Page 40 - özbakış ekım-2024 -
P. 40

10 aylık süreç içinde; bazı etkinlikler 1 gün, ba-  te çalışmalarını sağlayan, aktif ve kesintisiz olarak
               zıları 5 ay sürecek şekilde planlandı.          ilerleyen dinamik bir kavramdır (Bloom, Perlmut-
                                                               ter ve Burrel, 1999; Bryan ve Bryan, 1982; Ham-
                 “Hayalimdeki  Gökyüzü  Projesi”nin  faaliyetleri
               planlanmadan  önce  bu  konuda  uzman  eğitimci-  meken,  2016).  Bütünleştirme  uygulamalarında,
               lerle işbirliği yapılarak çocukların ve ailelerin has-  özel  gereksinimli  çocuklar  tipik  gelişim  gösteren
               sasiyeti kadar öncelikli ihtiyaçları da ele alındı ve   çocuklarla  çeşitli  aktivitelerin  içinde  bulunarak
               araştırmalar  yapıldı.  Yapılan  araştırmalar  netice-  kendilerini daha iyi hissetmekte,  bu durum olum-
               sinde aşağıda yer alan bilgiler ışığında faaliyetler   lu benlik gelişimini desteklemekte ve sosyal uyu-
               konusunda görüş birliğine varıldı.              mu kolaylaştıran davranışlar kazanmalarını sağla-
                                                               maktadır (Rafferty ve Griffin, 2005; Kılınç, 2011).
                 Bireylerin topluma uyum sağlayabilmeleri için   Bütünleştirme ortamları özel gereksinimli çocuk-
               başkalarına duyarlı olma, olumsuz duyguları kont-  lar kadar normal gelişim gösteren çocuklarda da
               rol etme, toplumun kurallarına uyma gibi sosyal   olumlu  davranış  değişikliğine  neden  olmaktadır.
               uyum becerilerine sahip olmaları gerekir (Çifci ve   Tipik  gelişim  gösteren  çocuklarda;  özel  gereksi-
               Sucuoğlu, 2005). Nitekim sosyal uyum becerileri   nimli  çocukların  olumlu  özelliklerini  fark  ederek
               gelişen bireyler, toplum içinde hayatlarında başa-  dışlama  davranışları  azalır,  yardımlaşma,  sorum-
               rılı ve mutlu olabilir, başkalarının haklarına ve duy-  luluk  alma,  paylaşma,  işbirliği  yapma,  problem
               gularına saygı duyarak sağlıklı ilişkiler kurabilir ve   çözme gibi becerilerinin gelişmesine neden olur
               başka bireylerle işbirliği içinde çalışabilirler (Cey-  (Cologan, 2013; Diamond, 2001; Diamond ve Tu,
               lan,  2009;  Gülay  ve  Akman,  2009;  Kargı,  2011;   2009; MEB, 2013; Meyers ve Lester, 2016; Fryxell
               Özabacı, 2006).                                 ve Kennedy, 1995; Sucuoğlu ve Kargın, 2006). Bü-

                 Sosyal uyum becerilerine bireyler perspektifin-  tünleştirme  aynı  zamanda  çocukların  ailelerinin
               de bakıldığında, tipik gelişim gösteren bireyler aile   de  buluşma  noktasıdır.  Çocuklarının  bütünleştir-
               ve  okul  ortamlarında  gözlemlerini  genelleyerek   me ortamının bir parçası olması ailelerde kabul-
               sosyal  uyum  becerilerini  kolayca  öğrenebilirken;   lenmenin  ve  farkındalığın  oluşmasını  destekle-
               özel  gereksinimli  bireyler  davranışı  gözlemleme   mektedir (Allen vd., 2015; Isaksson, Lindqvist ve
               ve genellemede güçlükler yaşadıkları için bu be-  Bergström, 2010; MEB, 2010).
               cerileri  kazanmakta  problem  yaşamakta,  bunun   Bu bağlamda, Millî Eğitim Bakanlığı Temel Eği-
               sonucunda  ise  bulundukları  ortamda  daha  çok   tim, Ortaöğretim ile  Özel Eğitim ve Rehberlik Hiz-
               reddedilen ve daha az kabul gören öğrenciler ola-  metleri Genel Müdürlüğü’ne bağlı görme, işitme,
               bilmektedirler (Papoutsaki, Gena, ve Kalyva, 2013;   zihinsel engeli bulunan 4. ve 5. sınıf öğrencileri ve
               Koster vd., 2010; Maag, 2005; Avcıoğlu, 2012). Bu   ailelerinin birlikte olmalarını sağlayarak, toplum-
               bağlamda özel gereksinimli bireylerin sosyal bece-  sal  uyum  becerilerini  yaparak  yaşayarak  öğren-
               riler edinip toplum hayatına uyum sağlayabilme-  meleri  amacıyla  “Hayalimdeki  Gökyüzü  Projesi”
               lerinde yaşıtlarından izole edilmeden sosyal ve fi-  kapsamında;  Hayalimdeki  sinema,  Hayalimdeki
               ziksel anlamda bütünleştirilmiş eğitim ortamlarına   Bowling Turnuvası, Hayalimdeki Binicilik Etkinliği,
               devam etmeleri gündeme gelmektedir (Arslan ve   Hayalimdeki Seramik Atölyesi, Hayalimdeki Uçurt-
               Kılıç, 2016).                                   ma Şenliği, Hayalimdeki Tekne Turu, Hayalimdeki

                 Bütünleştirme;  tipik  gelişim  gösteren  ve  özel   Müzikal Gösteri ve olmak üzere yedi  farklı etkinlik
               gereksinimli çocukları, aileleri, eğitimcileri ve top-  gerçekleştirildi.
               lumun diğer üyelerini bir araya getiren ve birlik-




                                           GERÇEKLEŞTİRİLEN FAALİYETLER









        40  Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45