Page 6 - İZMİR İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ E-DERGİ SAYI:1
P. 6
İZMİR İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ SAYI: 1
DR. ÖZGÜR BOLAT İLE MUTLU VE BAŞARILI ÇOCUK YETİŞTİRME
ÜZERİNE BİR SÖYLEŞİ
“Beni Ödülle Cezalandırma” kitabı ile en çok okunan yazarlar arasında kısa sürede yerini almış,
Boğaziçi, Harvard ve Cambridge Üniversitesi gibi dünyanın sayılı üniversitelerinde eğitimini
tamamlamış olan Dr. Özgür Bolat, yeni eğitim öğretim yılı başında öğretmenlerimize ve velilerimize
tavsiyelerde bulundu.
reçete önermek ya da çözüm şudur demek
mümkün mü?
Şu açıdan mümkündür: Çocuğun hangi alanda
potansiyeli varsa o alana yönlendirilmesi lazım. Her
çocuğun potansiyelini keşfedersek ve var olduğu
seviyeden bir üst seviyeye taşıyacak sistemi
kurarsak, her çocuk zaten olabileceğinin en iyisi
olur. Reçete bu. Daha doğrusu prensip bu olmalı.
Sosyal medyayı gereğinden fazla kullanan
öğrencilerin aileleri ne gibi önlemler alabilir?
Özgür bey hoş geldiniz. Ebeveynlere mutlu ve
başarılı çocuk yetiştirmenin prensiplerini anlatan Çocuğa sosyal medyayı yasaklamak bir işe yaramaz.
çalışmalarınızı yakından takip etmekteyiz. Sosyal medya bir kaçıştır. Çocuğun neden kaçtığını
bulmamız gerekir. Genelde çocuklar dört şeyden
kaçarlar. Anne babayla koşulsuz ilişki yoksa,
Yeni öğretim yılı öncesinde, hayatlarında karar alma özgürlükleri yoksa, gelişim
öğretmenlerimize ve velilerimize mutlu ve ihtiyaçlarını karşılayamıyorsa ve öğrenme ortamında
başarılı çocuk yetiştirme konusunda değilse tüm bunları bilgisayar oyunlarında ve sosyal
tavsiyeleriniz nelerdir? medyada ararlar. Bunları giderdiğimizde çocuğun
bağımlılığı da ortadan kalkar.
Mutluluğun özünde şu var. Ben “ben” olduğum için
değerliyim duygusu. Çocuğa ben “ben” olduğum için Tam da bu noktada öğrencileri sosyal
değerliyim duygusu verilmezse, sürekli koşul öne medyanın çelişkilerinden ve zararlarından
sürerek “seni yaptıklarınla seviyorum, seni başarılı, korumak için öğretmenlerimize neler
güzel, uslu olduğun için seviyorum” dendiğinde önerirsiniz?
çocuk diyor ki ben, bu özellikleri taşıyorsam
Öğretmen okulda öğrenme ve keşfetme ortamı
değerliyim. Bu da çocuğu mutsuz kılar. Onun için
mutluluğun özünde, çocuğu koşulsuz kabul etmek oluşturursa, öğrenciyi de merkeze alırsa araştırma
ve deneylerle çocuk sonuca kendi ulaşırsa, sınıfta
var.
otorite ilişkisi değil de birebir ilişki kurarsa, çocuk
O zaman başarı nasıl gelecek? Çocuk, değerli kabul edildiğini hisseder. Çocuklara seçme
hissedip diğer insanların hayatında etki yaratmaya özgürlüğü verilirse, çocuk ben özerkliğimi
başladığında bu da başarıyı beraberinde getirir. Etki yaşayabiliyorum diye düşünerek sosyal medyayı bir
yaratmaktan kastımız; örneğin eşitliğe karşı avukat kaçış olarak görmez.
olmak, sağlık bilincini yerleştirmek için doktor olmak
gibi. Çocuk yetiştirmede kullanılan ödül-ceza
yöntemi ne derece doğrudur? Size göre bunun
“Her çocuk kendine özgüdür” yerine kullanılabilecek daha etkili yöntemler
yaklaşımından yola çıkarsak eğitimde belli bir nelerdir?
6