Page 40 - özbakış ekım-2024 -
P. 40
10 aylık süreç içinde; bazı etkinlikler 1 gün, ba- te çalışmalarını sağlayan, aktif ve kesintisiz olarak
zıları 5 ay sürecek şekilde planlandı. ilerleyen dinamik bir kavramdır (Bloom, Perlmut-
ter ve Burrel, 1999; Bryan ve Bryan, 1982; Ham-
“Hayalimdeki Gökyüzü Projesi”nin faaliyetleri
planlanmadan önce bu konuda uzman eğitimci- meken, 2016). Bütünleştirme uygulamalarında,
lerle işbirliği yapılarak çocukların ve ailelerin has- özel gereksinimli çocuklar tipik gelişim gösteren
sasiyeti kadar öncelikli ihtiyaçları da ele alındı ve çocuklarla çeşitli aktivitelerin içinde bulunarak
araştırmalar yapıldı. Yapılan araştırmalar netice- kendilerini daha iyi hissetmekte, bu durum olum-
sinde aşağıda yer alan bilgiler ışığında faaliyetler lu benlik gelişimini desteklemekte ve sosyal uyu-
konusunda görüş birliğine varıldı. mu kolaylaştıran davranışlar kazanmalarını sağla-
maktadır (Rafferty ve Griffin, 2005; Kılınç, 2011).
Bireylerin topluma uyum sağlayabilmeleri için Bütünleştirme ortamları özel gereksinimli çocuk-
başkalarına duyarlı olma, olumsuz duyguları kont- lar kadar normal gelişim gösteren çocuklarda da
rol etme, toplumun kurallarına uyma gibi sosyal olumlu davranış değişikliğine neden olmaktadır.
uyum becerilerine sahip olmaları gerekir (Çifci ve Tipik gelişim gösteren çocuklarda; özel gereksi-
Sucuoğlu, 2005). Nitekim sosyal uyum becerileri nimli çocukların olumlu özelliklerini fark ederek
gelişen bireyler, toplum içinde hayatlarında başa- dışlama davranışları azalır, yardımlaşma, sorum-
rılı ve mutlu olabilir, başkalarının haklarına ve duy- luluk alma, paylaşma, işbirliği yapma, problem
gularına saygı duyarak sağlıklı ilişkiler kurabilir ve çözme gibi becerilerinin gelişmesine neden olur
başka bireylerle işbirliği içinde çalışabilirler (Cey- (Cologan, 2013; Diamond, 2001; Diamond ve Tu,
lan, 2009; Gülay ve Akman, 2009; Kargı, 2011; 2009; MEB, 2013; Meyers ve Lester, 2016; Fryxell
Özabacı, 2006). ve Kennedy, 1995; Sucuoğlu ve Kargın, 2006). Bü-
Sosyal uyum becerilerine bireyler perspektifin- tünleştirme aynı zamanda çocukların ailelerinin
de bakıldığında, tipik gelişim gösteren bireyler aile de buluşma noktasıdır. Çocuklarının bütünleştir-
ve okul ortamlarında gözlemlerini genelleyerek me ortamının bir parçası olması ailelerde kabul-
sosyal uyum becerilerini kolayca öğrenebilirken; lenmenin ve farkındalığın oluşmasını destekle-
özel gereksinimli bireyler davranışı gözlemleme mektedir (Allen vd., 2015; Isaksson, Lindqvist ve
ve genellemede güçlükler yaşadıkları için bu be- Bergström, 2010; MEB, 2010).
cerileri kazanmakta problem yaşamakta, bunun Bu bağlamda, Millî Eğitim Bakanlığı Temel Eği-
sonucunda ise bulundukları ortamda daha çok tim, Ortaöğretim ile Özel Eğitim ve Rehberlik Hiz-
reddedilen ve daha az kabul gören öğrenciler ola- metleri Genel Müdürlüğü’ne bağlı görme, işitme,
bilmektedirler (Papoutsaki, Gena, ve Kalyva, 2013; zihinsel engeli bulunan 4. ve 5. sınıf öğrencileri ve
Koster vd., 2010; Maag, 2005; Avcıoğlu, 2012). Bu ailelerinin birlikte olmalarını sağlayarak, toplum-
bağlamda özel gereksinimli bireylerin sosyal bece- sal uyum becerilerini yaparak yaşayarak öğren-
riler edinip toplum hayatına uyum sağlayabilme- meleri amacıyla “Hayalimdeki Gökyüzü Projesi”
lerinde yaşıtlarından izole edilmeden sosyal ve fi- kapsamında; Hayalimdeki sinema, Hayalimdeki
ziksel anlamda bütünleştirilmiş eğitim ortamlarına Bowling Turnuvası, Hayalimdeki Binicilik Etkinliği,
devam etmeleri gündeme gelmektedir (Arslan ve Hayalimdeki Seramik Atölyesi, Hayalimdeki Uçurt-
Kılıç, 2016). ma Şenliği, Hayalimdeki Tekne Turu, Hayalimdeki
Bütünleştirme; tipik gelişim gösteren ve özel Müzikal Gösteri ve olmak üzere yedi farklı etkinlik
gereksinimli çocukları, aileleri, eğitimcileri ve top- gerçekleştirildi.
lumun diğer üyelerini bir araya getiren ve birlik-
GERÇEKLEŞTİRİLEN FAALİYETLER
40 Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi