Page 53 - izmir meb ozbakıs dergi deprem özel sayısı456
P. 53

Öz Bakış





            Eğer s z bu acı haber  vereb lecek durumda olmadığınızı h ssed yor-
            sanız çocuğunuzun çok güvend ğ  ba ka b r yet  k nden yardım
             stey n. Çocuğunuz kaç ya ında olursa olsun, o sırada h ssett ğ n z
            üzüntüyü saklamaya çalı mayın.  Çocuğunuza bu acı haber
            ver rken “öldü”   fades n   kullanın. Her  zaman  en   y   b lg , doğru
            b lg d r. Kısa, bas t, net: “Öldü” (Kuloğlu Türker ve Yüce; 2020).
            “Uyuyor”  dersen�z  uykudan  korkmasına  ya  da  uyanacağı
            beklent�s�ne kapılmasına neden olab�l�rs�n�z. “Uzaklara g�tt�”
            dersen�z  terked�ld�ğ�,  vedalaşmaya  b�le  değer  bulunmadığı
            duygusu yaratab�l�r ya da ger� dönmes� beklent�s�ne g�rmes�ne
            neden olab�l�rs�n�z. “Cennete g�tt�” dersen�z ve o da “cennete
            g�tmeye” kalkışırsa ne yapacaksınız? “Gökyüzünden, bulutla-
            rın  üzer�nden  b�ze  bakıyor”  dersen�z  fırtınalı  günlerde  ne
            yaptığına da�r açıklamanızı nasıl yapacaksınız? Ya da sürekl�
            tak�p  ed�ld�ğ�  düşünces�n�  nasıl  ortadan  kaldıracaksınız?
            “Allah çok sev�yordu yanına aldı” dersen�z ve o Allah tarafın-
            dan  sev�lmed�ğ�n�  düşünürse  ya  da  sevd�ğ�n�  kend�s�nden
            ayırdığı �ç�n kızarsa bu durumu nasıl düzelteceks�n�z? (Kuloğlu
            Türker ve Yüce; 2020).
            Çocukların Ölüm Konusundak  Soruları
            “Ölü”, “Ölüm” ne demekt�r?
            “Ölü, artık ya amayan demekt r. Tüm canlılar doğar, büyür ve ölür.
            Ölü b r  nsan konu amaz, oynayamaz, gülemez, ağlayamaz, nefes
            alamaz. Ölü  nsanların artık organları çalı madığı  ç n yemek
            yemes , uyuması ya da sıcak kalması da gerekmez.”
            Ölen �nsanlar nereye g�der?
            Cansız bedenler gömülür. B ze kalan  se ölen  nsanlarla  lg l
            hatıralarımızdır. Ölenlere ne olduğu konusunda  nsanlar farklı
             eyler dü ünürler. K m  ölenler n cennete g tt ğ ne  nanır  k m   se
            yok olduğuna  nanır, bazıları farklı bedenlerde tekrar dünyaya
            geld ğ ne  nanır ama k mse tam olarak ne olduğunu b lemez.
            B lg : Ölüm gerçekle meden önce süreğen b r hastalık ya da
            hastanede b r tedav  sürec  varsa çocuğu da dâh l ederek hazırlan-  le olmadığının söylenmes  gerek r.  Yet  k nler, çocuğun olayın
            masını sağlayın. Vedala ması  ç n fırsat tanıyın.   sorumlusu olarak kend s n  görmemes   ç n kullandıkları sözcükler
            Dedem neden hala hastanede? Ne zaman ger� gelecek?  özenle seçmel d r.
            B l yorsun k  deden çok hasta doktorlar onu  y le t rmek  ç n eller n-  Pek�, bu b�r�n�n hatası mıdır?
            den  gelen   yapıyorlar. Y ne  de  durumu   y   değ l.  Ne  zaman  ger    “Hayır, genell kle b r n n ölümü, k msen n hatası değ ld r. Dü ünü-
            geleceğ n  ben de b lm yorum. Ne yazık k  h ç ger  gelmeyeb l r,   len söylenen ya da yapılan  ey çok korkunç olsa da, bu b r n n
            öleb l r. Bu yüzden çok üzgünüm (Kuloğlu Türker ve Yüce; 2020).  ölmes ne sebep olmaz.”(Jay, Thomas, 2021, 12).                  Bütün canlılar ölürler. Çok çok ya landığın zaman d ğer bütün   etmes ,  ç nden gel yorsa ağlaması, öğrenc ler n duygularını
                                                                                                                                                                                                 daha da  fazla  payla masını  sağlayacaktır.  Bu  durum  hem yas
                                                                                                                                             canlılar g b  sen de öleceks n. Bu çok normal b r  ey ama o zamana
            B lg : Çocuklar genell kle olanlardan kend ler n  sorumlu tuttukları   Sen de ölecek m�s�n anne?                                 kadar kend ne çok  y  bakmanı  st yorum. Ya arken sağlıklı ve mutlu   sürec ndek  öğrenc  hem de d ğer tüm öğrenc ler  ç n geçerl d r.
             ç n yet  k nler konu urken meydana gelenler n, onların söyled kle-                                                              olmamız  öneml d r. Bunun   ç nde  el m zden  gelen   yapmalıyız
            r  b r söz, yaptıkları b r davranı  ya da dü ündükler  b r  ey neden y-  Evet.  B r gün herkes g b   ben de  öleceğ m ama    md  değ l. O   (Kuloğlu Türker ve Yüce; 2020).          Yas tutmanın ne demek olduğunu açıklayın. Sevd ğ m z b r                       Öğretmenler n ölüm ve yasa da r deney mler n , öğrenc ler n   anla ılmadığını dü ünmes ne yol açab lecekt r. Bu nedenle
 Ölüm, hayatın doğal b r parçasıdır ancak buna rağmen çocuılarla    ncelemek, çocukların ölümü somutla tırab lmeler  açısından   zamana  daha  çok  var.  Sen  büyüyeceks n,  anne-baba  olacaksın,   öldüğünde üzülmen n, ağlamanın, b r süre h çb r  ey yapmak                ya ına uygun b r b ç mde ve detaylı olmayacak  ek lde payla ı-  öğrenc n n “ölümün kaçınılmaz olduğunu” sadece duymaya
 bu gerçeğ  nasıl konu mamız gerekt ğ  noktasında zaman zaman   yararlı olacaktır (Kuloğlu Türker ve Yüce; 2020).   çocukların olacak, ben anneanne-babaanne olacağım, çok ya lana-  Ölen  �nsanları  neden  mezara  koyuyoruz?  Burada  yatağında    stememen n  normal olduğunu ama ger de kalanların en   mı, onların ölümün ve ya anan yasın herkes n ba ına gelen b r   değ l h ssett ğ  acının/korkunun/kızgınlığın/umutsuzluğun
 kend m z  yeters z h sseder z. Yapılan öğretmen ve vel  görü mele-  Hastane, cenaze törenler  ve mezarlık g b  yerlere z yaretler n   cağım ancak ondan sonra öleceğ m (Kuloğlu Türker ve Yüce; 2020).  kalmaya devam edemez m�?  sağlıklı  ek lde ya amaya devam etmeler n n gerekt ğ n , bu   durum olduğunu kabul etmes  açısından yararlı olacaktır.   d nlenmes ne de  ht yacı olduğu unutulmamalıdır (Kuloğlu
 r nde de yet  k nler n çocuklarla bu tür olaylar hakkında nasıl   yapılab leceğ  en  y  zaman, kr z olmayan dönemlerd r. Çocuğunu-  Ya sen de hastalanırsan?  Hayır, edemez. Ölen k   ler n kaldığı yere mezarlık den r. B z de   yüzden b r süre sonra oyun oynamanın da s nemaya g tmen n   Kaybed len öğrenc   ç n okul ortamında tüm a les n n, tüm   Türker ve Yüce; 2020).
 konu ulacağı, nasıl b r yakla ım  ç nde olunacağı konusunda “b lg    zun çok da  y  tanımadığı, duygusal b r bağı olmayan k   ler  ç n      mezarlığa koymak zorundayız (Kuloğlu Türker ve Yüce; 2020).  de doğal olduğunu vurgulayın.                                         öğrenc ler n,  öğretmenler n  ve  çalı anların  katılab leceğ   b r
 yeters zl ğ nden” kaynaklı ted rg nl kler ya adıkları gözlemlenm  -  yapab leceğ  bu tarz z yaretler, sevd ğ  ve duygusal bağlarının   Bazen ne yaparsak yapalım, bazı hastalıklara engel olamayız. Y ne   Kaybett ğ n z yakınınızın özel e yalarını toplamak  ç n acele       anma tören  yapılab l r. Bununla b rl kte b r  nt har sonucu ölüm
 t r. Bu nedenle çocukların anne-babalarına ve öğretmenler ne   bulunduğu k   ler  le  lg l  gelecekte ya ama olasılığı bulunan   de sağlığıma çok d kkat edeceğ mden ve uzun yıllar ya amaya   Toprağın altında nefes alamaz, koymayalım.  etmey n. E yaları toplama sürec  oldukça duygusal b r süreçt r.   söz konusu  se durum farklı değerlend r lmel  ve anma tören n n   KAYNAKÇA:
 sordukları sorulara daha somut ve tatm n ed c  cevapların yer aldığı   durumlarda, kültürünün gerekt rd ğ   ek lde ney , nasıl yapması   çalı acağımdan em n olab l rs n (Kuloğlu Türker ve Yüce; 2020).  Bu süreçle b rl kte ağlamaktan, e yaları ok amaktan, anılarınızı     yapılıp yapılmayacağına karar ver lmel d r.  Tören n gerekl
 b r çalı manın  lg l  k   lere katkı sağlayacağı dü ünülmü tür. Bu   gerekt ğ ne da r b lg ler kazandırır (Kuloğlu Türker ve Yüce; 2020).   Ya b�r kaza geç�r�rsen?  Ölen k   ler nefes almazlar. Vücutlarındak  h çb r organ çalı maz. Bu   ve duygularınızı konu maktan çek nmey n.  S z ve çocuğunuz   olduğu dü ünülüyorsa kısa b r anma tören  yapılab l r. Tören   Kuloğlu Türker, Nesl han., Yüce, Sema. Çocuk, Ölüm ve Yas. 2. Baskı. Ankara:
 çalı mada; yapılan l teratür taramalarına dayanarak 0-10 ya  arasın-                                                                        nedenle o, toprağın altında olmaktan rahatsız h ssetmeyecek   kend n z  hazır h ssett ğ n zde toplama    n  b rl kte yapab l rs -  d ğer öğrenc ler  ç n kes nl kle özend r c  n tel ğe sah p olmama-  Nobel Akadem k Yayıncılık, 2020
 dak  çocuklarla konu urken kullanılması uygun olan  fadeler   Kaybı Olan Çocukla Konuşma  Ben m ölmemden korktuğunu b l yorum. Ben de sevd ğ m k   ler n   (Kuloğlu Türker ve Yüce; 2020).      n z. Bu sürece katılmak  stemezse onu zorlamayın, ele t rmey n.                lıdır.                                          Jay, Carol ne., Thomas, Jenn . Çev. Buket Konur (İstanbul: Kaplan Ofset,
 derlenm   ve çocukların duygularını rahatça  fade edecekler  b r   Çocuğun kaybı varsa ölüm haber  ver rken çocuğun b ld ğ , sess z,   ba ına b r  ey gel rse d ye korkuyorum. Ben her zaman çok d kkatl    Mezarlığa z�yarete g�tmesek üzülür mü?  Fakat önces nde ne zaman toplayacağınızı, topladığınız e yaları            2021), 2. Baskı
 ortamın nasıl hazırlanab leceğ  konusunda b lg lere yer ver lm  t r.   sak n ve kend n  güvende h ssett ğ  b r ortam seç n.  davranacağım.  Sen n  de  öyle  yapmanı   st yorum.  Eğer  d kkatl    nereye k me vereceğ n z , veremed ğ n z e yaları ne yapacağını-             Bazı çocuklar duygularını sözel  fade etmekte zorlanır. Ya larına   https://ps kolaj.com.tr/cocuklara-olum-kavram -nas l-anlat lmal .html
 Faydalı olması d leğ yle…                                    davranırsak sağlıklı ve uzun b r süre ya ayab l r z (Kuloğlu Türker ve         Hayır üzülmez. B z mezarlığa kend m z  ç n, onu özled ğ m z  ç n,   zı sak n, kısa ve olumlu b r tarzda anlatın.                   ve gel   m düzeyler ne uygun b r b ç mde res m, oyun ve drama
 Ölüm haber n  vermeden önce “sana üzücü b r haber vereceğ m”   Yüce; 2020).                                                                 yanında olmak  sted ğ m z ve mezarını görmek  sted ğ m z  ç n                                                                      g b  etk nl kler kullanılab l r. Çocuğun duygularını  fade etme
 Çocuklar İç n Hazırlık  d yerek çocuğu hazırlayın.           Dedem çok yaşlı o zaman önce o ölecek!                                         g d yoruz (Kuloğlu Türker ve Yüce; 2020,242).       Çocuğunuza, “sen güçlü olmalısın” demey n o henüz b r çocuk                     ekl  (ağlayarak, tep nerek, vurarak, sözcüklerle vb.)  ne olursa
 Ya amın doğal akı ı  ç nde  nsanlar kayıp ya da kayıp olu turacak   Ölüm  le  lg l  b lg y  olayın hemen arkasından ver n. Aradan zaman     Öğretmen Ve Vel lere Öner ler                       ve h çb r  ey  ç n  güçlü olmak zorunda değ l. Böyle b r  fade                 olsun, duygularının farkında olması ve  fade etmes  çok öneml -
                                                                                                                                                                                                 omuzlarına altından kalkması zor b r yük b nd recekt r. Ergenl k
 b r tehd tle kar ı kar ıya kalab lmekted r. Duygusal bağlantımızın   geçmes n  beklemey n. Bekleme süren z en fazla b rkaç saat olab l r   Deden n ya lı olduğu doğru ama herkes aynı ya ta ölmez. Bazı   Bazı sorular cevapsızdır. “B lm yorum”  fades  bazen en  y  cevap   dönem n n sonunda b le olsa henüz hayatının ba ındadır,   d r. İz n ver c  olan bu yakla ım, çocuğun değerler n , duyguları-
 olmadığı durumlarda çocuklarla ölüm hakkında konu mak   ama b r gün değ l (Kuloğlu Türker ve Yüce; 2020). Her çocuğun    nsanlar çok uzun süre ya arlar. B z de deden n çok uzun yıllar   olab l r.  henüz b r yet  k n olmamı tır ve öğrenmes  gereken pek çok  ey            nı, güçlü ya da zayıf yönler n  ke fetmes n  sağlayacaktır.
 genell kle daha kolaydır. Mesela ç çekler n, böcekler n, yakın   duygularını  fade ed    ve duyguları  le nasıl ba a çıktığı kend s ne   ya amasını  st yoruz (Kuloğlu Türker ve Yüce; 2020).   vardır. Öğrenmes  gerekenler , kend  hızında öğrenmes   ç n ona                Çocuğun  duygularını  duymadan,  anlamadan  ölümü  normal
 etk le  mde bulunmadığı hayvanların ölümü, konu mak açısından   özgüdür, ona  ht yacı olan zamanı ver n, konu mak  sted ğ nde                 Öğrenc   le konu urken sam m   ve dürüst  olmak öneml d r.   fırsat vermeye çalı ın.                                             olarak göstermek doğru değ ld r. Bu tutum çocuk  ç n  nandırıcı
  y  b rer fırsattır. Konu manın yanı sıra yapab l rsen z ölen hayvanı   saygıyla ve d kkatl ce d nley n.                                      Öğretmen n sabırla d nlemes , üzüntüsünü sam m yetle  fade                                                                       olmadığı g b  çocuğa kend s n   y  h ssett rmeyecek ve okulda


                                                                                                            53
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58