Page 31 - akademi 2 e dergisi
P. 31

RÖPORTAJ
                                                                                                                                             edeceğini bilememek, başkalarının sağladığı olanakları   ranslarını vb. değil; bir güvenli ortamı, güvenliğinizi göze-
            etmeyi öğrenmek, birbirimizi kollamak, nedeni/ başkalığı   zorunluluk olmadığı halde yaptıklarınızı unutmayalım.                 çocuğuna sağlayamamış  olma  durumu birçok aileyi  hem   ten ortamı kastediyorum.
            dışlama nedeni yapmamak. Bir diğerinin ne durumda   Gençlerden yüksek lisans yapanlara sorunca hayatı biraz                      korkutuyor, hem de üzüyor.                        Özellikle akademik başarı kaygısının, veliler ve dolayı-
            olduğunu, okula iki gündür gelmeyen arkadaşımızın neden   ötelemek, henüz hazır hissetmediği durumlara girmeyi                   Diyelim ki, işte LGS, AYT vs. sınavlardan bahsettiniz. Birçok   sıyla  çocuklar  üzerinde  giderek  artan  bir  baskı  hâline                                                                                                                                    bir kere başka şeylere yer olmuyor. Peki, nasıl oluyor o   Umut, umutla iyimse
            gelmediğini merak etmek gibi basit şeyleri söylüyorum.  Ya   geciktirmek için diye cevaplıyorlar.                                aile diyor ki ben çocuğumu en iyi hocaya gönderebilmek   geldiğini  görüyoruz.  Bu  durum  çocukların  kendini                                                                                                                                                   zaman bu? Evde zeytinyağlı pırasa piştiyse dışarıdan pizza   çekeyim. İyimserl
            da diyelim ki bir mezuniyet partisi yapacaksak herkesin   Psikolojik verilerle açıklanabilir gibi gözüken konuların              isterdim ama yapamıyorum ve bunun verdiği pişmanlık,   gerçekleştirmelerinde  sadece  akademik  başarının                                                                                                                                                        söylenmez. Ama evlerimizde artık öyle. Çocuklar “Ben   düşünmek. Umut ise beni
            gücünün yetebileceği, kendini dışarıda hissetmeyeceği bir   altında daha ziyade ekonomik, politik ve sosyal bazı                 eziklik, mahcupluk, görevini yerine getirememişlik duygu-  geçerli görüldüğü tek boyutlu bir ihtiyaç hâline geliyor.                                                                                                                                             pırasa istemiyorum, pizza yok mu?” diyor ve hatta kendisi   olabileceğine olan
            yerde ya da bir biçimde yapmayı düşünme de takım olma-  gerçekler de var. Kafamdaki cevap şu: Ergenlik uzadı çünkü               sunu yaşıyor. Bu gibi duygular, bazen anne babanın sağlıklı   Çocukları bu kıskaçtan kurtarmanın yolu nedir sizce?                                                                                                                                               çağırıyor pizzacıyı. Pizzaya da hiçbir düşmanlığım yok, her   Birisi ben otura
            nın parçası, bir diğeri için vazgeçebilmek. Aynı toplumsal   hayat daha çapraşıklaştı. Eğer ergenlik ve gençlik hayata           düşünmesini, çocuğuna gelişmesi için gereken özgürlüğü                                                                                                                                                                                                           akşam da yiyebilirim. Ancak teknoloji kullanımından ziyade   bir şey yok, hiçb
            empatinin bir parçası olduğunu düşünüyorum. Hiç kimse-  hazırlık için bir dönem ise hayat daha çok hazırlanmak                   ya da bağımsızlığı vermesini engelliyor. Çünkü kaygı içinde   Akademik başarı (hele bunu arzu etmek) ayıp ya da kötü bir                                                                                                                                         bir yaşam düzeni meselesi haline geliyor. Yaşam düzeni de   niz. Güvenmiyorsan
            nin dışlanmadığı, başkalaştırılmadığı ortamların gerekliliği.   gereken bir nitelik kazandığında bu süreyi uzatmak mantık-       olduğumuz zaman durumu daha çok kontrol etmeye    şey olmadığı gibi akademik başarısızlık da öyle değil.                                                                                                                                                         sadece zevkli şeylerin, sadece anında tatmin sağlayan   ye çalışırsınız. Çünkü
            Ana  sınıfında,  okul  öncesinden  başlayan  bir  anlayışla   sız gelmiyor. Hatta ne kadar hazırlanırsak hazırlanalım hâlâ       çalışıyoruz. Anne babaların böyle bir ikilemi, böyle bir   Burada, ilkokul yaşlarında başlayan, çocukların öğrenme ile                                                                                                                                           şeylerin yapıldığı, zor şeylerden uzak durulduğu düzen   ni düşünürsünüz. Mutl
            çocukların bir arada barışçıl bir şekilde olmaları ve diğerini   tam olarak hazır hissedemediğimiz bir duruma dönüştüğü          durumu var.                                       olan ilişkisindeki negati iklerin önüne geçen ‘öğrenme                                                                                                                                                         olursa ne olacak? Bunun için birçok gerekçe var; insanlar   Çünkü  birileri  m
            olduğu gibi kabul etmeyi öğrenmeleri, kendisinden farklı   için birçok becerisi tam olan, yetişmiş, çalışmaya hazır pek                                                            ilişkisi poziti iği’ ortaya çıktığı ölçüde, akademik başarı                                                                                                                                                    çok yorgun, çok bıkkın, yaşam çok zor gibi. Çocuk oturup   önünüze geçiriyordu
            olandan rahatsız olmamayı, daha önemlisi onu kendi   çok birey hayata girme konusunda tereddüt ediyor.                           Küçük çocuklardan sosyal ve ekonomik duruma bir örnek   olmasa bile öğrenmenin gerçekleşebileceğini düşünüyo-                                                                                                                                                    iki  saat ders  çalışmıyor,  youtube  ‘da öğretici  videoları   güven hissini
            kafasındakine uydurma ‘re eksini’ ötelemeyi öğrenmesi                                                                            vereceğim, ailelerin rahatlatılmasının,  özellikle maddi   rum. Öğrenme zevki nasıl gelişir? Yetersizlik hissetmediği-                                                                                                                                           izlemiyor. Pandemi dönemi bu ekrana fazla düşkünlükten
            okul hayatının önemli bir kısmıdır. Evde başladığında daha   Sayın hocam verdiğiniz bilgiler için teşekkür ediyoruz.             olarak rahatlatılmasının çocuğun gelişimi üzerine kritik bir   miz ölçüde. Çünkü küçük yaşlarda hissedilen yetersizlikle-                                                                                                                                        sorumlu  tutuluyor,   ‘biz  de  ekrana bakmaya  alıştık”   Kendine güvenebilme
            kolay gelişen, ama ev ile çeliştiğinde okulun etkilerinin   Konuşmanız  sırasında  lise  seviyesindeki  öğrencilerin             etkisi olabilir. Bilhassa yoksulluk sınırında olan toplumun   rin birikimi ile özellikle ergenlikle birlikte başlayan öfke,                                                                                                                                      durumu, kusura bakmasınlar, bana pek inandırıcı gelmiyor.   bir zarar yok. Ama
            daha net hissedilebileceği bir süreç.              bile  bazılarının  velileri  tarafından  okula  gönderildiğin-                önemli bir kesiminde zaten sorunların çoğunu yaşayan   geride kalıyor olma, hayatta bir yer bulamayacağı düşün-                                                                                                                                                  Bu tip dijital kaynaklı uyarım almanın beyinde genellikle   bir özellik. Benim
                                                               den bahsettiniz. O örnekten yola çıkarak okul, ders veya                      çocuklar hem ruhsal hem davranışsal hem akademik başarı   cesi ile beraber birçok çocuğun, ergenin davranışını                                                                                                                                                   ha f bir yatıştırıcı, uyku verici bir etkisi var. Uyuyormuş gibi   yoksa  duru
            Evet  hocam,  dediğiniz  gibi  sınıf  ortamında  aslında  o   sınav yükümlülükleri açısından ebeveynlerin rol çatışma-           vb. ile ilgili, daha çok dezavantajlı düzeyde kalıyorlar. En   belirlemeye başlıyor. Diyebiliriz  ki ‘herkes  aynı başarıda                                                                                                                                                                                         başkasına güvenebilmeyi de
            dayanışma,  ortak  hedefe  birlikte  hareket  edebilme,   sına düştükleri söylenebilir mi? Mesela, öğretmen anne                 sıkıntılı  kesime  önceliği  vermeliyiz.  Benim  aklıma  ister   olacak’ diye bir şey yok. Herkes aynı ders başarısını ürete-                                                                                                                                    oluyor beyin. Bir şey yapıyorsunuz, ama sizi yormayan bir   dilimi. ‘Ben başka
            empati kurabilme ve birbirlerine saygı duyma becerileri-  babaların  bile  LGS  ve  TYT’ye  girecek  çocuklarından               istemez ilkokuldaki sınıfımın arka sıralarında oturan, okuma   bilecek kapasitede olmayabilir, bunu tartışmıyorum. Ama                                                                                                                                           şey yapıyorsunuz. Zahmetten kaçınma eğilimimizi bir tür   ler. Benim iyiliğimi
            nin  geliştirilmesi  oldukça  önemli.  Toplum  hayatına  da   daha  fazla  çaba  içerisine  girdikleri;  öyle  olunca  da        yazmayı  bile sökemeden  okulu  bırakmak zorunda  kalan   tam da bu farklılık ve değişkenlik  nedeniyle öğretimin                                                                                                                                                istismar eden bir araç haline dönüyor o zaman bu teknolo-  zorluklar,  güvenin
            hazırlamak  aslında  bir  anlamda.  Siz  de  psikolojinin   kendilerine vakit ayıramadıkları yani çocukları dışındaki            çocuklar geliyor.                                 bireyselleştirilmesi, farklılaştırılması gibi kavramların hayata                                                                                                                                               jik araçlar. Devamlı yorulmamız gerekmiyor ama devamlı   mene güvenemiyor öğre
            toplumsal  bağlamdan  ayrı  düşünülmeden  ele  alınması   kişisel  hayatlarını  yeterince  değerlendiremedikleri                 Amerika Birleşik Devletleri'nde yapılmış bir çalışmanın ilk   geçirilmesi ön plana çıkıyor. Başarısız olunabileceğini kabul      çoklu gelişme imkânlarının artmasıyla mümkün olacaktır.   olduğu düşünüldüğünde ebeveynlere çocukların gelişim                  sırtüstü de yatamayız. Kimsenin sırtüstü yatmasına itirazı-  doktora güvenmiyo
            gerektiği  görüşündesiniz.  Söylediklerinize  paralel   bilinmektedir.  Dolayısıyla  bu  zorlu  süreçleri  verimli               basamağında yoksulluk sınırında yaşayan çocukların beyin   etmek gerekir. ‘Her şeyi’ başarmak zorunda değiliz. Bir               Bazen bunu beş derslikli küçük bir okulda bir öğretmenin   sürecinde  teknoloji  kullanımını  dengede  tutmalarına              mız yok. Yan gelip yatmak güzel bir şeydir ama yorucu bir   muyum? Eğitimin  b
            olarak  ergenlik  dönemi  özelliklerinin  kültürel  kaynaklı   yönetmek isteyen eğitimci ebeveynler olarak bize neler            gelişimi üzerinde gelir düzeyinin düşüklüğünün negatif   diğer konu, başarma alanlarının sınırsız ve açık olduğunu,              başarabildiğini görebiliyoruz. Bu bir bakış açısı meselesi.   yönelik önerileriniz neler olabilir?                              günden sonra yan gelip yatmak daha güzeldir. Bir denge   başkalarına güven duy
            bir algı olduğuna yönelik görüşler de dile getiriliyor. Bu   tavsiye edersiniz?                                                  etkileri ortaya konuyor. Özellikle yoksullarda, çocuğun   bir alanda olmasa da başka bir alanda başarılı olunabilece-            Beraber şarkı, türkü söylemek, dans etmek, oyun oynamak;   Velilerin çocuklarıyla gurur duyması hoş bir şey ama gurur           lazım.                                             inancın yerleşmesi.
            kültürel  farklılıklara  dayalı  olarak  ergenlik  döneminin                                                                     beyninin yüz ölçümü daha düşük kalıyor: Ne kadar düşük   ğini bilmek,  başarısızlığa,  kayba  tahammülü de  arttırır.            sınıfın dekorasyonunu çocuklarla beraber yapmak gibi   vesilesinin teknoloji kullanımı olması çocuklara çok gurur               Anne babalar üzerinden gitmişken şimdiye kadar olan
            uzadığı  da  dile  getirilenler  arasında.  Sizce  ergenlik   Bir kere anne-  babalık rolü; eğitimci, doktor, mühendis,          kazanç, o kadar zayıf beyin gelişimi. Bunu ortaya koyan   Sadece sanat ya da spor gibi performans alanlarını düşün-              faaliyetler buna bir örnek.                       vermiyor, hoşlarına  gitse de.  Televizyon,  radyo,  tuşuna                   konuşmamızı  bir  çerçeve  içinde  toparladığımızda   Bir  hemencilik var,  gü
            döneminin uzadığına ilişkin algı yaşadığımız çağın kültü-  şoför, polis, profesör vb. her türlü rolümüzden daha                  araştırma ekibi 2015’te bunu yayınladıktan bir süre sonra   meyelim. Öğrencinin kendini ortaya koyabildiği alanların             Diğer yandan, başarı ve okuldaki gündelik hayatın geliştiri-  bastığınızda çalışan her alet, bir teknoloji ürünü. Bunları       aslında okul yaşantısı öncesinde ebeveynlerin çok büyük   gerekmiyor birçok şe
            rel  yapısından  kaynaklı  olabilir  mi?  Bu  konuda  neler   kuvvetli bir rol. Kuvveti nereden geliyor? Bizde yarattığı         takip çalışmasını yaptılar. Şöyle dediler, peki biz acaba bu   çoğalması, okulda birçok durumda başarısızlığa tahammül           ci etkisi üzerinde düşünürken öğretmenlerin üzerindeki   kullanmak çok yüksek bir beceri gerektirmiyor. Baktığımız-             rolleri  var  Özellikle  erken  çocukluk  döneminde  belirli   yebiliyorsunuz.
            paylaşmak istersiniz?                              duygu çok daha güçlü, biyolojik yanı,  tetiklediği değişik                                                                      etme ‘fırsat’larının ortaya çıkmasını getirir. Örneğin,                        yüklerin daha iyi tanımlanmasına da ihtiyaç var. Özellikle   da tablet  teknolojisi vb.  şeyler mümkün  olduğunca çok                                                              yemeden beş dakika sonra te
                                                               hormonal aktiviteler ve beraberinde gelen güçlü duygular                      yoksul ya da dezavantajlı gruplarda tek başına çocuk büyü-  okuldaki ‘kabadayı  çocuklar’, ‘efeler’  ve ‘bitirimler’in bir       öğretmeye çalıştığımız bilgilerin çokluğundan ötürü. Çok                                                                        hazır  oluşlarla  altyapıyla  geliyor  çocuklar  okula,  okul   tane daha vere
            Teşekkürler, yine önemli bir nokta. Ergenlik uzuyor ama bir   var. Bu duygu, anne babanın beyninde, özellikle çocuğun            ten kadınlar, siyahlar, Latinler, Amerika'daki hani en düşük                                                                                                                       insanın kolayca kullanabileceği sadelikte ve basitlikte                       öncesi  eğitim  kurumu  ya  da  anasınıfından  başlayarak.   lara. Bekleyenler
            kısım insan da diyor ki ergenlik erken mi başlıyor? Hatta   hayatının ilk üç yılında, bu  aktiviteler çok  yoğundur. Bu          sosyoekonomik kesimdekilere, ayda 1000 $ para verelim,   kısmı kendi emekleriyle elde ettikleri bir kazanım olmayan,             şey öğretmeye çalışırken hiçbir şey kazandıramamış olmak   yapıldığı için çok ilginçler. Bu ürünler Afrika’daki bir insanın     Ve bu altyapı ile birlikte az önce bahsettiğimiz sosyal   hayatları genelde da
            çocukların  ziki gelişimlerine baktığınızda hakikaten birkaç   arada herkes bu duygusal değişimin sadece annede                  başka hiçbir şey yapmayalım; bir kontrol grubuna da 50 $    ziki kuvvet, yakışıklılık veya güzellik gibi, sonuçta dönüp          gibi bir gerçek de  var. O  nedenle akademik  başarıyı sırf   da 90 yaşındaki bir insanın da Latin Amerika’da dağdaki bir       motivasyon, ekip ruhu bu tarz etkinliklerde ya da okul   edilmiş bir çalışma.
            önceki kuşağa kıyasla hem boy pos hem ikincil cinsel karak-  olduğunu düşünür ama annede de babada da var. Erkekte               verelim, takip edelim. Çocukların beyin gelişimlerini   dolaşıp onları tatmin etmeyecek olan özelliklerini öne                   öğrencilerin meselesi  olarak  da görmemek  lazım.  Aynı   köylünün de herkesin kullanabileceği, hatta okuma yazma              içi çalışmalarda çocukların aileden getirdiği bir kültür ya   yen de aynı sevi
            teristikler vs. gibi özellikler çocuklarda biraz daha erkence   kadına yakın ölçüde güçlü olduğunu, daha gecikmeli               ölçelim ve nasıl gittiğine bakalım. Karşılaştırıldığında aylık   çıkartarak başarısızlıklarına tahammül edebiliyorlar. Ama       şekilde öğretmenlerin de meselesi. Öğretmenler de ‘başa-  bilmeden işletebileceği şekilde yapılmaya çalışılıyor.                da  bir  eğitim  çok  etkili  sınıf  içi  uygulamalara  adapte   ka'da yapılmı
            ortaya  çıkıyor. Bunun beslenmeyle ilgisi olduğu söyleniyor.   olarak ortaya çıktığını görüyoruz. Erkeklerin çocuklarından       ciddi bir gelir güvencesi verilenlerin, geçim güvenliği   ortaokul ve lise çağlarındaki başarısızlıklarına tahammül              ramayanlar’  olarak görülüyorlar.  Ben müfredat  yükünün   Hayranlık uyandırıcı aletler. Ancak anne babalar adına ciddi         olurken.  Bu  anlamda  baktığımızda  özellikle  0-5  yaş   bekleyebiliyor. Çün
            Yediklerimizde, içtiklerimizde istenmeyen şeyler mi var?   uzak durması; bu re eksin tetiklenmesini ve doğurduğu                 sunacak kadar yardım yapılanların çocuklarının beyin gelişi-  etmelerine  yeten, ‘hiç  kaybetmeyen  hep kazanan’  gibi           başarı üzerinde olumsuz bir etkisi olduğunu düşünüyorum.   bir yanılgı var. Bu teknolojiyi kullanmak, ilerde teknoloji          döneminde çocukların öngörülebilir yaşamlarının olması   getirip getirmeyeceği
            Bunların sebepleri kesin değil. Ergenliğin uzaması bir parça   duyguların güçlü biçimde ortaya çıkmasını geciktiriyor,           mindeki kazanımları belirgin biçimde  saptandı. Nakit   gösteren bu özellikler, 20'li yaşlara geldiklerinde pek prim             Her yıl birçok öğretmenle konuşuyorum. Gördüğüm şey,   üreten birisi olmak anlamına gelmiyor. Çünkü bırakın on yıl              gerektiğinden  bahsediyorsunuz  ve  kendi  sınırlarını   na dayalı. Okul payda
            bebekliğin uzamasına da benziyor. İnsan bebeği, insan   hatta engelliyor. Bebekle daha çok zaman geçirmiş baba-                  transferi denen bu yöntem toplumsal eşitsizliklerin derin   yapmadığında, çok ciddi depresyonlar ya da değişik                   herkesin sürekli bir şeyler yetiştirme derdinde olduğu.   sonrayı beş yıl sonra  bile şu andaki teknolojik araçlar              görmeye ihtiyaçları olduğunu vurguluyorsunuz. Peki bu   iyi davranmasına dayal
            yavrusu gelişiminde diğer memelilerden farklılıklar gösteri-  nın hem bağ kurmayla ilişkilendirilen hormon düzeyinin             olduğu yerlerde temel ihtiyaçların karşılanmasıyla ilgili   bağımlılıklar ortaya çıkıyor. Bu bize şunu gösteriyor: Başarı-       Herkes  hep  geriden gelme, yetişememe,  tam  yapmak   demode olmuş olacak. Diğer yandan, bize anında sonuç                     dönemde anne babaların tutumları nasıl olmalı? Az önce   okul ortamında karşıl
            yor, mesela  l yavrusu, bugün  llerden gidiyoruz. Fil   hem de davranış tarzının kendine özgü ama özünde anne-                   güvenceler sağlanan annelerin çok önemli bir bölümü   sızlık acı verici bir şeydir, insan acıyla başa çıkmak için                istediklerini yapamama duygusu içerisinde. Pandemi   veren etkileşimlerin, daha tatmin edici olduğunu, daha                     de sınırlardan bahsettiniz. Bu sınırlar, ödüller, yaptırım-  nın özünü çıktısı
            doğduğundan  neredeyse  üç saat  sonra  ayağa  kalkıyor,   den çok da  farklı olmadığını gösteren çalışmalar var. O              çocuğunun ihtiyaçlarıyla ilgili rahat hissetmesiyle beraber   değişik yollar bulabilir. Bu yolların bir kısmı negatif bir        dönemi aslında müfredatta radikal değişiklikler yapmak   kolay alışkanlık yarattığını biliyoruz. Anında sonuç aldığımız         lar  vb.  Bu  çerçeve  içerisinde  nasıl  yönlendirebiliriz   olanak veren güv
            neredeyse  ertesi  gün  annesi  babasıyla  birlikte yemeğe,   nedenle mümkün olduğunca erken yaştan itibaren çocuk-              bebekle daha iyi zaman geçirdiğini, ona daha çok vakit   şekilde, başka bir gelişim alanını bozarak uyum sağlamayı               için bir fırsattı (bu konuşma yapıldığında Maraş depremleri   her şey bizi onu daha çok kullanmaya yöneltir. Basit bir          ailelerimizi?                                      bana kötü bir davranış olma
            çevreyi araştırmaya çıkıyor. İnsan yavrusu ise kendine gelip   larla zaman geçirmek erkekler için de kritiktir. Mesela           ayırabildiğini, daha çok etkileşime girebildiğini ifade etmiş.   getiren durumlar oluyor. On iki yaşından sonra evin             henüz olmamıştı). Bu fırsat henüz kullanılamamış gibi gözü-  örnek; fast food denen yiyecekler anında insülin salınımına                                                           de hissediyorum.
            de şöyle bir sağa sola bakana, kafasını kaldırana kadar üç   babalık  izni  bunu  sağlayacak,  sanılanın  aksine  babaların      Mesela bu okullarda yemek çıkması konusu bir süredir   gelişimdeki yeni etkisi iyice azalıyor. Bu tıkanıklıkların                küyor. Eğitim uzmanı olmamakla birlikte konuların seyreltil-  yol açacak kadar şekerli ya da şekere dönüşebilir madde           Bir ahenk olmasından bahsediyorsunuz aslında. Bir uyum-
            ay, ayağa kalkıp düz bir çizgide yürüyene kadar 1-1,5 yıl, iki   rolünün çok daha şefkatli, çok daha yol gösterici olmasını      talep olarak gündemdeydi, bu yönde olan bir uygulama.   aşılması, okulda farklı alanlarda kendini gösterme fırsatları-           mesinin ve az ama derinlemesine öğrenmenin arttırılması-  içerdikleri için bizi biraz daha yemeye yönlendirir. Patates          luluk  üzerine.  İnsanın hayatının  içinde uyumluluk  sadece   Sayın hocam bir
            kelimeyi bir araya getirene kadar 2-2,5 yıl geçiyor. Sizler   sağlayan , çocuklarla yakın zaman geçirmeye imkân veren            Çocuğunun aç olmadığını okulda doyurulduğunu bilmek,   nın doğmasıyla mümkün olur. Eskiden korolar, halk oyunları                nın olumlu bir etkisi olabileceğini düşünüyorum. Başarıyı   kızartması böyle bir şeydir. Bu tür anında tatmin olabilme          benzerlerden olmuyor. Acılı ekşili soslar ya da tavuktan   tanısından  söz  et
            öğretmen olarak çok daha iyi biliyorsunuz, lise talebesini,   bir düzenleme. Bu bakımdan kamuda çalışanlardan başla-             insanların okula karşı olan bakışını değiştirmez mi? Bu   grupları gibi mahalle arasındaki okullarda bile bulunan                çok zorlaştıran bir yanı olduğu gibi üstün başarıyı da   kötü bir şey değil. Sakın yasaklanması gereken bir şey                 yapılmış tatlılar, ilgisiz bileşenlerin bir aradalığı.  Tek tiplilik   tanısı
            anası babası yatağından kaldırıp okula getirip bırakıyor.   yarak kolaylaştırılmasını önemli buluyorum.                          nedenle okul aslında bir toparlanma, bağları güçlendirme   şimdi ise  çok nadir  olan toplu  aktivitelerin beraberlik  ve        değersizleştiren  bir  yanı var.  Öte  yandan  binlerce  kişinin   anlamına alınmasın. Her şey çok yararlı olmak da zorunda     değil, tam tersi bir çeşitliliği ahenk içinde bir arada tutabi-  yoruz.  Çalış
            Evet, şimdi o nedenle insan yavrusunun ihtiyaçları güçlü,                                                                        yerini alıyor. Anne babanın yapamadıklarını, gücünün   bağ geliştirme üzerine etkisi gibi koruyucu etkenler başarı-              tam puan aldığı sınavlar var. Bir yanda da sınav sonuçlarına   değil dünyada. İnsanlar yanlış ve zararı kendilerine doku-       lecek düzenlerden bahsediyoruz. Bunu yaparken de   çevresel  faktörlerin  de
            belli durumlarda bağımlılık yani baştan beri oldukça güçlü.   Anne babanın davranışlarını belirleyen ana duygu korku.            yetmediklerini, kamu adına toparlayan bir yer. Sağlık ihtiya-  sızlığı korkulacak bir durum olmaktan çıkartırken başarma         baktığınızda çocukların bir bölümü okuduğunu anlamıyor.  nan şeyler yapabilirler. Ama buradaki sorun şu: Çocukların             sadece bir kişinin kendisinin istediklerinin olması ya da   olduğunu  ifade  e
            Bir ihtiyaç var: Birbirimize ihtiyaç. Bu ihtiyaçlar bir ölçüde   Kaygı ve korkunun yol göstericiliği ile hareket ediyoruz        cının karşılandığı, aşısının yapıldığı, karnının doyurulduğu   için gereken işbirliği vb ortamlara da yol açıyor. Kazanmak       Ekran bağımlılığı son yıllarda ruh sağlığı alanında sıklıkla   bunun dışında hiçbir şey yapmıyor olması. “Sadece                devamlı başkalarının istediklerini yapması üzerinden değil,   babaların  ve  e
            üzerimizdeki toplumsal taleplerle de  bağlantılı. Bir bebek   çoğumuz, çocuklarımız olduğunda. Korkumuz ne? Görevi-              yer. Okulda çalışan herkes, başta öğretmenler, yöneticiler,   ile başarmak da  çok  sık  karışıyor. Kaybetmek  başarsanız        işlenen bir konu hâline geldi. Ekran bağımlılığının küçük   patates kızartmasıyla beslenmek ne kadar uygundur?”                 sırayla. İnsanların bazen kendi sırasını beklemesini öğren-  söz konusu çevres
             zyolojik olarak hazır olmadığı için ileride yapacağı birçok   mizi yapamamak, en başta. Görevimiz ; hayatta kalmasını,          personel, kapıyı açıp kapayan güvenlik görevlisi hepsi   bile yaşayabileceğiniz bir durum.                                       yaşlardan  itibaren  yaygınlaşmasına  da  tanık  oluyoruz.   sorusu. Bunun zevkli olup olmadığını tartışmıyorum. Bazı           mesi, okul öncesinde en önemli öğrenilen şeylerden bir   lir misiniz? Bir de b
            şeyi yapamıyor. Ama büyüdükçe hayatın gerekleri ortaya   hayatın değişik zorluklarına dayanabilmesini sağlamak.                  çocukların hayatında o nedenle unutulmaz yer bırakıyorlar.   Burada sorunuza net bir cevap veremiyorum  ama tartışma-            Teknolojik cihazları çocuklarını oyalamak için kullanarak   çocukların bir youtube videosu izlemekten keyif almaları,           tanesi.  Sadece  onu  öğrenseler. Bu  gözle bakarsanız   babalara ve eğitimcil
            çıktıkça yeni beceriler yapabilme yanı gelişirken yapması   Bunu hemen herkes hissediyor, bunu hissetmeyen çok                   Bundan dolayı bu röportajdan çıkmasını istediğim şey,   yı iyice tarif etmek de yetebilir. Bir tarafta akademik başarı           kendilerine zaman ayırmak isteyen ebeveynlerin çocuk-  hatta bazı şeyleri oradan daha iyi öğrenmeleri (mesela,                  ülkemizde okul öncesi eğitim tamamen başarısız diyebili-  nuz?
            beklenenler de artıyor.  Sizin gruptaki öğretmenleri   nadir insan var, bu bir. İki; en ideal koşullarda yaşayanlarda            okulların bütün bu konuştuğumuz konularda (derslerle   çok önemli iken, diğer tarafta ise akademik başarının hiç                 ların  basit  temel  becerileri  gerektiren  davranışlarla   bazı İngilizce kelimeleri) mümkündür. Ama gelişim bundan           riz, kimse sırasını beklemek istemiyor. Bekleyememe mese-  Otizm spektrum bozu
            düşünün; doktora gibi eğitimleri, bir yandan öğretmenliği-  da benzer düzeyde güçlü bir kaygı düzeyi var, sadece para            sınırlı olmayan) çok kritik bir yere sahip olduğu. Okul bunu   önemli olmadığı, derslerin bir öneminin olmadığı, önemli          teknolojik  cihazları  kullanmasını  da  övünme  konusu   ibaret olduğu takdirde, yeterli olmuyor. Ve bu bence sınırlı          lesi mesela dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunun   bozukluğuna benze
            nizi yaparken bunu yürütmüş olmanızı, burada beklenen-  pul, iş değil. Ama yokluk ve yoksulluk arttıkça tabii ki bu              sağlayan sosyal  ziki ortam, bir toplum birimi, okul iklimi   olanın mutluluk olduğunu savunan bir ekol var. Sanki ikisin-       hâline getirdiklerini gözlemliyoruz. Bu durumun çocuk-  gelişim sağlayan aracın bir özelliği de kendinden başkasına             da önemli bir gözlenebilir göstergesidir.          luk; yaşantıların ve çocuğa
            den fazlasını yapabilecek somut yaşamsal ihtiyaç ya da   korku ve kaygı da derinleşiyor. Nasıl yapacağını, nasıl                 deyince sosyal duygusal gelişim deyince sadece EQ konfe-  den biri olması gerekirmiş gibi. Bu sorunların azaltılması,            ların  gelişim  döneminde  tedirgin  edici  taraflarının   çok yer bırakmıyor olması. Aynı fast food gibi. Alışırsanız           Beklemek nedir? Beklemek aynı zamanda bir umutla ilgili.   kendi aralarındaki
                                                                                                                                             Nörobilim öğretmenlere nasıl yardımcı olabilir? Nörobilim,   nöronlar aktive edilebilir. Nöronlar arasındaki bağlantılar        Uygulama ve tekrarlama ve deneyim-deneme-yanılma   olduğu öne sürülmektedir. O halde bir atasözümüzü de şu
            zayıf bağlantılar, tıpkı bir bahçıvanın bir ağaca veya çalıya   Neden Nörobilimi Anlamak Durumundayız?                           öğretmenlerin beynin yeni bilgileri nasıl öğrendiğini   ne  kadar  güçlüyse  bilgiyi  hatırlama  da  o  kadar  güçlü  ve        yoluyla öğrenme, basit ezberlemeye göre daha etkilidir.   şekilde uyarlayabiliriz: “Bir duyunun ve duygunun nesi var,
            istenen şekli vermesi gibi "budanır". O halde beyindeki   Nörobilimi anlamak, öğrenmenin temelidir ve öğretimle                  anlamalarına yardımcı olabilir. Öğretmenlerin kendi sını a-  hızlı bir tepki  olacaktır (Gallagher, 2005).  Bilim insanları,    Öğrenciler, detayları ezberlemek yerine, uygulama yoluyla   beş duyunun ve duygunun bütünselliği ve bağlantısallığı
            bağlantıların sağlanması için okul-sınıf içi ve dışı öğrenme;   ilgili becerilerin geliştirilmesine yardımcı olur. Nörobilim;    rını öğrenme-öğretme süreç ve ortamlarını öğrenmeyi   özellikle de  zor konu ya da  işleri, bilgileri, becerileri               konuyu daha iyi anlayacaklardır. Dersleri büyük ölçüde   var.” 2000 yılı aşkın bir süre önce Platon, “Tüm öğrenme-
            deneyim temelli, öğrencinin yaparak yaşayarak öğrendiği   sinir sisteminin nasıl geliştiğini,  yapısını ve  ne  yaptığını        kolaylaştıracak şekilde uyarlama yapmalarını sağlar. Örne-  öğrenirken meydan okuyarak "mücadele” etmenin öğren-                tartışmaya dayalı yapmak öğrencilerin öğrenmesini teşvik   nin duygusal bir temeli vardır." sözüyle öğrenmedeki
            öğrenme ortamlarına dönüştürülmelidir. Çünkü sinaptik   inceleyen bilim dalıdır. Odak noktası beyin ve onun davra-               ğin; araştırmalar sabahleyin, 30 dakika kadar kısa bir süre   meyi geliştirdiğini ve yeni bağlantılar kurulduğunun bir          eder.                                              duyguların katalizörlük görevini ortaya çıkarır. Bu bağlam-
            bağlantılar, ancak çok yönlü ve çok duyulu öğrenme ortam-  nış ve  bilişsel işlevler üzerindeki  etkisidir. Davranış ve          daha fazla uykunun sınıftaki bilişsel işlevi ve uyanıklığı   göstergesi olduğunu açıklamaktadır.                                Uyarım, mizah, nüktedanlık, hareket veya oyun ve oyunlaş-  da beyin üzerine yapılan çalışmalarda da  “ Hiçbir öğrenme
            larında beyinde kodlanmaktadır. Bu kodlamaları sağlayan,   öğrenme ile ilişkisini inceler. Etkili öğrenme için nörobilim         büyük ölçüde iyileştirebileceğini göstermiştir. Bunun yanın-  Öğrenmeyi parçalara ayırın. Parçalara ayırmanın, zor veya         tırmalarla öğrencilerin dikkatini çekmek beyinlerinin   yoktur ki, içinde duygu olmasın” ana teması vurgulanmak-
            bağlantıları geliştirme ve budama sürecini mümkün kılan,   ilkelerini sınıf içi öğretime dâhil etmenin yolları RAS’dan           da öğrenciler, öğrenmeden en iyi şekilde yararlanmak için   büyük metin parçalarını daha küçük parçalara ayırmanın              duygusal merkezini harekete geçirir. Stresten uzaklaştırır,   tadır.O halde öğretmenlerin öğretim yaklaşımlarında öğren-
            beynin çevresine uyum sağlamasına izin veren plastisitedir.   (Retiküler Etkinleştirme Sistemi) geçer.                           tekrara ve çeşitli yaklaşımlara ihtiyaç duyarlar. Öğretmen-  öğrencilerin anahtar sözcükleri ve tümceleri belirlemesine,        öğrenmeyi eğlenceye dönüştürerek öğrenmenin kalıcılığı-  menin duygusal perspekti ni her zaman göz önünde
            Beyin plastisitesi veya bilinen diğer adıyla nöroplastisite,                                                                     ler, öğretim ortamlarında öğrencilerin performansını   başka kelimelerle ifade etmesine ve metni kendi sözcükle-                nı ,   öğrenci katılımını artırır ve bilginin daha rahat işlenme-  bulundurmaları gerekmektedir.
            beynin yaşam boyunca yeni nöral bağlantılar oluşturarak   RAS, beynimizin uyanık tutulması, gün içindeki bilinçlilik             artırmak için oyunlara, sosyal aktivitelere, grup etkinliklerine,   riyle anlamasına yardımcı olduğu kanıtlanmıştır.            sini sağlar. Daha az stres, beyni kimyasal olarak değiştirir.
            kendini yeniden organize etme yeteneğidir. Nöroplastisite,   durumumuz ve dikkatimizle yakından ilgilidir. Beynin,               molalara,  ziksel etkinliklere ve eşleştirme çalışmalarına,                                                                     Sakin bir sınıf ortamında, öğrenciler daha yüksek seviyeler-
            beyindeki nöronların yaralanma ve hastalıkları tela  etme-  hedef belirleme eylemlerimizi düzenlemede çok önemli rol             çeşitli yeni yazılım uygulama çalışmalarına daha sık yer   Nöronların aktivasyon aralığını dikkate alın. Daha sık ama           de performans gösterme fırsatına sahip olurlar.
            sine ve yeni durumlara veya çevrelerindeki değişikliklere   oynayan bir parçasıdır. RAS, odaklandığımız şeyi elde                vermelidirler.   Öğretmenler aynı zamanda “kullan ya da   daha kısa süreli pratikler yaparak ders yapın, ders çalıştırın
            yanıt olarak aktivitelerini ayarlamasına izin verir. Öğrenir-  etmemiz  için bizi  yönlendiren  bilgileri   ltreler. Bundan      kaybet” ilkesini bilerek; sürekli olarak yenilikçi, yaratıcı ve   (Blanchette vd., 2020)  Nöronların aktivasyonunu aralaya-     Statükoya ters analojiler öğrencinin dikkatini, merakını,   KAYNAKLAR
            ken nöronlar arasında yeni bağlantıların oluşturulması da   dolayı öğrenme-öğretme süreç ve ortamları; tehdit edici,             analitik eğitim etkinliklerine sınıf /okul ortam ve süreçlerin-  rak-mola vererek çalışmak öğrenmeyi kalıcı hale getirir.       ilgisini çeker. İhtiyaç ve beklentilere dayalı bir ders tasarımı   Blanchette Sarrasin J., Brault Foisy L., Allaire-Duquette G. and Masson, S.
            dâhil olmak üzere beyinde önemli derecede biyolojik,   korku, stres ve kaygıdan uzak olmalı; kolaylaştırıcı, meydan              de yer vermelidirler.                             Örneğin 2 saat üst üste durmadan çalışmak yerine birkaç                       beyin temelli bir ders yapılandırmasıdır. Beyin jimnastiği,   (2020) Understanding your brain to help you learn better. Frontier for Young
            kimyasal, elektriksel ve  ziksel değişiklikler meydana gelir.   okuyucu, müjdeleyici, ödüllendirici ve en önemlisi cesaret-      Bu öğretmenler için ne anlama geliyor? Öğrencilerin yeni   gün boyunca 30 dakikalık 4 ders çalışmak, beynimizin mola            beyin fırtınası  teknikleri kullanılarak  azaltılmış stres, artan   Minds. 8(54).
            Ne kadar çok pratik yapılırsa bu bağlantılar o kadar güçlü   lendirici fırsatlarla donanmış hale getirilmelidir.                 bir şey öğrendiklerinde bunu  bildikleri bir şeyle ilişkilendi-  vermesini ve uyumasını sağlayarak uzun vadede daha iyi         hafıza, geliştirilmiş ruh hali, artan odak ve konsantrasyon,   Bruer, J. T. (1997). Education and the Brain: A Bridge Too Far. Educational
            hale gelir. Bağlantılar güçlendikçe mesajlar (sinir uyarıları)                                                                   rebilmeleri gerekir. Bu, güçlü nöral yollar oluşturur ve   hatırlamasına yardımcı olur. Pratik yapmaya kısa bir ara             motivasyon ve üretkenlikte artış, geliştirilmiş yaratıcılık ve   Researcher, 26(8), 4–16. https://doi.org/10.3102/0013189X026008004
            giderek daha hızlı iletilir ve bu onları daha verimli hale   Öğrenme, dikkate dikkat etme serüveni ile başlar. Başta             hatırlamayı kolaylaştırır. Nörobilim eğitimi almış öğretmen-  verdiğinizde diyelim ki 20 dakikalık bir teneffüs, nöronların     zihinsel esneklik, geliştirilmiş düşünme ve reaksiyon süresi   Bruer, J. T. (2006). Points of view: on the implications of neuroscience
            getirir (Kania vd., 2017). Nöroplastisiteye göre beyin   uyarılma-dikkat stratejileri işe koşulur.  Bunun için temel             ler bir öğrencinin beyninin tamamını nasıl aktif hale getire-  yüzeyindeki reseptörlerin bakımını veya değiştirilmesini         ve özgüven artırımı gibi pek çok etkinlik harekete geçirilir.  research for the science of teaching and learning: are there any? CBE Life
            temelli öğrenme; insanlar yeni kavramlar öğrendiklerinde,   amaç-koşul-ilke; psikolojik rahatlık,  zyolojik güvendir.            ceğini bilir  ve öğrencilerin öğrendiklerinin kalıcı olmasını   sağlarsınız. Molalar, beyninize pekiştirmesi için zaman verir;   Özet olarak diyebiliriz ki bütün öğrenmeler beyin temelli-  Sci. Educ. 5, 104–110. https://doi.org/10.1187/cbe.06-03-0153
            yeni deneyimler yaşadıklarında veya belirli uygulamaları   Öğrenciler en çok hata yaptıklarında öğrenirler. Önceki               sağlar.  Beyni anlamak öğretmenler için faydalı olabilirken   yani beyniniz, nöronlarınız arasındaki bağlantılar için gerek-    dir. Beyin temelli bir öğrenmede; öğrenmeyi kolaylaştır-  Bowers, J. S. (2016). The practical and principled problems with educational
            yaptıklarında beyindeki nöral bağlantıların değişmesi,   doğrularını ve yanlışlarını tekrar gözden geçirirler. Analitik          bu bilgi bir öğrenci için de faydalı olabilir.    li yapı taşlarını üretir (Duman, 2010; Duman, 2015). Öğre-                    mak için bir eğitim etkinliği sırasında farklı konu kategorile-  neuroscience. Psychological Review, 123, 600–612. [PubMed] [Google
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                Scholar]
            yeniden haritalanması ve kendilerini yeniden düzenleme-  ve eleştirel sorgulama süzgecinden geçen hatalara dayalı                                                                  nen beyni inceleyen bilim insanları, öğrenme dönemleri                        rini iç içe geçirmek, detaylandırmak, sözelleştirmek,
            siyle gerçekleşir.                                her bir deneyim; yeni, yenilikçi, yaratıcı, girişimci, iletişim-               'Beyin uyumlu' bir sınıf, öğrenmenin olumlu duygularla   arasındaki molaların ve uykunun öğrenmeyi artırdığını ve               yazmak, çizmek ve paylaşmak öğrenme sürecini geliştirir.   Cruickshank, W. M. (1981). A new perspective in teacher education: the
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                neuroeducator. J. Learning Disabilities, 14(6), 337–341. https://doi.or-
                                                              sel ve iş birlikli bir deneyim sağlar.  Bu ise 21.yy’da öğrenci-               bağlantısını sağlar. Beyin için çoklu algısal kayıt kanalları   unutmayı en aza indirdiğini gözlemlediler.  Beyin, öğrenme                                                         g/10.1177/002221948101400613
            Beyin temelli öğrenme ve eğitimsel nörobilim nedir?                                                                                                                                sürecinde bir konunun zamansal açıdan en iyi ilk bölümünü                     Bilgi ve teknoloji çağında eğitim, beynin içsel ve dışsal
                                                              lerin kazanmaları gereken, 4C becerileri olarak adlandırı-                     kullanılarak algısal zenginlik oluşturulabilir (Duman, 2010).                                                                   işleyişini ilkelerini, nasıl öğrendiğini, hatırladığını ve   Duman, B. (2006). The effect of brain-based instruction to improve on
            Eğitimsel nörobilim, öğrenmenin nöral mekanizmaları   lan; eleştirel, yaratıcı, iş birlikçi ve iletişimsel düşünme               Öğretmenler, derslerde müzik kullanmaktan bazı duyuru   ve son bölümünü hatırlar. Buna öncelik-sonralık etkisi                  zihinsel süreçlerini anlamakla başlamalıdır.       students’ academic achievement in social studies instruction. Paper presen-
            hakkındaki araştırma bulgularını eğitim uygulamalarına ve   becerileridir.                                                       panosu gösterimlerine kadar pek çok zenginleştirme uygu-  denir. Bu nedenle eğitim seansları ideal olarak 20 dakika-                                                               ted  at  the  9th International  Conference on Engineering  Education,  San
            politikasına dönüştürmeyi ve eğitimin beyin üzerindeki                                                                           laması kullanarak tüm öğrenciler için öğrenmeyi artırabilir.   dan fazla olmamalı ve seansları ayıran planlı "beyin molala-     Eğitimsel nörobilim ve nörobiyoloji açısından bakıldığında   Juan, Puerto Rico.
            etkilerini anlamayı amaçlayan disiplinlerarası bir araştırma   RAS'ı etkinleştirmek için birçok faktöre yer verilebilir. Önce-   Bu durum her bir çocuğun güçlü ve zayıf yönlerini düşün-  rı" olmalıdır.                                                        öğrenme beyni değiştirmeyi içerir. Beyin değişimini etkile-  Duman, B. (2010). The effects of brain-based learning on the academic
            alanıdır. Eğitimsel nörobilim, öğretme ve öğrenme süreciy-  likle  öğrencilerin  yaşına,  sınıfına,  hazırbulunuşluğuna          meyi ve anlamayı gerektirir. Farklı seviyelerde nörokimya-  Zamanı  etkili kullanın.  Üç  zaman unsuru, öğrencilerin  ne        yen birçok faktörden biri de strestir. Orta derecede stres   achievement of students with different learning styles. Educational Sciences:
            le ilgili olduğu için bağlanmayı, katılımı ve beyin gelişimi-  uygun aktivitelerin kullanımı sağlanır. RAS sistemini aktive      sallar farklı  duygular yaratır. Öğretmenler; eğlenceli ve   zaman ve ne kadar iyi öğrendiğini önemli ölçüde etkiler.           öğrenme için faydalıdır, ha f ve aşırı stres ise öğrenme için   Theory & Practice, 10(4), 2077-2103.
            nin derinleştirilmiş bir anlayışını kucaklar.     etmek için (Willis, 2010); ses yüksek ve alçak tonlarda                        güvenli, dolayısıyla öğrenme için beyinle daha uyumlu bir   Öğretmenler, öğrenmeyi artırmak için sınıfta üç zaman               zararlıdır. Yeterli uyku, beslenme ve egzersiz, güçlü öğren-  Duman, B. (2015). Neden beyin temelli öğrenme [Why brain-based
                                                              kullanılmalı; öğretmenin kişisel görünümü temiz, bakımlı                       sınıf ve okul ortamı oluşturabilir.                                                                                             meyi teşvik eder. Aktif öğrenme beyin temelli bir öğrenme-  learning]. (4th ed.). Pegem Akademi.
            Beyin temelli öğrenme nedir?  Bilişsel gelişim (öğrencilerin   olmalı; içerik hem görünümü hem de içeriğin kendisi                                                                 unsurunu (görev süresi, kavrama süresi ve uygun öğrenme                       dir. Aktif öğrenme, beyindeki çoklu nöral bağlantıları   Fischer, K. W., Goswami, U., & Geake, J. (2010). The future of educational
            yaşlandıkça, büyüdükçe ve sosyal olarak olgunlaştıkça nasıl   açısından öğrencinin ilgisini çekici senaryolarla örüntülen-       Beyin neden bazı bilgileri ve becerileri diğerlerinden daha   süresi) etkili kullanmalıdır.                                     uyaran ve hafızayı geliştiren süreçlerden yararlanır. En etkili   neuroscience. Mind  Brain Educ., 4(2), 68–80.   https://doi.or-
            farklı öğrendikleri gibi faktörler de  dâhil olmak üzere)   meli; anahtar noktalar renklendirilmeli; varyasyon olarak            kolay hatırlar?  Öğrencilere nasıl, ne zaman ve neden   Sağlık ve egzersizlerle öğrenciler  ziksel olarak ne kadar              öğrenme, öğrenme görevi için beynin birden fazla bölgesi-  g/10.1111/j.1751-228X.2010.01086.x
            beynin nasıl öğrendiğiyle ilgili en son bilimsel araştırmalara   işaretleme, yazı tipi boyutları uygun düzeyde olmalı;           seçenekler sunmalıyız? İlgili içerik ve öğrenci seçenekleri   aktif ve meşgul olurlarsa öğrenme sonuçları o kadar iyi olur.     nin işe koşulmasını içerir. Bu bölgeler hafıza, çeşitli duyular,   Fuller, J. K., & Glendening, J. G. (1985). The neuroeducator: Professional of
            dayanan öğretim yöntemlerini, ders tasarımlarını ve okul   müzik, dans, fotoğra ar,  lm ve fragmanlar dersin kazanım-            öğrenme için kritik öneme sahiptir. Öğretmenler, öğren-  Örneğin, öğrencilerin derslerde ve gün boyunca yürüyüş                 istemli kontrol ve daha yüksek düzeyde bilişsel işlevsellik   the future. Theory Into Practice, 24(2), 135–137. https://doi.or-
            programlarını ifade eder. Duygusal ve bilişsel olarak insan   larına yönelik kullanılmalı; çoğunlukla deneyimsel ve yansı-       meyi öğrenciler  için daha  anlamlı hale  getirmek  için   molaları vermelerine izin vermek öğrencileri canlandırır,            gibi görevlerle ilişkilidir.                       g/10.1080/00405848509543161
            yeni bilgiler öğrenirken  beynin kendini değiştirme,   tıcı öğrenme etkinliklerine yer verilmeli,  akran geri bildiri-           örüntülemelere dayalı  duygu durumlarını  ve  motivasyon   dikkat sürelerini artırır ve onları bilgileri akılda tutmaya                                                            Gallagher, K. (2005). Brain research and early childhood development: A
            yeniden haritalama ve yeniden düzenleme becerisini   mi, aktif etkileşim, tartışma, çoklu duyusal öğrenme gibi                   tekniklerini harekete geçirebilir ve yeni bilgileri önceki   daha iyi hazırlar.                                                 Beyin zihin üreten bir sosyal organdır. Düşünceler tohum   primer for developmentally appropriate practice. Young Children, 60(4),
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                12–20.
            gösterir. Bilgi etkili yollarla sunulduğunda beyin daha iyi   yaklaşım, strateji ve etkinlikler kullanılmalıdır.                 bilgilerle ilişkilendirebilir. Ayrıca öğrencilere seçenekler                                                                    gibidir. Onları dikkatinizle besler ve büyümelerine izin
            çalışabilir, dayanıklılığı artar ve genel çalışma zekâsı gelişir.                                                                sunarak motivasyonu ve hafızayı artırabilir ve yetenek   Pozitif duygular başarılı bir öğrenmede katalizör görevini             verirseniz büyümeye, güçlenmeye ve yaşamınızda tezahür   Goswami, U. (2006). Neuroscience and education: from research to practice.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                Nat. Rev. 7(5), 406–413. https://doi.org/10.1038/nrn1907
            Araştırmalar,  beynin  öğrenirken  ziksel  olarak  değiştiğini   Neden beyin temelli öğrenme ya da eğitimsel nörobilim           düzeyleri ile öğrenme stillerini uyumlu hale getirebilirler.   üstlenirler (Duman, 2006; Duman, 2015). Olumlu duygular          etmeye dair doğal bir eğilimleri vardır. Onları güçlü kılan
            göstermiştir. Böylece yeni beceriler ne kadar çok uygula-  gereklidir?                                                                                                             içindeki öğrenciler  ne  kadar mutlu olursa  öğrenmeye  ve                    sizin dikkatiniz, ilginiz ve coşkunuzdur. Bir eğitimci, öğret-  Howard-Jones, P. A., Varma, S., Ansari, D., Butterworth, B., De Smedt, B.,
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                Goswami, U., et al. (2016). The principles  and practices  of educational
            nırsa öğrenme de o kadar kolay olur. Beyin temelli öğren-  Öğretmenler ders sırasında sadece edindikleri teorik                  Değerlendirme ve geribildirim, beyin temelli bir program   etkili düşünmeye de  o kadar istekli olurlar. Öğretmenden            men, akademisyen ya da bir ebeveyn olarak çocuklarınıza   neuroscience: comment on bowers. Psychol. Rev. 123(5), 620–627. https://-
            me, öğretmenlerin bugün kullandığı yenilikçi yaklaşımlar-  bilgiyi  ifade etmekle kalmaz, aynı zamanda bir yandan                yaklaşımında anında dönütler sağlanarak sinaptik bağlantı-  gelen onaylar, öğrencinin benlik saygısını artırmanın bir           ve öğrencilerinize karşı tutum ve düşünceleriniz onların   doi.org/10.1037/rev0000036
            dan yalnızca biridir.                             belirli çalışma uygulamaları önererek teorik bir faaliyet                      ların doğru yapılanmasını sağlar. Öğretmenler, öğrenme   yoludur.                                                               beyinlerindeki zihinsel yapılarını etkileyip sabit zihniyetli ya   Kania, B. F., Wronska, D., and Zieba, D. 2017. Introduction to neural
            Beyin temelli öğrenme yaklaşımı; eğitimcilerin nasıl ve ne   temelinden pratik bir temele geçiş yaparlar. Beynin öğren-          sürecini geliştiren değerlendirme biçimlerini kullanabilirler.   Öğrenciler hem yetişkinler hem de akranları ile iş birliği     da gelişim zihniyetli bir zekâ algısına ve yapılanmasına   plasticity  mechanism. J.  Behav.  Brain Sci.  7(2),41–8.  https://doi.or-
                                                                                                                                             Geribildirim hızlı,  belirli, çeşitli kaynaklardan gelmeli ve
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                g/10.4236/jbbs.2017.72005
                                                                                                                                                                                                                                                                             hizmet edecektir.
            öğrettiklerini, geçmiş  eğitim  uygulamalarına,  yerleşik   me şekli karmaşıktır; öğrenme, eğitimin yalnızca bir parça-          öğrenme sürecine dâhil edilmelidir.               yaparak nasıl ve neden etkili bir şekilde öğrenirler? Sınıfta
            geleneklere  veya  öğrenme  süreciyle  ilgili  varsayımlara   sıdır,toplumun eğitim hede eri psikoloji için bile net değil-                                                        öğrenmeyi optimize etmek için öğretmenler, insan beyni-                       Eğitim sürecinde yaşanılan her deneyim sürekli olarak   Roediger, H.L. (2013). Applying cognitive psychology to education: Transla-
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                tional educational science. Psychological Science in the Public Interest,
            değil de beyin ve öğrenme bilimine dayandırmaları   dir ve bilimin eğitim pratiğine başarılı bir şekilde çevrilme-               Nöronları tekrar tekrar aktive edin. Çok fazla pratik yapıla-  nin sosyal bir beyin olduğu gerçeğini uygulayabilir. Grup        beyin yapısını şekillendirir ve davranışları değiştirir. Bütün   14(1), 1–3.
            halinde öğrenmenin hızlandırılabileceği ve geliştirilebile-  sinin karmaşık olduğu kanıtlanmıştır (Goswami, 2006;                rak, örneğin bir arkadaşa bir kavram açıklanarak veya sınav   çalışması yapılarak  sınıf arkadaşlarıyla  takım halinde          duygu ve duyulara hitap etmeleri nedeniyle aktif katılımın   Willis, J. (2010). Current Impact of Neuroscience in Teaching and Learning.
            ceğine dair temel varsayımları kabul eder.        Roediger, 2013).                                                               soruları cevaplanarak, hafızadan bilgi almaya çalışılarak   çalışmak, öğrencilerin birbirlerinden öğrenmelerini sağlar.         ve deneyimin beyindeki değişiklikler için bir ön koşul   Mind, Brain, Education. (Ed. David Sousa). Solution Tree.
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36