Page 47 - izmir meb ozbakıs dergi deprem özel sayısı456
P. 47

Öz Bakış






 3-Duygusal  rahatlama  ve  denge  �ç�n  bedensel  etk�nl�kler  ve
 sanatı  etk�l�  şek�lde  kullanmak:  S n r s stem n n rahatlaması,
 bedensel gev eme ve stab l zasyonu sağlamak  ç n öğretmen-
 ler n en etk l  aletler , drama, oyun g b  bedensel akt v te gerek-
 t ren etk nl kler  le  çsel malzemen n   lenerek dı a vurulmasını
 sağlayan sanat ve edeb yat etk nl kler d r. Örneğ n, travmat k
 olaylara  l  k n duygu ve dü ünceler n  fade ed lmes n
 sağlayan terapöt k h kâyeler kullanılab l r. Müz k, dans ve res m
 etk nl kler   duygularını  ve  zor  ya antılarını   fade  etmeler
 konusunda öğrenc lere yardımcı olab l r.
 4-Ps�koloj�k  sağlamlığı  �nşa  etmek: Ps koloj k sağlamlık, zor
 olaylar kar ısında öğrenc n n duygusal ba  etme sermayes                       B  L
 olarak   lev göreb l r(Rutter, 1999).   Travmat k olaylar kar ısında
 öğrenc ler n olumsuz duygulara odaklanarak   levsel olmayan                             T
 davranı lar ve ba a çıkma stratej ler  gel  t rmeler n  engelle-
 mek, ps koloj k sağlamlık düzeyler n n yüksek olmasıyla
 mümkündür. Ps koloj k sağlamlık sayes nde, duygularını
 anlamlandırab len, olayları gerçekç  b ç mde değerlend reb len                                    E
 ve  l  k   ç nde olduğu sosyal s stemler n desteğ n  alab len
 öğrenc ler bu zorlu olaylar kar ısında daha d k durab l r ve daha      H
 kısa sürede uyum gel  t reb l r.
 5-Akran  zorbalığı  konusunda  sınıfı,  önleme  ve  müdahale
 becer�ler� �le donatmak: Sınıfta ps koloj k güvenl ğ  sağlamak
 ve bununla b rl kte olumlu ve dayanı macı b r sınıf sosyoloj s
  n a etmek  ç n öğrenc ler arasında sıklıkla görüleb len akran
 zorbalığını önley c  ve müdahale ed c  stratej ler kullanılab l r.
 Zorbalığın ne olduğu konusunda öğrenc lere   levsel b r b l nç





            öneml  nedenler nden bazılarıdır. Bunların  çer s nde özell kle   KAYNAKÇA
            anne-baba  tutumları ve bu  tutumların devamı  ekl ndek
 Öğrenme    n  beyn   le yapan çocuk, aynı zamanda ya adığı bu   loj s nde uygulayab lmek  ç n somut etk nl k öner ler nde   ebeveyn-çocuk  let   m , b rçok gel   msel travmanın gel  t ğ    Arslan, G. & Balkıs, M. (2016). Ergenlerde Duygusal İst smar, Problem
 olumsuz deney mler n kron k stres n  de beyn nde ve beden n-  bulunmak  st yorum.  sosyal rah m   lev  görür. Çocuğun kron k olarak azarlandığı,   Davranı lar, ÖzYeterl k ve Ps koloj k Sağlamlık Arasındak  İl  k  . Sakarya
 de ya amak durumunda kalmaktadır. Bu stres, karı tırıcı b r etk    a ağılandığı, ba ka çocuklarla kıyaslandığı, saygı duyulmadığı   Un vers ty Journal of Educat on , 6 (1) , 8-22 . DOI: 10.19126/suje.35977
 rolü oynayab l r çünkü öğrenme  ç n gerekl  olan bey n bölge-  1-Duygu okuryazarı b�r sınıf �nşa etmek: Duygu okuryazarlığı,   ve total olarak saygı ve sevg  görme, güvenl  ortamda büyüme,   Cole, E.E., Greenwald O'Br en, J., Gadd, M.G., R stucc a, J., Wallace, D.L.
 ler  (PFC), stres altında bloke olab lmekte ya da bu bölgelerdek    k   n n beden nde h ssett ğ  duyumları fark etmes , b rb r nden   duygusal rehberl k g b  temel ps koloj k  ht yaçlarının g der l-  ve Gregory, M. (2005). Help ng traumat zed ch ldren learn: Support ve
 akt vasyon azalab lmekted r (F eld, Jones ve Russel-Chap n,   ayırt etmes  ve bu duyumları doğru b ç mde adlandırmasıdır.   med ğ  a le yapıları ba lı ba ına travmat k b r etk  yaratır.   school env ronments for ch ldren traumat zed by fam ly v olence.
 2017; Kenya and Vuy ya, 2020).   Bu  duyumların adlandırılmasıyla  duygulara  ula ırız. Öfke,   A leden dev r alınan bu ps koloj k m ras  le sınıf ortamına gelen   Boston: Massachusetts Advocates for Ch ldren.
 korku, çares zl k, sev nç, co ku g b  duyguların neden ve nasıl
 Travma ya ayan öğrenc ler n travmanın etk s yle serg led kler    ya andığına da r öğrenc lere ps ko-eğ t mler sunmak, duygu   çocuklarda dürtüsell k, duygusal  st krarsızlık, davranı ını   Cra g, S.E. (2016).  Trauma-sens t ve teacher. Journal of Educat onal
 davranı lar, sıklıkla ba ka özel gereks n m durumları ve davra-  anlama  becer ler n   kazanmalarını  sağlayab l r.  Öğretmenler,   kontrol edememe, saldırganlık ve ba arısızlık en sık görülen   Leadersh p, 74(1), 28-32.
 nı  problemler yle karı tırılab l r. Özel Öğrenme Güçlüğü,   davranı  örüntüler d r. Bu ko ullar altında bu örüntüler travma   F eld, T.A., Jones, L. K. ve Russell-Chap n, L.A. (2019). Nörops koloj k
 Travmat k olaylar ya da ya antılar, çocukların hayatında örsele-  d kkat eks kl ğ , a ırı hareketl l k, derse kar ı  lg s zl k, akadem k   travmat k stres altında beyn n etk lenen bölgeler n  ve travma-  temell d r.  Bu  davranışların  panzeh�r�  �se  şefkatl�  ve  saygı   Danı ma: Bey n Temell  Kl n k Müdahaleler (A. Yorgun, Çev.). Ankara Anı
 y c  etk ler bırakab lmekted r. Olayın n tel ğ ne bağlı olarak bu   ba arısızlık ve hatta Ot zm g b  tanı veya et ketler akla  lk gelen-  t k stres  le öğrenme arasındak   l  k y  fark ett kler nde travma-  duyan  öğretmenl�k  s�stem�d�r.  Bu  s�stem�  uygulayan  b�r   Yayıncılık.
 etk ler, uzun yıllar boyu süreb lmekte ve yet  k nl kte ortaya   ler olab lmekted r (Cole ve ark., 2005; Mears, 2012). Doğal   ya duyarlı b r prat k serg leyeb l rler. Böyle b r prat k sayes nde   öğretmen, duygusal olarak stab�ld�r, yet�şk�n sorumluluğu �le
 çıkan ps koloj k rahatsızlıklara kaynaklık edeb lmekted r.   olarak yanlı  tesp t, yanlı  müdahale veya yardım etme stratej -  beden-bey n etk le  m n  sağlayan yöntemlerle kend  davranı -  hareket  eder,  çocuğun  davranışlarını  ahlak�  açıdan  değ�l   Gluckman PD, Hanson MA, Beedle AS. Early l fe events and the r
                                                              consequences for later d sease: a l fe h story and evolut onary perspec-
 Çocukluk çağı travmalarının ya da olumsuz ya am deney mler -  ler n n kullanılmasına yol açab l r. Sonuç; öğretmen n ya adığı   larını yönetmeler  konusunda öğrenc lere yardım edeb l rler.   ps�koloj�k  açıdan  değerlend�r�r  ve  bu  öğretmenler  davranış   t ve. Am. J. Hum. B ol. 2007 19(1):1-19. do : 10.1002/ajhb.20590. PMID:
 n n  lerleyen yıllardak  etk ler  hakkında yapılmı  b rçok çalı ma   stres, tükenme ve yetk nl kler nden  üphe duyma; öğrenc n n   2-Travmat�k  yaşantıların  bey�n  üzer�ndek�  etk�s�n�  b�lmek  ve   değ�şt�rme konusunda oldukça etk�l�d�r.    17160980.
 mevcuttur (Arslan  ve  Balkıs, 2015;  Gluckman, Hanson and   de anla ılmama ve çares z h ssetmes  olab l r.  öğretmek: Öğretmenler, travmat k stres altında beyn n etk le-
 Beedle, 2007). Çocukluk çağı travmaları, ergenl k ve yet  k nl k-  nen bölgeler n n neler olduğunu ve bunların davranı larla ve   Yukarıda sıralanan gerekçelere dayalı olarak öğretmen n k   sel   Jaycox, L., Morse, L.Tan el an, T. ve Ste n B. (2006). How schools can help
 tek  depresyon, uyku bozuklukları, k   l k bozuklukları vs. g b    Travmat�k etk�ler �le d�ğer davranış sorunlarını veya zorlukları-  özell kle öğrenme  le  l  k s n  b lerek beden-bey n arasındak    olgunluğu, kend  duygularını düzenleme becer ler ne sah p   studentsrecover from traumat c exper ences: A toolk t for support ng
                                                              long term recovery. Rand Corporat on. https.//do .org/10.7249/tr413.
 ps koloj k bozukluklarla yakından  l  k l d r.  nı b�rb�r�nden ayırt etmen�n yollarından b�r� travmaya duyarlı    l  k y  kurma, beden ve bey nler n  kontrol ederek davranı ları-  olu u,  efkat ve merhamet prat ğ  serg lemes , çocuk haklarına
 öğretmenl�k becer�ler�n� ed�nmek ve uygulamak olab�l�r (Cra�g,   duyarlı olması, m kro- let   m becer ler n  akt f b ç mde kullan-  Kenya, A. ., & Vuy ya, C. (2020). The neurob olog cal e ect of anx ety
 Büyük travma yaratan olayların (ölüm, tecavüz, doğal afetler   2016). Akılda tutmayı kolaylaştırması açısından bu becer�ler�   nı yönetme konusunda öğrenc lere yardım edeb l r. Öğrenc le-  ması ve travmanın sınıfta nasıl ortaya çıkab leceğ  konusunda   and depress on on memory  n academ c learn ng: A l terature rev ew.
 vb.) yanı sıra; küçük dü ürme,  ğneleme, hakaret etme, alay   şöyle l�steleyeb�l�r�z:  r n, stres altında  ken beyn n am gdala bölges n n akt ve   kesk n gözlemler yapab lmes ne olanak tanıyacak b lg    Journal of Contemporary Ch ropract c,  3(1), 36–44.  Retr eved from
 etme, ba kaları  le kıyaslama ve temel ps koloj k  ht yaçlara   olduğunu b lmes  ve bu akt vasyonun beyn n öğrenen bölges    b r k m ne sah p olması, öğretmen n “travma  y le t ren” b r   https://journal.parker.edu/ ndex.php/jcc/art cle/v ew/100
 kar ı duyarsızlık g b  davranı lar da çocuk  ç n gel   msel   Duygu okur yazarı b r sınıf  n a etmek  olan prefrontal korteks  devre dı ı bıraktığını b lmeler , s n r   öğretmene dönü mes   ç n gerekl  olan önko ullardır.   Mears, C.L. (2012). Recla m ng school  n the aftermath of trauma. New
 travmalar yaratab lecek olaylardır. Çocuklar doğup büyüdükle-  Travmat k ya antıların bey n üzer ndek  etk s n  b lmek ve   s stemler n  nasıl rahatlatacakları konusunda öneml   puçları   York, Spr nger.
 r  a leler nden ve sosyal ortamlarından ya da okulun  ç ndek    öğretmek  sunar.  Yüksek stresl  durumlarda beyn  sak nle t rmek ve
 d ğer öğrenc ler ve bazen öğretmenler tarafından bu tür davra-  prefrontal kortekstek  akt vasyonu tekrar yükseltmek öğrenme   Rutter, M. (1999). Res l ence concepts and f nd ngs: Impl cat ons for
 nı lara maruz kalab l r.   Duygusal rahatlama ve denge  ç n bedensel etk nl kler ve    ç n önko uldur (F eld, Jones ve Russel-Chap n, 2017; Kenya   Fam ly Therapy. Journal of Fam ly Therapy, 2, 119-144.http://dx.do .or-
 sanatı etk l   ek lde kullanmak  and Vuy ya, 2020.  Bu noktadan hareketle, Beyn n El Model    g/10.1111/1467-6427.00108
 (S egel, 2010) kavramını öğrenc lere tanıtmak, nefes egzers zle-
 Ps koloj k sağlamlığı  n a etmek  r , topraklanma etk nl kler , stres ver c  olaylara  l  k n duygusal   S egel, D.J. (2010). M nds ght: The new sc ence of personal transforma-
                                                              t on. Newyork, Bantam Books.
 Akran zorbalığı konusunda sınıfı önleme ve müdahale   payla ım çemberler  ve destekley c  b r akran ve okul s stem -
 becer ler   le donatmak  n n varlığı, s n r s stem n  rahatlatarak dürtüsel davranı ları
 önleyeb l r, duyguların düzenlenmes ne yardımcı olab l r.
 Bu be  temel ba lık, bu hal yle öğretmenler  ç n yeter nce
 somut olmayab l r. O nedenle bu ba lıkları sınıfta ve sınıf sosyo-

                                                                                                            47
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52