Page 169 - Şehrimiz İzmir
P. 169
Basmane Garı
Tarihî Basmane semtindeki gar binası İzmir-Kasaba (Turgutlu) demir yolu hattının başlangıç noktası olarak
yapılmıştır. Dik çatısı ve büyük sundurması 19. yüzyıla ait demir işçiliğiyle dikkat çeker. Gar’a gelen ihracat madde-
lerinin limana ve gümrüğe aktarılmasını sağlamak amacıyla açılan Fevzi Paşa Bulvarı, yapıya anıtsal bir görüntü
ve derinlik kazandırır. Özellikle gece yapılan ışıklandırmasıyla oldukça görkemli görünen Gar, aynı zamanda metro
istasyonlarından biridir. Basmane Garı’nı da içine alan bölgede her yıl İzmir’in en eski semtlerinden biri olan Bas-
mane’ye ilişkin farkındalık yaratmak için “Basmane Günleri” etkinliği gerçekleştirilir.
Basmane Semti
İzmir’in tarihî dokusunu hâlâ koruyan en eski semtlerin-
den biri Basmane’dir. Semt, adını 18. yüzyılın ilk yarısında
burada kurulan bir basma fabrikasından almıştır. Fabrika
alanında bugün tarihî bir yapı olan Basmane Gar binası bu-
lunmaktadır. Semtte, bir müzeye dönüşen Polis Anı Evi’ni,
İzmir’in eski cumbalı evlerini, tarihî camileri, mescitleri, Al-
tınpark Arkeolojik Kazı Alanı’nı, Agora Açıkhava Müzesi’ni,
Dönertaş Sebili’ni, Ayavukla Kilisesi’ni görebilirsiniz.
http://www.visitizmir.org/tr/sehir-merkezi/tarih-dolu-bir-guen
Dönertaş Sebili
Konak’ta Anafartalar Caddesi 945 Sokak’ta yer alan Dönertaş Sebili,
İzmir’in en önemli sebilleri arasındadır. 1814 yılında yapılan sebilin, Ana-
fartalar Caddesi’ne bakan bölümünde suyu akmayan bir çeşme de yer al-
maktadır. Çeşmenin üzerindeki 4 bölümde, kale surları içine yerleştirilmiş
bir şehir manzarası, cami, caminin etrafında İzmir’i betimleyen 2 katlı evlerin
yer aldığı bir bölüm bulunur. Dönertaş Sebili, köşesinde bulunan ve süslü bir
başlığı olan yuvarlak mermer sütun döndüğü için bu adı almıştır. Hatuniye
Camisi’ne namaz kılmaya gelen cemaatin bu taşı mutlaka çevirdiği ve sağ
elle yapılan çevirmede taşın dönmesinin uğur sayıldığı bilinmektedir. Taş
bugün de dönmektedir.
Alsancak Garı ve Gar Saat Kulesi
Alsancak Garı, 1856’da devreye giren İzmir-Aydın demir yolu hattının son garıdır, Buca’ya ulaşan banliyö hattı-
nın da başlangıcını oluşturur. Temeli 1858’de atılmış olan Gar, İngiliz mimari özelliklerini yansıtır. Son derece gör-
kemli ve etkileyici bir yapı olan Alsancak Gar binasının yolcu bekleme salonu, bilet satış gişesi, vitray süslemeleri ve
peronlarıyla kendine özgü bir mimarisi vardır. Taş işçiliğiyle dikkat çeken yapıda bulunan saat kulesi ise İzmir’in ilk
saat kulesidir. Alsancak Garı, İZBAN’ın uğradığı istasyonlardan olup yolcular buradan Aliağa ve Gaziemir yönüne
taşınır.
167