Page 65 - akademi 2 e dergisi
P. 65
MAKALE
antik dönemden başlayarak eğitimde bazı sistematikleşme düzenler ancak amacı olmayan şeyleri de öğrenene bağlı zanımı sınıfta, okulda ya da okul dışı ortamlarda işleyebilir. me ortamlarında drama vb. dersler açılmıştır. Üniversite ve
çabalarını beraberinde getirmiştir. Öğrenme ve öğretim olarak öğretir ya da öğrenen kendi öğrenir denilebilir. Okul dışı öğrenme ortamlarında eğitimde yaratıcı drama- sivil toplum kuruluşları dışında da örneğin TÜBİTAK bilim
kavramları bu dönemde so stler, eğitimciler, bilim insanla- Basitçe o anla ya da durumla öğrenme anında başa çıkabil- nın kullanımını 1900’lerin başında yöntemin daha ilk kampları/okulları projelerinde bazı başlıklarda dramanın Oyunların günümüzde sokaklardan sanal ortamlara doğru
rı, sanatçılar sayesinde belli noktaya getirilmiş hatta bir mek için oluşturulmuş bir öğrenme şeklidir. Günümüz yapılandığı zamanlarda görmek mümkündür. Dramada zorunlu yöntem olarak bulunmasını ve okul dışı öğrenme eksen değiştirdiği gerçeği eğitimcileri bu alanda kendileri-
nevi bugünlerin temeli atılmıştır. Sonrasındaki klasik postmodern eğitiminde öğrenmelerin gitgide bu noktada mekân sınırlaması olmaması ve yukarıda sayılan özellikleri ortamlarında drama yönteminin kullanılmasını sağlamıştır. ni geliştirme ve mevcut duruma uyum sağlamalarını zorun-
dönemle ise okul kavramı daha çok kuramsallaşma döne- yoğunlaşacağı öngörülmektedir. Çünkü bağımsız öğrenme sayesinde dünya genelinde birçok okul dışı çalışmada işe Son yıllarda MEB öğretim programlarında yapılan düzenle- lu kılmaktadır. Bireylerin bilgisayar oyunlarına karşı haliha-
mine girip yüzyılları kapsayan eğitim-öğretim bakış açısı modellerine daha fazla ilgi duyan öğrencilerin yatkınlıkları koşulduğu bilinmektedir. Bu noktada farklı mekânlarda melerle özellikle örgün eğitim kurumlarında müze eğitimi zırda var olan ilgilerinin öğrenmeye yönelik olarak kullanıl-
oluşturulmuştur. Modern dönemde ise hem teknoloji hem da bu yönde artmıştır. Örneğin alfa kuşağı insanlar non-for- çalışmaların başlangıcı olarak dramanın da ilk örneklerinin çalışmaları, resim-iş, sosyal bilgiler, hayat bilgisi vb. birçok ması son yıllarda birçok akademisyen tarafından araştırıl- Değişen teknolojik gelişmeleri yakalayabilmek ve takip
de sosyoekonomik yapılardaki değişimlerle eğitim-öğre- mal öğrenmeleri drama, sosyal deneyler, sosyal medya, görüldüğü İngiltere’yi söylemek doğru olacaktır. San dersin içeriğine entegre edilmiştir. Bununla bağlantılı makta ve oyunların çocukların gelişimi açısından önemli etmek eğitim ortamlarında çağdaş, öğrenci merkezli;
tim tam sistemli ve spesi k derinleşmeleri barındıran ana metaverse vb. yöntem ve araçlarla benimsemeye başla- (2018) okul ve müze ilişkisinin ilk olarak 1894-95 yıllarında olarak da bazı eğitim fakültelerinde müze eğitimi dersleri sonuçlar doğurduğu görülmektedir. Uygun tasarlanmış bireylerin ilgi, yetenek ve öğrenme hızlarına uygun öğretim
ve yan bilim dallarıyla kendini üst seviyede dünyanın en mıştır. İngiltere’de açılan Haslemere Müzesi ile ortaya çıktığını seçmeli olarak görülmeye başlamış ve nihayetinde bilgisayar oyunlarının kullanıldığı öğrenme ortamlarında
önemli bilim alanı haline getirmiştir. Postmodern dönemle belirtmiştir. Eğitimde yaratıcı dramanın kullanımı sınıf içi 2018-2019 eğitim-öğretim yılıyla beraber de tüm fakülte- öğrenciler sadece dinleyerek ve okuyarak öğrenmenin yöntemlerinin kullanımı ile mümkündür. Eğitim sürecinde
beraberse eklektik yaklaşımlarla eğitim öğretim tekrar Rastlantısal(tesadü ) öğrenme ise öğretmen tarafından öğretim çalışmalarının dışında 20. yüzyılda okul dışı ortam- lerde yetkin öğretim elemanı bulunması dâhilinde seçmeli ötesine geçerler; öğrenciler öğrenme sırasında aktiftir, sınırlayıcı durumların yaşandığı eğitim öğretim koşulların-
tümel bir hal alıp okulun içinden hayatın sokaklarına hatta oluşturulmamış, planlanmamış rastgele olarak öğrenme larda özellikle galeri ve müze eğitimi çalışmalarıyla İngilte- ders olarak programda yer alması için olanak sağlanmıştır. görerek ve yaparak öğrenirler (Whelan, 2005). da, coğrafya öğretiminde önemli bir yere sahip olan arazi
uzayın derinliklerine kadar kendine yer bulmaya çalışmak- anında ortaya çıkan öğrenmelerdir. Yazının başında bahse- re’de başlasa da yaratıcı dramanın eğitimde kullanımına Görülmektedir ki eğitimde yaratıcı drama yöntemi ülkemiz- çalışmalarının, gezi gözlem metotlarının sınıf içerisinde de
tadır. Günümüzde bireysel öğrenmenin ve yapılandırmacı- dilen en ilkel öğrenme şeklimizdir diyebiliriz. Yaşamımız Almanya ve Amerika’da da okul dışı öğrenme ortamı de ve dünyada okul dışı öğrenme ortamlarında önemli bir Şekil 2. Classdojo oyunlaştırma uygulaması olumlu davranış rozetleri devamlılığını sağlamak için sanal gerçeklik tekniklerinin
lık gibi kavramların tüm dünyada ön plana çıktığını boyunca basit düzeydeki birçok öğrenmemizi bu şekilde çalışmalarında sıklıkla rastlanmaktadır. Bu uygulamalar, yere sahiptir. Oyunlaştırma ile ilgili yapılan çalışmalar şu konularda kullanımı problemlerin çözümünde bir alternatif yaratabilir.
görmekteyiz. Özellikle bu iki kavram öğrenme şekillerimizi yaparız. İnsanoğlunun en eski ve en doğal öğrenme müze gezilerinin alışılagelmiş doğrudan gezme, gezdirme, yoğunlaşmaktadır; motivasyon artışı (Deterding, 2012;
ve mekânlarımızı doğrudan etkilemektedir. şeklidir. Örneğin bir kişiyle tanıştığımızda ondan alacağımız uzman eşliğinde gezme vb. uygulamalara göre daha Bu noktada öğretmenlerin okul dışı öğrenmelerde kullana- 20. yüzyılın son çeyreği bilim ve teknoloji çağı olarak da
bilgiler tesadü olarak öğrenmemize sebep olur. Bir öğren- bilecekleri yöntemler için hizmet içi eğitimlere, projelere ya Coğrafya , insanların yaşadıkları ortamları daha iyi tanıyarak gereken konularda başvurulan yöntemlerden biridir. Dicheva ve Dichev, 2015; de Sousa Borges, Durelli, nitelendirilmektedir. Bilgisayarlar ve diğer donanım araçları
Örneğin 20. yüzyılın başlarında okul bahçesi, laboratuvar- me amacı taşımadan oluşan bir öğrenme şeklidir. anlamlı, kalıcı ve nitelikli geçmesi için yapılmaya başlanmış- da özel kurslara katılarak kendilerini geliştirmeleri öğrenci- ondan faydalanmalarını sağlayabilir. Bununla birlikte yerkü- Oyuna katılan bireyler gerçek hayata göre risksiz bir ortam- Macedo Reis ve Isotani, 2014; Faiella ve Ricciardi, 2015; hızlı gelişimler kaydetmiştir. İnternet araçları ile a
lar, kütüphaneler, eğitim-öğretim bahçeleri ve işlik/atölye- tır. Son yüzyılda eğitim bilimlerinde ve müzecilik anlayışın- lerin çok yönlü gelişimlerini destekleyecektir. Çünkü okul reyi daha iyi anlamamızı onunla ilgili konulara çözümler da oldukları için daha rahat hissederler. Bu sayede gerçek Lister, 2015; Özer ve Samur, 2015; Su ve Cheng, 2015;
ler sınıf dışı ortam sayılırken günümüzde sınıf dışı ortam İnformal öğrenme ortamı ise yukarıda bahsedilen bu da gelişmelerle başlı başına bir alan olarak müze pedagoji- dışı öğrenme ortamlarının belki de en önemli etkisi üretmemizi sağlamaktadır. İnsan ile doğa arasındaki ilişkiyi hayatta almakta tereddüt ettikleri kararları rahatlıkla alarak Tüzün, Yılmaz-Soylu, Karakuş, İnal ve Kızılkaya, 2009; bir dünya oluşmaya başlamıştır. Bu dünya dijital or
denilince daha çok halka açık parklar, bahçeler, müzeler, öğrenmelerin dışında bir kavramdır. İnformal öğrenme; si/eğitbilimi kavramını ortaya çıkmıştır. eğitim-öğretime dâhil olan bireyler kadar o alanlarda bil il en iyi şekilde ifade etmemizi sağlayan coğrafya bilimi, bu sonuçlarını değerlendirme fırsatı bulabilirler. Oyun genel Yıldırım ve Demir, 2014), eğlenmeye olanak sağlama da sanal dünya olarak adlandırılmaktadır. Sanal ortamlarda teknikler bu
sergiler, galeriler, doğal yaşam alanları, milli parklar, tema okul, sınıf, okul bahçesi, laboratuvar vb. yalıtılmış ortamla- Dünyadaki bu bakış açısıyla müze eğitimi ve eğitimde bulunan, gezen, çalışan bireylerin de bu eğitimin bir parça- alanda eğitim almış ve pratikte bu bilgileri kullanabilen anlamda bireylerin sosyal hayatlarını yansıtan ve bireyleri (Arkün-Kocadere ve Çağlar, 2015; De-Marcos, Domínguez, kullanılan görseller ve araçlar gerçek dünya ile ö
parkları, hayvanat bahçeleri, sokaklar vb. düşünülmektedir. rın dışındaki tüm öğrenme ortamları için kullanılabilmekte- yaratıcı drama çalışmaları öncelikli olarak müze, galeri ve sı, izleyicisi hatta bazen katılımcısı olmalarına olanak sağla- bireylerin artmasıyla gelişecektir (Efe, 1997). Bu bilim gerçek hayata karşı hazırlayan araçlardır. Saenz-de-Navarrete ve Pagés, 2014), öğrenenin katılımı rek gerçek bir sanal dünya oluşturulmaktadır. Geliştirilen
Sınıf/okul dışı öğrenme ortamı olarak sayılan bu mekânlara dir. Örneğin günlük yaşamda karşılaştığımız bir sokaktan, sergilerde görülse de okul dışı diğer ortamlarda da bu maktır. Bu bakış açısıyla bakıldığında öğretmen, okul dışı ışığında yetişen bireyler insan hayatını tehdit eden durum- veya öğrenenin ortama bağlılığını sağlama (Barata, sanal ortamlar ve araçlar birçok alanda olduğu gibi eğitim- ne güçlü bir alternatif olduğuna ilişkin değerlendirmele
informal öğrenme ortamları da denmektedir. Milli Eğitim parktan, meydandan, heykelden veya özel izinle girilen yöntemin kullanılması ve eğitimlerin uygulanması fazla öğrenme ortamlarında eğitim öğretim yaptığında tüm lardan korunma, kurtulma ve denetim altına alma yolları Coğrafya öğretimi sırasında aktif öğretim metodunun en Gama, Jorge ve Gonçalves, 2013; Hamari vd., 2014; de de yeni kullanım alanları oluşturmaktadır. bulunmaktadır.
Bakanlığının ilköğretim Kurumları Fen Bilimleri Programın- müze ya da deney ortamlarına kadar pek çok yeri kapsa- taşındığı durumlarda böyle bir emek harcamadan doğal Eğitimde yaratıcı drama yöntemi, San (1990) tarafından zaman almamıştır. Ülkemizde 1990’lardan beri eğitimde halka yönelik bir eğitime imza atmaktadır. Bu etkinin olma- geliştirmiş ve geliştirecektir. Coğrafya alanında yaşanılan önemli yöntemlerinden biri olan oyun ve etkinliklerin Iba
da (3.-8. Sınıf) (2018), informal öğrenme ortamlarından maktadır. yollarla öğrenenin dikkati çekilmekte, motivasyonu sağlan- şöyle tanımlanmaktadır: “Doğaçlama, rol oynama vb. yaratıcı drama yöntemini merkeze alarak yapılan müze ve sının belki en önemli sebeplerinden biri de eğitimde yaratı- bilimsel gelişmeler, ülkelerin siyasi ve ekonomik etkinlikle- kullanılması öğrenmelerin etkinliğini ve kalıcılığını artıran Méndez-Ibáñez ve Alonso-Arroyo, 2016; Özer v
(müzeler, botanik bahçeleri, bilim merkezleri, hayvanat Öğretmenler artık sınıfa ya da okula bağımlı değil kazanı- maktadır. Öğrenen bu noktada hem planlanan öğrenmele- tiyatro ya da drama tekniklerinden yararlanılarak bir grup okul dışı öğrenme ortamlarına yönelik birçok kitap, tez, cı drama uygulamalarında yer alan doğaçlama, eğlenerek rini etkiler niteliktedir. Bu nedenledir ki bilinçli bireyler bir faktördür (Gülüm ve Torun, 2009). Tarih boyun
bahçeleri, planetaryumlar, doğal ortamlar vb.) yararlanıl- ma, kavrama bağlı olarak farklı mekân arayışı içine girmiş- ri hem de kendi istediği öğrenmeleri bir arada gerçekleşti- çalışması içinde bireylerin bir yaşantıyı, bir olayı, kimi makale ve araştırma projelerine rastlanmaktadır. Müze öğrenme ve oyunların eğitim grubu dışındakiler tarafından yetiştirebilmek ve geleceğin dünyasında söz sahibi olabil- oyunları boş zamanlarını doldurmak, güç birikimini harc
ması tavsiye edilmektedir (Elmas, Aslan & Hakverdi Can, lerdir. Çağdaş öğretmenler hem zik, kimya, biyoloji, rebilmektedir. Yani informal ortamlarda (okul dışı) öğren- zaman bir soyut kavramı ya da bir davranışı, eski bilişsel eğitimi, müzecilik ve eğitimde yaratıcı drama ile ilgili olarak da ilgi çekici görülmesidir. mek adına coğrafya öğretimi önem arz etmektedir. 2018 mak, taklit gereksinimlerini karşılamak ve çocuğu yaramaz- Eğitimde Oyunlaştırma Uygu
2021). meler informal, nonformal, tesadü ve formal öğrenmeleri örüntülerin yeniden düzenlenmesi yoluyla ve gözlem, Çağdaş Drama Derneği (ÇDD) başta olmak üzere çeşitli yılında yayınlanan Coğrafya Dersi Öğretim Programı lıktan alıkoymak için kullanılmıştır. Oysa oyun günümüzde Eğitimde karşılaşılan zorluklardan biri, öğrencilerin öğren- 2011; Lister, 2015; Su ve Cheng, 2015; Özer ve Samur, Street View sitesinden alınan 360⁰ fotoğra arı, çeşitli muz ortamı
matematik gibi alanları, doğrudan doğanın içinde bu eğitimcilerce “öğrenme sanatı” olarak değerlendirmeye
İnformal öğrenme ortamları ve informal öğrenme kavram- olguları inceleyerek yaşantı haline getirmek hem de sosyal bir arada sunabildiği için birçok açıdan klasik öğrenmelere deneyim duygu ve yaşantıların gözden geçirildiği oyunsu üniversiteler, Milli Eğitim Bakanlığı gibi kurum ve kuruluşlar KAYNAKLAR (CDÖP), kapsamında bilgiyi üreten, hayatta işlevsel olarak başlanmıştır. (Özdenk, 2007 akt: Gülüm ve Torun, 2009). me sırasındaki motivasyonlarını kısa sürede
(Özgür, H., Çuhadar, C., ve Akgün, F. (2018). Çünkü değişen
üstünlük sağlamaktadır. Türkmen vd. (2016) çalışmalarında
ları bazen karıştırılmaktadır. Rogers(1992), öğrenmeyi bilimlerden tarih, coğrafya, edebiyat gibi alanları okul dışı informal öğrenme ortamları için iki ana etkinin altını süreçlerde anlamlandırması, canlandırmasıdır.” Günümüz- ulusal/uluslararası sempozyumlar, konferanslar, seminerler Adıgüzel, H. Ö. (2000). Eğitim bilimlerinde (Güzel sanatlar eğitiminde) bir kullanabilen, problem çözebilen, eleştirel düşünen, Bireye öğrenme hayatında yaparak yaşayarak öğr
formal, informal öğrenme, non-formal öğrenme ve rastlan- ortamlarda öğrencilerine yaşatarak öğrenme fırsatını, klasik çizmektedirler. Bunlar bilginin uzun dönemli etkisi/kalıcılığı de Türkiye’de geçerli olarak kullanılan ismi “eğitimde ve çalıştaylar düzenlemişlerdir. Bu çalışmaların ilki Antal- uzmanlık alanı olarak kültür pedagojisi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. girişimci, kararlı, iletişim becerilerine sahip, empati yapabi- imkânı sunan oyunlar, aynı
tısal öğrenme şeklinde dört başlıkta incelemiştir. sınıf öğrenmelerine göre daha nitelikli bir öğretim yolu ve öğrenmeyi destekleyici etkisidir. Dünya genelindeki yaratıcı drama” olmasına karşın, Adıgüzel’in (2013) de ya’da T.C. Kültür Bakanlığının katkıları ile Uluslararası Ankara Üniversitesi. len, topluma ve kültüre katkı sağlayan vb. niteliklerdeki bir maları ile öğrenmelerin kalıcılığını sağlarlar. mız öğrenen motivasyonunun kısa sürede kaybedil
olarak görmektedirler. Bu noktada önemli olan şey ise son belirttiği gibi kavram alan yazında “drama, yaratıcı drama, Amatör Tiyatrolar Birliği’nin (International Amateur Theatre Adıgüzel, Ö. (2013). Eğitimde yaratıcı drama. Pegem Akademi. birey yetiştirme hede enmektedir. Bireylerden bu rollerin ilgili problemlerin çözümünde bir alternatif oluşturabilir. ● Gerçek zamanlı etkileşim,
Formal öğrenme başlığında öğrenci ve öğretmende kasıtlı yüzyıl içinde yaparak yaşayarak öğrenme anlayışına uygun çalışmalardan da örnekler vererek yazarlar, öğrenen birey- eğitimde yaratıcı drama, eğitsel drama, eğitimde drama” Association-AITA/IATA) 1992 yılında yapılan “Dünya Çocuk- beklenmesinin nedeni; bilim ve teknolojide yaşanan hızlı Etkin öğrenme dört boyutta ele alınabilir (Hohmann ve ları hazırlamak ve ilgilerini çeken etmenleri belirmek biz Sanal
olarak yapılan davranışlar gözlemlenmektedir. İki taraf da yöntem ve tekniklerin öğrenme ortamları için geliştirilmesi- lerin bu ortamlarda öğrenme motivasyonlarının arttığını vb. şekillerde dile getirilmektedir. Kavrama ilişkin adlandır- ların Tiyatroları Festivali 2”de gerçekleştirilen “Müzede Elmas, C. , Aslan, O. & Hakverdi Can, M. (2021). Fen bilgisi öğretmen değişim, bireyin ve toplumun değişen ihtiyaçları, öğrenme Weikart 2000): Oyunlar yapıları
eğitim-öğretim konusunda belli izlekleri yerine getirmek dir. Bu noktada özellikle eğitimde yaratıcı drama gibi ortaya koymuştur. Diğer etki olan kalıcı öğrenme için de malar farklı olsa da genel olarak tanımlamaların nitelik ve Drama” atölyesidir. Bu çalışma Antalya Arkeoloji Müzesinde adaylarının informal öğrenme ortamları hakkındaki görüşleri: MTA gezi öğretme teori ve yaklaşımlarındaki yenilik, gelişme ve döneminizde oyun oynamak için sokağa ne kadar bü
örneği. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 6 (1), 24-42. https://dergi-
için sözlü/sözsüz, yazılı/yazısız bir anlaşma yaparlar. Örne- yöntemler öğretmenlerin farklı alanlarda, mekânlarda ve özellikle yaparak yaşayarak öğrenme temeline dayanan kapsam bakımından aynı olduğu söylenebilir. Milli eğitim uluslararası eğitmenler (Bernd Ruping – Almaya, Anna park.org.tr/tr/pub/jrinen/issue/63074/738225 değişimlerdir (CDÖP, 2018). Bahsedilen program yapılan- 1.Nesnelerle doğrudan deneyim kazanma: Etkin öğrenme bir istek ve arzuyla g
ğin öğretmenlerimizin aldığı hizmet içi eğitimler genellikle farklı kazanımlara uygun çalışmasına olanak sağlayacak çalışmaların bireyler için anlamlı öğrenmeleri beraberinde kitaplarında genellikle “drama” sözcüğüyle kendine yer Jeppesen – İzlanda, Richard Finch - İngiltere) yönetiminde Erem, E. (2015). Görsel sanatlar eğitimi ve drama. okul öncesinden ilköğre- dırmacı yaklaşıma dayanan, öğrencinin merkezde olduğu, materyal ile oyuncak kullanımına dayanır.
bu şekildedir. getirdiğini belirtmiştir. Orion ve Hofstein (1994) ise bulan eğitimde yaratıcı drama yöntemi, bir sanat dalı gerçekleştirilmiştir (Adıgüzel, 2000). 1995’te ise ÇDD 6. ders içerisinde etkinliklerle aktif olarak bilgiye ulaştığı bir motivasyonunun daha uzun süre dinamik kalmasını sağla- öğrenme açısından yeni yöntem ve teknikler bulmak için ları ve işaretçi olmayan artırılmış gerçeklik uygulamalarıdır.
şekilde evrimleşmiştir. time kuramdan uygulamaya drama. T. Erdoğan (Ed). Eğiten Kitap. 2.Yapılan hareketler üzerinde düşünme: Burada etkin yabilir.
İnformal öğrenme ise eğitimci tarafından tasarlanan ama informal öğrenme ortamlarında olması gereken özellikleri olarak ortaya konulan tiyatro/drama ile karıştırılmaması Uluslararası Eğitimde Drama Semineri’nin başlığını Erem, E. (2019). Farklı mekanlarda drama uygulamaları. T. Erdoğan, E. Erem öğretimdir. Bu şekilde düzenlenen eğitim ortamlarında, öğrenme hem ortaya çıkan davranışları anlama, yorumla- bilimsel araştırmalar yapılmaktadır. Sanal gerçeklik ve
yedi başlıkta ele almıştır (akt. Türkmen vd., 2016). Bunlar;
eğitim üzerine yapılan araştırmalarda sanal gerçeklikle
öğrencinin bildiği veya doğrudan hede ediği bir öğrenme Öğrenen açısından bakıldığında doğa ya da özel alanlar yaparak yaşayarak öğrenmeyi, açık uçlu öğrenme süreleri- açısından tam adıyla yazıda yer almıştır. “Drama, Maske, Müze” olarak belirlemiş ve birçok müze (Ed), Eğiten Kitap. öğrencilerin öğrenme motivasyonunun yüksek olduğu ve ma, kavramlaştırma yoluyla bilişsel alandaki etkinliği hem Oyunlaştırma ; sistemlere dâhil olan katılımcıların ya da
söz konusu değildir. Örnek olarak reklamlar bu başlık için (müze, ören yeri, galeri vb.) bireyin öğrenme motivasyonu- ne olanak sağlayabilmesi, eğlenceli, gönüllü öğrenme, Öncelikle bireysel öğrenmeyi ve grupla beraber yaşantısal eğitimi ile eğitimde yaratıcı dramayı birleştiren atölye, Erem, E. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının seçmeli müze eğitimi dersine kalıcı öğrenmeler sağladığı görülmektedir. Bireylerin sözü de etki yaratmayı içermektedir. Çocuklard
uygundur. Örgün ve yaygın eğitim noktasından bakılınca nu sosyal ve duygusal açıdan olumlu yönde etkilemektedir. öğrenenin kontrol edebileceği öğrenme durumları, öğrenmeyi merkeze alarak kendini gösteren eğitimde çalıştay, toplantı yapılmıştır. 1995’teki bu uluslararası ilişkin görüşleri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi. edilen hede ere ulaşmasında kullanılacak öğretim teknik- düşünce bir anlamda hareket yoluyla gelişmektedir.
informal öğrenmede öğreten kasıtlı, öğrenen kasıtsızdır Bu durum öğrenmenin klasik mekân ve öğrenme stillerine problem çözme süreçlerinde ardıllık beklenmemesi ve yaratıcı drama yönteminin temeli “bireyler arası iletişim, seminerle de müze, müzecilik, müze eğitimi ve eğitimde Rogers, A. (1992). Adults learning for development. Cassell. lerinin bazıları; “Oyun temelli coğrafya öğretimi, eğitimde 3.İçten güdümlü keşfetme/üretme isteği: Çocuğun içten olmaları
denilebilir. Yani öğrenci öğrenme yaşantısının içinde göre daha kalıcı ve anlamlı olmasını sağlamaktadır. Bunun amaca uygun olarak öğretmen-öğrenci arasındaki bağın etkileşim, özgün bilgi üretimi, empati becerisi artışı, yaratı- yaratıcı drama ilişkisi kurulmuştur. Bu seminerden sonra San, İ. (1990). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri oyunlaştırma, sanal gerçeklik ile coğrafya öğretimi, artırıl- güdümlü olarak onu sorular sormaya, a
öğrenmeye başlar. İnsan doğası gereği de öğrenme davra- yanında sınıf dışı öğrenme ortamlarının bir diğer etkisi ise oluşturulmasıdır. Bu yedi şart öğrenme ortamlarında klasik- cılık, inovasyon, spontanite (kendiliğindenlik), eğlenceli ülkemizdeki makalelerde, tezlerde, projelerde müze Fakültesi Dergisi, 23(2), 573-583. mış gerçeklik ile coğrafya öğretimi ve metaverse ile coğraf- deney yapmaya, zihninde yeni yapılar oluşturmaya yöneltir. amaçlamaktadır Oyunla
nışını yaşayarak gerçekleştirir. kullanılan çağcıl yöntemlerle birlikte daha öğrenen eğitimi ya da okul dışı ortamlarda drama gibi çalışmalar San, İ. (2018). Yaratıcı drama ve müze-sanat eğitimi. Yeni İnsan Yayınevi. ya öğretimi”dir. kullanıcı denetimini artırmak ve kullanıcının ortama bağlılı- ve üç boyutlu nesnelerin teknolojik aksesuarlar kullanarak İşaretçi tabanlı artırılmış gerçeklik
merkezli, esnek planlarla, grup öğrenmelerle vb. disiplinle- likten uzaklaşmayı ve öğrencinin öğrenme sürecinin bir öğrenme” gibi kavramlara dayanmaktadır. Bu kavramlar sıklıkla görülmeye başlanmıştır. Çeşitli üniversitelerde 4.Problem çözme: Çocuklar amaçları doğrultusunda ğını sağlamak amacıyla dijital oyun elementlerinin (puan, insan zihnine gerçeklik hissi veren etkileşimli teknolojiler
Non-formal öğrenme ise informal öğrenmeye benzer rarası öğrenmeyi tetiklemesidir. Okul içi ortamlarda parçası olmasını sağlayacaktır. Sayılan yedi şarta bakıldığın- ışığında eğitimde yaratıcı dramanın dört ana bileşeni doğrudan yüksek lisans programları (Örneğin Ankara Türkmen, H., Topkaç, D. D., & Yamık, G. A. (2016). İnformal öğrenme Coğrafya Öğretiminde Oyunla Öğrenme beklenmedik sonuçlar, engeller ile karşılaştıklarında mevcut rozet, liderlik tablosu,
ancak öğrenci ve öğretmenin rollerinin değiştiği bir öğren- öğrenende merak oluşturmak ya da dikkati çekmek daha da informal öğrenme ortamları için eğitimde yaratıcı vardır. Bu bileşenler öğretmen/eğitimci, grup/öğrenciler, Üniversitesi Disiplinlerarası Müze Eğitimi Anabilim Dalı ortamlarına yapılan gezilerin canlıları sını andırılması ve yaşadığımız çevre Oyun ve insan yaşıttır denilebilir. İnsanlığın var oluşu kadar bilgileri ile olası varsayımlarını
konusunun öğrenilmesine etkisi: tabiat tarihi müzesi ve botanik bahçesi
me şeklidir. Öğretmen, öğrenme alanlarını/durumlarını zor, emek gerektiren bir hâl alırken öğrenmenin dışarı dramanın tamamen uygun bir yöntem olduğu aşikardır. konu ve mekândır. Öğretmen öğrencileriyle bir konuyu/ka- gibi) ya da programın içinde müze eğitimi, okul dışı öğren- örneği. Ege Eğitim Dergisi, 17(1), 174-197. eski olan oyunlar insanların deneyimleyerek öğrenmesi çözümlere gidecek öğrenme ve gelişim sürecine girerler. Yavuz, 2017). gerçek ve hay