Page 65 - akademi 2 e dergisi
P. 65

MAKALE










 antik dönemden başlayarak eğitimde bazı sistematikleşme   düzenler ancak amacı olmayan şeyleri de öğrenene bağlı   zanımı sınıfta, okulda ya da okul dışı ortamlarda işleyebilir.   me ortamlarında drama vb. dersler açılmıştır. Üniversite ve
 çabalarını beraberinde getirmiştir. Öğrenme ve öğretim   olarak öğretir  ya da öğrenen kendi  öğrenir denilebilir.   Okul dışı öğrenme ortamlarında eğitimde yaratıcı drama-  sivil toplum kuruluşları dışında da örneğin TÜBİTAK bilim
 kavramları bu dönemde so stler, eğitimciler, bilim insanla-  Basitçe o anla ya da durumla öğrenme anında başa çıkabil-  nın kullanımını 1900’lerin başında yöntemin daha ilk   kampları/okulları projelerinde bazı başlıklarda dramanın   Oyunların günümüzde sokaklardan sanal ortamlara doğru
 rı, sanatçılar sayesinde belli noktaya getirilmiş hatta bir   mek için oluşturulmuş bir öğrenme şeklidir. Günümüz   yapılandığı zamanlarda görmek mümkündür. Dramada   zorunlu yöntem olarak bulunmasını ve okul dışı öğrenme   eksen değiştirdiği gerçeği eğitimcileri bu alanda kendileri-
 nevi bugünlerin temeli atılmıştır. Sonrasındaki klasik   postmodern eğitiminde öğrenmelerin gitgide bu noktada   mekân sınırlaması olmaması ve yukarıda sayılan özellikleri   ortamlarında drama yönteminin kullanılmasını sağlamıştır.   ni geliştirme ve mevcut duruma uyum sağlamalarını zorun-
 dönemle ise okul kavramı daha çok kuramsallaşma döne-  yoğunlaşacağı öngörülmektedir. Çünkü bağımsız öğrenme   sayesinde dünya genelinde birçok okul dışı çalışmada işe   Son yıllarda MEB öğretim programlarında yapılan düzenle-  lu kılmaktadır. Bireylerin bilgisayar oyunlarına karşı haliha-
 mine  girip  yüzyılları  kapsayan  eğitim-öğretim  bakış  açısı   modellerine daha fazla ilgi duyan öğrencilerin yatkınlıkları   koşulduğu bilinmektedir.  Bu noktada farklı mekânlarda   melerle özellikle örgün eğitim kurumlarında müze eğitimi   zırda var olan ilgilerinin öğrenmeye yönelik olarak kullanıl-
 oluşturulmuştur. Modern dönemde ise hem teknoloji hem   da bu yönde artmıştır. Örneğin alfa kuşağı insanlar non-for-  çalışmaların başlangıcı olarak dramanın da ilk örneklerinin   çalışmaları, resim-iş, sosyal bilgiler, hayat bilgisi vb. birçok   ması son yıllarda birçok akademisyen tarafından araştırıl-  Değişen teknolojik  gelişmeleri yakalayabilmek  ve takip
 de  sosyoekonomik yapılardaki  değişimlerle eğitim-öğre-  mal öğrenmeleri drama, sosyal deneyler, sosyal medya,   görüldüğü İngiltere’yi söylemek doğru olacaktır. San   dersin içeriğine entegre edilmiştir. Bununla bağlantılı   makta ve  oyunların çocukların gelişimi  açısından önemli   etmek eğitim ortamlarında çağdaş,  öğrenci merkezli;
 tim tam sistemli ve spesi k derinleşmeleri barındıran ana   metaverse vb. yöntem ve araçlarla benimsemeye başla-  (2018) okul ve müze ilişkisinin ilk olarak 1894-95 yıllarında   olarak da bazı eğitim fakültelerinde müze eğitimi dersleri   sonuçlar doğurduğu görülmektedir. Uygun tasarlanmış   bireylerin ilgi, yetenek ve öğrenme hızlarına uygun öğretim
 ve yan bilim dallarıyla kendini üst seviyede dünyanın en   mıştır.  İngiltere’de açılan Haslemere Müzesi ile ortaya çıktığını   seçmeli olarak görülmeye başlamış ve nihayetinde   bilgisayar oyunlarının kullanıldığı öğrenme ortamlarında
 önemli bilim alanı haline getirmiştir. Postmodern dönemle   belirtmiştir. Eğitimde yaratıcı dramanın kullanımı sınıf içi   2018-2019 eğitim-öğretim yılıyla beraber de tüm fakülte-  öğrenciler sadece dinleyerek ve okuyarak öğrenmenin   yöntemlerinin kullanımı ile mümkündür. Eğitim sürecinde
 beraberse eklektik yaklaşımlarla eğitim öğretim tekrar   Rastlantısal(tesadü )  öğrenme ise  öğretmen  tarafından   öğretim çalışmalarının dışında 20. yüzyılda okul dışı ortam-  lerde yetkin öğretim elemanı bulunması dâhilinde seçmeli   ötesine geçerler; öğrenciler öğrenme sırasında aktiftir,   sınırlayıcı durumların yaşandığı eğitim öğretim koşulların-
 tümel bir hal alıp okulun içinden hayatın sokaklarına hatta   oluşturulmamış, planlanmamış rastgele olarak öğrenme   larda özellikle galeri ve müze eğitimi çalışmalarıyla İngilte-  ders olarak programda yer alması için olanak sağlanmıştır.   görerek ve yaparak öğrenirler (Whelan, 2005).  da, coğrafya öğretiminde önemli bir yere sahip olan arazi
 uzayın derinliklerine kadar kendine yer bulmaya çalışmak-  anında ortaya çıkan öğrenmelerdir. Yazının başında bahse-  re’de  başlasa  da yaratıcı  dramanın  eğitimde kullanımına   Görülmektedir ki eğitimde yaratıcı drama yöntemi ülkemiz-  çalışmalarının, gezi gözlem metotlarının sınıf içerisinde de
 tadır. Günümüzde bireysel öğrenmenin ve yapılandırmacı-  dilen en ilkel öğrenme şeklimizdir diyebiliriz. Yaşamımız   Almanya ve Amerika’da da okul dışı öğrenme ortamı   de ve dünyada okul dışı öğrenme ortamlarında önemli bir   Şekil 2. Classdojo oyunlaştırma uygulaması olumlu davranış rozetleri  devamlılığını sağlamak  için sanal  gerçeklik tekniklerinin
 lık gibi kavramların tüm dünyada ön plana çıktığını   boyunca basit düzeydeki birçok öğrenmemizi bu şekilde   çalışmalarında sıklıkla rastlanmaktadır. Bu uygulamalar,   yere sahiptir.  Oyunlaştırma ile ilgili yapılan çalışmalar şu konularda   kullanımı problemlerin çözümünde bir alternatif yaratabilir.
 görmekteyiz. Özellikle bu iki kavram öğrenme şekillerimizi   yaparız. İnsanoğlunun en eski ve en doğal öğrenme   müze gezilerinin alışılagelmiş doğrudan gezme, gezdirme,   yoğunlaşmaktadır;   motivasyon  artışı (Deterding, 2012;
 ve mekânlarımızı doğrudan etkilemektedir.  şeklidir. Örneğin bir kişiyle tanıştığımızda ondan alacağımız   uzman eşliğinde gezme vb. uygulamalara göre daha   Bu noktada öğretmenlerin okul dışı öğrenmelerde kullana-  20. yüzyılın son çeyreği bilim ve teknoloji çağı olarak da
 bilgiler tesadü  olarak öğrenmemize sebep olur. Bir öğren-  bilecekleri yöntemler için hizmet içi eğitimlere, projelere ya   Coğrafya , insanların yaşadıkları ortamları daha iyi tanıyarak   gereken konularda başvurulan yöntemlerden biridir.   Dicheva ve Dichev, 2015; de Sousa Borges, Durelli,   nitelendirilmektedir. Bilgisayarlar ve diğer donanım araçları
 Örneğin 20. yüzyılın başlarında okul bahçesi, laboratuvar-  me amacı taşımadan oluşan bir öğrenme şeklidir.  anlamlı, kalıcı ve nitelikli geçmesi için yapılmaya başlanmış-  da özel kurslara katılarak kendilerini geliştirmeleri öğrenci-  ondan faydalanmalarını sağlayabilir. Bununla birlikte yerkü-  Oyuna katılan bireyler gerçek hayata göre risksiz bir ortam-  Macedo Reis ve Isotani, 2014; Faiella ve Ricciardi, 2015;   hızlı gelişimler kaydetmiştir. İnternet araçları ile a
 lar, kütüphaneler, eğitim-öğretim bahçeleri ve işlik/atölye-  tır. Son yüzyılda eğitim bilimlerinde ve müzecilik anlayışın-  lerin çok yönlü gelişimlerini destekleyecektir. Çünkü okul   reyi daha iyi anlamamızı onunla ilgili konulara çözümler   da oldukları için daha rahat hissederler. Bu sayede gerçek   Lister, 2015; Özer ve Samur, 2015; Su ve Cheng, 2015;
 ler  sınıf  dışı  ortam  sayılırken  günümüzde  sınıf  dışı  ortam   İnformal öğrenme ortamı ise yukarıda bahsedilen bu   da gelişmelerle başlı başına bir alan olarak müze pedagoji-  dışı öğrenme ortamlarının  belki de en önemli  etkisi   üretmemizi sağlamaktadır. İnsan ile doğa arasındaki ilişkiyi   hayatta almakta tereddüt ettikleri kararları rahatlıkla alarak   Tüzün, Yılmaz-Soylu, Karakuş, İnal ve Kızılkaya, 2009;   bir dünya oluşmaya başlamıştır. Bu dünya dijital or
 denilince daha çok halka açık parklar, bahçeler, müzeler,   öğrenmelerin dışında bir kavramdır. İnformal öğrenme;   si/eğitbilimi kavramını ortaya çıkmıştır.    eğitim-öğretime dâhil olan bireyler kadar o alanlarda bil il   en iyi şekilde ifade etmemizi sağlayan coğrafya bilimi, bu   sonuçlarını değerlendirme fırsatı bulabilirler. Oyun genel   Yıldırım ve Demir, 2014),  eğlenmeye  olanak  sağlama   da sanal dünya olarak adlandırılmaktadır. Sanal ortamlarda   teknikler bu
 sergiler, galeriler, doğal yaşam alanları, milli parklar, tema   okul, sınıf, okul bahçesi, laboratuvar vb. yalıtılmış ortamla-  Dünyadaki bu bakış açısıyla müze eğitimi ve eğitimde   bulunan, gezen, çalışan bireylerin de bu eğitimin bir parça-  alanda eğitim almış ve pratikte bu bilgileri kullanabilen   anlamda bireylerin sosyal hayatlarını yansıtan ve bireyleri   (Arkün-Kocadere ve Çağlar, 2015; De-Marcos, Domínguez,   kullanılan görseller ve araçlar gerçek dünya ile ö
 parkları, hayvanat bahçeleri, sokaklar vb. düşünülmektedir.   rın dışındaki tüm öğrenme ortamları için kullanılabilmekte-  yaratıcı drama çalışmaları öncelikli olarak müze, galeri ve   sı, izleyicisi hatta bazen katılımcısı olmalarına olanak sağla-  bireylerin artmasıyla gelişecektir (Efe, 1997). Bu bilim   gerçek hayata karşı hazırlayan araçlardır.  Saenz-de-Navarrete ve Pagés, 2014),  öğrenenin  katılımı   rek gerçek  bir sanal  dünya oluşturulmaktadır. Geliştirilen
 Sınıf/okul dışı öğrenme ortamı olarak sayılan bu mekânlara   dir. Örneğin günlük yaşamda karşılaştığımız bir sokaktan,   sergilerde görülse de okul dışı diğer ortamlarda da bu   maktır. Bu bakış açısıyla bakıldığında öğretmen, okul dışı   ışığında yetişen bireyler insan hayatını tehdit eden durum-  veya  öğrenenin  ortama  bağlılığını  sağlama  (Barata,   sanal ortamlar ve araçlar birçok alanda olduğu gibi eğitim-  ne güçlü bir alternatif olduğuna ilişkin değerlendirmele
 informal öğrenme ortamları da denmektedir. Milli Eğitim   parktan, meydandan, heykelden veya özel izinle girilen   yöntemin kullanılması ve eğitimlerin uygulanması fazla   öğrenme ortamlarında eğitim öğretim yaptığında tüm   lardan korunma, kurtulma ve denetim altına alma yolları   Coğrafya öğretimi sırasında aktif öğretim metodunun en   Gama, Jorge ve Gonçalves,  2013; Hamari  vd., 2014;   de de yeni kullanım alanları oluşturmaktadır.  bulunmaktadır.
 Bakanlığının ilköğretim Kurumları Fen Bilimleri Programın-  müze ya da deney ortamlarına kadar pek çok yeri kapsa-  taşındığı durumlarda böyle bir emek harcamadan doğal   Eğitimde  yaratıcı  drama  yöntemi,  San  (1990)  tarafından   zaman  almamıştır. Ülkemizde  1990’lardan  beri eğitimde   halka yönelik bir eğitime imza atmaktadır. Bu etkinin olma-  geliştirmiş ve geliştirecektir. Coğrafya alanında yaşanılan   önemli yöntemlerinden biri olan oyun ve etkinliklerin   Iba
 da (3.-8.  Sınıf) (2018), informal  öğrenme ortamlarından   maktadır.  yollarla öğrenenin dikkati çekilmekte, motivasyonu sağlan-  şöyle tanımlanmaktadır: “Doğaçlama, rol oynama vb.   yaratıcı drama yöntemini merkeze alarak yapılan müze ve   sının belki en önemli sebeplerinden biri de eğitimde yaratı-  bilimsel gelişmeler, ülkelerin siyasi ve ekonomik etkinlikle-  kullanılması öğrenmelerin etkinliğini ve kalıcılığını artıran   Méndez-Ibáñez ve Alonso-Arroyo, 2016; Özer v
 (müzeler,  botanik  bahçeleri,  bilim  merkezleri,  hayvanat   Öğretmenler artık sınıfa ya da okula bağımlı değil kazanı-  maktadır. Öğrenen bu noktada hem planlanan öğrenmele-  tiyatro ya da drama tekniklerinden yararlanılarak bir grup   okul dışı öğrenme ortamlarına yönelik birçok kitap, tez,   cı drama uygulamalarında yer alan doğaçlama, eğlenerek   rini  etkiler  niteliktedir.  Bu  nedenledir  ki  bilinçli  bireyler   bir faktördür (Gülüm ve Torun, 2009). Tarih boyun
 bahçeleri, planetaryumlar, doğal ortamlar vb.) yararlanıl-  ma, kavrama bağlı olarak farklı mekân arayışı içine girmiş-  ri hem de kendi istediği öğrenmeleri bir arada gerçekleşti-  çalışması içinde bireylerin bir yaşantıyı, bir olayı, kimi   makale  ve araştırma projelerine rastlanmaktadır. Müze   öğrenme ve oyunların eğitim grubu dışındakiler tarafından   yetiştirebilmek ve geleceğin dünyasında söz sahibi olabil-  oyunları boş zamanlarını doldurmak, güç birikimini harc
 ması tavsiye edilmektedir (Elmas, Aslan & Hakverdi Can,    lerdir.  Çağdaş öğretmenler hem  zik, kimya, biyoloji,   rebilmektedir. Yani informal ortamlarda (okul dışı) öğren-  zaman bir soyut kavramı ya da bir davranışı, eski bilişsel   eğitimi, müzecilik ve eğitimde yaratıcı drama ile ilgili olarak   da ilgi çekici görülmesidir.  mek adına coğrafya öğretimi önem arz etmektedir. 2018   mak, taklit gereksinimlerini karşılamak ve çocuğu yaramaz-  Eğitimde Oyunlaştırma Uygu
 2021).  meler informal, nonformal, tesadü  ve formal öğrenmeleri   örüntülerin yeniden düzenlenmesi yoluyla ve gözlem,   Çağdaş Drama Derneği (ÇDD) başta olmak üzere çeşitli   yılında yayınlanan Coğrafya Dersi Öğretim Programı   lıktan alıkoymak için kullanılmıştır. Oysa oyun günümüzde   Eğitimde karşılaşılan zorluklardan biri, öğrencilerin öğren-  2011; Lister, 2015; Su ve Cheng, 2015; Özer ve Samur,   Street View sitesinden alınan 360⁰ fotoğra arı, çeşitli   muz ortamı
 matematik  gibi  alanları,  doğrudan  doğanın içinde  bu      eğitimcilerce “öğrenme sanatı” olarak değerlendirmeye
 İnformal öğrenme ortamları ve informal öğrenme kavram-  olguları inceleyerek yaşantı haline getirmek hem de sosyal   bir arada sunabildiği için birçok açıdan klasik öğrenmelere   deneyim duygu ve yaşantıların gözden geçirildiği oyunsu   üniversiteler, Milli Eğitim Bakanlığı gibi kurum ve kuruluşlar   KAYNAKLAR  (CDÖP), kapsamında bilgiyi üreten, hayatta işlevsel olarak   başlanmıştır. (Özdenk, 2007 akt: Gülüm ve Torun, 2009).   me sırasındaki motivasyonlarını kısa sürede
                                                              (Özgür, H., Çuhadar, C., ve Akgün, F. (2018). Çünkü değişen
 üstünlük sağlamaktadır.  Türkmen vd. (2016) çalışmalarında
 ları bazen karıştırılmaktadır.  Rogers(1992), öğrenmeyi   bilimlerden tarih, coğrafya, edebiyat gibi alanları okul dışı   informal öğrenme ortamları için iki ana etkinin altını   süreçlerde anlamlandırması, canlandırmasıdır.” Günümüz-  ulusal/uluslararası sempozyumlar, konferanslar, seminerler   Adıgüzel, H. Ö. (2000). Eğitim bilimlerinde (Güzel sanatlar eğitiminde) bir   kullanabilen, problem çözebilen, eleştirel düşünen,   Bireye öğrenme hayatında yaparak yaşayarak öğr
 formal, informal öğrenme, non-formal öğrenme ve rastlan-  ortamlarda öğrencilerine yaşatarak öğrenme fırsatını, klasik   çizmektedirler. Bunlar bilginin uzun dönemli etkisi/kalıcılığı   de Türkiye’de geçerli olarak kullanılan ismi “eğitimde   ve çalıştaylar düzenlemişlerdir.  Bu çalışmaların ilki Antal-  uzmanlık  alanı olarak  kültür  pedagojisi. [Yayımlanmamış  doktora tezi].   girişimci, kararlı, iletişim becerilerine sahip, empati yapabi-  imkânı sunan oyunlar, aynı
 tısal öğrenme şeklinde dört başlıkta incelemiştir.  sınıf  öğrenmelerine  göre  daha  nitelikli  bir  öğretim  yolu   ve öğrenmeyi destekleyici etkisidir.  Dünya genelindeki   yaratıcı drama” olmasına karşın, Adıgüzel’in (2013) de   ya’da T.C. Kültür Bakanlığının katkıları ile Uluslararası   Ankara Üniversitesi.  len, topluma ve kültüre katkı sağlayan vb. niteliklerdeki bir   maları ile öğrenmelerin kalıcılığını sağlarlar.  mız öğrenen motivasyonunun kısa sürede kaybedil
 olarak görmektedirler. Bu noktada önemli olan şey ise son   belirttiği gibi kavram alan yazında “drama, yaratıcı drama,   Amatör Tiyatrolar Birliği’nin (International Amateur Theatre   Adıgüzel, Ö. (2013). Eğitimde yaratıcı drama. Pegem Akademi.  birey yetiştirme hede enmektedir. Bireylerden bu rollerin   ilgili problemlerin çözümünde bir alternatif oluşturabilir.   ● Gerçek zamanlı etkileşim,
 Formal öğrenme başlığında öğrenci ve öğretmende kasıtlı   yüzyıl içinde yaparak yaşayarak öğrenme anlayışına uygun   çalışmalardan da örnekler vererek yazarlar, öğrenen birey-  eğitimde yaratıcı drama, eğitsel drama, eğitimde drama”   Association-AITA/IATA) 1992 yılında yapılan “Dünya Çocuk-  beklenmesinin nedeni; bilim ve teknolojide yaşanan hızlı   Etkin öğrenme dört boyutta ele alınabilir (Hohmann ve   ları hazırlamak ve ilgilerini çeken etmenleri belirmek biz   Sanal
 olarak yapılan davranışlar gözlemlenmektedir. İki taraf da   yöntem ve tekniklerin öğrenme ortamları için geliştirilmesi-  lerin  bu  ortamlarda  öğrenme  motivasyonlarının  arttığını   vb. şekillerde dile getirilmektedir. Kavrama ilişkin adlandır-  ların Tiyatroları Festivali 2”de gerçekleştirilen “Müzede   Elmas, C. , Aslan, O. & Hakverdi Can, M. (2021). Fen bilgisi öğretmen   değişim, bireyin ve toplumun değişen ihtiyaçları, öğrenme   Weikart 2000):  Oyunlar yapıları
 eğitim-öğretim konusunda belli izlekleri yerine getirmek   dir. Bu noktada özellikle eğitimde yaratıcı drama gibi   ortaya koymuştur. Diğer etki olan kalıcı öğrenme için de   malar farklı olsa da genel olarak tanımlamaların nitelik ve   Drama” atölyesidir. Bu çalışma Antalya Arkeoloji Müzesinde   adaylarının informal öğrenme ortamları hakkındaki görüşleri: MTA gezi   öğretme teori ve yaklaşımlarındaki yenilik, gelişme ve   döneminizde oyun oynamak için sokağa ne kadar bü
 örneği. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 6 (1), 24-42. https://dergi-
 için sözlü/sözsüz, yazılı/yazısız bir anlaşma yaparlar. Örne-  yöntemler öğretmenlerin farklı alanlarda, mekânlarda ve   özellikle  yaparak  yaşayarak  öğrenme  temeline  dayanan   kapsam bakımından aynı olduğu söylenebilir. Milli eğitim   uluslararası eğitmenler (Bernd Ruping – Almaya, Anna   park.org.tr/tr/pub/jrinen/issue/63074/738225  değişimlerdir (CDÖP, 2018). Bahsedilen program yapılan-  1.Nesnelerle doğrudan deneyim kazanma: Etkin öğrenme   bir istek ve arzuyla g
 ğin öğretmenlerimizin aldığı hizmet içi eğitimler genellikle   farklı kazanımlara uygun çalışmasına olanak sağlayacak   çalışmaların bireyler için anlamlı öğrenmeleri beraberinde   kitaplarında genellikle “drama” sözcüğüyle kendine yer   Jeppesen – İzlanda, Richard Finch - İngiltere) yönetiminde   Erem, E. (2015). Görsel sanatlar eğitimi ve drama. okul öncesinden ilköğre-  dırmacı yaklaşıma dayanan, öğrencinin merkezde olduğu,   materyal ile oyuncak kullanımına dayanır.
 bu şekildedir.  getirdiğini belirtmiştir. Orion ve Hofstein (1994) ise   bulan eğitimde yaratıcı drama yöntemi, bir sanat dalı   gerçekleştirilmiştir  (Adıgüzel, 2000). 1995’te ise ÇDD 6.   ders içerisinde etkinliklerle aktif olarak bilgiye ulaştığı bir   motivasyonunun daha uzun süre dinamik kalmasını sağla-  öğrenme açısından yeni yöntem ve teknikler bulmak için   ları ve işaretçi olmayan artırılmış gerçeklik uygulamalarıdır.
 şekilde evrimleşmiştir.  time kuramdan uygulamaya drama. T. Erdoğan (Ed).  Eğiten Kitap.  2.Yapılan hareketler üzerinde düşünme: Burada etkin   yabilir.
 İnformal öğrenme ise eğitimci tarafından tasarlanan ama   informal öğrenme ortamlarında olması gereken özellikleri   olarak ortaya konulan tiyatro/drama ile karıştırılmaması   Uluslararası Eğitimde Drama Semineri’nin başlığını   Erem, E. (2019). Farklı mekanlarda drama uygulamaları. T. Erdoğan, E. Erem   öğretimdir. Bu şekilde düzenlenen eğitim ortamlarında,   öğrenme hem ortaya çıkan davranışları anlama, yorumla-  bilimsel araştırmalar yapılmaktadır. Sanal gerçeklik ve
 yedi başlıkta ele almıştır (akt. Türkmen vd., 2016). Bunlar;
                                                              eğitim üzerine yapılan araştırmalarda sanal gerçeklikle
 öğrencinin bildiği veya doğrudan hede ediği bir öğrenme   Öğrenen açısından bakıldığında doğa ya da özel alanlar   yaparak yaşayarak öğrenmeyi, açık uçlu öğrenme süreleri-  açısından tam adıyla yazıda yer almıştır.  “Drama, Maske, Müze” olarak belirlemiş ve birçok müze   (Ed), Eğiten Kitap.  öğrencilerin öğrenme motivasyonunun yüksek olduğu ve   ma, kavramlaştırma yoluyla bilişsel alandaki etkinliği hem   Oyunlaştırma  ;  sistemlere  dâhil  olan  katılımcıların  ya  da
 söz konusu değildir. Örnek olarak reklamlar bu başlık için   (müze, ören yeri, galeri vb.) bireyin öğrenme motivasyonu-  ne olanak sağlayabilmesi, eğlenceli, gönüllü öğrenme,   Öncelikle bireysel öğrenmeyi ve grupla beraber yaşantısal   eğitimi ile eğitimde yaratıcı dramayı birleştiren atölye,   Erem, E. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının seçmeli müze eğitimi dersine   kalıcı öğrenmeler sağladığı görülmektedir. Bireylerin sözü   de etki yaratmayı içermektedir. Çocuklard
 uygundur. Örgün ve yaygın eğitim noktasından bakılınca   nu sosyal ve duygusal açıdan olumlu yönde etkilemektedir.   öğrenenin  kontrol edebileceği  öğrenme  durumları,   öğrenmeyi merkeze  alarak kendini gösteren eğitimde   çalıştay, toplantı yapılmıştır. 1995’teki bu uluslararası   ilişkin görüşleri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi.  edilen hede ere ulaşmasında kullanılacak öğretim teknik-  düşünce bir anlamda hareket yoluyla gelişmektedir.
 informal öğrenmede öğreten kasıtlı, öğrenen kasıtsızdır   Bu durum öğrenmenin klasik mekân ve öğrenme stillerine   problem çözme süreçlerinde ardıllık beklenmemesi ve   yaratıcı drama yönteminin temeli “bireyler arası iletişim,   seminerle de müze, müzecilik, müze eğitimi ve eğitimde   Rogers, A. (1992). Adults learning for development. Cassell.  lerinin bazıları; “Oyun temelli coğrafya öğretimi, eğitimde   3.İçten güdümlü keşfetme/üretme isteği: Çocuğun içten   olmaları
 denilebilir. Yani öğrenci öğrenme yaşantısının içinde   göre daha kalıcı ve anlamlı olmasını sağlamaktadır. Bunun   amaca uygun olarak öğretmen-öğrenci arasındaki bağın   etkileşim, özgün bilgi üretimi, empati becerisi artışı, yaratı-  yaratıcı drama ilişkisi kurulmuştur. Bu seminerden sonra   San, İ. (1990). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri   oyunlaştırma, sanal gerçeklik ile coğrafya öğretimi, artırıl-  güdümlü olarak onu sorular sormaya, a
 öğrenmeye başlar. İnsan doğası gereği de öğrenme davra-  yanında sınıf dışı öğrenme ortamlarının bir diğer etkisi ise   oluşturulmasıdır. Bu yedi şart öğrenme ortamlarında klasik-  cılık, inovasyon, spontanite (kendiliğindenlik), eğlenceli   ülkemizdeki makalelerde, tezlerde, projelerde müze   Fakültesi Dergisi, 23(2), 573-583.  mış gerçeklik ile coğrafya öğretimi ve metaverse ile coğraf-  deney yapmaya, zihninde yeni yapılar oluşturmaya yöneltir.  amaçlamaktadır  Oyunla
 nışını yaşayarak gerçekleştirir.  kullanılan çağcıl yöntemlerle birlikte daha öğrenen   eğitimi ya da okul dışı ortamlarda drama gibi çalışmalar   San, İ. (2018). Yaratıcı drama ve müze-sanat eğitimi. Yeni İnsan Yayınevi.  ya öğretimi”dir.  kullanıcı denetimini artırmak ve kullanıcının ortama bağlılı-  ve üç boyutlu nesnelerin teknolojik aksesuarlar kullanarak   İşaretçi tabanlı artırılmış gerçeklik
 merkezli, esnek planlarla, grup öğrenmelerle vb. disiplinle-  likten uzaklaşmayı ve öğrencinin öğrenme sürecinin bir   öğrenme” gibi kavramlara dayanmaktadır. Bu kavramlar   sıklıkla görülmeye  başlanmıştır.  Çeşitli  üniversitelerde   4.Problem çözme: Çocuklar amaçları doğrultusunda   ğını sağlamak amacıyla dijital oyun elementlerinin (puan,   insan  zihnine  gerçeklik  hissi  veren  etkileşimli  teknolojiler
 Non-formal öğrenme ise  informal öğrenmeye benzer   rarası öğrenmeyi tetiklemesidir.  Okul içi ortamlarda   parçası olmasını sağlayacaktır. Sayılan yedi şarta bakıldığın-  ışığında eğitimde yaratıcı dramanın dört ana bileşeni   doğrudan yüksek lisans programları (Örneğin Ankara   Türkmen, H., Topkaç, D. D., & Yamık, G. A. (2016). İnformal öğrenme   Coğrafya Öğretiminde Oyunla Öğrenme  beklenmedik sonuçlar, engeller ile karşılaştıklarında mevcut   rozet, liderlik tablosu,
 ancak öğrenci ve öğretmenin rollerinin değiştiği bir öğren-  öğrenende merak oluşturmak ya da dikkati çekmek daha   da informal öğrenme ortamları için eğitimde yaratıcı   vardır. Bu bileşenler öğretmen/eğitimci, grup/öğrenciler,   Üniversitesi  Disiplinlerarası  Müze  Eğitimi  Anabilim  Dalı   ortamlarına yapılan gezilerin canlıları sını andırılması ve yaşadığımız çevre   Oyun ve insan yaşıttır denilebilir. İnsanlığın var oluşu kadar   bilgileri ile olası varsayımlarını
 konusunun öğrenilmesine etkisi: tabiat tarihi müzesi ve botanik bahçesi
 me  şeklidir. Öğretmen,  öğrenme  alanlarını/durumlarını   zor, emek gerektiren bir hâl alırken öğrenmenin dışarı   dramanın tamamen uygun bir yöntem olduğu aşikardır.  konu ve mekândır. Öğretmen öğrencileriyle bir konuyu/ka-  gibi) ya da programın içinde müze eğitimi, okul dışı öğren-  örneği.  Ege Eğitim Dergisi, 17(1), 174-197.  eski olan oyunlar insanların deneyimleyerek öğrenmesi   çözümlere gidecek öğrenme ve gelişim sürecine girerler.  Yavuz, 2017).  gerçek ve hay
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70