (1908). The unreality of time. Mind, 17(68), 457-474.
            temel güçlük, bu türden bir yolculuğun yol açabileceği   Meck, W. H. (1996). Neuropharmacology of timing and time perception.
            paradokslardır. Zaman akışında yaşanacak bir değişikliğin   Cognitive brain research, 3(3-4), 227-242.
            ileride zaman yolculuğunu ortaya çıkaran şartları ortadan   Minkowski, H.  (2013).  Space and Time: Minkowski's  papers on  relativity.
            kaldırması kaçınılmaz olarak döngüsel paradokslara yol   Minkowski Institute Press.
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46