Page 46 - izmir meb ozbakıs dergi deprem özel sayısı456
P. 46

Öz Bakış






            3-Duygusal  rahatlama  ve  denge  �ç�n  bedensel  etk�nl�kler  ve   kazandırmak, zorbalık vakalarını anal z ederek zorba, kurban ve
            sanatı  etk�l�  şek�lde  kullanmak:  S n r s stem n n rahatlaması,    zley c  roller n  bel rlemek etk l  b r  lk adım olab l r. Bu noktada
            bedensel gev eme ve stab l zasyonu sağlamak  ç n öğretmen-  öğrenc ler n öğrenmes   gereken en öneml   b lg , zorbalığı
            ler n en etk l  aletler , drama, oyun g b  bedensel akt v te gerek-  devam ett ren n sess z çoğunluğun tepk s zl ğ  olduğunu fark
            t ren etk nl kler  le  çsel malzemen n   lenerek dı a vurulmasını   etmeler d r. Bu sebeple, sınıfta b zl k duygusunu gel  t rerek
            sağlayan sanat ve edeb yat etk nl kler d r. Örneğ n, travmat k   h çb r öğrenc n n "yabancı ve yalnız" konumuna dü memes n
            olaylara  l  k n duygu ve dü ünceler n  fade ed lmes n    sağlamak ve zorbalık vakası olduğunda "güçsüz" öğrenc yle
            sağlayan terapöt k h kâyeler kullanılab l r. Müz k, dans ve res m   dayanı ma serg leyerek onu güçlend recek b r sosyoloj
            etk nl kler   duygularını  ve  zor  ya antılarını   fade  etmeler    olu turmak, bu tür vakaların çoğunu önleyeb l r.
            konusunda öğrenc lere yardımcı olab l r.
            4-Ps�koloj�k  sağlamlığı  �nşa  etmek: Ps koloj k sağlamlık, zor   Bu stratej ler  uygulamak  ç n öğretmen n, etk l  b r  let   m
            olaylar kar ısında öğrenc n n duygusal ba  etme sermayes    kullanarak modellemes  ve sınıfta öğrenc lerle saygı ve güven
            olarak   lev göreb l r(Rutter, 1999).   Travmat k olaylar kar ısında    l  k s   ç nde olması gerekmekted r(Cra g, 2016). Bu gerekl l k,
            öğrenc ler n olumsuz duygulara odaklanarak   levsel olmayan   öğretmene yukarıda sayılan stratej ler  uygulaması  ç n b r
            davranı lar ve ba a çıkma stratej ler  gel  t rmeler n  engelle-  platform sağlar. Sınıfta d s pl n ; etk le  mle, önceden kar ılıklı
            mek, ps koloj k sağlamlık düzeyler n n yüksek olmasıyla   olarak bel rlenen kurallarla, her öğrenc n n söz hakkına sah p
            mümkündür. Ps koloj k sağlamlık sayes nde, duygularını   olduğu ve bunu kullandığı çember ya da forum g b  mekan z-
            anlamlandırab len, olayları gerçekç  b ç mde değerlend reb len   malarla sağlayan öğretmen, öğrenc de saygı ve güven duygu-
            ve  l  k   ç nde olduğu sosyal s stemler n desteğ n  alab len   su olu turur. Kar ılıklılık  lkes  gereğ , saygı duyan ve güvenen
            öğrenc ler bu zorlu olaylar kar ısında daha d k durab l r ve daha   öğretmen, saygı görecek ve güven lecekt r. Bu stratej ler
            kısa sürede uyum gel  t reb l r.                  uygulamanın  d ğer b r  yolu  Rehberl k  Serv s   le    b rl ğ
                                                              yapmaktır.  Öğrenc y  bütünsel  olarak tanımak ve  yukarıda
            5-Akran  zorbalığı  konusunda  sınıfı,  önleme  ve  müdahale   l stelenen bazı etk nl kler  uygulamak  ç n ps koloj k danı ma
            becer�ler� �le donatmak: Sınıfta ps koloj k güvenl ğ  sağlamak   b l m n n yöntemler  kullanılab l r.
            ve bununla b rl kte olumlu ve dayanı macı b r sınıf sosyoloj s
             n a etmek  ç n öğrenc ler arasında sıklıkla görüleb len akran   Öğrenc n n  ç nden geld ğ  sosyal yapıyı tanımak, olası çocuk-
            zorbalığını önley c  ve müdahale ed c  stratej ler kullanılab l r.   luk çağı travmaları konusunda öğretmene zeng n b r ver
            Zorbalığın ne olduğu konusunda öğrenc lere   levsel b r b l nç   tabanı sunar (Jaycox vd., 2006).  Göç,   s zl k, kültürel yapı,
                                                              sosyo-ekonom k düzey ve anne-baba tutumları, travmaların en




                                                                                                                                             öneml  nedenler nden bazılarıdır. Bunların  çer s nde özell kle
                                                                                                                                             anne-baba  tutumları ve bu  tutumların devamı  ekl ndek
 Öğrenme    n  beyn   le yapan çocuk, aynı zamanda ya adığı bu   loj s nde uygulayab lmek  ç n somut etk nl k öner ler nde                   ebeveyn-çocuk  let   m , b rçok gel   msel travmanın gel  t ğ
 olumsuz deney mler n kron k stres n  de beyn nde ve beden n-  bulunmak  st yorum.                                                           sosyal rah m   lev  görür. Çocuğun kron k olarak azarlandığı,
 de ya amak durumunda kalmaktadır. Bu stres, karı tırıcı b r etk                                                                             a ağılandığı, ba ka çocuklarla kıyaslandığı, saygı duyulmadığı
 rolü oynayab l r çünkü öğrenme  ç n gerekl  olan bey n bölge-  1-Duygu okuryazarı b�r sınıf �nşa etmek: Duygu okuryazarlığı,                ve total olarak saygı ve sevg  görme, güvenl  ortamda büyüme,
 ler  (PFC), stres altında bloke olab lmekte ya da bu bölgelerdek    k   n n beden nde h ssett ğ  duyumları fark etmes , b rb r nden         duygusal rehberl k g b  temel ps koloj k  ht yaçlarının g der l-
 akt vasyon azalab lmekted r (F eld, Jones ve Russel-Chap n,   ayırt etmes  ve bu duyumları doğru b ç mde adlandırmasıdır.                   med ğ  a le yapıları ba lı ba ına travmat k b r etk  yaratır.
 2017; Kenya and Vuy ya, 2020).   Bu duyumların adlandırılmasıyla  duygulara ula ırız. Öfke,                                                 A leden dev r alınan bu ps koloj k m ras  le sınıf ortamına gelen
 korku, çares zl k, sev nç, co ku g b  duyguların neden ve nasıl
 Travma ya ayan öğrenc ler n travmanın etk s yle serg led kler    ya andığına da r öğrenc lere ps ko-eğ t mler sunmak, duygu                 çocuklarda dürtüsell k, duygusal  st krarsızlık, davranı ını
 davranı lar, sıklıkla ba ka özel gereks n m durumları ve davra-  anlama  becer ler n   kazanmalarını  sağlayab l r.  Öğretmenler,           kontrol edememe, saldırganlık ve ba arısızlık en sık görülen
 nı  problemler yle karı tırılab l r. Özel Öğrenme Güçlüğü,                                                                                  davranı  örüntüler d r. Bu ko ullar altında bu örüntüler travma
 Travmat k olaylar ya da ya antılar, çocukların hayatında örsele-  d kkat eks kl ğ , a ırı hareketl l k, derse kar ı  lg s zl k, akadem k   travmat k stres altında beyn n etk lenen bölgeler n  ve travma-  temell d r.  Bu  davranışların  panzeh�r�  �se  şefkatl�  ve  saygı
 y c  etk ler bırakab lmekted r. Olayın n tel ğ ne bağlı olarak bu   ba arısızlık ve hatta Ot zm g b  tanı veya et ketler akla  lk gelen-  t k stres  le öğrenme arasındak   l  k y  fark ett kler nde travma-  duyan  öğretmenl�k  s�stem�d�r.  Bu  s�stem�  uygulayan  b�r
 etk ler, uzun yıllar boyu süreb lmekte ve yet  k nl kte ortaya   ler olab lmekted r (Cole ve ark., 2005; Mears, 2012). Doğal   ya duyarlı b r prat k serg leyeb l rler. Böyle b r prat k sayes nde   öğretmen, duygusal olarak stab�ld�r, yet�şk�n sorumluluğu �le
 çıkan ps koloj k rahatsızlıklara kaynaklık edeb lmekted r.   olarak yanlı  tesp t, yanlı  müdahale veya yardım etme stratej -  beden-bey n etk le  m n  sağlayan yöntemlerle kend  davranı -  hareket  eder,  çocuğun  davranışlarını  ahlak�  açıdan  değ�l
 Çocukluk çağı travmalarının ya da olumsuz ya am deney mler -  ler n n kullanılmasına yol açab l r. Sonuç; öğretmen n ya adığı   larını yönetmeler  konusunda öğrenc lere yardım edeb l rler.   ps�koloj�k  açıdan  değerlend�r�r  ve  bu  öğretmenler  davranış
 n n  lerleyen yıllardak  etk ler  hakkında yapılmı  b rçok çalı ma   stres, tükenme ve yetk nl kler nden  üphe duyma; öğrenc n n   2-Travmat�k  yaşantıların  bey�n  üzer�ndek�  etk�s�n�  b�lmek  ve   değ�şt�rme konusunda oldukça etk�l�d�r.
 mevcuttur (Arslan  ve  Balkıs, 2015;  Gluckman, Hanson and   de anla ılmama ve çares z h ssetmes  olab l r.  öğretmek: Öğretmenler, travmat k stres altında beyn n etk le-
 Beedle, 2007). Çocukluk çağı travmaları, ergenl k ve yet  k nl k-  nen bölgeler n n neler olduğunu ve bunların davranı larla ve             Yukarıda sıralanan gerekçelere dayalı olarak öğretmen n k   sel
 tek  depresyon, uyku bozuklukları, k   l k bozuklukları vs. g b    Travmat�k etk�ler �le d�ğer davranış sorunlarını veya zorlukları-  özell kle öğrenme  le  l  k s n  b lerek beden-bey n arasındak    olgunluğu, kend  duygularını düzenleme becer ler ne sah p
 ps koloj k bozukluklarla yakından  l  k l d r.  nı b�rb�r�nden ayırt etmen�n yollarından b�r� travmaya duyarlı    l  k y  kurma, beden ve bey nler n  kontrol ederek davranı ları-  olu u,  efkat ve merhamet prat ğ  serg lemes , çocuk haklarına
 öğretmenl�k becer�ler�n� ed�nmek ve uygulamak olab�l�r (Cra�g,                                                                              duyarlı olması, m kro- let   m becer ler n  akt f b ç mde kullan-
 Büyük travma yaratan olayların (ölüm, tecavüz, doğal afetler   2016). Akılda tutmayı kolaylaştırması açısından bu becer�ler�   nı yönetme konusunda öğrenc lere yardım edeb l r. Öğrenc le-  ması ve travmanın sınıfta nasıl ortaya çıkab leceğ  konusunda
 vb.) yanı sıra; küçük dü ürme,  ğneleme, hakaret etme, alay   şöyle l�steleyeb�l�r�z:  r n, stres altında  ken beyn n am gdala bölges n n akt ve   kesk n gözlemler yapab lmes ne olanak tanıyacak b lg
 etme, ba kaları  le kıyaslama ve temel ps koloj k  ht yaçlara   olduğunu b lmes  ve bu akt vasyonun beyn n öğrenen bölges                   b r k m ne sah p olması, öğretmen n “travma  y le t ren” b r
 kar ı duyarsızlık g b  davranı lar da çocuk  ç n gel   msel   Duygu okur yazarı b r sınıf  n a etmek  olan prefrontal korteks  devre dı ı bıraktığını b lmeler , s n r   öğretmene dönü mes   ç n gerekl  olan önko ullardır.
 travmalar yaratab lecek olaylardır. Çocuklar doğup büyüdükle-  Travmat k ya antıların bey n üzer ndek  etk s n  b lmek ve   s stemler n  nasıl rahatlatacakları konusunda öneml   puçları
 r  a leler nden ve sosyal ortamlarından ya da okulun  ç ndek    öğretmek  sunar.  Yüksek stresl  durumlarda beyn  sak nle t rmek ve
 d ğer öğrenc ler ve bazen öğretmenler tarafından bu tür davra-  prefrontal kortekstek  akt vasyonu tekrar yükseltmek öğrenme
 nı lara maruz kalab l r.   Duygusal rahatlama ve denge  ç n bedensel etk nl kler ve    ç n önko uldur (F eld, Jones ve Russel-Chap n, 2017; Kenya
 sanatı etk l   ek lde kullanmak  and Vuy ya, 2020.  Bu noktadan hareketle, Beyn n El Model
 (S egel, 2010) kavramını öğrenc lere tanıtmak, nefes egzers zle-
 Ps koloj k sağlamlığı  n a etmek  r , topraklanma etk nl kler , stres ver c  olaylara  l  k n duygusal
 Akran zorbalığı konusunda sınıfı önleme ve müdahale   payla ım çemberler  ve destekley c  b r akran ve okul s stem -
 becer ler   le donatmak  n n varlığı, s n r s stem n  rahatlatarak dürtüsel davranı ları
 önleyeb l r, duyguların düzenlenmes ne yardımcı olab l r.
 Bu be  temel ba lık, bu hal yle öğretmenler  ç n yeter nce
 somut olmayab l r. O nedenle bu ba lıkları sınıfta ve sınıf sosyo-

              46
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51